Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sadat ampiaiset hyökkäsi Jennyn kimppuun luontopolulla

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesänhäirintä on syy pistää, joten tässä tapauksessa niillä oli syy pistää jennyä.

Vierailija
22/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti ampiaisia on ollut tuhansia. Syyskesällä kun niitä voi hyvinkin olla 10 000 yhdessä pesässä.

Joo tälläinen tapahtuu vaan jenkki paska horrorfilmissä.

Ampiaiset puolustaa pesää siis juokse onko se liian vaikeaa tajuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka todennäköistä on että maa-ampiaiset pistää vaikkei astuisi pesän päältä? Epäilen että kesämökin ulko-oven edessä on sellainen, koska oli alkukesästä kova pörinä jatkuvasti. Osaan kyllä varoa, mutta en haluaisi pistoja.

Vierailija
24/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mökille kerran kesäaamuna varhain joku tuli koputtamaan ovelle, mökki hyvin syrjässä. Emme menneet avaamaan, huudeltiin että kuka siellä mutta vastausta ei kuulunut niin ajateltiin että joku elukka klonkotti ovea. Lopulta mentiin ulos niin terassilla makasi mies vaahto suusta valuen. Oli suotutkija yliopistosta joka oli astunut ampiaispesään ja saanut kohtauksen. Oli yön maannut suolla ja nähnyt mökistämme mutta vain tärissyt horkassa ampiaisten myrkystä, aamulla päässyt mökillemme mutta romahtanut tajuttomana terassille. Veimme hänet sairaalaan ja vasta siellä tokeni ja myöhemmin soitti meille kiitokset. Seuraavana keväänä oli vielä tuonut konjakkipullon ja kiitoskirjeen pelastamisestaan, oli ollut anaflaktisessa shokissa ja kehonlämpö laskenut tihkusateessa  noin 30 asteeseen, sairaalasta laittamassa kuvassa oli arvet kaulassa mistä verta oli otettu lämmitettäväksi kehon ulkopuolelle!

Varmasti oli kokenut liikkuja tuollainen 60 vuotias yliopistotutkija, metsässä paljon vaaroja joihin ihan kuka tahansa voi langeta!

Vierailija
25/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maa-ampiaispesää ei useinkaan näe eikä kuule. Voi olla pieni reikä joka ei erotu maastosta ja sen alla kymmenienkin tuhansien pesä. Kävelet läheltä ja töminä houkuttaa parven puolustamaan. Itsekin olen saanut pistoja marjaretkellä kun olen tietämättä mennyt pesän lähelle eikä kaikķea erota varvikon seassa.

Vierailija
26/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli uutta tossa jutussa se, että tollaisissa tilanteissa selviää vähemmällä, jos ampiainen EI ole pistänyt aiemmin.

Luulin, että on just toisin päin, että olisi jotenkin tottunut, jos pistänyt aiemmin

Samaa minäkin ihmettelen. Minua on elämäni aikana monta kertaa pistäneet ampiaiset, eikä koskaan ole tullut mitään oireita tai jälkiä, joten mitä minulle kävisi jos pesällinen ampiaisia pistäisi?

"eikä koskaan ole tullut mitään oireita tai jälkiä" Täh? En usko tuota.

On totta. Tänäkin kesänä yks ampiainen yhtäkkiä pisti minua. Vähä sattui, mutta ei minulle tule mitään jälkiä. Ihan yhtälailla kun hyttynen tai paarma pistää/purasee, niin niistä tulee vain hetkellinen pieni jälki, joka kutittaa pari tuntia ja sitten lähtee.

Vierailija
27/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikseivät Pelasta pörriäinen -aktivistit irtisanoudu mehiläisten hyökkäyksistä???

Vierailija
28/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ampiaisia on ollut tuhansia. Syyskesällä kun niitä voi hyvinkin olla 10 000 yhdessä pesässä.

Vaikka juoksee karkuun niin kiinni käynyt amppari ei tipu juoksusta, se pistää.

Yleensä pääsee ilman pistoja jos huomaa ajoissa pesästään lehahtaneen amppariparven ja juoksee karkuun.

Vierailija
29/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi olla siinä tilanteessa liian vaikea tajuta kun musta parvi kietoo syleilyynsä. 

Vierailija
30/48 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maa ampiaiset pistä ilman syytä.

Ei niin ja se tuli jutustakin selväksi kun nainen sanoi ehkä astuneensa vahingossa niiden pesän päälle. Mitä koitat siis mussuttaa?

Vierailija
31/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten sienimetsällä astuin ampiaispesään ja ei se kovin kiva juttu ollut. Mieheni ja koirani kävelivät edellä. Ikinä en nähnyt pesää vaan ensin tuli kipu, ensimmäinen ampiainen pisti korvanlehteen ja siinä samalla alkoi pistot takareiteen ja kankkuun ja hitto tuli kiire. Lähdin juoksemaan tilanteesta pois ja huidoin niin perkeleesti. Pääsin ehkä vähällä, eli 19 pistosta tuli. 16 pistosta oli siis takareidessä ja kankussa. Viimeinen pistos tuli autolle päästessä kun yksi pirulainen oli eksynyt kumisaappaaseen. Istuminen oli vaikeata kun tuntui, että koko perse turvoksissa. Meinasi jäädä kammo, mutta onneksi mieheni patisti minut sienimetsään jo viikon päästä uudelleen.

