Miten laihtua, kun on subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta eli ei lääkitystä
Tässäpä ongelman ydin. Paino on nyt 75 kiloa ja pituus 168 cm.
On juuri todettu tämä kilpirauhasen vajaatoiminta eli TSH oli 5,67 ja T4 oli just normaalilla puolella siellä viiterajan alapäässä.
Myös paha raudanpuute myös.
Menin siis lääkäriin, kun paino vain nousi ja nousi, vaikka söin tosi vähän sekä turposin. Paino on ollut nelisen vuotta sitten 65 kg.
Nyt olen ollut kuukauden rautakuurilla, mutta paino ei hievahda mihinkään. Turvotus on kyllä nyt helpottanut.
Rautakuurin pitäisi kai parantaa tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Syön oikeasti melkok vähän, siis siten, että normaali ihminen kyllä laihtuisi.
Kommentit (143)
Kokeile jättää kuukaudeksi kaikki lisätty sokeri pois ja mielellään myös muut turhat hillihydraatit. Jos ei kuukaudessa paino lähde putoamaan niin varaa aika ravitsemusterapeutille jolla on kokemusta noista kilpirauhasongelmista.
Olen vähentänyt paljon sokeria jo. Lisäksi syön 80 % gluteenitonta ja maidotonta.
Kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu siis näköjään pahasta raudanpuutteesta. Lähteekö paino viimeistään silloin laskuun, kun rauta-arvot saadaan korjattua? Eli tuohon menee ainakin yli vuosi, että rauta-arvot saa normaaliksi.
En saanut lääkitystä, koska kilpirauhasen toiminta voi korjaantua, kun saadaan korjattua raudanpuute.
Eli pystyykö laihtumaan tässä olotilassa? Vai pystyykö laihtumaan vain, jos syö jugurtin ja omenan per päivä?
Mulla on aika sama tilanne. Painoa en ole saanut laskemaan, mutta olen saanut pysäytettyä sen järkyttävän nopean nousun. Kokeilin syömisen rajoittamista ja aerobista liikuntaa. Ei apua. Sen sijaan tämä toimii:
Syön aamulla puuroa, raejuustoa ja marjoja. Ruuaksi proteiinia sisältävää salaattia tai paistettua kanaa, kasviksia ja riisiä, välipalaksi proteiinivanukkaita ja juon paljon vettä. Ateriat eivät ole pieniä, mutta kohtuullisia. Muutokset joita olen tehnyt, on herkuttelun (ennen 1-2x viikossa) lopettaminen ja hiilareiden vähentäminen. Lisäksi en enää skippaa aterioita! Nostelen kotona raskaita painoja kolme, neljä kertaa viikossa. Lisäksi käytän monivitamiinia ja vahvaa rautavalmistetta.
Uskon, että olen näin saanut aineenvaihdunnan vilkastumaan.
Tsemppiä kaikille teille, jotka olette vastaavassa tilanteessa!
Sama tilanne kuin ap. Painonnousu pysähtyi vasta lääkityksellä, laski muutamia kiloja vasta useiden vuosien päästä lääkkeen aloituksesta. Ei auttanut vähän syöminen tms ruokavaliot. Raudanpuute korjaantui raudalla muttei vaikuttanut painoon mitenkään. Kaikki toki yksilöitä. Vattumainen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se lääkitys muuta asiaa. Kokemuksella.
No kyllä auttaa. Minä menin nyt liikatoiminnolle ja pitää vähentää lääkitystä.
Sun pitäisi nyt keskustella lääkärin kanssa miten saada nuo kilpirauhasarvot kuntoon eikä miettiä mitään laihdutusta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se lääkitys muuta asiaa. Kokemuksella.
Pitää olla pahemmanlaatuinen liikatoiminta. Minulla oli ennen hoidon aloitusta T4 yli 50 pmol/l.
uskotteko itsekään selityksiänne?
se kilpirauhanen mitään energiaa tuota, vaan kaikki läski mätetään suusta alas.
Ensinnäkin, subkliininen tarkoittaa määritelmällisesti sitä, että sulla ei ole merkittäviä oireita. Subkliinisestä kilppirauhasen vajaatoiminnasta ei siis ole haittaa. Se ei edes lihota. Siksi subkliinistä ei lääkitäkään.
Toisenakin, vaikka oikea vajaatoiminta olisi ja saisit siihen lääkkeet, ne lääkkeet ei tutkimusten mukaan sinällään auta laihtumaan lainkaan. Vähän nesteturvotusta poistavat, pari kilon edestä, muttei sen enempää. Älä siis laskelmoi tässä sen varaan mitään.
sun on ihan vaan laihdutettava vähemmällä jaterveelisenmällä syömisellä ja enemmällä liikunnalla niin kuin muidenkin.
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta oikeasti lihottaa, koska se hidastaa aineenvaihduntaa. Tästä on runsaasti tutkimustuloksia. Ongelma on siinä, että kun kerran on vajaatoiminnan takia lihonut, kilpirauhasarvojen korjaaminen lääkityksellä oikealle tasolle ei silti laihduta takaisin. Se voi pysäyttää lihomisen, mutta se ei laihduta (rikä sen kuulukaan, koska arvothan korjataan normaaleiksi, ja silloin aineenvaihduntakin on normaalia ja paino pysyy tasaisena. Arvoja ei ylikorjata, mikä voisi aiheuttaa laihtumistakin (useiden ikävämpien oireiden ohella)
Nämä ovat merkillisiä asioita joskus. Itselläni todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta lähellä viitearvoja ja kuinka ollakaan alkoi olo tuntua muutaman kuukauden koelääkityksen jälkeen suorastaan normaalilta.
Meni sitten kolmisen vuotta ja aloin ihmetellä hengenahdistuksen lisääntymistä ja esimerkiksi portaiden nousun aiheuttamaa "puuskutusta". Siinä vaiheessa hemoglobiini oli aika järkyn alhainen ja ferritiini tietysti myös.
En viitsi miettiä, kuinka pitkään meni, että tuohon tilaan jouduin, kun luulin että kaikki johtui astmasta. Jos ei ole aiemmin ollut koskaan anemiaa, niin mistä sitä ymmärtää epäillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta oikeasti lihottaa, koska se hidastaa aineenvaihduntaa. Tästä on runsaasti tutkimustuloksia. Ongelma on siinä, että kun kerran on vajaatoiminnan takia lihonut, kilpirauhasarvojen korjaaminen lääkityksellä oikealle tasolle ei silti laihduta takaisin. Se voi pysäyttää lihomisen, mutta se ei laihduta (rikä sen kuulukaan, koska arvothan korjataan normaaleiksi, ja silloin aineenvaihduntakin on normaalia ja paino pysyy tasaisena. Arvoja ei ylikorjata, mikä voisi aiheuttaa laihtumistakin (useiden ikävämpien oireiden ohella)
Jep jep
sori vaan, mutta se energia tulee edelleenkin suusta alas mätettynä.
Lisäämällä aivan järkyttävästi liikuntaa.