Kaksi jalankulkijaa kohtaa jalkakäytävällä, kumpi väistää?
Jos vain kävelen jääräpäisesti suoraan ja toinenkin on jääräpää, niin jäämmekö loppupäiväksi paikoillemme ruopimaan rintamasuunnat vastakkain?
Kommentit (95)
Fiksumpi tai skarpimpi väistää.
Jotkut raukat eivät vain ole tottuneet kaupunkeihin ja kävelevät keskellä jalkakäytävä ja rinnakkain kun ovat jossain perähikiällä tottuneet siihen että on lääniä ja kukaan ei tule vastaan niin eivät ne osaa käyttäytyä kaupungeissa ja ihmisten parissa.
Joskus vastaantulija yrittää nähdä katseesta tai kasvoilta mihin meen, se ei kerro mitään. Mutta kannattaa katsoa mieluummin vartaloa, jalat ja menosuuntaa.
Kyllä huomaa, että ei ole montaa sukupolvea, kun kaikki asuivat metsässä. Kaupassa, kadulla, harvoin kukaan väistää. Huomasin tämän vasta, kun oma polvi kipeytyi niin, että aina jos joudun tekemään väistöliikkeen, se huutaa hoosiannaa. Eli lopetin vesittämisen, niin ei vastaantulija todellakaan väistä. Viimeksi oli kaksi nuorta tyttöä vierekkäin, eivät väistäneet, joten toinen törmäsi mun kauppakoriin, vaikka yritin pitää sitä lähellä itseäni, puoliksi edessäni. Eli varmaan tällainen keski-ikäinen väistää, ja viimeiseen asti vastaantulijat tuntuvat toivovan, että tsup, katoaisin siitä edestä johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Joskus vastaantulija yrittää nähdä katseesta tai kasvoilta mihin meen, se ei kerro mitään. Mutta kannattaa katsoa mieluummin vartaloa, jalat ja menosuuntaa.
Tuohan on tutkittu juttu. Kumpikin vastaantulijoista tutkii toisen elekieltä ja pienistä signaaleista tulkitsevat, miten kohtaaminen hoidetaan. Ihmiset osaavat tämän vaistomaisesti, eikä sitä tarvitse edes ajatella. Kumpikin tavallaan väistää, koska kumpikin lukee toisen elekieltä ja siten ohittaminen sujuu helposti. On olemassa ihmisiä, jotka eivät osaa tätä signaalien lukemista. Heidän on selkeästi vaikeampi liikkua törmäilemättä, jos ihmisiä on paljon liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia opetin, kävellään oikeaa laitaa. Kun myös vastaantulija kävelee oikeaa laitaa ei mitään törmäystä satu.
Tämä. Kotikasvatuksesta kertoo jos väärällä puolella tietä liikkuu.
Ihminen ohittaa toisen ihmisen edestä oikealta ja takaa vasemmalta puolelta. Näin opetettiin autokoulussa.
Mystanaama. Tai nyrkkini kaatamana.
Vierailija kirjoitti:
Fiksumpi väistää ja jos toisella on tavaraa, liikkuu huonosti, lapsi ja vaunut tms niin se väistää kumman on helpompi.
Tämä on oikea vastaus!
Ohita aina oikealta, väistä aina vasemmalta.
Tämä opetettiin jo koulussa.
Se kenellä ei ole vesuria kädessään.
Vierailija kirjoitti:
Ohita aina oikealta, väistä aina vasemmalta.
Tämä opetettiin jo koulussa.
Se ei toimi oikeassa elämässä aina. Eikä jalankulkijoiden kesken. Kun siellä vaikuttaa moni muukin asia. Onko tie vieressä, onko se vilkas, onko liukasta, onko toinen ajatuksissaan kävelyllä hiekkatiellä vai viritetty turbohiiri, montako on menossa, tuleeko joku takaa, onko pyöräilijöitä, miten koirat ja kissat, onko lautoja ja pitää vaan ehkä jotenkin väistellä. Onko jalkakäytävä vai kävelytie. Ruuhkassa toki pitää puikkelehtia. Helpottaa jos kaksi ei kävele rinnakkain esteenä tai ryhmä. Joku voi tuijottaa puhelintaan, sitä pitää väistää. Maalaisjärki. Olisi kiva tietenkin ajatella että kun menen oikeaa reunaa tai vasenta, niin toinen väistää, mutta entä jos hänkin haluaa pitää oman reunansa ja flow-tilansa?
Fiksumpi tai se joka kävelee ns. väärällä puolella (vaikka ei ole laissa määrätty, niin hyviin tapoihin on opetettu kuuluvaksi kävelytiellä tai vastaavassa oikeassa reunassa).
Vierailija kirjoitti:
Minä. Kiva kun joku sanoi, että fiksumpi. Mutta joo, vähän olen joskus miettinyt että miksi minä aina väistän. Toinen tulee vaan eikä tee elettäkään väistääkseen, ja minä väistän ettei törmättäisi, tai jäätäisi viime hetkellä hytkymään edestakaisin että kumpi menee kummaltakin puolelta, ja molemmat yrittää aina vaistomaisesti samaan suuntaan kunnes lopulta toinen saa itsensä pysäytettyä ja jumitilanteen purettua.
Mää väistän koska ei ne vastaantulijat ees näe mua, ne tuijottaa luuriinsa. Mielessäni mietin että jos olisi joskus oikein paha päivä niin mitäs jos losauttaisi päin. No, onneks ei oo vielä niin pahaa päivää ollu.;)
Se kumpi on "väärällä" kaistalla.Mutta todellisuudessa minä varmaan.Ensikerralla ehkä en...
Jos kävelen oikeaa laitaa niin väistän vain vanhuksia, vammaisia ja koiria. Saavat väistettävät valita että mihin kategoriaan kuuluvat. Yleensä väistän kaikkia jolleivat ehdi ensin.
Kummatkin väistävät kohteliaasti.
Fiksumpi väistää ja jos toisella on tavaraa, liikkuu huonosti, lapsi ja vaunut tms niin se väistää kumman on helpompi.