Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

millä tasolla eläkkeet oikeasti on tällä hetkellä?

Vierailija
18.07.2024 |

monesti puhutaan, että eläkeläisillä on niin hyvä elintaso. millä tasolla eläkkeet oikeasti on, jos ajatellaan tyypillisiä eläkkeitä esimerkiksi näissä ammateissa:

-luokanopettaja

-sariaanhoitaja

-perushoitaja

-keittäjä

-rekkakuski

 

Kommentit (227)

Vierailija
221/227 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeen määrä riippuu työvuosista ja tietysti palkan määrästä. Minä tein töitä hiukan yli 40 v tstosihteerinä, eläkkeeni on n. 2100 €. 

 

Vanhempi sukupolvi voitti tässäkin lotossa:

 

Eläkkeen määrä perustui työuran loppupään ansioihin ja eläkettä kertyi 1,5 % vuodessa, mutta korkeammilla ikäkertymillä (jopa 4,5 % vuodessa) työuran loppuvuosina. 

 

Eläkkeen perusteena käytettiin yleensä eläkkeen alkamista edeltäneiden viimeisten 2–4 vuoden (ns. "vakiintuneen palkan") keskiansioita. Vuoteen 2005 asti eläkettä kertyi sitä enemmän, mitä vanhempi työntekijä oli (esim. 53–62-vuotiailla 1,9 % ja 63–67-vuotiailla peräti 4,5 %

Eipä niitä 63-69 vuotiaita työpaikoilla kyllä näkynyt,eläkeikä oli 63 ja kaikki kyllä jäivät eläkkeelle heti kun pystyivät ,monet oli työkyvyttömyyseläkkeellä jo ennen sitä.

Vierailija
222/227 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työkyvyttömyyseläke samansuuruinen kuin vanhuuseläke?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/227 |
15.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin eläkkeelle vuoden alusta. Eläke on noin 41 % viimeisestä palkasta. Tauotonta työuraa takana  37 vuotta. Jäin pois täytettyäni 66.

Vierailija
224/227 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeen määrä riippuu työvuosista ja tietysti palkan määrästä. Minä tein töitä hiukan yli 40 v tstosihteerinä, eläkkeeni on n. 2100 €. 

 

Vanhempi sukupolvi voitti tässäkin lotossa:

 

Eläkkeen määrä perustui työuran loppupään ansioihin ja eläkettä kertyi 1,5 % vuodessa, mutta korkeammilla ikäkertymillä (jopa 4,5 % vuodessa) työuran loppuvuosina. 

 

Eläkkeen perusteena käytettiin yleensä eläkkeen alkamista edeltäneiden viimeisten 2–4 vuoden (ns. "vakiintuneen palkan") keskiansioita. Vuoteen 2005 asti eläkettä kertyi sitä enemmän, mitä vanhempi työntekijä oli (esim. 53–62-vuotiailla 1,9 % ja 63–67-vuotiailla peräti 4,5 %

Nuo mainitsemasi jutut eivät olleet voimassa yhtä aikaa. 90-luvulta lähtien eläke laskettiin 10 viimeisen työvuoden perusteella ja v:sta 2005 koko työuran perusteella. Tuo 4,5% 63-67-vuotiaille oli käytössä v 2005-2017. 

Korkeampi kertymä (mutta myös korkeampi työeläkemaksu) 53-62-vuotiaille oli voimassa vuoteen 2025 asti. 

Nyt on olemassa lykkäyskorotus (jos ei jää eläkkeelle alimmassa eläkeiässä) 0,4%/kk. Se tekee 4,8% korotuksen vuodessa.

Vierailija
225/227 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään valetta. Itse olen eläkkeellä oleva entinen lähihoitaja ja eläkkeeni on 2721€/kk brutto ,netto noin 2100€.

Työura 37v.

Vierailija
226/227 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään valetta. Itse olen eläkkeellä oleva entinen lähihoitaja ja eläkkeeni on 2721€/kk brutto ,netto noin 2100€.

Työura 37v.

Lähihoitajana kuukausipalkkasi oli 4600 euroa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
227/227 |
24.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oli