Mies ulosotossa ja työtön
Kyselisin onko muilla vastaavaa tilannetta ja miten olette asiaa hoitaneet /sopineet raha - asioista.
Mies on siis työtön (ollut jo vuoden) ja ulosotossa on nuoruuden sekoilujen takia melko paljon velkaa.
Itse teen kokoaikatyötä ja säästössäkin on rahaa. Maksan kaikki ruuat ja asumisen, sillä miehen työttömyystuella ei tee juuri mitään. Välillä silti käy ärsyttämään miehen loputon vapaa-aika, mahdollisuus kirjan lukemiseen, huoleton ote työnhakuun.
Mies on minulle tosi rakas ja hän auttaa lasten kanssa, mutta joskus pintaan tulee katkeruus kun hän pääsee niin helpolla, lenkkeilee, syö, lukee, pelaa, on ikuisella lomalla. Oma työni on stressaavaa ja töiden päätteeksi lapset kaipaavat seuraa ja tekemistä, lähden siis aina puistoon niiden kanssa ja huolehdin että kaapissa on ruokaa. Miten edetä niin etten muutu vihaiseksi ja katkeraksi toisen tilaneesta, en nimittäin ikipäivänä kuitenkaan haluaisi itse olla työtön enkä ulosotossa. Ristiriitaisia tunteita siis herättää.
Kommentit (113)
Saat siis henkistä taustatukea ja ovat paikalla kun ilmoitat miehelle päätöksestäsi jatkaa erillisissä talouksissa.
Minä työtön ja mies töissä. Hoidan kodin, maksan sähkölaskun ja puhelinmaksun. Teinit osallistuu ruokakuluihin. Maksoin myös meidän auton osamaksulla eli miehesi pystyy kyllä osallistumaan kuluihin. Tilaan myös ruokaa lemmikeille ja maksan ne.
Vierailija kirjoitti:
Semmosen jännämiehen löysit.
Aika tylsältä vaikuttaa eikä yhtään jännittävältä.
Voihan tämmöisten miesten kanssa olla, mutta ei niiden kanssa kannata ainakaan avioliittoa solmia. Parempi että itse omistat kämppäs ja rahas eron tullessa.
Nostan tämän miehen kunniaksi perjantain kaljan!
Annatko muuten ap tälle kundille myös persereikääsi ?
Ukko nyrkin ja hellan väliin ku olis jo. No ei. Mutta se voisi kyllä alkaa vähän paremmaksi kotirouvamieheksi.
Vierailija kirjoitti:
nainen saa seksiä ja mies elatuksen!. miksi tätä asetelmaa ei arvosteta...?
Ei tässä ole mainittu, saako nainen edes sitä seksiä.
Ei tuo näinpäin ole sallittua, että mies ei tee töitä.
Rakkaus on sokea. Hän käyttää sua taloudellisesti hyväkseen. Itse edellyttäisin kyllä tollaselta lusmupuolisolta aktiivisutta työn saralla, että saisi joskus velkansa hoidettua.
Ei se nyt kenenkään normaalin parisuhteen rajoihin mene, että toinen raataa persruvella ja toinen vaan elelee siivellä ja hengailee kotona pleikkaria pelaillen.
Sitten vaan koulunpenkille opiskelemaan alalle, jolla on töitä.
Itse olen pienituloisen perheen jälkikasvua ja jostain syystä sitä tuli sitten valittua ala, jossa töitä riittää, vaikka ei nyt se oma unelma-ammatti ollutkaan.
Elämä on täynnä valintoja ja perusmaalaisjärjellä vasrustetut ja ahkerat realistiset ihmiset yleensä pärjää elämässään Suomessa ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vitutukseen saattaisi ensi hätään auttaa, että mies ottaa reippaasti kotityöt hoitaakseen. Siis kaikki. Jos hän ei hae työtäkään, tuo on vähintä mitä voi edellyttää.
Jos roolit käännettäisiin niin taitaisi olla toinen ääni kellossa peukuissa :D Huvittavia nämä kaksoistandardit.
Jos roolit käännettäisiin, niin kotona oleva vaimo tekisi kotihommat, ja siitä ei tarvisi edes palstalle kirjoittaa, koska se olisi niin itsestään selvää. Siitähän tuossa kommentissa oli kyse: miksi mies ei ota hommia hoitaakseen, vaikka nainen tekisi sen ilman muuta vastaavassa tilanteessa.
Siis hänellä nuoruudessa ollut jo raha-asiat rempallaan.. Miten oot tuollaisen miehen huolinut? Eroa. Saat elatustuet kelalta ja mies saa asumistuen, ehkä myös toimeentulotukea.
Mulla on kotimies myös, ja hoitaa kaikki kotivanhemman velvollisuudet, eli ei mun tartte töiden jälkeen siivoilla, kokkailla tai viihdyttää lapsia. Erittäin kätevää. Toki plussana omalla on ihan omat rahansa ja tulonsa eli ei tartte mun elättää.
Vierailija kirjoitti:
Heitä ulos.
Jos kysyjä olisi mies, jonka vaimo olisi tuollainen, sinäkin olisit neuvomassa kun on lapset tehnyt ja nyt hoitaa heitä. Eikö lasten hoito olekaan arvokasta työtä jos sen tekee mies ? Mies voi hakea velkajärjesteltyyn, jos on paljon velkaa
Heitä ulos - kommentit ei auta, vaan yritän löytää rakentavia ratkaisuja. Alan patistamaan enemmän töiden hakuun. Lasten oma isä häippäsi kun erottiin, näkee lapsia pari tuntia kolmen kuukauden välein ja elarit saan kelasta.
Edelleen, en näe ihmisen arvoa vain varallisuudessa, mutta haluan että asioihin osallistuminen on tasa-arvoista ja toista kunnioittavaa. Ja että ulosotossa olevalla on pyrkimys eteenpäin, eikä olis vain pysähtynyt tilanteeseensa ja makaisi urhina tulessa. Itse olen tosi vaikeista lähtökohdista ponnistanut tähän missä nyt olen, saanut meille kodin ja hankkinut työn. Arvostan kovaa työtä ja kovaa yritystä.
Ok eli mies ei toivottavasti ole lasten isä ja sen takia ei heitä päivisin viihdytä? Sen ymmärrän. Mutta vastineeksi ruuasta ja asunnosta pitäisi tehdä jotain. Siivota ja laittaa ruokaa? Ymmärrän, jos asuisi omillaan ja vain nauttisi elämästä työttömänä, mutta muuten pitää osallistua, jos ei rahallisesti niin muuten.
Sitten pari varoitusta. Ei yhteisiä tilejä, ei yhteistä omaisuutta eikö missään nimessä lainaa/ rahaa miehelle. Juttuhan on siinä, että jos jän ei aio velkojaan maksaa niin ne eivät katoa kovin äkkiä. Kasvavat lähinnä korkoa.
Tulevaisuudessa mies ei tee töitä, koska vouti vie osan (velan maksuun). Veronpalautukset käytetään veloille ja mitään omaisuutta ei oikein voi kerryttää.
Joo, oli ihana yks kommentti mieheltä joka luuli että täällä puhutaa hänestä :) . Ei puhuta, sillä mieheni ei osaa rempata eikä opiskele. On kuitenkin ekaa kertaa elämässä tilanne että aidosti rakastan toista, meillä on hauskaa yhdessä ja hän osaa kuunnella ja puhua itsekin. Mutta raha-asiat on aihe josta ei puhuta.
Minkä ihmeen takia edes katselet tuollaista ihmistä?
Viiden vuoden yhteiselon jälkeen voi miehesi vaatia erossa (avo- tai avioero) omaisuuden (sinun omaisuutesi) ositusta ja vaatia vielä elatusmaksuja jos hän on edelleen työtön joten, jos aiot pitää puolesi, niin kannattaa toimia ja suojata omaisuutesi ja mielenterveytesi jos omistat asunnon jossa asutte.
Riskejä elämässä/parisuhteessaon tietty otettava mutta näkisin kertomasi perusteella ettei mies ole sinusta kiinnostunut, erillinen arkielämä, tekee ruoat joo koska haluaa nälkäisenä syödä itsekin ja sitten vietät illat lasten kanssa yksin, ilman miestä jo nyt, miksi siis mies asuu luonanne kun hän voi asua omissa oloissaan omassa asunnossaan? Jos laistaa vielä työnhausta ja lokoilee päivät niin heti erilliset asunnot.
Tärkeintä on sinun ja lastesi tulevaisuus. Et ole elatusvelvollinen (vielä) etkä millään tavoin vastuussa aikuisesta miehestä. Keskustele seuraavaksi sisarustesi, vanhempiesi, ystäviesi kanssa miten etenet, haluatko jatkaa suhdetta mutta erillisissä talouksissa?