Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?

Vierailija
18.07.2024 |

En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.

Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.

Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.

Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.

Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.

Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?

Kommentit (727)

Vierailija
501/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ylipainoiset eivät voi myöntää tosiasioita: ylipaino on terveydelle vaarallista ja yhteiskunnalle kallista. Noiden kieltäminen tai kiertäminen vie pohjan kaikilta puolusteluista. Miksi ei voi todeta että pidän hetken hyvää makua suussa tärkeämpänä kuin suoliston hyvinvointia ja terveyttä ja mielestäni sekä ylipaino, alkoholismi ja huumeiden aiheuttamat komplikaation kuuluukin valtion maksaa.

Koska tämä syyttävällä sormella osoittelu ja halveksunta ei ole kovin mukavaa kenellekään ylipainoiselle. Se vie pohjan kaikelta järkevältä keskustelulta. Minä ainakin voin myöntää että näin on ja viimeiset 30v yrittänyt tehdä asioiden eteen paljonkin, pahentaen vain ylipainoa. Lakkasin lopulta laihduttamista, sekin pahensi asiaa. Ehkä.vaan luovutan....

Älä vaan, jotkut ovat niin julmia

Vierailija
502/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo tekstiseinät eivät poista sitä tosiasiaa, että vuosittain, tuhannet ihmiset laihtuvat puhtaasti omalla tahdonvoimallaan, ja myös onnistuvat pysymään muutoksessa. 

Suurin syy jojoilulle on se, että laihdutus, dieetti jne. otetaan väliaikaisena asiana josta palataan vanhaan... Ei uutena tapana elää. 

Totta kai muutokseen tarvitaan motivaatiota ja tahdonvoimaa, mutta ei pidä väittää, että ne olisivat ainoat riittävät tekijät.

Kuten sanoitkin, niin kyse on (lähes) täysin uusien elämäntapojen oppimisesta ja omaksumisesta. Lähtökohdista riippuen tähän voi sisältyä paljon muutakin kuin ruoka ja liikunta - esim. unirytmin korjaaminen ja riittävä uni, sterssinhalinta, taustasairauksien hoito jne.

Tavoitteen pitäisi kuitenkin olla se, että uusista tavoista tulee rutiineja, joilloin sitä tahdonvoimaa ja itsekuria tarvitaan minimaalinen määrä. Jos kaikki muut elämänosa-alueet ja tavat ovat vähän niin ja näin - ja joka ilta pitää käydä itsensä kanssa jaakobin painia siitä, että vetääkö perhepizzan ja sixpackin vai keitettyä kanaa ja höyrytettyjä vihanneksia, niin ennenpitkää seinä tulee vastaan.

Joskus tulee mieleen, että lihavuus nähdään niin suurena syntinä ja heikkouden osoituksena, että syntisen pitää todistaa kääntymyksensä ja kelpoisuutensa laihduttamalla mahdollisimman työläästi ja suurta itsekuria vaatien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylipainokeskustelussa ei saa mainita ruokailutapoja tai liikuntaa, koska nämä ilmeisesti ovat syyttämistä ja halveksuntaa, niin mitä pitäisi sanoa? 

Vierailija
504/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus tulee mieleen, että lihavuus nähdään niin suurena syntinä ja heikkouden osoituksena, että syntisen pitää todistaa kääntymyksensä ja kelpoisuutensa laihduttamalla mahdollisimman työläästi ja suurta itsekuria vaatien.

Tämä. Ei kelpaa laihdutusleikkaukset yms. Väärin laihdutettu.

Vierailija
505/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ylipainokeskustelussa ei saa mainita ruokailutapoja tai liikuntaa, koska nämä ilmeisesti ovat syyttämistä ja halveksuntaa, niin mitä pitäisi sanoa? 

Kysymys kuuluu: miten pitäisi sanoa.

Vierailija
506/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se kertoo usein, ettei ihminen välitä terveydestään eikä hallitse itseään eikä mielihalujaan.

Tämä. Eikä ole hyvä malli lapsilleen. 

Onko tuomitsevan pinnallinen ahdasmielisyys sekä mustavalkoinen ajattelutapa parempi malli?

Ihan tosissani nyt kysyn teiltä kaikilta, mistä tuo kumpuaa? Onko vanhemmiltanne opittua suvaitsemattomuutta, joka on jotenkin iskostunut hyvinkin vahvasti päähänne?

Vierailija
507/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, se on sama miten sanoo, kun ilmeisesti kaikkien ylipaino on kaikesta muusta, kuin itsestä kiinni... Hieman loukkaavaa heitä kohtaan, jotka ovat omalla päättäväisyydellään laihduttaneet. Esim. minua. 

Vierailija
508/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on arka aihe, koska niin moni suomalainen on ylipainoinen. On helpompi ajatella, että syy on jossain muualla kuin itsessä, kun puhutaan perusterveistä ihmisistä.

