Miksi hoitohenkilökuntaa syytetään siitä jos hoitoa ei saa?
Esim. terveyskeskuksessa puhelimeen vastaava hoitaja ei voi yhtään mitään sille jos ei ole antaa aikoja eikä psykiatrian hoitohenkilöstö voi mitään sille ettei osastopaikkoja ole riittävästi. Monesti puhutaan ihan kuin se henkilökunta huvikseen jättäisi auttamatta, vaikka kyse on siitä, että henkilökunnan on pakko toimia niiden resurssien puitteissa mitä on. Henkilökunnan toimintaa myös määrittävät ylhäältä päin tulevat linjaukset. Silti terveydenhuollon tilasta puhuttaessa asiat henkilöidään niihin ammattilaisiin, ihan kuin olisi heidän vastuullaan jos apua ei saa. Kun ei niitä vapaita aikoja tai osastopaikkoja pysty tyhjästä taikomaan jos niitä ei kertakaikkiaan ole.
Kommentit (332)
Vierailija kirjoitti:
Todellakin syytän sitä puhelimeen vastaavaa, kun en ole saanut lääkäriaikaa minua jo päälle vuoden ajan öisin valvottaneen fyysisen vaivan vuoksi. Oireet ovat klassisia astman oireita, mutta ei kun kyllä ne hoituu merivesinenäsuihkeella, öljyllä ja päädyn kohottamisella. Eipä ole hoitunut, mutta aikaa ei heru. Olisin tyytyväinen, vaikka se aika olisi kolmen kuukauden päästä.
Eiköhän niillä puhelimeen vastaajilla ole joku syy sille miksi aikaa ei heru. Vai kuvitteletko, että huvin vuoksi jätetään aika varaamatta?
Kyllä se hoitohenkilökunta vmäilee vaikka juurisyy ei ehkä heidän. No, vmäilen takaisin. Onneksi voi skipata koko hoitopoppoo höpöhöpön työterveydessä menemällä suoraan lääkärin puheille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin syytän sitä puhelimeen vastaavaa, kun en ole saanut lääkäriaikaa minua jo päälle vuoden ajan öisin valvottaneen fyysisen vaivan vuoksi. Oireet ovat klassisia astman oireita, mutta ei kun kyllä ne hoituu merivesinenäsuihkeella, öljyllä ja päädyn kohottamisella. Eipä ole hoitunut, mutta aikaa ei heru. Olisin tyytyväinen, vaikka se aika olisi kolmen kuukauden päästä.
Eiköhän niillä puhelimeen vastaajilla ole joku syy sille miksi aikaa ei heru. Vai kuvitteletko, että huvin vuoksi jätetään aika varaamatta?
Tässä tilanteessa ei ole mitään syytä olla varaamatta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkä ihmeen takia sitä aikaa ei sitten varattaisi? Että joku hoitaja vaan huvikseen päättää, että aikoja ei anneta?
He ovat vapaaehtoisesti siellä töissä ja osa järjestelmää. He toimivat sen ehdoilla ja jättävät potilaan edun ajamatta. Turha hurskastella. Jos toiminta on moraalisi vastaista, lähde.
Kyllä mä ihmettelen ja kovasti. Minulla on ollut puolivuotta liki koko kehoa peittävää ihottumaa, lääkäri aikaa ei heru terveysasemalla ja työterveyshoitaja näkemättä minua kirjoitti viestiin, että ei tarvitse olla huolissaan. Puoli vuotta olen raapinut kehoani rikki, eikä ole syyhy. Kummasti iho parani tuossa lomalla ja alkoi taas töihin palattuani. No en sitten minäkään ole huolissani. Raavitaan vaan. Toisaalta toivonkin että tapahtu mitä tapahtuu, saavatpahan yhden työkykyisen henkilön pois työelämästä. Odotan vain että raavin niin et märkii ja kunnolla tai saan raapimisesta veren myrkytyksen vaikka. Kerran kysyin terveysasemalla,kerran työterveydestä,ne riittää mulle. Enää en kysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se henkilö siellä puhelimen toisessa päässä on sen asiakkaan ainoa kontakti koko laitokseen, silloin asia henkilöityy juuri tähän yhteen henkilöön.
Lisäksi se henkilö on se, joka viime kädessä päättää sen saako lääkärille ajan vaiko ei. Ei se noudata vain ohjeita vaan tekee päätöksiäkin vähän kuin kelan ja vakuutusyhtiöiden lääkäritkin eli potilasta tapaamatta.
Ja voiko joku väittää, että näitä kelan / vakuutusyhtiöiden lääkäreitä joku pitää asiansa osaavina ja pätevinä tekemään asiallisia ja oikeita päätöksiä potilaan / asiakkaan näkökulmasta? Miksi ihmeessä se ajanvarauksen hoitsu olisi jotenkin eri asia?
Lisäksi kummastuttaa se tietynlainen ennakkoasenne, että joka
Niin. Lääkärille voi mennä sinne yksityiselle. "Mä vaan nyt haluan ajan ja lääkkeitä ja tutkimuksia!" ei valitettavasti priorisoi sinua sellaisen ihmisen ohi, jonka oireet vaatii hoitoa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
He ovat vapaaehtoisesti siellä töissä ja osa järjestelmää. He toimivat sen ehdoilla ja jättävät potilaan edun ajamatta. Turha hurskastella. Jos toiminta on moraalisi vastaista, lähde.
No koko ajanhan sieltä lähteekin porukkaa. Ja sitten ihmetellään kun ei ole työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja on hyvä ja etsii sen henkilön numeron valmiiksi, kenelle asiasta voi ja kuuluu valittaa. Muuten hoitaja saa vastaanottaa valitukset.
Ei kuulu hoitajan toimenkuvaan. Soita osastonhoitajalle tai hänen esimiehelle. Organisaatiokaavio ja yhteistiedot kyllä löytyy aina esim. netistä.
samanlaisia uhriutujia nekin on. eivät ota mitään vastuuta. kaikki on aina jonkun muun vika
Riikkuli ja Petskuli sanovat, ettei ole rahaa, ja jostakin on säästettävä. Ei se vähiä aikoja puhelimessa jakamaan laitettu hoitaja, jolla ei ole lääkärinkoulutusta, sille mitään voi. On se niille yrittänyt sanoa! Eikä se voi muuttua ajoiksi eikä rahaksikaan. Mitä se muuta voi, kuin ottaa haukut vastaan, kun
Bro tip: sua kuunnellaan vielä vähemmän jos alat äksyilemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkä ihmeen takia sitä aikaa ei sitten varattaisi? Että joku hoitaja vaan huvikseen päättää, että aikoja ei anneta?
Sanopa sinä se. Kun kuukausien ajan olen yrittänyt heidän itsehoito-ohjeiden mukaan elää, eikä mikään ole auttanut. Silti vain samoja toimimattomia ohjeita jankataan. Olen yli vuoden ajan nukkunut kolme tuntia yössä. Tuttu sai akuuttiajan palelun ja alilämpöisyyden vuoksi, joten en hetkeäkään usko, ettei aikaa minulle olisi.
Eivät ne raivohullut vittupääasiakkaat yhtään sen paremmin käyttäydy soittaessaan yksityiselle. Mulle riitti vajaa vuosi sitä hienoutta, moni ei kestänyt niinkään kauaa. Vaihdoin hommia ja koskaan, ikinä, milloinkaan en enää tule puhumaan yhdenkään helsinkiläisen lisenssiharrastajalapsen vanhemman, tuplanolla-alueen Gunilla von Arsenbergerin tai pietarsaarelaisen kanssa. Juoskaa suohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja on hyvä ja etsii sen henkilön numeron valmiiksi, kenelle asiasta voi ja kuuluu valittaa. Muuten hoitaja saa vastaanottaa valitukset.
Ei kuulu hoitajan toimenkuvaan. Soita osastonhoitajalle tai hänen esimiehelle. Organisaatiokaavio ja yhteistiedot kyllä löytyy aina esim. netistä.
samanlaisia uhriutujia nekin on. eivät ota mitään vastuuta. kaikki on aina jonkun muun vika
Riikkuli ja Petskuli sanovat, ettei ole rahaa, ja jostakin on säästettävä. Ei se vähiä aikoja puhelimessa jakamaan laitettu hoitaja, jolla ei ole lääkärinkoulutusta, sille mitään voi. On se niille yrittänyt sanoa! Eikä se voi muuttua ajoiksi eikä rahaksikaan.
Ei löydy organisaatiokarttaa ja yhteystietoja sen takia, ettei valittajat soittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Koska se henkilö siellä puhelimen toisessa päässä on sen asiakkaan ainoa kontakti koko laitokseen, silloin asia henkilöityy juuri tähän yhteen henkilöön.
Pitäisi osata käyttäytyä ja ymmärtää asioita! Ei ole asiakaspalvelijan ammatti helppoa. Itsekin irtisanouduin kun en jaksanut enää k-päisiä asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkä ihmeen takia sitä aikaa ei sitten varattaisi? Että
Kai ymmärrät, että akuuttiajat on akuutteja oireita varten? Niitä ei ihan oikeasti saa eikä voi antaa pitkään jatkuneille kiireettömille oireille. Ne kiireettömät ajat on niitä joita ei ole antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkä
Kai ymmärrät, että akuuttiajat on akuutteja oireita varten? Niitä ei ihan oikeasti saa eikä voi antaa pitkään jatkuneille kiireettömille oireille. Ne kiireettömät ajat on niitä joita ei ole antaa.
Tässä tilanteessa pitäisi antaa joku aika. On se kumma, että parin päivän palelun takia saa heti ajan. Ei ihme, että terveydenhuolto on kriisissä. Kohta aiheutan töissä liikenneonnettomuuden väsymyksen vuoksi.
Kyllä se ärsyttää ja stressaa kauheasti kun ei niitä aikoja ole antaa. Meitä hoitajia, varsinkin kesäaikaan, ohjeistetaan koko ajan että aikoja voi antaa vain todella kiireellisille potilaille. Flunssat, ihottumat, krooniset vaivat ym. eivät ole sitä. Toistuvasti nimitellään, huoritellaan, uhkaillaan. Siis se on todella raskasta. Ymmärrän että on sairaus/vaiva, mutta ei tosiaan ole meidän vika tää tilanne.
Siksi syytän hoitohenkilökuntaa kun he ovat niitä jotka siellä kieltäytyvät hoitamasta.
Hyvin harvoin viitsin yrittää edes saada hoitoa ja silloin kun viitsin, on tosi kyseessä. Sepä vaan ei heitä kiinnosta, ei kuulema mikään vaivaa oikeasti. Ei ole edes mainittu resurssipulasta, vaan on väitetty suoraan tutkimatta että ei mitään ongelmaa. Onkin sitten päädytty siihen että hengenlähtö lähellä, sitten onkin ihmetelty että miksi et tullut aiemmin! No yritin kyllä mutta minkäs teet kun kettuillen käsketään kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minkä ihmeen takia sitä aikaa ei sitten varattaisi? Että joku hoitaja vaan huvikseen päättää, että aiko
Miksei päättäisi kun kerran sellainen "valta" on annettu? Pölliihän osa lääkkeitäkin ja taitaa muutama olla tappanutkin potilaitaan. Ihmeellistä pyhimyksen viittaa tässä ketjussa näille hoitsuille ollaan sovittelemassa. Ihan vaan ihmisiä hekin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tilanteessa ei ole mitään syytä olla varaamatta aikaa.<
Ei, ei ole kumma, sillä alilämpö ja palelu voi viitata johonkin mikä hoitamattomana tai hoidon viivästyessä voi aiheuttaa terveydentilan huononemisen tai oireen hankaloitumisen. Todennäköisesti saisit lääkäristä vain nuo samat itsehoito-ohjeet ja todennäköisesti olet jo ne oikeasti lääkäriltä useampaan otteeseen jo saanut, ne vaan tulee hoitajan kautta.