Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?

Vierailija
18.07.2024 |

En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.

Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.

Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.

Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.

Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.

Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?

Kommentit (727)

Vierailija
101/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattemetteko te joita eniten häiritsee ylipainon yhteiskunnalle tuottamat kustannukset, että rahat kilisisivät teidän tilillenne, jos ylipainoa ei olisi?

Kyllähän kustannuksia katetaan veroilla, joita maksetaan kaikesta mitä ostetaan. Myös makeisista ja ruuasta.

Kukaan ei tiedä tuleeko sairastumaan, olipa ylipainoinen tai ei. Se on kuitenkin tutkittua tietoa, ettäsyyllistämällä ja painostamalla kenenkään paino ei laske alemmas.

Vaikuttaa siltä, että he jotka eniten huutelevat laihduttamisen perään, tietävät vähiten mekanismeista ylipainon taustalla. 

No ajatellaan! Esimerkiksi se, että ihmiset selvästikin herkuttelevat ahkerasti, koska marketeissa herkkuosastot näyttää kasvavan ja joka pitäjässä on vähintäänkin pitseria, mutta monesti myös hampurilaisravintola. Kertoo siitä, että rahaa liikkuu kyseisellä alueella ja siksi kaiken sen tarjonnan keskellä on yhä vaikeampaa pitää painoaan kurissa. Toki tulee verovaroja, mutta ne menevät niihin haittojen maksuun. Herkkuihin liittyvät yritykset on ne jotka tekee voittoa ja yleensä kasvavat sen seurauksena. Taas enemmän mainoksia jne jne...

Tämäkin on vain yksi mekanismi ylipainon taustalla. Juuri siitä onkin kyse, että ne, jotka ovat pysyneet normaalipainossa ovat todennäköisesti tunnistaneet mikä seikka juuri heidän kohdallaan johtaisi lihomiseen. Esimerkiksi jos huomaa että herkuttelu on tullut tavaksi, johtuuko se siitä että olen tylsistynyt, olen pahalla mielellä, olen lopen väsynyt, haluan palkita itseni rankasta viikosta jne. niin silloin niihin on mahdollista ottaa joku muu toimintatapa tilalle. Tai jos elää tyyliin opiskelijaelämää jossa alkoholia kuluu. Jos lempparijuomat on kaikki sokerillisia niin eihän se ihme ole jos alkaa paino nousta. Siihenkin voi sitten vaikuttaa valitsemalla toisenlaisia juomia tai miettiä voisiko sosiaalisia suhteita vaalia toisenlaisessa ympäristössä. Eri ihmisille eri ratkaisut.

Juuri siksi tämä ongelma vain kasvaa koska tämä aihe koetaan heti syyllistämiseksi ja painostamiseksi. On jokaisen itse oman elämänsä asiantuntijana tunnistettava ne mekanismit ylipainon taustalla ja sopeutua sitä mukaan. Itselläni se on esimerkiksi se, että välttelen mainoksia. En osaa kaivata sellaista jonka olemassa oloa en tiedä. Parempi on, kun en tiedä että on olemassa oreo-kinuski-suuorgasmi-suklaa -jäätelöä juuri nyt supertarjouksessa 3 pkt kympillä.

Ja minä huutelen laihduttamisen perään! Elämänlaatu on niin paljon parempaa normaalipainoisena! T. Entinen plösö

Vierailija
102/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan. 

Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän se ylipaino sinällään ole se määrittävä ominaisuus vaan enemmänkin se on seurausta tietyistä ominaisuuksista ja luonteenpiirteistä joista esim itselleni iso osa on turn off.

Ne siis on turnoffeja vaikka ihminen olisi normipainoinen tai hoikkakin, mutta useimmille ne kerryttää ylimääräisiä kiloja.

Mutta kykenetkö näkemään ylipainoisessa mitään muita ominaisuuksia? Pystytkö esimerkiksi pitämään häntä älykkäänä, vai yllätytkö kun ylipainoinen tietääkin muistakin asiista kuin sipsimerkeistä?

Älykäs ihminen ei ole ylipainoinen.

Älykäs ihminen ei syö itseään ylipainoiseksi ja sairaaksi. Ylipainoinen on käytännössä itsetuhoinen joka nauttii rappeutumisestaan.

Älykkyys on täten suorassa suhteessa ylipainon määrään.

Tämän kommentin kirjoittaja ei ainakaan ole älykäs, on sitten yli- tai alipainoinen!

Vierailija
104/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki nikotiinituotteet on suuri kansanterveydellinen ongelma. Ja punaisen lihan ja makkaroiden säännöllinen syöminen. 

Mutta kas, niitä käyttäviin ei tällaista "kansanterveydellistä raivoa" kuitenkaan kohdistu!

Vierailija
105/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, mitä toiset sinusta ajattelevat, ei määritä arvoasi . 

Vierailija
106/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska läskivihan oman mutu-tuntumani mukaan kohdistuu lähinnä naisiin, olen tullut siihen tulokseen että kyse on jonkinasteista - todennäköisesti tiedostamattomasta - naisvihasta. On miehiselle egolle suuri loukkaus, että nainen laiminlyö tärkeintä tehtäväänsä eli näyttää seksikkäältä :D

Tämä on niin totta!!!

Vierailija
107/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kieltämättä outoa toisinaan olla 48v paremmassa kunnossa kuin suurin osa nuorista joita näkee ulkona. Ihan vain perusliikkumisella ja katsoo mitä syö riittää kunnossa pysymiseen. Ei siitä pääse yli eikä ympäri, ihmiset on nykyään todella lihavia, eivätkä he välitä. On myös harhaluulo kuvitella kuinka siitä ei tule ongelmia, joillakin ne tulevat aikaisemmin joillakin myöhemmin.

Taas ihmisen, joka ei ymmärrä mistään mitään. Kukaan ei laihdu syyllistämällä ja haukkumalla, eikä laihuus tee ketään terveeksi.

Vierailija
108/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapeukuista huomaa miten valtaosa tämän palstan käyttäjistä on siellä vähintään merkittävän ylipainon puolella

Vierailija
109/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vi...... sama mulle onko ihminen lihava vai ei. Mitä tulee suusta ulos eli onko kiva ihminen merkkaa ainoastaan. 

Sorry, mutta mulla ei pääse lihava edes kaveriksi. En vain pysty katsomaan. Ja yleensä taustalla on valehtelua ja itsensä pettämistä, miksi lihoo. Ei ole niin vaikea pysyä laihana. Itsenikin tekisi mieli syödä kaikki pizzat ja burgerit, mutta keksin keinot välttää mielihalujani ja elän mielestäni onnellista elämää.

Kuulostat niin inhottavalta ihmiseltä, että kukaan ei halua olla edes kaverisi. Olet sairas päästäsi!

Vierailija
110/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nikotiinituotteet on suuri kansanterveydellinen ongelma. Ja punaisen lihan ja makkaroiden säännöllinen syöminen. 

Mutta kas, niitä käyttäviin ei tällaista "kansanterveydellistä raivoa" kuitenkaan kohdistu!

Juuri niin! Ja miksi ollaan hyvin hiljaa siitä, millaiset kustannukset alkoholi aiheuttaa vuosittain. Mutta jostain syystä vain ylipainoiset ovat sallittua riistaa vihaajille 🙄

Vierailija
111/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ylipaino, vähäinenkin otetaan aina esiin kun viitataan joihinkin sairauksiin. Ylipaino, tupakointi ja alkoholi. Milloinkaan ei puhuta riippuvuuksista pahimmillaan lääkeriippuvuus ja huumeet ja peliriippuvuus. Lääkeriippuvuus on jatkuvasti esillä kun haluaa krooniseen unettomuuteen hoitoa. Ei ihminen tule kuin paineen alla riippuvaiseksi nukkumiseen tarvittaviin lääkkeisiin.  Kun aina annetaan 10 kpl ja vain kaksi viikkoa, hulluja ovat lääkärit, jotka tällaista tulkitsevat avuttomalle ihmiselle.

Minä olen ylipainoinen ja saan painon pois jos haluan omilla konsteilla, en milläkään kursseilla tai pulvereilla.

Tämä on hankala asia, tosin laihat ovat säälittävämmän näköisiä kun laskevat jokaisen syömänsä palan. Laihoilla on artroosia ja syvänvaivoja, voisentään.

Vierailija
112/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus maksaa paljon yhteiskunnalle, aivan älyttömän paljon.

Ei ois velkaa yhtään  ilman lihavia.

Älä viitsi valehdella! Ilman juoppoja ja narkkeja Suomessa ei olisi velkaongelmia.

