Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?
En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.
Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.
Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.
Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.
Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.
Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?
Kommentit (727)
Katellaan kun olette siinä 40v hujakoilla kuinka lenkit onnistuu noilla BMI lukemilla, voitte tulla sitten kertomaan. Ihan pikku vinkki, ei tule onnistumaan kauhean hyvin.
Aihetta sivuten. Laihdutin 30 kg, niin nyt ovat tuttavat alkaneet kommentoida ulkonäköäni. Jotkut negatiivisesti, jotkut ihaillen. Ja alkavat syyllisenä minulle selittää, miksi eivät juuri nyt voi harrastaa liikuntaa, ihan kuin olisivat selityksen velkaa. Itse en puhu asiasta, eikä muiden asiat minulle kuulu. Myös tuntemattomat kommentoivat, esim. suuhygienisti, joka sanoi, että sulla ei taida usein olla nälkä. Enkä siis nytkään ole alipainoinen. Ollessani ylipainoinen kukaan ei kommentoinut. m
Vierailija kirjoitti:
Kovasti te ylipainoiset olette nyt torpanneet kaikki neuvot hyvätkin sellaiset, kaikki nämä keskustelut menee teidän itkuvirsiin siitä kuinka mikään ei toimi eikä sinulla ole mitään vastuuta mistään, ei mitään itsekuria vaan sinun pitää syödä kaksin käsin roskaruokaa ja maata sohvalla 24/7.
Mitä jos kerran eläessäsi sinä ylipainoinen joka luet tämän viestin rupeat keskittymään niihin asioihin mitkä toimii, niin että edes kokeilet niitä asioita ja neuvoja mitä on annettu. Jos pystyt edes viikon olemaan valittamatta ja teet ihan konkreettisesti jotain muutakin kuin valitat, on se jo iso edistysaskel sinunkaltaiselle ihmiselle. Huomaat, että auringonvalo ei tappanut sinua ja hikoilu ei ole sairaus, kun avaat oven ja kävelet ihan omin jaloin 100m.
Luuletko arvon ylimielinen ääliö, etteivät lihavat olisi aiemmin moneen kertaan saaneet samoja "hyviä neuvoja" ja kokeilleet niitä tuloksetta useamman kerran?
Vierailija kirjoitti:
Katellaan kun olette siinä 40v hujakoilla kuinka lenkit onnistuu noilla BMI lukemilla, voitte tulla sitten kertomaan. Ihan pikku vinkki, ei tule onnistumaan kauhean hyvin.
Olen 55v.
Vierailija kirjoitti:
Aihetta sivuten. Laihdutin 30 kg, niin nyt ovat tuttavat alkaneet kommentoida ulkonäköäni. Jotkut negatiivisesti, jotkut ihaillen. Ja alkavat syyllisenä minulle selittää, miksi eivät juuri nyt voi harrastaa liikuntaa, ihan kuin olisivat selityksen velkaa. Itse en puhu asiasta, eikä muiden asiat minulle kuulu. Myös tuntemattomat kommentoivat, esim. suuhygienisti, joka sanoi, että sulla ei taida usein olla nälkä. Enkä siis nytkään ole alipainoinen. Ollessani ylipainoinen kukaan ei kommentoinut. m
Tein ison elämäntaparemontin aikoja sitten, olen ollut pitkään normaalipainoinen. Kukaan ei ole tähän päivään mennessä sanonut mitään positiivista. Ylipainosta sain kuulla vittuilua jatkuvasti, joillakin oli hassuja lempinimiäkin. Ei kannata odottaa mitään positiivista kommentointia, tekee vain muutoksen itsensä ja terveyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos on obeesi, niin kyllä se lisää sydän- ja veritautien riskiä.
Kyllä. Tämä on totta: lisää riskiä, mutta ei välttämättä aiheuta yksilölle mitään. Ihan samalla tavalla voidaan todeta, että murtomaajuoksu lisää nilkanmurtumisriskiä.
Muutama asia kummastuttaa aina näissä keskusteluissa. Miksi minä hoikka käyttäisin energiaa läskivihaan ja miksi haukkuisin lihavia, jotka eivät kiinnosta minua yhtään.
Toisekseen, huomaako kukaan, miten rumasti hoikista kirjoitetaan? Ovat kuulemma huumorintajuttomia ainaisessa nälässä olevia tiukkapipoja.
Liikuntaa harrastavia moititaan himoliikkujiksi, joilla on jokin häiriö.
Olen koko elämäni ollut normaalipainoinen liikuntaa harrastava nainen. En koskaan ole laihduttanut ja syön, mitä huvittaa. Tosin ruokavalio on aika terveellinen, koska treeni sujuu silloin paremmin. Vaikka en pidä saliharjoittelusta, Aloitin sen pari vuotta sitten, koska tässä iässä lihakset katoavat nopeasti. Kalorinkulutukseni mitattiin jokin aika sitten ja se on 2600 kcl päivässä, mikä on 55-vuotiaalle naiselle paljon, mutta liikun niin paljon. Rakastan liikkumista ja vedän myös muutamia ryhmiä läheisellä salilla. Suolistobakteerini ja ruskean rasvan määrä ovat varmaankin hyvät.
Monella ylipainoisilla on esim. laihdutuskuurien vuoksi saattanut mennä säästöliekki päälle ja laihtuminen on vaikeaa.
Toivoisin, että tämä liikkuvien ja normaalipainoisten arvostelu loppuisi.
Täällä on ihmeellisiä käsityksiä ylipainoisista. Puhutaan 5 pitsan päiväannoksista ja siitä että 100 metrin kävely ei onnistu. Käsitykset ovat ilmeisesti peräisin Hengen vaarallisesti lihava televisiosarjasta, mutta siinä ylipainoiset painavat 300 kg. Joten älkää viitsikö heitellä näitä kommenttejanne meille 10-20 kiloa ylipainoisille. Jos älynne on kerran ylivoimainen, niin luulisi teidän ymmärtävän, miksi kommentointinne ei saa hyvää vastakaikua.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihmeellisiä käsityksiä ylipainoisista. Puhutaan 5 pitsan päiväannoksista ja siitä että 100 metrin kävely ei onnistu. Käsitykset ovat ilmeisesti peräisin Hengen vaarallisesti lihava televisiosarjasta, mutta siinä ylipainoiset painavat 300 kg. Joten älkää viitsikö heitellä näitä kommenttejanne meille 10-20 kiloa ylipainoisille. Jos älynne on kerran ylivoimainen, niin luulisi teidän ymmärtävän, miksi kommentointinne ei saa hyvää vastakaikua.
Tästäkö tää kumpuaa? Voi elämä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä kyky liikkua häviää? Olen 34 v, salilla olen käynyt yli 10 vuotta, pyöräilyä harrastanut pari vuotta, enkä ole kumpaakaan harrastusta lopettamassa nelikymppisenäkään. Olen käynyt kerran kehonkoostumusmittauksessa, lihasmassaa oli enemmän kuin keskivertonaisella ja muuten aerobinen kuntoni on hyvä, en hengästy arjessa esim. portaissa ja jaksan kävellä tuntikausia turistikohteissa lomalla. T. Se BMI 30 pyöräilijä
Vierailija kirjoitti:
Kovasti te ylipainoiset olette nyt torpanneet kaikki neuvot hyvätkin sellaiset, kaikki nämä keskustelut menee teidän itkuvirsiin siitä kuinka mikään ei toimi eikä sinulla ole mitään vastuuta mistään, ei mitään itsekuria vaan sinun pitää syödä kaksin käsin roskaruokaa ja maata sohvalla 24/7.
Mitä jos kerran eläessäsi sinä ylipainoinen joka luet tämän viestin rupeat keskittymään niihin asioihin mitkä toimii, niin että edes kokeilet niitä asioita ja neuvoja mitä on annettu. Jos pystyt edes viikon olemaan valittamatta ja teet ihan konkreettisesti jotain muutakin kuin valitat, on se jo iso edistysaskel sinunkaltaiselle ihmiselle. Huomaat, että auringonvalo ei tappanut sinua ja hikoilu ei ole sairaus, kun avaat oven ja kävelet ihan omin jaloin 100m.
Eniten yllättää, että joku on näin yksinkertainen ja kykenee kirjoittamaan jotain näin typerää. Lihavat ovat yhtälailla työelämässä, osa tekee jopa fyysistä työtä ja on koko päivän jalkojen päällä, eikä makaa missään kotona 24/7 syömässä roskaruokaa. Tainnut mennä todellisuus tosiaan jollakulla sekaisin TLC:n hengenvaarallisesti lihava-ohjelman kanssa.
muitakin määrittelyperusteita on: ihonväri, uskonto, etninen tausta, pituus, sukupuoli, onko korvannipukat, lattajalat, hiusten pituus, musiikkimieltymykset, seksuaalinen suuntautuminen, vasenkätisyys. jne jne
Multa katoo ruokahalu, mikäli on kovat ajat, muulloin syön, kun on nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Tästä viestiketjusta on vain suurimmaksi osaksi tullut ylipainoisten/lihavien rasismiketju. Käsittämätöntä syrjintää.
Lisäksi joku neropattikin oli sitä mieltä, että ravintolassakin syöminen pitäisi kieltää, kun kerta TUPAKOINTIKIN on kielletty. Logiikka?
ILKEILYLLÄNNE TE ITSE PROVOSOITTE vaan sitä toisten lihavuutta asettamalla heidät julmasti suurennuslasin alle maan ja taivaan väliltä, jonka takia eivät varmaan kovin mielellään edes liikkuisi missään ihmisten ilmoilla, jopa kuntosalilla jotkut ovat saaneet huomiota osakseen.
Turhaan te linkkaatte mitään tilastoja ja kustannuksia syylistämällä ylipainoisia, vaan oikeasti katsokaa mieluiten peiliin ja miettikää vähän teidän omaa asennettakin.
Näinhän sen täytyy olla, että ylipaino on kaikkien muiden paitsi ylipainoisen itsensä syytä. Pahat ihmiset provosoivat lihottautumaan, apua apua, voisiko saada jotain korvauksia nyt tästä!
Minua ihmetyttää se, että ylipaino mielletään niin herkästi osoitukseksi heikosta elämänhallinnasta ja itsekurin puutteesta, vaikka haasteita näissä voi olla hyvin monella elämän eri osa-alueella, eikä se, että on perso herkuille, kerro siitä, miten huolehtii vaikkapa kodistaan tai työstään. Yhtä lailla hoikilla voi olla taipumusta vaikkapa myöhästelyyn, eksien stalkkaamiseen somessa tai holtittomaan rahankäyttöön, tai heillä voi olla vaikeuksia pitää kotinsa siistinä. Kaikki nämä kertovat haasteista elämänhallinnassa ja itsekurin puutteesta ihan samoin kuin se, että on vaikea hallita annoskokoja.
Vierailija kirjoitti:
Koska läskivihan oman mutu-tuntumani mukaan kohdistuu lähinnä naisiin, olen tullut siihen tulokseen että kyse on jonkinasteista - todennäköisesti tiedostamattomasta - naisvihasta. On miehiselle egolle suuri loukkaus, että nainen laiminlyö tärkeintä tehtäväänsä eli näyttää seksikkäältä :D
Olen jo iäkäs ihminen ja olen tullut tähän samaan päätelmään. En usko että miehet välttämättä edes tiedostaa tätä , mutta heillä on jossain syvällä ajatus siitä, että naiset ovat olemassa miehiä varten. Ajatellaanpa nyt tätäkin keskustelua, jossa ollaan huolissaan siitä että monet nuoret miehet eivät saa seksiä ja siksi yhteiskunnan pitäisi järjestää asiat niin, että heillekin olisi sitä tarjolla. Nämä ovat siis sitä mieltä, että ainakin jotkut naiset ovat ( tai pitäisi olla) miesten seksiä varten olemassa. Toisin päin en ole huomannut vaatimuksia. Tämä nuorten naisten lihavuus kuuluu samaan kategoriaan. Monet nuoret naiset eivät huolehdi siitä että olisivat houkuttelevia miesten mielestä, joten heitä saa haukkua. Lieneekö kohta kyseenalaista , saavatko he edes kuulua tähän yhteiskuntaan kun he noin törkeästi laiminlyövät velvollisuutensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heti ensimmäisessä kommentissa on samaa käytöstä mistä aloitus puhuu. Ja ei kukaan ole kellekkään velkaa selitystä painostaan. Sairasta settiä :D
Kommentissa vain hyvin todetaan, että ylipaino kertoo sinusta paljon enemmän kuin kilot. Mutta sitä ei haluta myöntää, sensijaan halutaan hukuttaa ihmiset loputtomien tekosyiden tulvaan. Ihan absurdi väite alunperin, kilot on vain kiloja ja ei niistä mukamas voi mitään päätellä ihmisestä, höpö, höpö.
Mitä sinä päättelee ihmisestä, jolla on hyvä koulutus ja kova palkka. Hänellä on perhe ja menestyvät lapset , on mukava harrastus ja jokunen ystäväkin. Lisäksi hän on ylipainoinen. Mitä nuo ylimääräiset kilot hänestä kertovat? Laiskuutta? Välinpitämättömyyttä? Vai mitä? Kertovatko hänen aikaansaannoksensa mitään vai onko nuo kilot määräävin tekijä?
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus maksaa paljon yhteiskunnalle, aivan älyttömän paljon.
Ei ois velkaa yhtään ilman lihavia.
Nyt taisi mennä liioittelun puolelle. Lihavat kuolevat ajoissa pois ja hoikkia hoidetaan loppuvuosina sänkyyn ja se maksaa maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä en pysty ymmärtämään ylipainoisia naisia.
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
Ymmärrätkö paremmin ylipainoisia miehiä? Entä ymmärrätkö sitä , että kaikille naisille ei merkkaa miehen miellyttäminen yhtään mitään?
BMI 49 - tyydyin tänään 2,5 km kävelylenkkiin 5 km/h vauhdilla. Enemmänkin olisi mennyt, mutta tällä kertaa olen päättänyt etten riko paikkoja vaan aloitan hitaasti - tässä on samalla menossa myös opettelu kävelemään eli työfyssarilla selvisi säärivaivojen syyksi se, että en sitten vissiin ole osannut kävellä oikein. Hyvin tuntuu toimivan ainakin toistaiseksi.
No, ensiviikolla olisi tosin tarkoitus pelata ainakin 1/2-kierrosta golfia kävellen, mutta katsoo nyt miten siinä käy.