Vierailija
32/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se ei kuullut niitä? Minun kotini pihassa on ampiais pesä jonka annan olla ihan rauhassa, mutta siitä lähtee todella kova melu, joka kuuluu monien metrien päähän.

Maaampiaisista ei niin kovaa ääntä lähde rauhallisina ollessaan

Vierailija
33/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira kerran lenkillä meni maa-ampiaisten pesään, oli täysin ampiaisten peitossa ja niitä oli varmasti kymmeniä tuhansia. Paksusta turkista niiden irrottaminen vei tuntikausia ja koko eläinlääkärin vastaanottokin kuhisi ampiaisia. Koira pääsi onneksi välittömästi hoitoon ja selvisi hengissä. <3

Vierailija
34/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutussa ärsytti Jennin kantaa ottava asenne, miten kaupungin pitää hävittää pesät. Joo, hyvä vaatia, kun maasto pitäisi haravoida neliö kerrallaan ja riittävin suojavarustein. Se ei ole ihan halpaa sekään. Ja jos polulla kulkevat huomaavat pesiä heillä on ihan yhtä lailla mahdollisuus tökätä viereen keppi ja ripustaa varoituslappu. En tajua, miksi aina pitää kutsua virkaihmiset paikalle tekemään sitä tai tätä?

Mulle neuvottiin jo lapsena, että laitetaan kumpparit ja pitkät housut jalkaan kun astutaan metsän puolelle. Siellä voi olla amppareiden lisäksi kyykäärmeitä, punkkeja ja sen sellaisia luonto-olioita. Niistä ei ikinä tiedä. Ikivanha ja tosi tylsä kikka on tarkistaa se maasto ennen kuin astuu eteenpäin. Joutuu pari sekuntia hillitsemään itsensä, joka on tietysti hirveän tyhmää sekin.

Vierailija
35/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se ei kuullut niitä? Minun kotini pihassa on ampiais pesä jonka annan olla ihan rauhassa, mutta siitä lähtee todella kova melu, joka kuuluu monien metrien päähän.

Olen astunut kuivassa mäntykangas metsässä ampiaispesään, enkä todella kuullut sitä etukäteen, vaikka alueella oli todella hiljaista. Ei kuulunut minkäänlaista surinaa, jalan alta kuului vaan "kräks", aivan kuin olisin astunut jonkun kepin poikki. Muutama sekunti räsäkyksen jälkeen tunsin piston käsivarressa ja kun katsoin, mikä sen aiheutti, tuli v*tullinen kiire! Onneksi mulla oli ulkoiluhousut jalassa, joista ampiaiset ei saaneet pistettyä läpi, koska muuten en varmaan olisi sieltä metsästä edes pois selvinnyt, jalat oli ihan täynnä ampiaisia. Juoksin niin kauan autolle päin, kuin jaksoin ja soitin mökille jääneen mieheni hakemaan mut pois sieltä. Auto jäi sinne, haettiin seuraavana päivänä. Pistoja oli kaikesta huolimatta vaikka kuinka paljon. Onneksi ei tullut mitään pahaa reaktiota.

Vierailija
36/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän Raid-pulloa aina mukana. Minuahan ne kusipäät eivät pistä.

Vierailija
37/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maa ampiaiset pistä ilman syytä.

Syytä on tarpeeksi, kun astuu niiden pesään. Itse juoksin marjametsässä ampiasparvea karkuun varmaan melkein kilometrin, ihmeesti sitä juoksukunto parani. Onneksi oli järvi lähellä ja olisin hypännyt sinne, jos ne eivät olisi  väsyneet jahtaamiseen.

Vierailija
38/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon sisäpihalla Treella on ampiaisia vaahterassa. Ne tykkäävät siitä hulluna. Jossain täytyy olla pesiä tai pesä. Puu on siis eri talon "pihassa" vaikka samaa pihaa kaikilla, ihmisiä menee ohi siitä koko ajan myös lapsia ja koiria. On myös muurahaisia.

Vierailija
39/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen astunut kuivassa mäntykangas metsässä ampiaispesään, enkä todella kuullut sitä etukäteen, vaikka alueella oli todella hiljaista. Ei kuulunut minkäänlaista surinaa, jalan alta kuului vaan "kräks", aivan kuin olisin astunut jonkun kepin poikki. Muutama sekunti räsäkyksen jälkeen tunsin piston käsivarressa ja kun katsoin, mikä sen aiheutti, tuli v*tullinen kiire! Onneksi mulla oli ulkoiluhousut jalassa, joista ampiaiset ei saaneet pistettyä läpi, koska muuten en varmaan olisi sieltä metsästä edes pois selvinnyt, jalat oli ihan täynnä ampiaisia. Juoksin niin kauan autolle päin, kuin jaksoin ja soitin mökille jääneen mieheni hakemaan mut pois sieltä. Auto jäi sinne, haettiin seuraavana päivänä. Pistoja

Moni ei tajua, että maa-ampiaisten pesä on ihan eri juttu kuin pihassa räystäällä roikkuva tai kattolaudoituksessa oleva pesä. Sieltä maan sisältä se ääni ei kuulu niin hyvin.

Vierailija
40/48 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä mitään kuulu maan alta. Ne pesivät metsässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi