Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakottaako isoäiti lasta halaamaan? ( Tästä juttu HS:ssä)

Vierailija
20.07.2024 |

Minusta oksettavaa. 

Kommentit (320)

Vierailija
121/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmillani oli lapsuudessani ja nuoruudessani kovia ryyppyputkia. Äitin, joka ei muutoinkaan ole mikään lempeä ihminen, muuttui sanallisesti aina tuolloin todella ilkeäksi. Jälkikäteen häntä piti aina kovasti halata samalla kun isäni kertoi vieressä miten hieno äiti meillä on. 

Jätin vuosia sitten lapseni heille hoitoon. En uskonut äitin ottavan viinaa lapsiani hoitaessaan. Toisin kävi. Sen lisäksi, että hän joi itsensä jalattomaan kuntoon, hän oli haukkunut armottomasti tytärtäni ja aiheuttanut monella muullakin tapaa hänelle pahaa mieltä. Hän oli mm. kehunut toista lastani ja siskoani ylimaireasti - tarkoittaen siis että minä ja toinen tyttäreni olemme erilaisia. 

Ja mitä lasten oli pitänyt tehdä kaiken lopuksi, ennen kuin ehdin paikalle? Tietenkin halata äitiäni samalla, kun isäni ja siskonikin olivat vieressä katsoneet. Oksettavaa. 

Kukaan tuosta kolmikosta ei ole hoitanut lapsiani tuon tapahtuma

Hoh hoijaa.......

Vierailija
122/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eli lähdit siitä että mummot jotenkin lähtökohtaisesti olisivat läheisiä. Eivät ole."

Niin, lähdin siitä oletuksesta, että se halaileva mummo on todennäköisesti läheinen ihminen. En siitä, että KAIKKI maailman mummot ovat läheisiä. Kuitenkin nyt fakta on, että vaikka karmeita välirikkomummoja on olemassa, suurin osa mummoista on edelleen nykyäänkin lapsenlapsilleen läheisimpiä hahmoja kuin se isosetä-Erkki toiselta puolelta S

Kummallinen ketju, tuntuu että kaikki halutaan ymmärtää tahallaan väärin.

Sinä kirjoitit näin: Onko nykyään siis oletuksena, että kaikki läheisetkin ihmiset ovat tavalla tai toisella epäilyttäviä?

Kyllä tuossa nimenomaan lukee, että KAIKKI ja että kaikki mummot oliisivat läheisiä, koska ovat ummmoja.

Ei ole, iso osa nykymummoista on etäisiä olleet lapsilleen ja ovat etäisiä lapsenlapsilleen tai sitten pyrkivät tallomaan lapsensa, kun kokevat jotain omia tarpeita tunkea lastenlasten lähelkle. Tässäkin ketjussa jankutetaan koko ajan niistä mummon tunteista, joita pitäisi vaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnevammaiset suomalaiset. Ei saa halata, ei puhuta kenellekään jne.

Ja aina vain pahenee. Kuvittelin, että vaiva alkaisi helpottaa uusien sukupolvien myötä. Kävikin päin vastoin?

Vierailija
124/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aina vain pahenee. Kuvittelin, että vaiva alkaisi helpottaa uusien sukupolvien myötä. Kävikin päin vastoin?

No niiden tunnevammasten sotatraumaisten "sotasankareiden" lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset rupeaa olemaan vähemmän vam maisia, mutta ei kaltoinkohdelleita vanhempiaan vaan omia lapsiaan kohtaan. 

Vierailija
125/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, näiden pakkohalaajamummojen lapset ovat jo oppineet mm. halaamaan ja hellimään ja olemaan paremmin läheisiä omia lapsiaan kohtaan. Ei heillä ole mitään velvollisuutta antaa niitä lapsiaan tunnevammaisten mummojen terapialeluiksi. Se tilanne korjaantuu vähitellen sukupolvi sukupolvelta.

Vierailija
126/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

122, ei, siinä ei edelleenkään lue "kaikki mummot ovat läheisiä" vaan että "onko oletuksena että kaikki läheisetKIN ihmiset ovat tavalla tai toisella epäilyttäviä?" Siis ne oikeasti läheisetKIN mummot.

Jos et näe mitään eroa noissa, en tiedä mitä sanoa.

Ei tämä nyt niin tärkeä keskustelu ole, että siitä kannattaisi jankuttaa. Ohimennen vain kysyin.

Vierailija
127/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, näiden pakkohalaajamummojen lapset ovat jo oppineet mm. halaamaan ja hellimään ja olemaan paremmin läheisiä omia lapsiaan kohtaan. Ei heillä ole mitään velvollisuutta antaa niitä lapsiaan tunnevammaisten mummojen terapialeluiksi. Se tilanne korjaantuu vähitellen sukupolvi sukupolvelta.

jep, itselläni väkivaltainen äiti, lapsuus oli mitä oli, lapsena ei koskaan halattu eikä lohdutettu. Nyt aikuisena pitäisi halata tota..ja on sitä mieltä että ihan itse ansaittiin lapsena tämä pitkään jatkunut väkivalta ja vetää marttyyrit kun häntä ei ylistetä äitinä. Kyllä lapset halaa niitä aikuisia jotka kokevat turvalliseksi ja itselleen miellyttäväksi ja sen pitäisi riittää.

Vierailija
128/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

122, ei, siinä ei edelleenkään lue "kaikki mummot ovat läheisiä" vaan että "onko oletuksena että kaikki läheisetKIN ihmiset ovat tavalla tai toisella epäilyttäviä?" Siis ne oikeasti läheisetKIN mummot.

Ei tämä nyt niin tärkeä keskustelu ole, että siitä kannattaisi jankuttaa. Ohimennen vain kysyin.

Epäselvästi kirjoitettu.

Eikä ne halaajamummot kaikki edelleenkään ole läheisiä. He vain klähmii.

Vierailija
129/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kun aikuisena äidille erehdyin kaltoinkohtelusta (mm uhkasi polttaa koko perheen) puhumaan niin vastaus oli "niin niin, huono äitihän minä olen, ikinä en ole tehnyt mitään oikein" 

Vierailija
130/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isoäiti ei automaattisesti ole lapselle tuttu ja turvallinen läheinen. Ja ettekö itse muista lapsuudesta kaikennäköisiä päällekäyviä sukulaisia juhlissa? Joista ei lapsena edes tiennyt, keitä he olivat, mutta oli pakko halata, kun vaadittiin. Inhottavaa se oli.

Läheistä sukulaista lapsi halaa ihan vapaaehtoisesti, ei tarvitse pakottaa.

En muista tuollaista omasta lapsuudestani. Mutta ilmeisesti tavat ovat muuttuneet 70-luvun jälkeen.

Lapsuuskodissani ei halattu muutenkaan, saati sitten kaukaisempia sukulaisia. Äitini inhosi kättelyäkin.

En minäkään muista. Äitini on väkinäisesti halannut mua kerran. Ei varmaan kehdannut olla halaamatta, kun kaikki muutkin halasi, ja olivat onnittelujonossa. Siitä on aikaa 21 vuotta. En muista yhtään ainutta muuta kertaa ennen sitä tai sen jälkeen. On ollut juhlia ja onnitteluja sen jälkeenkin, mutta taisi oppia siitä kerrasta miten voi välttää tilanteen. Hän on oppinut siihen, että esim. vauvaa ei saa pitää liikaa sylissä ja muutenkin lasta pitää karaista, muuten menee piloille. Nykyinen nimitys samalle kylmälle kohtelulle on näköjään "lapsen oma tila". Oppiiko ja tottuuko lapsi jotenkin itsestään jossain iässä halaamiseen yms. läheisyyteen jos ei sitä saa? Entä miten muuten menee nuo ikärajat? Saako vanhempi olla omalle lapselleen etäinen koska ei itse halua omalle reviirilleen muita, pitääkö varmuuden vuoksi olla koskematta, että ei syyllisty mihinkään, tai entä jos ei koske ja joku tekee lasun, kun vanhempi ei koske omaa lastaan?

Oi niitä aikoja, kun normaali aikuinen ihminen tajusi selittämättä mikä ero on halauksessa ja puristelussa (jonkun mielestä oli ihan ok esimerkki mitä voi verrata).

Vierailija
131/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jostain halaamisestakin on tehty ongelma? Voi pyhä sylvi tätä nykyaikaa. 

Vierailija
132/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäselvästi kirjoitettu.

Eikä ne halaajamummot kaikki edelleenkään ole läheisiä. He vain klähmii.

Ei kaikki halaajamummot klähmi.

Vierailija
133/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä itse edes ole mikään himohalailija, mutta pidän halaamista hyvätapaisen ihmisen käytöksenä. 

Vierailija
134/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä itse edes ole mikään himohalailija, mutta pidän halaamista hyvätapaisen ihmisen käytöksenä. 

Minä en tykkää halaamisesta yhtään. Jähmetyn aina, kun joku vähän etäisempi ihminen yrittää minua halata. Enkä ole mummoikäinen eikä minulla ole edes lapsia, saatikka sitten lapsenlapsia, joten periaatteessa ihan sama minulle.

Mutta ihmettelen silti, että ihan tavallistenkin mummojen (huom. ei minkään nuppivikaisten, mitä valtaosa tavismummoista ei ole) tavallisista haleista tehdään tässä ketjussa jotain "klähmimistä" ja epäilyttävää, jopa pervoon baarituttavuuteen verrattavaa, tai vähintäänkin jotain narsistin alistavaa toimintaa.

Ja tälle palstalle tyypilliseen tapaan perustelu tuolle on, että MINUN äitini on tunnekylmä alistaja-narsisti joka ei koskaan halannut minua ja halaa minun lapsiani puhtaasti alistusmielessä vaikka lapseni pillahtavat itkuun kun heitä halataan. Koska tällä palstalla aina ihan kaikki nähdään pelkästään omien kokemusten kautta. Meidän perheessä mummo on tällainen, ergo, kaikki mummot ovat tällaisia.

Vierailija
135/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tykkää halaamisesta yhtään. Jähmetyn aina, kun joku vähän etäisempi ihminen yrittää minua halata. Enkä ole mummoikäinen eikä minulla ole edes lapsia, saatikka sitten lapsenlapsia, joten periaatteessa ihan sama minulle.

Mutta ihmettelen silti, että ihan tavallistenkin mummojen (huom. ei minkään nuppivikaisten, mitä valtaosa tavismummoista ei ole) tavallisista haleista tehdään tässä ketjussa jotain "klähmimistä" ja epäilyttävää, jopa pervoon baarituttavuuteen verrattavaa, tai vähintäänkin jotain narsistin alistavaa toimintaa.

Ja tälle palstalle tyypilliseen tapaan perustelu tuoll

Näin täällä ei ole kirjoitettu ollenkaan.

Vierailija
136/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja

Muutama viesti takaperin nimenomaan sanotaan, että halaajamummot klähmii. Ja muutama sivu sitten verrattiin halaavia mummoja nimenomaan baarissa lähenteleviin miehiin.

Vierailija
137/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihmettelen silti, että ihan tavallistenkin mummojen (huom. ei minkään nuppivikaisten, mitä valtaosa tavismummoista ei ole) tavallisista haleista tehdään tässä ketjussa jotain "klähmimistä" ja epäilyttävää, jopa pervoon baarituttavuuteen verrattavaa, tai vähintäänkin

Niin klähmii. Ja puhuttiin moneen kertaan mitwn kyse on sotatraumojen yms periytymisestä. Ei mistään omista kokemuksista vaan kokonaisista kovista sukupolvista.

Vierailija
138/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen halaava isoäiti, mutta en halaa väkisin. Lapsi saa itse päättää, halaako, ja pääsääntöisesti halaa. Itse huutaa aina perään, että "mummo halit.. ja pusu". 

Vierailija
139/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalangasta: lasta ei pidä pakottaa halaamaan mummoa. Mikä kohta tässä on vaikeaa ymmärtää?  Oli mummon tarkoitusperä miten hyvä vain, väkisin ei pidä halata ketään. Ei lasta eikä aikuista. Ei läheistä eikä kaukaista ihmistä.

Vaikeaa on ymmärtää vain se, miksi kukaan haluaa halata ihmistä, joka ei halua tulla halatuksi? 

Vierailija
140/320 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 75 v mummo ja kysyn lapsenlapsilta, että saako halia. Itse en ole perheessäni mitään halausintoa kokenut ja vihaan anopin halailua, kun kopeloi samalla tissit ym paikat ja päivittelee sitten ihmisten vartaloita.🤮

Onneksi nyt on vuodepotilas ja pysyy sängyssään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan