Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?

Vierailija
19.07.2024 |

Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.

Kommentit (558)

Vierailija
281/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se menee näin tulotasosta riippumatta:

Alaluokka = työttömät ja tuilla elelevät, rikolliset.

Työväenluokka = työ- ja virkasuhteessa olevat jotka eivät ole johtavassa asemassa.

Keskiluokka = johtavassa asemassa olevat, porvarit, itsenäiset liikkeen- ja ammatinharjoittajat.

Yläluokka = omistava luokka jonka ei tarvitse töitä tehdä elääkseen.

No ei nyt ihan. Painotat liikaa sitä johtavaa asemaa. Johtajia on joka paikassa, mäkkörin vuoropäälliköstä siivousfirmaan, ja toisaalta itsenäinen asiantuntijatyö, kuten vaikka lääkärin tai juristin hommat, ovat ylemmän keskiluokan ydintä ihan ilman mitään johtavaa asemaa.

juristi voi toimia pankinjohtajana.

Voi toki, mutta yleensä ei toimi.

Aika monesti toimii ja ei todellakaan kuulu työväen luokkaan juristi ja pankinjohtaja vaan eliittiin.

Vierailija
282/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu. 

Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.

Kyllä minä koen eron aivan selvästi käydessäni sukulaisten luona. Elämme aivan erilaisessa todellisuudessa, ja yhteisiä puheenaiheita on hyvin vähän. En kuitenkaan varsinaisesti usko luokkiin, olen vaan tehnyt erilaisia valintoja ja elänyt erilaisen elämän kuin he.

Ehkä johtuu sinun sosiaalisista taidoista ja asenteista kanssakäymisen vaikeus. Minulle on täysin luontevaa seurustella yli luokkarajojen. Esi

Jos on jo noin laadukkaat aiheet duunari pöydässä kuin mustikkapiirakka ja sää niin vau!

Olin autokorjaamolla 2 vuotta ja en saanut mitään keskustelua aikaiseksi muuta kuin airfryer. 

Eivät seuraa urheilua, kulttuuria, politiikkaa, tiedettä, yhteiskunnallisia ilmiöitä, eivät lue uutisia, ja uskomatonta kyllä kukaan ei halua puhua tauolla edes autoista koska tauolla ei tehdä töitä. Siinä sitten ihmeteltiin ja minä katoin eväsleipää kun he tuijotti puhelinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeeni alle 7000 / kk. Olen rupusakkia.

Vierailija
284/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulot n. 900€ kuukaudessa. Kuulun kokoomukselisen ja persujen laatimaan tappttavien luokkaan.

Vierailija
285/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

600. Yhteiskuntaluokat eivät kiinnosta minua yhtään, enkä tunne kuuluvani sellaisiin.

Vierailija
286/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat bruttotulot 4300€/kk. Mieheni tulot 8700€/kk. Koen perheemme kuuluvan keskiluokkaan, vaikka tulojen puolesta ehkä kuuluisimme ylempään. Itsellni ei ole akateemista loppututkintoa ja meidän molempien suvut ovat työväenluokkaisia. 

Vierailija
287/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluuko juristi siis eliittiin ammattinsa perusteella, vaikkei olisi johtavassa asemassa?  

Vierailija
288/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

8600/kk, koen kuuluvani keskiluokkaan.

Vierailija
289/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2500 euroa ja kuulun köyhälistön joukkoon, koska tuolla rahalla on elätettävä myös yksi lapsi.

Vierailija
290/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko juristi siis eliittiin ammattinsa perusteella, vaikkei olisi johtavassa asemassa?  

Ei kuulu ellei ammatillinen tai muu asema sellaiseen vie. Tavallinen juristi kuuluu yleensä ylempään keskiluokkaan. Jos juristi on syrjäytynyt (sellaisiakin on), ei kuulu keskiluokkaankaan.

Vierailija
291/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himpun alle 30000e/kk, alempi yläluokka. :-)

Vierailija
292/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

900 sairaseläke ja kuulun kai sillan alla porukkaan

Vierailija
293/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000e, keskiluokka. Olen syntynyt rappioalkoholistien lapseksi, joten jonkinlainen luokkanousu tehtynä. Amk tutkinto, omat lapset duunareita.

Vierailija
294/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin tammikuussa palkkaa 26 000€. Olen pienyrittäjä. Köyhä kuin kirkonrotta. 

Vierailija
295/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan 3500e kuussa, puoliso vajaa 7000e kuussa. Koen, että kuulumme avioparina ylempään keskiluokkaan. 

Vierailija
296/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

4000+ e, työväenluokka.

Vierailija
297/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrittele alempi yläluokka!

Vierailija
298/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa 4800 euroa kuussa ja henkisesti duunari ja ylpeä siitä.

Vierailija
299/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys. Olen korkeastikoulutettu, mutta saan bruttona vain 1500 € määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä ja kansaneläkettä. Palkkani ennen sairauslomalle joutumista oli vain 3000 €, vaikka työskentelin kaupallisella alalla. Sanoisin, että olen alempaa keskiluokkaa. Olen lisäksi yksinhuoltaja. Ahkera opiskelu ja ylitöiden paiskiminen ei ole kohdallani kannattanut. Ei ole ajokorttia eikä mökkiä ja asumme kaupungin vuokrayksiössä. 

Vierailija
300/558 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittele alempi yläluokka!

No jos näet meikän tienpäällä, luulet tod.näk. että olen aika persaukinen esim. vaatteista päätellen. Olen siis henkisesti ja käytökseltäni varmaan alempaa keskiluokkaa. :-) Mutta perheessä tulot siis yhteensä yli 32000e/kk joten rahan suhteen olen aika hyvässä jamassa. Menot per kk on ehkä 13000e joten jää jotain millä myös pikkuisen mällätä... Yläluokan mukaan!