Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?
En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.
Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.
Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.
Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.
Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.
Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?
Kommentit (727)
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus ei todellakaan ole kaikkien sairauksien aiheuttaja. Sillä vaan on hyväksyttävää kivittää lihavia. Ihankuin lihava ei tietäisi olevansa lihava. Yleensä tietää kyllä ravitsemusteorian ym ja syyllistäminen ei ketään laihduta.
Tämä. Jos kerron, että olen ylipainoinen astmaatikko, niin nämä tyypit laskevat astman ylipainosta johtuvaksi. Oikeasti astma todettiin, kun olin vielä hoikka. Olin siihen aikaan myös paljon sairaana, flunssat pitkiä, antibiootteja kului. Nyt olen paljon terveempi, suurimmaksi osaksi astmalääkkeiden ansiota, mutta ehkä se hoikkuus oli myös liian vähäistä ravintoa.
Paljonko on ylipaino? Miten sen määrittelette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan.
Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.
Kuulostat niin inhottavalta ihmiseltä, että kukaan ei halua olla edes kaverisi. Olet sairas päästäsi!
Minulla on todella paljon kavereita, ja kaikki ovat normaalipainoisia. Ja luulen, että merkittävä osa hoikista ihmisistä välttää lihavien seu
Millä tavalla tämä on vihapuhetta? En vihaa lihavia vaan säälin heitä ja toivon heille parantumista, että he tulisivat terveiksi. Lihavuushan on sairaus, josta voi parantua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan.
Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.
Voi ei, ku ei sinun kaveriksi lihava pääse. xD
btw. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan.
Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on, jos painoindeksi on yli 25. Lihavuus, jos yli 30. Vaikea lihavuus, jos yli 35. Sairaalloinen lihavuus, jos yli 40.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ylipaino, vähäinenkin otetaan aina esiin kun viitataan joihinkin sairauksiin. Ylipaino, tupakointi ja alkoholi. Milloinkaan ei puhuta riippuvuuksista pahimmillaan lääkeriippuvuus ja huumeet ja peliriippuvuus. Lääkeriippuvuus on jatkuvasti esillä kun haluaa krooniseen unettomuuteen hoitoa. Ei ihminen tule kuin paineen alla riippuvaiseksi nukkumiseen tarvittaviin lääkkeisiin. Kun aina annetaan 10 kpl ja vain kaksi viikkoa, hulluja ovat lääkärit, jotka tällaista tulkitsevat avuttomalle ihmiselle.
Minä olen ylipainoinen ja saan painon pois jos haluan omilla konsteilla, en milläkään kursseilla tai pulvereilla.
Tämä on hankala asia, tosin laihat ovat säälittävämmän näköisiä kun laskevat jokaisen syömänsä palan. Laihoilla on artroosia ja syvänvaivoja, voisentään.
Lihavilla on laihoja enemmän nivelrikkoa ja sydänvaivoja. Ja lihavuus on riskitekijä
Ohhohh ai että dementiakodit ovat lihavia ihmisiä pullollaan. Ei ole totta. Laihat ruipelot siellä dementiakodeissa ipääasiassa stuvat.
Ei sillä loppujen lopuksi ole väliä mutta kyllähän tuo vähän korvassa särähtää kun läskit alkavat luettelemaan tekosyitä painolleen ja selittämään miten ylipaino ei muka vaikuta elämänlaatuun negatiivisesti.
Sama ku ketjupolttaja selittäis että ei se keuhkoahtauma tupakoinnista johdu ja miten ärsyttäviä lääkärit ovat kun terkkarilla käydessä aina kehottavat tupakoinnin lopettamaan
Vierailija kirjoitti:
Narkkarit ovat poikkeuksetta hoikka joten heillä elämänhallinta kuosissa.
Senku meette hakemaan teille ne hoikat narkomaani kumppanit :)
Vierailija kirjoitti:
Heti ensimmäisessä kommentissa on samaa käytöstä mistä aloitus puhuu. Ja ei kukaan ole kellekkään velkaa selitystä painostaan. Sairasta settiä :D
Mutta ilmeisesti jotkut on sen velkaa ettei toista saisi arvottaa ulkomuoden peeusteella?
Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihavilla on keskimäärin matalampi älykkyysosamäärä. Lisäksi lapset, joilla on matalampi ÄO, lihovat aikuisena helpommin.
On myös osoitettu, lihavuus kiihdyttää aivojen ikääntymistä.
https://psychcentral.com/blog/how-obesity-affects-the-human-brain#4
Vierailija kirjoitti:
Narkkarit ovat poikkeuksetta hoikka joten heillä elämänhallinta kuosissa.
Näinhän asia on mustavalkoisessa av-maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ylipaino, vähäinenkin otetaan aina esiin kun viitataan joihinkin sairauksiin. Ylipaino, tupakointi ja alkoholi. Milloinkaan ei puhuta riippuvuuksista pahimmillaan lääkeriippuvuus ja huumeet ja peliriippuvuus. Lääkeriippuvuus on jatkuvasti esillä kun haluaa krooniseen unettomuuteen hoitoa. Ei ihminen tule kuin paineen alla riippuvaiseksi nukkumiseen tarvittaviin lääkkeisiin. Kun aina annetaan 10 kpl ja vain kaksi viikkoa, hulluja ovat lääkärit, jotka tällaista tulkitsevat avuttomalle ihmiselle.
Minä olen ylipainoinen ja saan painon pois jos haluan omilla konsteilla, en milläkään kursseilla tai pulvereilla.
Tämä on hankala asia, tosin laihat ovat säälittävämmän näköisiä kun laskevat jokaisen syömänsä palan. Laihoilla on artroosia ja syvänvaivoja, voisentään.
Lihavilla on laihoja enemmän nivelrikkoa ja sydänvaivoja. Ja lihavuus on riskitekijä
Mitään muuta ihmisryhmää ei terveysperusteella ryöpytetä niin paljon kuin lihavia. Mitä terveyshaittoja tuo jatkuva terveysteorialla päähänlyöminen aiheuttaa. Tulee vielä aika jolloin tuohon puututaan. Niin on käynyt kaikenmuunkin terveysterrorin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä en pysty ymmärtämään ylipainoisia naisia.
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
Itse tartuin tarkoituksella sipsipussiin, kun pomo alkoi liian innokkaasti tuijottamaan tissejäni. Parin viikon päästä sain olla jo täysin rauhassa. Mielummin virtahepo kun seksiobjekti. Myöhemmin sain onneksi paremman duunin.
Lihavilla on tutkitusti myös keskimäärin matalampi tunneäly kuin laihoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino on, jos painoindeksi on yli 25. Lihavuus, jos yli 30. Vaikea lihavuus, jos yli 35. Sairaalloinen lihavuus, jos yli 40.
Näitä tietoja teoriassa annetaan. Miten sen havaitsee kaupunkikuvassa ihmisten keskuudessa? Jos nuorena oli 162 cm pitkä ja painoi 49 kg. Sitten tuonne 35-vuoteen on 57kg ja siitä
45 vuoteen 65 kg ja 65-vuotiaastaa 75 kg vaihdellen 79 kg.
Mitenä tämä huomioidaan?
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä sillä on, onko lihava nainen fiksu vaiko ei, sillä kaikki naisten työt ja tehtävät ovat niin yksinkertaisia, että niistä selviytyy kyllä vaivatta vaikka ihan ameeban älykkyystasolla. Siksi en ymmärrä koko asian saamaa huomiota. Kysymys on täysin merkityksetön.
Vain idi*ottimies voi kirjoittaa näin typerää tekstiä. Olet joko incel ja/tai pervopersu. Säälittää lähipiirisi.
Vierailija kirjoitti:
Monissa tutkimuksissa on osoitettu, että lihavilla on keskimäärin matalampi älykkyysosamäärä. Lisäksi lapset, joilla on matalampi ÄO, lihovat aikuisena helpommin.
Ajatella ja maailma on silti pullollaan lihavia korkeissa poliittisissa viroissa ja valtioiden hallinnoissa puhumattakaan muista akateemisista viroista.
Vierailija kirjoitti:
Lihavat tosiaan näyttävät olevan keskimäärin laihoja tyhmempiä. Itsekin olen lihava, ÄO:ni on 135. Uskon silti, että keskimäärin laihat ovat älykkäämpiä. Tai ei se ole uskon asia, kun noin monet tutkimukset sen todentavat.
Vierailija kirjoitti:
Lihavilla on tutkitusti myös keskimäärin matalampi tunneäly kuin laihoilla.
Tätä ketjua lukiessa voi sanoa, että olet täysin väärässä. Kukaan ei ole niin törkeä ja epäempaattinen kuin hoikka/normaali painoinen toisia haukkuva ääliö.
Minä käyn toisinaan lounaalla edullisessa ja hyvää ruokaa tarjoavassa siistissä lounaspaikassa. Siellä syön paljon enemmän kuin kotona. Minusta lounaspöydän antimet ka ympäristö on suuri vaihteliu minulla. Syön runsaasti kaikkea mikä maistuu. Ylipainoa on myös vatsan ympärillä naisella.