Vierailija
509/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuudesta voitaisiin keskustella rakentavastikin, mutta liian useasti homma menee haukkumiseksi ja syyllistämiseksi. Lihava voi olla terve ja viisas ja kuten kuka hyvänsä kunnossa oleva ihminen, mutta vain lihava. Lihavuus ei automaattisesti tarkoita muita ongelmia.

On vaikea keskustella, jos edes sellaista 100% faktaa ei pysty myöntämään, että ihminen (normaali homo sapiens) pysyy kunnossa jos hän liikkuu säännöllisesti ja syö terveellisesti (annoskoot ovat myös kunnossa). Kun emme pääse edes tuon asian kanssa yhteisymmärrykseen voi vain todeta, että jotkut haluavat vain valehdella itselleen eikä mitään halua ole rakentavaan keskusteluun.

Et voi sitten tulla väittämään taas sillä iänikuisella Pertsa liikkui säännöllisesti, söi tervelllisesti laihtui 5kg, mutta ne kilot tuli takaisin. Miksi kilot tuli takaisin, koska Pertti lopetti säännöllisen liikkumisen ja t

Yhtä vaikeaksi keskustelun tekee se, että toisten mielestä laihtuminen normaalipainoiseksi olisi yksikertaista - senkus vain syöt vähemmän ja liikut enemmän - ja jos tämä ei onnistu, niin on kyse ainoastaan luonteen heikkoudesta, laiskuudesta, tyhmyydestä ja tosiasioiden kieltämisestä.

Jos nyt vaikka aloitettaisiin lähentyminen siitä, että onnistuminen vaatii yleensä suuria muutoksia suurimpaan osaan elintavoista ja tämä vaatii aikaa & sitoutumista - mikä monen kiireisessä elämässä on haastavaa. Tähän tarvitaan ihan oikeasti kunnon työkalut, jolla muutokset omaksutaan rutiineiksi - sen sijaan, että sinniteltäisiin pelkän itsekurin varassa.

Vierailija
510/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ylipainoiset eivät voi myöntää tosiasioita: ylipaino on terveydelle vaarallista ja yhteiskunnalle kallista. Noiden kieltäminen tai kiertäminen vie pohjan kaikilta puolusteluista. Miksi ei voi todeta että pidän hetken hyvää makua suussa tärkeämpänä kuin suoliston hyvinvointia ja terveyttä ja mielestäni sekä ylipaino, alkoholismi ja huumeiden aiheuttamat komplikaation kuuluukin valtion maksaa.

Fun fact mutta lihavuutta tutkitaan tällä hetkellä aika paljon ja yksi aika iso löydös oli se että aivoista lähtien ylipainoisen elimistö eroaa normaalipainoisesta. Se hetken hyvä maku suussa ihan tutkimusten mukaan oikeasti aiheuttaa voimakkaan reaktion aivoissa (isompi aivoalue aktivoituu ruoasta) kuin normaalipainoisella. Sen puolesta on vähän hölmöä että normaalipainoinen kommentoi miten se on vaan "hetken hyvä maku suussa" koska ei oikeastaan tiedä mistä puhuu (kuten toki yleensäkin näissä nettikeskusteluissa).

Vierailija
511/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, se on sama miten sanoo, kun ilmeisesti kaikkien ylipaino on kaikesta muusta, kuin itsestä kiinni... Hieman loukkaavaa heitä kohtaan, jotka ovat omalla päättäväisyydellään laihduttaneet. Esim. minua. 

Toivottavasti ei nyt ole noussut laihtuminen päähän, isompien halveeraus ja mustavalkoinen ajattelutapa..? Onnea vain painonpudotuksestasi kuitenkin.

Sivusta

Vierailija
512/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on myös totta, koskaan ei kuule kehuja toisinpäin, että hienoa kuinka olet tehnyt muutoksen ja yrität elää terveellisesti. Minä en ainakaan ole ikinä kuullut. Sensijaan keskustelu pyörii sen ympärillä kuinka on mukamas täysin mahdotonta kenenkään muuttua. Ei haluta edes kannustaa ihmisiä muutokseen, ollaan jo luovutettu ja voi taas hyvällä omalla tunnolla tilata pizzan ja syödä karkkipussin, eihän kukaan noiden ihmisten mielestä voi vaikuttaa omaan elämään millään tavalla, varsinkaan omaan hyvinvointiin mitä tulee syömiseen ja liikkumiseen.

Vierailija
513/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös totta, koskaan ei kuule kehuja toisinpäin, että hienoa kuinka olet tehnyt muutoksen ja yrität elää terveellisesti. Minä en ainakaan ole ikinä kuullut. Sensijaan keskustelu pyörii sen ympärillä kuinka on mukamas täysin mahdotonta kenenkään muuttua. Ei haluta edes kannustaa ihmisiä muutokseen, ollaan jo luovutettu ja voi taas hyvällä omalla tunnolla tilata pizzan ja syödä karkkipussin, eihän kukaan noiden ihmisten mielestä voi vaikuttaa omaan elämään millään tavalla, varsinkaan omaan hyvinvointiin mitä tulee syömiseen ja liikkumiseen.

Vierailija
514/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, etteivät ylipainoiset tiedä tätä? Jatkuva itsestään selvyyksien hokeminen kuulostaa turhauttavalta ja ärsyttää helposti - varsinkin jos samalla implikoidaan, että painon pudotus olisi näin olen trivaalia ja vain tahdonvoimasta kiinni.

Vierailija
515/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko, etteivät ylipainoiset tiedä tätä? Jatkuva itsestään selvyyksien hokeminen kuulostaa turhauttavalta ja ärsyttää helposti - varsinkin jos samalla implikoidaan, että painon pudotus olisi näin olen trivaalia ja vain tahdonvoimasta kiinni.

Miksi niiden osuutta jatkuvasti vähätellään tai jopa kiistetään, jos he tajuavat sen? 

Vierailija
516/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkukommenteissa mainittiin elämänarvot. Arvo on minusta nykyään liian laaja ja epämääräinen käsite, menee jo vellien puolelle.

Vierailija
517/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan syytä ylipainosta ketään muuta kuin itseäni. "Syö vähemmän ja liiku enemmän" ei kuitenkaan sinänsä auta yhtään mitään, koska tarvitaan suurempia muutoksia.

No, nyt alkaa nukkuminen olemaan kunnossa ja unirytmi menossa parempaan suuntaan, ensimmäistä kertaa vuosiin stressi on sillä tasolla, että lomalla on alkanut tuntua olo levänneltä ja liikuntaakin on tullut harrastettua enemmän. Seuraavaksi palataan taas vuoropäiväpaastoon (joka tuntuu itselle ainoalta toimivalta) tarkoituksena tällä kertaa onnistua - mutta sen olen jo oppinut hyväksymään, ettei pienistä takaiskuista kannata välittää - ja jos taaskaan ei päästä kovin paljoa eteenpäin, niin koitetaan sitten taas jonkin ajan kuluttua uudestaan.

Vierailija
518/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielemistä on ollut niissäkin kommenteissa mitä olen kuullut muuttuneesta ulkonäöstäni  pudotettuani painoani n. 20 kg. Minua  haukutaan mm. anorektikoksi, liian ulkonäkökeskeiseksi ja turhan nirsoksi ruokavalintojeni suhteen ja onpa joku ohjannut minua jopa hakeutumaan hoitoon syömishäriön takia. Olen lakannut välittämästä kommenteista enkä edes enää yritä selittää, että olen elämäntapamuutoksella selättänyt sairauden ja terveydentilani on nyt erinomainen. 

Vierailija
519/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen lähtee ajamaan kännissä autoa onko hän vastuussa siitä? Entäpä jos ihminen tilaa pizzan, laittaa joka palan ihan omin käsin suuhun, onko hän vastuussa siitä?

Te olette sitä mieltä että ihminen on kyllä vastuussa jos lähtee ajamaan kännissä autoa, mutta ei jos tilaa pizzan ja syö sen. Raja menee tuossa, syömisen kohdalla ihmisen vastuu ikäänkuin vain jotenkin maagisesti lakkaa olemasta.

Ihmisen on pakko syödä elääkseen, autoilu on vapaaehtoista.

Ihmisen ei ole pakko syödä epäterveellisesti. Eikä tuossa kai muutenkaan ollut kyse tuosta "rattijuoppous ja pizzansyönti on sama asia", vaan siitä, että toisessa tapauksessa ihminen on vastuussa päätöksestään (otti alkoholia - lähti rattiin), ja toisessa ei (söi pizzaa - lihosi)<

Kuinkavaikea on tajuta, että lihota voi normaalilla ruokavaliolla. Ei kaikki lihavat syö pizzaa, sipsejä, limuja, karkkia t alkoholia. Taitavat nuo olla laihojen mielitekoja, kun niitä hoetaan kokoajan.

Vierailija
520/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet ns"painonhallinta" asiantuntijoista ovat kehopositiivisuus ideologian kannattajia, joten heidän tulkintansa ja lausuntonsa tästä aiheesta on puolueellisia. Sitten on iso joukko ihmisiä myös asiantuntijoita jotka pelkäävät ylipainoisten ja noiden aatteiden kritisoimista koska sitä tulee palautevyöry ja ihmisten kimppuun hyökätään somessa ja muualla.

Sentakia en nykyaikana kauheasti laita painoarvoa "asiantuntijoihin" jotka lähtökohtaisesti haluavat miellyttää ylipainoisia. Suomessa on vain hyväksytty itselleen valehtelu, vastuun väistäminen ja vierittäminen muille, aikuisista ihmsistä tässä tapauksessa ylipainoisista halutaan tehdä syyntakeettomia uhreja ilman mitään vastuuta omasta elämästä ja tekemisistä.

Millä meriteeteillä ja tieteellisellä paneutumisella lihavuuteen kohosit asiantuntijaksi lihavuudesta? Kuinka kattavasti olet asiasta opiskellut ja tehnyt tutkimuksia aiheesta? Vai puhutko omasta elämäntapamuutoksesta ja yleistät asian kaikkiin yhden ihmisen otannalla?