Vierailija
113/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se kertoo usein, ettei ihminen välitä terveydestään eikä hallitse itseään eikä mielihalujaan.

Jos on todella lihava mies tai todella lihava nainen, niin ne kaikki muut fyysiset ominaisuudet peittyvät niiden liikakilojen joukkoon. Semmoisessa seurassa ruoka ja liikunta olisivat varmasti tabuaiheita etenkin jos se ylipaino vaikuttaisi selvästi terveydentilaan erilaisten elintasosairauksien ja hankalan liikkumisen kautta.

Vierailija
114/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä en pysty ymmärtämään ylipainoisia naisia.

Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?

Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?

Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?

Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?

Oletko ajatellut, että olen nimenomaan siksi ylipainoinen, että silloin olen turvassa miehiltä? Ei tarvitse kokea ahdistelua jne ollenkaan. Minä en ole olemassa miellyttääkseni miehiä, vaan ihan itseäni varten.

Ymmärrän hyvin naisia, jotka mieluummin kohtaavat karhun kuin miehen.

Vierailija
115/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narkkarit ovat poikkeuksetta hoikka joten heillä elämänhallinta kuosissa.

Vierailija
116/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat niin inhottavalta ihmiseltä, että kukaan ei halua olla edes kaverisi. Olet sairas päästäsi!

Minulla on todella paljon kavereita, ja kaikki ovat normaalipainoisia. Ja luulen, että merkittävä osa hoikista ihmisistä välttää lihavien seuraa, vaikkeivät sitä tietenkään julkisesti myön

Sinun vihapuheesi on äärimmäisen luontaantyöntävää. Onneksi ystäväni ovat fiksumpia ja parempia ihmisiä kuin sinä.

Vierailija
117/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ylipaino, vähäinenkin otetaan aina esiin kun viitataan joihinkin sairauksiin. Ylipaino, tupakointi ja alkoholi. Milloinkaan ei puhuta riippuvuuksista pahimmillaan lääkeriippuvuus ja huumeet ja peliriippuvuus. Lääkeriippuvuus on jatkuvasti esillä kun haluaa krooniseen unettomuuteen hoitoa. Ei ihminen tule kuin paineen alla riippuvaiseksi nukkumiseen tarvittaviin lääkkeisiin.  Kun aina annetaan 10 kpl ja vain kaksi viikkoa, hulluja ovat lääkärit, jotka tällaista tulkitsevat avuttomalle ihmiselle.

Minä olen ylipainoinen ja saan painon pois jos haluan omilla konsteilla, en milläkään kursseilla tai pulvereilla.

Tämä on hankala asia, tosin laihat ovat säälittävämmän näköisiä kun laskevat jokaisen syömänsä palan. Laihoilla on artroosia ja syvänvaivoja, voisentään.

Lihavilla on laihoja enemmän nivelrikkoa ja sydänvaivoja. Ja lihavuus on riskitekijä sydän- ja verisuonitaudeille, diabetekselle, masennukselle, nivelrikolle, muistisairauksille ja syövälle. Eli kyllä lihavuus on todella suuri terveydellinen ongelma. Monet lihavat haluavat kääntää lihavuuden ulkonäkökysymykseksi, vaikka se on ennen kaikkea terveyskysymys.

Vierailija
118/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin! Ja miksi ollaan hyvin hiljaa siitä, millaiset kustannukset alkoholi aiheuttaa vuosittain. Mutta jostain syystä vain ylipainoiset ovat sallittua riistaa vihaajille 🙄

Alkoholin suurkulutus on myöskin ollut medioissa. Terveyskeskuksissa otettiin hiljattain  audit-testit käyttöön joka potilaalle. Toisaalla taas keskustellaan siitä, onko ok että lääkäri mainitsee ylipainon.

Vierailija
119/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisas ihminen keskittyy siihen, mitä toinen ihminen sanoo. Ei siihen, miltä hän näyttää.

Tämä! Kiitos

Vierailija
120/727 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todella paljon kavereita, ja kaikki ovat normaalipainoisia. Ja luulen, että merkittävä osa hoikista ihmisistä välttää lihavien seuraa, vaikkeivät sitä tietenkään julkisesti myön

Moniko lihava haluaa lähteä uimaan julkiselle uimarannalle, pitkälle kävelyretkelle luontoon tai potkimaan palloa kavereitten kanssa jos on rapakunnossa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi