millä tasolla eläkkeet oikeasti on tällä hetkellä?
monesti puhutaan, että eläkeläisillä on niin hyvä elintaso. millä tasolla eläkkeet oikeasti on, jos ajatellaan tyypillisiä eläkkeitä esimerkiksi näissä ammateissa:
-luokanopettaja
-sariaanhoitaja
-perushoitaja
-keittäjä
-rekkakuski
Kommentit (183)
Toisten eläkkeistä en tiedä mutta itselläni vajaa 8000/kk. Se riittää juuri ja juuri kun en törsäile. Tänä syksynäkin jätän yhden Karibian purjehduksen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymys kertoo siitä ettei ymmärretä eläkejärjestelmää. Ei eläke riipu ihmisen ammatista tai koulutuksesta vaan jokainen maksaa itse oman eläkkeensä työuransa aikana omasta palkastaan.
Jos talletat eläkerahastoon työssäollessasi isompia summia niin saat myös tehdä isompia nostoja eläkkeellä ollessasi.
Eläkkeitä maksetaan 37 mijardia, laske kuinka kauan 200 miljardin rahasto riittää. Niin 7 vuotta. Ei ne sijoitukset tuota paljon. Jos työssäkäyvät ei maksaisi eläkkeistä 1/4 osaa niin rahasto olisi jo kulunut loppuun.
Siis 4/5 osaa.
Vierailija kirjoitti:
Toisten eläkkeistä en tiedä mutta itselläni vajaa 8000/kk. Se riittää juuri ja juuri kun en törsäile. Tänä syksynäkin jätän yhden Karibian purjehduksen väliin.
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa. Syntyvyys laskee koko ajan ja kohta ala-asteen opettajat saa kenkää ja jääkiekon junnujoukkueet voidaan lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus leikkasi ansiosidonnaista ja soviteltua päivärahaa. Syntyvyys laskee koko ajan ja kohta ala-asteen opettajat saa kenkää ja jääkiekon junnujoukkueet voidaan lopettaa.
Kun junnujoukkueet loppuu, pelaajat ei saa enää palkkoja.
Lukion jälkeen menin töihin keittiöapulaiseksi. Sen lisäksi olen työskennellyt mm kassatarjoilijana, blokkarina, rakennuksella, jakeluauton kuljettajana ja tekniikan alalla mm puhelintuessa. Myyntityötäkin on tullut tehtyä vaikkei se oikein itselleni sovi.
Eläkelaskuri ennustaa että eläkkeeni olisi noin 4500€/kk. Olen ihan tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kysymys kertoo siitä ettei ymmärretä eläkejärjestelmää. Ei eläke riipu ihmisen ammatista tai koulutuksesta vaan jokainen maksaa itse oman eläkkeensä työuransa aikana omasta palkastaan.
Jos talletat eläkerahastoon työssäollessasi isompia summia niin saat myös tehdä isompia nostoja eläkkeellä ollessasi.
Nykyeläkeläiset nostavat nuorempien polvien maksamia rahoja. Nykynuoret ovat systeemissä mukana lähinnä maksajina. Jos syntyvyys ei olisi romahtanut, seuraava sukupolvi maksaisi heidän eläkkeensä, mutta nyt se seuraava sukupolvi melkein puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjanpitäjä ja jäin eläkeelle 3 v. sitten ja olin silloin jatkanut työuraani runsaat 1,5 vuotta yli alimman eläkeikäni mikä nosti eläkettäni hieman. Eläkkeeni on nyt muutaman kympin yli 2000 euroa ja koska eläkkeiden korotukset ovat prosenttiperusteisia eläkkeeni tulee jatkossakin olemaan vähän isompi kuin muilla saman tasoista palkkaa saaneilla jotka eivät jatkaneet työn tekoa yli alimman eläkeikänsä. Olen mielestäni eläkkeeni ansainnut.
Huomioitava tässä että sinun alin eläkeikäsi oli alempi kuin ne on nyt.Sitä on nostettu asteittain koko ajan.esim.v.1959 syntyneillä se on 64 v 3 kk, 1960 syntyneillä 64 v 6 kk, eli sinulla se oli alempi.Eli käytännössä sait lisäkarttumaa eläkkeeseen alemmalla eläkeiällä verrattuna nykyiseen sääntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
895,4O€/kk, puhtaana käteen. Ei muita tukiaisia kuin helluntaiseurakunnan pullakahvit torstaisin ja tämä kirjaston läppäri. Mlloinkahan Pers-Kokkrehallitus laittaa ne verolle ?
Miksi muita syyttelet, eiköhän se johdu ihan omasta hölmöydestäsi ne pienet tulosi, karsopa joskus sinne peiliisi, siellä se syyllinen kurkkii.
Just näin. Olihan siinä vaivaiset 68 vuotta aikaa tehdä asialle ja tuloilleen itsekin jotain, sen sijaan että vaan vinkuu että jonkun muun pitäisi kantaa parempaa leipää pöytään.. sori vaan, mutta kyllä se vanha sanonta pitää paikkansa että niin makaa kuin petaa.
Vierailija kirjoitti:
Lukion jälkeen menin töihin keittiöapulaiseksi. Sen lisäksi olen työskennellyt mm kassatarjoilijana, blokkarina, rakennuksella, jakeluauton kuljettajana ja tekniikan alalla mm puhelintuessa. Myyntityötäkin on tullut tehtyä vaikkei se oikein itselleni sovi.
