Onko sulla paniikkihäiriö?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Ollut noin 50v. Ei edes vanhempana ole helpottanut. Lääkkeitä syön.
Mitä lääkkeitä? Onko aina samat auttaneet, vai onko vaihdeltu? Saatko nukuttua, unen päästä kiinni? Jos et, mitä lääkkeitä tähän?
Ja vielä: onko muita diagnooseja?
Se tulee ja menee joten ota selvää mitä se tarkoittaa,se ei jumalauta ole pysyvätila.Eikä paniikkikohtaus ole jatkuvasti päällä,se on tilanne.Ja jos on sitten se menee jo mielisairauden puolelle.
Itselleni iskee paniikkikohtaus rappusissa, joissa ei ole kaidetta. Niin hölmöltä, kuin kuulostaakin..tämä alkoi 10v sitten, ilman mitään syytä. Tuntuu, että jalat lähtee alta, jollei ole mihin tukeutua. Sosiaaliset tilanteet eivät pelota, eikä käytössä ole mitään lääkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Se tulee ja menee joten ota selvää mitä se tarkoittaa,se ei jumalauta ole pysyvätila.Eikä paniikkikohtaus ole jatkuvasti päällä,se on tilanne.Ja jos on sitten se menee jo mielisairauden puolelle.
Paniikkihäiriö on virallinen diagnoosi. Siitähän tässä puhutaan. Häiriö, jonka oireena ovat paniikkikohtaukset.
Vierailija kirjoitti:
Paniikkihäiriö ON mielen sairaus. Tuli niitä kohtauksia kerran tai sata vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Lentämiseen liittyen:
Älkää sekoittako paniikkihäiriötä klaustrofobiaan tai muihin fobioihin. Paniikkihäiriölle tyypillistä on, että kohtaus tulee ihan ennakoimatta rauhallisessa tilanteessa, kun hermosto ei ole ns. aktiivisena. Tyyliin sohvalla kirjaa lukiessa tai elokuvaa katsoessa.
Tarkoitatko, että ujon kokema voimakas esiintymisjännitys tai jännitys tentin edellä ei ole paniikkikohtaus?
Minua kiinnostaa nimenomaan tuo, että MIKSI paniikkikohtaus tulee turvallisessa paikassa, rauhallisessa olotilassa, jossa ei pitäisi olla mitään syytä. Voin ymmärtää, että olo muuttuu äkisti levottomaksi ja ahdistuneeksi tilanteissa, joissa siihen on ilmeinen, todennäköinen syy.
Esim. itse olen alkanut kokea kauhua hammaslääkärintuolissa, jos toimenpide kestää (minulle) liian pitkään. Tietyn aikaa pystyn suggeroimaan itseni rauhalliseksi ja pyrin olemaan 'kuin en olisikaan', mutta *naps* sitten alkaa hiki nousta päähän ja vaivoin saan pidettyä ahdistuksen räjähtämästä. Tämä menee ohi sillä hetkellä, kun homma on valmis ja saan sulkea suuni. Ilmeisesti tässä on kyse paniikinomaisesta reaktiosta, mutta ei ole paniikkihäiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lentämiseen liittyen:
Älkää sekoittako paniikkihäiriötä klaustrofobiaan tai muihin fobioihin. Paniikkihäiriölle tyypillistä on, että kohtaus tulee ihan ennakoimatta rauhallisessa tilanteessa, kun hermosto ei ole ns. aktiivisena. Tyyliin sohvalla kirjaa lukiessa tai elokuvaa katsoessa.
Tarkoitatko, että ujon kokema voimakas esiintymisjännitys tai jännitys tentin edellä ei ole paniikkikohtaus?
Minua kiinnostaa nimenomaan tuo, että MIKSI paniikkikohtaus tulee turvallisessa paikassa, rauhallisessa olotilassa, jossa ei pitäisi olla mitään syytä. Voin ymmärtää, että olo muuttuu äkisti levottomaksi ja ahdistuneeksi tilanteissa, joissa siihen on ilmeinen, todennäköinen syy.
Esim. itse olen alkanut kokea kauhua hammaslääkärintuolissa, jos toimenpide kestää (minulle) liian pitkään. Tietyn aikaa pystyn suggeroimaan itseni rauhalliseksi ja
Esiintymisjännitys ei ole paniikkikohtaus. Mutta esiintyjä VOI saada paniikkikohtauksen. Tenttijännitys ei myöskään ole paniikkikohtaus, mutta tentin aikana VOI saada paniikkikohtauksen.
Ymmärrän tuon hammaslääkäripenkissä tulevan panikoinnin. Itsekin olen saanut, mutta opettelin aikani kärvistelyä kohtausten kanssa, että sanon sivullisille, että nyt on joku vinksallaan. Kerran nostin käden pystyyn lääkärille, hän otti instrumentit suusta, ja sopersin, että pakko päästä ylös istumaan, mulla on nyt tosi levoton olo, ja saan paniikkikohtauksen ihan tuota pikaa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varsinaisesti, mutta migreeniin liittyen saan joskus paniikkikohtauksia. Alkoi murrosiässä. Ei niitä silti tule edes joka vuosi. Näin vähillä oireilla ei saisi paniikkihäiriödiagnoosia, jos jostain syystä sellaisen yrittäisin saada.
Siksi et saa koska paniikkikohtaukset eivät ole sama asia kuin paniikkihäiriö. Miksi haluatte turhia diagnooseja? Ei sellaiset auta mutta voivat vaikuttaa työnsaantiinkin heikentävästi, valitettavasti.
Ei tuossa sanottu, että hän haluaa saada diagnoosin, vaan että jos haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Alkoi kauan sitten, mutta diagnosoitiin vasta pari vuotta sitten. Nyt kun on virallinen dg, ei rauhoittavia kirjoiteta yhtäkään, vaan traumaterapialla pitäisi purkaa asiaa. Ennen diagnoosia kyllä sain pameja kun valitin epämääräistä ahdistusta. Nyt sitten vietä pitkälti aikaa neljän seinän sisällä.
Jos johtuu traumasta se ei ole oikeastaan paniikkihäiriö, vaan ahdistuneisuushäiriö jolle on syy. Paniikkihäiriö ei johdu mistään traumasta, vaan aivojen kemiallisesta häiriöstä.
Tiedän. Psykiatri on kuitenkin asettanut minulle diagnooseiksi yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, ptsd ja paniikkihäiriö.
Tuo dg on erikoinen juttu. En ole saanut näiden vuosikymmenten aikana paniikkihäiriöstä diagnoosia, mutta yleinen ahdistuneisuushäiriö on. Toki se taitaa mennä sinne alle. Onko PH:lle oma dg koodi?
Vierailija kirjoitti:
Tuo dg on erikoinen juttu. En ole saanut näiden vuosikymmenten aikana paniikkihäiriöstä diagnoosia, mutta yleinen ahdistuneisuushäiriö on. Toki se taitaa mennä sinne alle. Onko PH:lle oma dg koodi?
On, en vaan muista mikä. Minulla on myös ph. Epäilin itse lähemmäs 10 v paniikkihäiriötä ja ehdotin tätä diagnoosina lääkärille, mutta he olivat sitä mieltä ettei minulle ole tätä. Sitten eräs psykiatri kuitenkin vastaanotolla parisen vuotta sitten lisäsi tämän diagnooseihini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä paniikkihäiriö voi johtua? Onko se jonkinlainen pelkotila? Tiedän, että siihen liittyy ahdistuksen tunne, mutta mikä sen aiheuttaa äkillisesti, ilman mitään ulkonaista provosointia?
Minulla on läheinen, 30 v, joka voi saada paniikkikohtauksen ihan kotona, rauhassa yksin ollessaan. Hän muuten viihtyy hyvin yksinkin, on hieman introvertti. Hänellä on myös paljon kavereita. Ja sitten paniikki voi iskeä bussissa, rauhallisesti istuessa ilman erityisiä häiriötekijöitä. Hän ei enää uskalla mennä lentokoneeseen. Vaikka lapsena ja nuorena matkusteli paljon, lensi yksinkin. Se ei ollut hänestä pelottavaa.
Normaalisti paniikkikohtaukseen liittyy pelkoa. Poikkeuksena tietysti ihmiset, joilta syystä tai toisesta puuttuu pelon tunteet joko tilapäisesti tai pysyvästi. Sellaisiakin paniikkihäiriöpotilaita on.
Tämä on myös jonun verran perinnöllistä. Mulla on paniikkihäiriö ja lähisuvussani myös kahdella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Alkoi kauan sitten, mutta diagnosoitiin vasta pari vuotta sitten. Nyt kun on virallinen dg, ei rauhoittavia kirjoiteta yhtäkään, vaan traumaterapialla pitäisi purkaa asiaa. Ennen diagnoosia kyllä sain pameja kun valitin epämääräistä ahdistusta. Nyt sitten vietä pitkälti aikaa neljän seinän sisällä.
Jos johtuu traumasta se ei ole oikeastaan paniikkihäiriö, vaan ahdistuneisuushäiriö jolle on syy. Paniikkihäiriö ei johdu mistään traumasta, vaan aivojen kemiallisesta häiriöstä.
Mikä lääkäri se siellä on?
Mulla on sekä yleistynyt ahdistuneisuushäiriö traumasta johtuen että paniikkihäiriö.
Lentämiseen liittyen: