Mies ulosotossa ja työtön
Kyselisin onko muilla vastaavaa tilannetta ja miten olette asiaa hoitaneet /sopineet raha - asioista.
Mies on siis työtön (ollut jo vuoden) ja ulosotossa on nuoruuden sekoilujen takia melko paljon velkaa.
Itse teen kokoaikatyötä ja säästössäkin on rahaa. Maksan kaikki ruuat ja asumisen, sillä miehen työttömyystuella ei tee juuri mitään. Välillä silti käy ärsyttämään miehen loputon vapaa-aika, mahdollisuus kirjan lukemiseen, huoleton ote työnhakuun.
Mies on minulle tosi rakas ja hän auttaa lasten kanssa, mutta joskus pintaan tulee katkeruus kun hän pääsee niin helpolla, lenkkeilee, syö, lukee, pelaa, on ikuisella lomalla. Oma työni on stressaavaa ja töiden päätteeksi lapset kaipaavat seuraa ja tekemistä, lähden siis aina puistoon niiden kanssa ja huolehdin että kaapissa on ruokaa. Miten edetä niin etten muutu vihaiseksi ja katkeraksi toisen tilaneesta, en nimittäin ikipäivänä kuitenkaan haluaisi itse olla työtön enkä ulosotossa. Ristiriitaisia tunteita siis herättää.
Kommentit (113)
Eikös tuollainen koti-iskä ole kiva? Painat vaan vähän enemmän duunia jotta saat perheesi elätetyksi äläkä valita senkin laiskuri!
Vitutukseen saattaisi ensi hätään auttaa, että mies ottaa reippaasti kotityöt hoitaakseen. Siis kaikki. Jos hän ei hae työtäkään, tuo on vähintä mitä voi edellyttää.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuollainen koti-iskä ole kiva? Painat vaan vähän enemmän duunia jotta saat perheesi elätetyksi äläkä valita senkin laiskuri!
Mutta hänhän ei huolehdi kotiasioista, ei edes ruokaa osta. Mitä tekee sellaisella koti-isällä, joka ei hoida hommiaan?
Käskisin hakea niitä töitä. Selittäisin miten epäreilu tilanne on ja että itseä ahdistaa. Jos siis jo vuoden jatkunut. Minkä ikäinen? Käske kouluun jos ei töitä saa muuten. Jos paljon uo velkaa ja työtön niin voisi päästä velkajärjestelyyn. Sitä ennen kannattaa tosin erota tai muuten sinunkin palkasta lähtee maksua..
Toista et todellakaan voi muuttaa, joten mieti nyt vaikka sama tilanne viiden vuoden päähän jos mikään ei muutu niin olisitko tyytyväinen?
Voithan yrittää keskustella että miehesi tajuaisi sinun näkökulman tässä asiassa ja ehkä hän heräisi ja alkaisi yrittämään enemmän.
No ihan ensimmäisenä otat asian puheeksi ja sanot että haluat hänen osallistuvan vähintäänkin oman ruokansa maksamiseen ja omaan osuuteensa sähkölaskuista yms. Sano, että koska asunto on sinun ja hän saa asua ilmaiseksi,odotat häneltä kotitöiden tekoa. Sano, että odotat hänen myös hakevan töitä ha työllistyessään odotat häneltä myös suurempaa taloudellista osallistumista- kotityöt jaetaan sen jälkeen tasan.
Mies hoitakoon kaikki lasten ja kodin jutut. Ei se käy päinsä etenkään lapsiperheissä että hän vaan pelaa päivät pitkät.
Lapset saavat huonoa mallia tuollaisesta miehestä.
Minä olen mieheni kanssa ollut puolet ikääni, ja siitä 16 vuotta olin ulosoton asiakkaana koska jouduin lopettamaan toiminimellä toimineen liikkeeni, ja vieläkin on siitä velkaa. Mieheni työ on ollut raskasta, ja hän on aina inhonnut sitä. Ja aina kun olen ollut työttömänä, on ollut todella huono omatunto siitä. Mutta ei miehen ole ollut pakko tehdä mitään kotitöitä tai lastenhoitoa silloin kun on ollut töissä ja minä kotona. Tottakai hän on halunnut olla lastensa kanssa jne.
Eipä tuossa teidänkään tilanteessa mitään vikaa ole, kuin se, että jos mies ei tee sitten tarpeeksi paljon kotitöitä ja hoida lapsia, käy kaupassa jne. kun kerran hänellä on aikaa ja jaksamista, toisin kuin sinulla. Olisiko aiheellista siitä keskustella ihan keskenään?
