Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi jalankulkijaa kohtaa jalkakäytävällä, kumpi väistää?

Vierailija
20.07.2024 |

Jos vain kävelen jääräpäisesti suoraan ja toinenkin on jääräpää, niin jäämmekö loppupäiväksi paikoillemme ruopimaan rintamasuunnat vastakkain?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ohitetaan oman oikean käden puolelle väistäen. Se kummalla on tilaa väistää tällä tavalla. Jos molemmilla tilaa, ohitetaan tällä tavalla myös, mieluiten molemmat joustaa. Jos ei ole tilaa, ratkotaan paperi-kivi-sakset pelillä, kumpi kyykkää ja kumpi hyppää.

Vierailija
42/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Heikompi" väistää, paitsi jos sillä on 40cm viidakkoveitsi kädessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kävelyllä ystävän kanssa, siis kahdestaan ja jalkakäytävällä tulee 3 ihmistä vastaan. En väistänyt sitä kolmatta ja törmäys tuli. Kaksi vastaantulijaa pystyy väistämään hyvin kaksi vastaantulijaa, mutta mielestäni se kolmannen tulee väistää.

Ja itse kysymykseen, niin yleensä nuorempi väistää vanhempaa ihmistä ja mies väistää naista. Mutta oli tilanne mikä hyvänsä kahden ihmisen tullessa vastusten, niin kohteliasta väistää ja se jota väistetty, niin osaa myös kiittää. Mutta valitettavasti väistäminen ei näköjään kuulu enää toisille tai edes kiittäminen? 

Vierailija
44/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin itse oon joutunut väistelee toisia, kun kävelen tien reunassa. 

Ne vastaan tulijat jotka törmäilee niin ne on varmaan huumeveikkoja. Eivät havannoi yhtään mitä ympärillä tapahtuu. Voihan ne myös olla taskuvarkaitakin.

Vierailija
45/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin rekan ja henkilöauton kohdatessa, että sille käy huonommin kummalla vähemmän massaa

Vierailija
46/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen ohitetaan oman oikean käden puolelle väistäen. Se kummalla on tilaa väistää tällä tavalla. Jos molemmilla tilaa, ohitetaan tällä tavalla myös, mieluiten molemmat joustaa. Jos ei ole tilaa, ratkotaan paperi-kivi-sakset pelillä, kumpi kyykkää ja kumpi hyppää.

Joskus osa kulkee oikealla ja joskus vasemmalla. Käsi on arvontaa. Hyvin silti kuvailtu oikean käden puolelle.

Vierailija
47/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vastaan tulee tummaihoinen pitää suomalaisen nostaa hattu päästä ja kulkea ojan kautta. Jos nainen tulee vastaan miehen pitää mennä ojan kautta. Jos toinen mies niin heikompi menee ojaan.

Vierailija
48/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat siirtyy vähän oikealle.

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, joten väistäminen oikealle. Vaikka saakin kävellä kummassa reunassa tahansa.

Vierailija
49/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempi väistää vanhempaa,ja mies naista jos ovat samaa ikäpolvea.

Olen isokokoinen mies ja minua päin ei kannata kävellä,mutta silti näin tapahtuu yllätävän usein.

Vierailija
50/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, tätä sovelletaan myös kävellessä niin ei kenenkään tarvitse poukkoilla.

Vierailija
51/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autokoulujen lisäksi joku voisi perustaa jalankulkijoille ohituskoulun. Voi mikä käyttämätön markkinarako, ilman todistusta ei liikenteeseen saa mennä.

Vierailija
52/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kampi.

Väärä vastaus. Juurihan tuossa sanottiin, että kumpi väistää! 

No siitä tulee tappelu Kumpi vastaan Kampi 

Vierailija
53/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, joten väistäminen oikealle. Vaikka saakin kävellä kummassa reunassa tahansa.

Jos autotie on oikealla ja jalkakäytävä kapea, jalankulkija haluaa olla tiestä joskus kauempana turvallisuussyistä. Joskus se toinen väistää tai itse, riippuu. Ehkä se toinenkaan ei halua autotien puolelle väistää. Ellei ole sattumalta tyhjä väli autoissa ja voi väistää helpommin oikealle tai vasemmalle. Jos on horjahtavaa tyyppiä tai pyörryttää usein, on järkevää mennä suojaisamman reunan puolella. On riskitilanteita joissa autot eivät mene kauempaa vaan lähellä ja on vauhtia. Taas toisella puolella (eri suuntaan) autotien reunassa olevalla jalkakäytävällä voi myös olla jotain maisemassa, vaikka se olisi leveämpi. Kävelytiellä, hiekkatie, ihmisten pitää voida olla muuallakin kuin yhdessä paikassa. Ei ole paljon oleilupaikkoja ihmisille tai puistoja. Ne yleensä valloittaa joku muu tai porukka.

Vierailija
54/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat väistää. Oletko noin perkeleen itsekäs ja omahyväinen että kuvittelet että sinun ei tarvi muita väistellä?

Vierailija
55/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelen menosuuntaan oikeassa reunassa. Aikani väisteli vastapalloon tulevia, mutta enää en väistä. Jos näyttää vaikka siltä, että vastapallon tulija ei väistä, pysähdyn ja alan esim. kiristää kengännauhoja, jolloin vastaantulijalla on pakko väistää.

Vierailija
56/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos autotie on oikealla ja jalkakäytävä kapea, jalankulkija haluaa olla tiestä joskus kauempana turvallisuussyistä. Joskus se toinen väistää tai itse, riippuu. Ehkä se toinenkaan ei halua autotien puolelle väistää. Ellei ole sattumalta tyhjä väli autoissa ja voi väistää helpommin oikealle tai vasemmalle. Jos on horjahtavaa tyyppiä tai pyörryttää usein, on järkevää mennä suojaisamman reunan puolella. On riskitilanteita joissa autot eivät mene kauempaa vaan lähellä ja on vauhtia. Taas toisella puolella (eri suuntaan) autotien reunassa olevalla jalkakäytävällä voi myös olla jotain maisemassa, vaikka se olisi leveämpi. Kävelytiellä, hiekkatie, ihmisten pitää voida olla muuallakin kuin yhdessä paikassa. Ei ole pa

Ei liity lainaamaasi viestiin. Oikealle väistetään, käveleepä kumpaa puolta hyvänsä.

Vierailija
57/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vastaan tulee tummaihoinen pitää suomalaisen nostaa hattu päästä ja kulkea ojan kautta. Jos nainen tulee vastaan miehen pitää mennä ojan kautta. Jos toinen mies niin heikompi menee ojaan.

Juu nää nee kerimammat ei väistä ketään. Niitä saattaa tulla 3 rinnakkain ja ne ei väistä, ite on pakko mennä ojan kautta. Huvittais törmätä mut ne on niin saa tanan lihavii etten uskalla.

Vierailija
58/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvemmin itse oon joutunut väistelee toisia, kun kävelen tien reunassa. 

Ne vastaan tulijat jotka törmäilee niin ne on varmaan huumeveikkoja. Eivät havannoi yhtään mitä ympärillä tapahtuu. Voihan ne myös olla taskuvarkaitakin.

Kyllä ne on yleensä tärkeitä pukumiehiä. Ne ei väistä mihinkään, varsinkaan naisia. Kävelevät päin ja tuijottavat vihaisena mitä tapahtuu.

Vierailija
59/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jatkaa omalla kaistallaan joka kulkee tien oikeanpuoleista laitaa. Itse en väistä jos olen tuo henkilö. Poikkeuksena jos vastaantulijalla on koira, pyörätuoli, valkoinen keppi tai korkea ikä.

Vierailija
60/95 |
22.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi jotkut jalankulkijat käyttävät kevyen liikenteen väylällä vasenta puolta menosuuntanaan. Tämä sääntö pätee vain autotiellä kävellessä, ei jalkakäytävällä. Oikein olisi käyttää tien oikeaa puolta, niin kuin autotkin tekevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi