Pakottaako isoäiti lasta halaamaan? ( Tästä juttu HS:ssä)
Kommentit (320)
KAIKKI KOSKETTELU ON RIKOLLISTA, HYI HYI. Muistakaa äidit ja isät, vauvaakaan ei saa edes suukotella, muuten rikot vauvan koskemattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat tapasivat serkkuni lapset, jotka olivat asuneet isänsä työn vuoksi Ranskassa.
Vanhempani yllättyivät, miten ne kaikki 3 pientä lasta tulivat itse halaamaan ja antoivat poskisuukon!
On varmaan rikottu lapsen oikeutta koskemattomuuteen, kun on opetettu noin tekemään. Taatusti hirveät traumat lapsilla.
Tämä halailu taitaa olla nykytrendi. Meillä isovanhemmat halaavat minua, miestäni ja kahta aikuista lastamme. Veljieni vaimot halaavat tavatessa, vaikkemme mitenkään läheisiä olla, näemme korkeintaan sukujuhlissa. Itselleni tämä on yhdentekevä tervehdys, eikä juurikaan haittaa, vaikkei välillämme ole mitään suurempaa sidettä. Halaus voi olla nopea tervehdys, höpötysten ym. sijaan.
Vierailija kirjoitti:
KAIKKI KOSKETTELU ON RIKOLLISTA, HYI HYI. Muistakaa äidit ja isät, vauvaakaan ei saa edes suukotella, muuten rikot vauvan koskemattomuutta.
No ei saakaan suukotella. Pusun voi joskus antaa otsalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletetaan, että mummot ovat aina ihania, rakastavia, läheisiä pullantuoksuisia ja he haluavat jälkikasvulleen vain kaikkea hyvää? Ihan yhtä lailla mummot ovat etäisiä, kärttyisiä, vaativia, pullontuoksuisia, itsekkäitä, joita kukaan ei halua tavata, saati halata.
Etäiset ja kärttyisät mummot väkisinhalaavat lastenlapsiaan? Teillä mahtaa olla erikoinen perhe.
Etkö tajua, että asia on juuri noin? Etäisiä.lapsilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat tapasivat serkkuni lapset, jotka olivat asuneet isänsä työn vuoksi Ranskassa.
Vanhempani yllättyivät, miten ne kaikki 3 pientä lasta tulivat itse halaamaan ja antoivat poskisuukon!
On varmaan rikottu lapsen oikeutta koskemattomuuteen, kun on opetettu noin tekemään. Taatusti hirveät traumat lapsilla.
Ranskassa ruumiillinen kuritus kiellettiin vasta neljä vuotta sitten ja sitä käytetään siellä edelleen runsaasti. Sitä ei ole sanktioitu.
Siellä se lapsen fyysinen koskemattomuus siis ei toteudu muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan paljon lapsenlapsiani, en millään jaksaisi, mutta hoidan, kun apua tarvitsevat. Lapset haluavat jatkuvasti syliin ja heitä pitää hipsuttaa hiuksista ja silitellä. Kun luen heille, kaikki ahtautuvat kiinni minuun.
En hoitaisi heitä hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummot rakastaa lapsenlapsiaan ja on varmaan ihanaa halata heitä.
Miksi se lapsenlapsi olisi jokin mummon tunteiden ja tarpeiden tyydyttäjä???
Onko yksi halaus liikaa vaadittu?
Olet hullu. Tietenkin on, jos lapsi ei halua.
Miettikääpä nyt vähän, mistä tässä keskustellaan. Siitä, että isoäiti ei muka saisi halata. Jos normi isoäiti, niin ilman muuta. Lapsen halaamatta jättäminen on suunnilleen heittelejättö. Meillä on aivan tarpeeksi ihmisiä, jotka aikuisena voivat huonosti siksi, etteivät lapsena saaneet läheisyyttä.
Mikä ihme suomalaisia vaivaa, että kaikesta tehdään ongelmia? Halutaanko täällä todella jatkaa kylmän, puhumattoman ja tunneköyhän kansan kasvattamista?
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä nyt vähän, mistä tässä keskustellaan. Siitä, että isoäiti ei muka saisi halata. Jos normi isoäiti, niin ilman muuta. Lapsen halaamatta jättäminen on suunnilleen heittelejättö. Meillä on aivan tarpeeksi ihmisiä, jotka aikuisena voivat huonosti siksi, etteivät lapsena saaneet läheisyyttä.
Mikä ihme suomalaisia vaivaa, että kaikesta tehdään ongelmia? Halutaanko täällä todella jatkaa kylmän, puhumattoman ja tunneköyhän kansan kasvattamista?
Ei se isoäiti nyt vaan saa halata jos se lapsi ei halua!
Ja se että isoäiti pakkohalaa ei todellakaan poista tunnekylmyyttä. Sehän nimenomaan on sitä itseään. Kylmää ja itsekästä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, koska se lapsi ei ole isoäidin tunteiden kannattelija tai tarpeiden tyydyttäjä. Isoäiti on itse vastuussa tunteistaan ja tarpeistaan. Ei se lapsi tai lapsen vanhempi.
Kyllä minä ainakin opetan lapset välittämään myös toisten tunteista.
Sinä opetat lapsesi itsekkäiksi. Narsistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On, koska se lapsi ei ole isoäidin tunteiden kannattelija tai tarpeiden tyydyttäjä. Isoäiti on itse vastuussa tunteistaan ja tarpeistaan. Ei se lapsi tai lapsen vanhempi.
Kyllä minä ainakin opetan lapset välittämään myös toisten tunteista.
Sinä opetat lapsesi itsekkäiksi. Narsistiksi.
Lapsi ei koskaan saa olla vaatuussa aikuisen ihmisen tunteista. Se on hyvin sairas kuvio. Ja juurikin noita sukupolvelta toiselle periytyviä vääriä malleja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntymästäni asti ollut introvertti ja aistiyliherkkä. Lapsena tuntui valtavan ahdistavalta kun oli pakko halata jopa ventovieraita. Teini-iässä sukulaismiehet vielä halatessaan kähmivät minua takapuolesta. Vihasin myös sitä tupakan ja vanhan viinan hajua, isän äiti haisi puolestaan pissalle. Onneksi olen jo keski-iässä ja enää ei ole pakko halata ketään!
Kähmiminen on väärin, mutta muutoin olet outo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se mummo niitä lapsia kasvata tai mitenkään edes liity koko asiaan.
Olennaista on se että lapsi saa läheisyyttä vabhemmiltaan.
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Jos mummon piitkä, tiukka halaus on ok ja jopa toivottavaa, silloin pappa voi vastaavasti myös puristella lapsenlapsiaan.
Itse olen autistinen, ja kammosin aina tällaisia tilanteita, missä olisi pitänyt rennosti halia tuntemattomiakin. "Kun se läheisyys tekee niin hyvää ja on osoitus rakkaudesta." No huh huh, eik kaikille ole!! Paljon mukavampaa oli sellainen, että joku taputti selkeästi olkapäälle, silleen ohimennessään ja hymyili samalla. Tämän koin hyväksyntänä eli rakkautena. Ne rutistelut ovat toisen osapuolen subjektiivinen kokemus, että HÄN saa hyvää oloa siitä, ei kohde.
Okei, no mulla kaksi autistista lasta jotka kammonneet koskettamista aina. Siedätettiin vuosikaupalla vaikka eivät tykänneet, koska on normaalia koskea rakkaaseen ihmiseen ja totuttautua kosketukseen. Molemmat nyt halaavat ihan normaalisti ja vaikka eivät periaatteessa tykkää niin tekevät sitä koska se on normaalia kanssakäyntiä. Kokevat sen osoittavan tunteita. Harmi ettei sulle sitä ole opetettu, tekis ihmissuhteet paljon helpommiksi.
Miksi nämä halaajat loukkaantuvat? Tuntevatko he halaamattomuuden henkilökohtaisena torjuntana ja loukkauksena? Miksi heille on niin tärkeää halata ihmistä, joka ei halua tulla halatuksi? Miksi he eivät arvosta toista, vaan vaativat tyydyttämään omia tunnetarpeitaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tjaa. Jos mummon piitkä, tiukka halaus on ok ja jopa toivottavaa, silloin pappa voi vastaavasti myös puristella lapsenlapsiaan.
Itse olen autistinen, ja kammosin aina tällaisia tilanteita, missä olisi pitänyt rennosti halia tuntemattomiakin. "Kun se läheisyys tekee niin hyvää ja on osoitus rakkaudesta." No huh huh, eik kaikille ole!! Paljon mukavampaa oli sellainen, että joku taputti selkeästi olkapäälle, silleen ohimennessään ja hymyili samalla. Tämän koin hyväksyntänä eli rakkautena. Ne rutistelut ovat toisen osapuolen subjektiivinen kokemus, että HÄN saa hyvää oloa siitä, ei kohde.
Okei, no mulla kaksi autistista lasta jotka kammonneet koskettamista aina. Siedätettiin vuosikaupalla vaikka eivät tykänneet, koska on normaalia koskea rakkaaseen ihmiseen ja totuttautua kosketukseen. Molemmat nyt halaavat ihan normaalisti ja vaikka eivät periaattees
Kun ei se mummo ole välttämättä mikään rakas taikka läheinen. Sukulainen vain.
""""Lapsi ei koskaan saa olla vaatuussa aikuisen ihmisen tunteista. Se on hyvin sairas kuvio. Ja juurikin noita sukupolvelta toiselle periytyviä vääriä malleja.""""
Kyllä lapselle pitää opettaa myös toisen ihmisen tunteiden huomioimista. Siinä ei ole mitään sairasta!
Ei ole sairasta, että lapsi halaa mummoa siksi, että mummo rakastaa lapsenlasta ja toivoo saada halata häntä. Tämä on normaalia empatiaa, että toisen halutessa halata, alkaa itse myös haluta sitä sen toisenkin vuoksi.
Tällaisia pieniä tekoja pitää pystyä tekemään läheisten mieliksi. Aina ei voi ajatella vain itseään.
Itse jouduin kotona pelkäämään väkivaltaa lapsena, minkä vuoksi koin kaiken koskettelun uhaksi väkivallasta ja epämiellyttävänä. Mummuni on kova halaamaan ja aina syyllistettiin siitä, etten lapsena mielellään antanut halata. Lisäksi mummulla oli tapana antaa "onnen" potkuja eli potkaista perseelle, jos oli jotakin tärkeetä tiedossa. Mummu suuttui mulle, kun sanoin tuon potkimisen olevan väkivaltaa.
Ymmärrän, että lapsen pitää saada päättää halaako vaiko ei. En ikinä pakata sisaruksen lapsia halaamaan, mutta yleensä lapset itse haluavat halata. Ja aina kysyn luvan ennen halausta. Aikuisenakaan en tykkää halata muuta kuin ihan läheisempiä ihmisiä.
Täällä on noussut aivan kauhea kohu siitä, saako isovanhemmat halata vai ei. Miksi siitä EI nostettu mekkalaa, kun (muistaakseni Oulussa) yläaste ikäiset teinit PAKOTETTIIN halaamaan p@rt@v@uvoj@!!!!!!!!