Työttömyystuki on 595 euroa. Kyllä sillä ruokaa ostaa itselleen kuukaudeksi etkö sitä nyt ymmärrä. Mitä mies selitellyt sinulle tuista. 595 eurolla voi maksaa laskuja myös eikä sinun tarvii kaikkea maksaa. Mies käyttää sinua hyväksi ihan selvästi. Minun mies on työtön mutta ostaa ruokaa 200 eurolla ja maksaa sähkön ja netin. Näin minun ei tarvii elättää sitä. Mieheni on tehnyt kuitenkin pikkuhommia kuten kalastaa ja myynyt kalaa joten saa lisätuloa.
Luiskaan. Eikä tuollaisen kanssa pidä lisääntyä, syntyy lisää vätyksiä ja lokkeja.
Siis miksei mies tee kotitöitä ja hoida lapsia kun sinä käyt työssä? Sittenhän tuossa kuviossa ei olisi niin paljoa pielessä. Sano miehelle, että jatkossa ruoan on oltava valmis kun tulet töistä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystuki on 595 euroa. Kyllä sillä ruokaa ostaa itselleen kuukaudeksi etkö sitä nyt ymmärrä. Mitä mies selitellyt sinulle tuista. 595 eurolla voi maksaa laskuja myös eikä sinun tarvii kaikkea maksaa. Mies käyttää sinua hyväksi ihan selvästi. Minun mies on työtön mutta ostaa ruokaa 200 eurolla ja maksaa sähkön ja netin. Näin minun ei tarvii elättää sitä. Mieheni on tehnyt kuitenkin pikkuhommia kuten kalastaa ja myynyt kalaa joten saa lisätuloa.
Mieheni ei siis ole ulosotossa mutta muuten työtön. Maksaa kuluja ihan kivasti.
Menköön pimeisiin töihin, jos ei halua ulosoton vievän osan palkasta.
Miksi vertaat omaa tilannettasi toiseen. Varsinkin sellaiseen jolla asiat on huonosti. Sellaiseen jonka elää määräävät muut kuin hän itse.
Saat olla töissä ja saat palkkaa. Voit määrätä omasta elämästäsi. Onko työpaikkasi "varma" ja riittääkö palkka elämiseen myös jatkossa. Haluaisitko olla miehesi asemassa palkaton ja luottotiedoton?
Minusta kyse ei ole vain ja ainoastaan rahasta tai työttömyydestä, vaan yleisemmin siitä, miten tai kuinka mies käyttää aikaansa muutoin? - Kuinka hän mahdollsitaa ja edesauttaa sitä, että yhteinen arki ja vapaa-ajan hetkiä kokonaan sivuuttamatta, koska niihin sisältyy enemmän ja vähemmän suuria odotuksia sujuvat ilman isompaa kitkaa?
Ei kovin hyvältä kuullosta kun kuvaat. että hänellä on huoleton suhde työnhakuun tai kuinka hän auttaa lapsien hoidossa. - Siis auttaa, ikäänkuin rivien välistä antaisit ymmärtää, että sinulla on kaiken aikaa päävastuu lapsien(kin) hoidosta ja tulevaisuudessakin lähes täysin vastuu perheen elatuksesta.
Minä kysyisin mieheltä, että miten hän on ajatellut tulevaisuudessa, koska jo nyt kerroit, -vai ymmärsinkö väärin- kokea ajoittaista pientä katkeruudenkin tunnetta siitä, miten mies elää ja milliainen kuorma (lue erilaiset vasttuut) sinulla on vastaavasti kannettavana.
Jos tilanne jatkuu vastaavana, niin ikävä sanoa. niin saattaa olla, että mieleen tulee ajatus siitä kuinka saattaisi päästä vähemmälle jos rumasti sanoen siivoaisi pois tämän mies lapsen eli kauniimmin sanottuna eroaisi,
Mutta jotta tilanne ei ajautuisi siihen pisteeseen, kun kuitenkin kerroit, että mies on sinulle myös tosi rakas niin palaan siihen, mitä jo edellä kirjoitin. Ottaisin puheeksi miehen kanssa tulevaisuuden ja vaikka ihan paperille kirjoittaisin jonkinlaista suunnitelmaa / hahmotelmaa siitä, miilaisia haaveita ja toiveiat teillä on -kumapisellakin on- mahdollisesti omia ja ennen kaikkea niitä, jotka ovat teidän yhteisiä unelmia ja tavoitteta. Ja sen jälkeen pohtimaan / hahmottamaan, että miten ne olisi mahdollsita saavuttaa. - Koska nykyinen meno vaikuttaa sille, että sinä uuvut ja väsyt, eikä se taas lupaa hyvää, jos toive ja halu on elää ja olla vastaisuudessakin yhdessä ilman isompiä kähinöitä ja riitoja ja välttyä katkeruudelta..
Lujasti tsemppiä
Uskovainen mies
.
Jos on hyödytön kotona arjessa, niin eikö voi mennä johonkin työkokeiluun?