Eläkelaskuri ennustaa että eläkkeeni olisi noin 4500€/kk. Olen ihan tyytyväinen.
Oletko siis saanut palkkaa hanttihommista 8000 e/kk?
Eläkkeiden keskitaso on n. 1900 euroa mutta keskiarvo nousee kun on niitä suuria eläkkeitä saavia. Suurin osa eläkeläisistä saa 1000-1200 euroa kuukaudessa. Jos ei ole itse maksanut yksityisiä eläkkeitä itselleen tulevaisuutta varten. Matalapalkka aloilla työtä tehneet eivät saa kuin sen 1000 euroo kuukaudessa. Eikä ne palkat suuria olleet - 70 ja - 80 luvuilla. Itse töitä tehnyt 50 Vuotta ja 1000 euroo on eläke. Et turha kadehtia eläkeläisiä. Moni elää köyhyys rajan alapuolella. Ei riitä rahat lääkkeisiin tai ruokaan. Ja tuloja ei vanha ihminen pysty lisäämään. Töihin ei enää pysty
Juuri näin. Suurin osa eläkeläisistä saa pientä eläkettä. Keskiarvo ei kerro totuutta pieniä eläkkeitä saavien määrästä. Tähän vaikuttaa myös alhaisempi koulutustaso 60-luvulla 70 luvulla moni meni suoraan koulusta töihin. Ammattitutkinto jäi hankkimatta. Usein syynä ettei perheellä ollut varaa kouluttaa lapsiaan. Töihin vaan ja palkat oli sitä mitä ne oli. Moni meni harjoittelijaksi ja siitä sitte pääsi eteenpäin. Ei silloin opiskeltu. Itsekin suoraa koulusta kun pääsi niin töihin ikää 15 v silloin ei tarvinnut olla 18 vuotias päästäkseen työhön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
40 vuoden yhtenäisen työuran jälkeen eläke on 60% palkasta.
Saa alapeukuttaa, mutta kun eläkettä kertyy 1.5% vuodessa, niin 40 vuodessa siitä tulee 60%
Niin, mutta koska palkka tyypillisesti nousee työvuosien aikana inflaatiota nopeammin, niin eläke ei ole 60 % viimeisten työvuosien palkasta, vaan 60 % kaikkien työvuosien inflaatiokorjattujen palkkojen keskiarvosta. Näin siis 40 työvuoden jälkeen. Lisäksi eläkettä vielä korjataan elinaikakertoimella, joka pienentää eläkettä tuosta.
Totta. Moni kuvittelee, että eläke on X % loppupalkasta työvuosien mukaan, mutta todellisuudessa se lasketaan kaikkien työvuosien ansioiden mukaan. Esimerkiksi pari vuotta osa-aikatöissä lasten ollessa pieniä pienentää eläkettä aika lailla.
Jäin juuri eläkkeelle, takana 45 työvuotta. Eläke on n. 58% viimeisimmästä palkasta. Jos en olisi ottanut ovea pari vuotta sitten, olisin varmaan päässyt 60%. Jos olisin jatkanut tavoite-eläkeikään, olisi se ollut yli 60%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa alapeukuttaa, mutta kun eläkettä kertyy 1.5% vuodessa, niin 40 vuodessa siitä tulee 60%
Mutta 30tonnin vuosipalkasta eläkettä ei kerry sitä 1,5%, laskukaava on ihan eri. Ettei nyt joku luule että jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna mediaanieläke uusilla eläkkeensaajilla oli noin 1900 e/kk brutto. Nuo luettelemasi ammatit ovat sellaisia, joissa eläke jäänee jopa tuon alle luokanopettajaa lukuunottamatta, hän saanee noin 2000 e/kk eläkettä täysillä työvuosilla.
Mediaanieläke on n. 1700 euroa/kk, ts. puolet mediaanipalkasta.
Meduaani eli keskimmäinen eläke. Puolet eläkeläisistä jää alle tuon ja suurin osa heistä äitiyden takia.
Ei kannata synnyttää.
Synnytys ei pienennä eläkettä. Ei myöskään äitiysloma. Hoitovapaa toki vähentää, mutta sitä ei ole pakko käyttää. Ja vaikka perhe haluaa hoitaa lapsen kotona, äidin ei ole pakko jäädä kotiin.
Tavallinen konttorirotta, työssä 42 vuotta, eläke 2287€ brutto, 1784 netto. Riittää hyvin.
2600 tkeläke reilun parinkymmenen vuoden työhistorialla ihan toimistohommista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta 30tonnin vuosipalkasta eläkettä ei kerry sitä 1,5%, laskukaava on ihan eri. Ettei nyt joku luule että jotain muuta.
"Eläkettä kertyy 1,5 % vuosipalkasta."
"Vuoden 2023 joulukuussa eläkkeensaajan asumistukea sai 207711 henkilöä."
https://tietotarjotin.fi/tilasto/2711779/tilasto-elakkeensaajan-asumist…
Eläkkeitä maksetaan 37 mijardia, laske kuinka kauan 200 miljardin rahasto riittää. Niin 7 vuotta. Ei ne sijoitukset tuota paljon. Jos työssäkäyvät ei maksaisi eläkkeistä 1/4 osaa niin rahasto olisi jo kulunut loppuun.