Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?
En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.
Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.
Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.
Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.
Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.
Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?
Kommentit (727)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ylipainoiset eivät voi myöntää tosiasioita: ylipaino on terveydelle vaarallista ja yhteiskunnalle kallista. Noiden kieltäminen tai kiertäminen vie pohjan kaikilta puolusteluista. Miksi ei voi todeta että pidän hetken hyvää makua suussa tärkeämpänä kuin suoliston hyvinvointia ja terveyttä ja mielestäni sekä ylipaino, alkoholismi ja huumeiden aiheuttamat komplikaation kuuluukin valtion maksaa.
Koska tämä syyttävällä sormella osoittelu ja halveksunta ei ole kovin mukavaa kenellekään ylipainoiselle. Se vie pohjan kaikelta järkevältä keskustelulta. Minä ainakin voin myöntää että näin on ja viimeiset 30v yrittänyt tehdä asioiden eteen paljonkin, pahentaen vain ylipainoa. Lakkasin lopulta laihduttamista, sekin pahensi asiaa. Ehkä.vaan luovutan....
Älä vaan, jotkut ovat niin julmia
Itse en ole lihava, mutta alkoholia käytän liikaa. Se on jännä huomio, että kun ympärilläni olevat ihmiset syyllistävät minua alkoholinkäytöstä, siitä ei ole mitään apua vaan pikemminkin juon entistä enemmän. Vähän sama juttu varmaan monella ylensyönnin kanssa?
Kyllä habitus vaikuttaa. Toisille enemmän, toisille vähemmän. Esim. työhaastattelussa sillä on merkitystä. Voi olla miten pätevä ja fiksu hyvänsä, mut jos on useampi valintakriteerit täyttävä haastateltava, kyllä rannalle jää se lihava. Se on se mielikuva, mikä ratkaisee. Sama juttu minkä tahansa näkyvän piirteen suhteen: epäsiisteys, runsaat tatskat ja lävistykset, liian persoonallinen pukeutumistyyli jne. riippuen tietysti siitä duunista.
Lihava ihminen antaa vaikutelman passiivisesta ja hedonistisesta tyypistä. Ja kyllä kaikki tuntemani lihavat hiukan tällaisia ovatkin: Liikunta on pakkopullaa ja herkkuja menee pitkin viikkoa. Näin ollen voisi aatella, että myös sairastavuus on runsaampaa. Aina näin ei ole, mut usein on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihmisen oma asia ei kenenkään muun sivullisen sallittu ivan ja ilkeilyn asia. Missä asioissa ilkeillä kommenteille on saavutettu hyvä lopputulos? Lihavuus ei ole ainoa sairauksien osatekijä. Kaikki diabeetikot, sydän ja verisuonisairauksiin sairastuneet eivät ole olleet koskaan lihavia. Eikä kaikki lihavat sairastu. Lihavuudesta on tehty asia josta saa pilkata vapaasti. Miksi paino on nostettu noin tapetille? Nuo terveysriskitekijät eivät riitä syyksi.
Se muuttuu muiden asiaksi, koska lihavuuden kustannuksia joutuvat kaikki maksamaan. Muiden ihmisten ylipaino maksaa Suomelle jo nyt varmasti miljardeja joka vuosi. Siis minulle useita satasia ellei jopa tonnin vuodessa.
Minua aina ihmetyttää, miksi nämä kustannuksista huolestuneet eivät ole yhtä huolissaan alkoholismin, tupakoinnin tai vaikka masennuksen aiheuttamista kustannuksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihmisen oma asia ei kenenkään muun sivullisen sallittu ivan ja ilkeilyn asia. Missä asioissa ilkeillä kommenteille on saavutettu hyvä lopputulos? Lihavuus ei ole ainoa sairauksien osatekijä. Kaikki diabeetikot, sydän ja verisuonisairauksiin sairastuneet eivät ole olleet koskaan lihavia. Eikä kaikki lihavat sairastu. Lihavuudesta on tehty asia josta saa pilkata vapaasti. Miksi paino on nostettu noin tapetille? Nuo terveysriskitekijät eivät riitä syyksi.
Se muuttuu muiden asiaksi, koska lihavuuden kustannuksia joutuvat kaikki maksamaan. Muiden ihmisten ylipaino maksaa Suomelle jo nyt varmasti miljardeja joka vuosi. Siis minulle useita satasia ellei jopa tonnin vuodessa.
Minua aina ihmetyttää, miksi nämä kustannuksista huolestuneet eivä
Kyllä mä ainakin olen. Pois lukien masennus, joka on syntysyiltään niin moninainen, ettei voi sanoa olevan itseaiheutettua.
Nostan tämän oman kirjoitukseni, joka upposi tuonne muutaman sivun taakse.
Tuntuu, että suuri osa keskusteluun osallistuvista lihavia ihmisiä inhoavista ei ymmärrä sitä, että se inho ja sen esiin tuominen pahentaa asiaa. Se, että joku kommentoi tai "neuvoo", ei auta. Olen itse yhdenlainen esimerkki tästä. Niin kauan kuin koin olevani huono ja epäkelpo, minusta ei kerta kaikkiaan ollut terveellisten elintapojen noudattajaksi. Ei, vaikka halusin. Vasta sitten, kun joku näki minut muuna kuin läskikasana, sitten tein sen muutoksen, josta olin jo itsekseni pitkään haaveillut.
"Mitä sitten lihavalle pitäisi sanoa", moni täällä kysyy. Millä mandaatilla tätä kysytään? Kuka olet ja kenelle olisit sanomassa? Jos olet kuka tahansa, joku random-tyyppi, sinun ei kuulu sanoa yhtään mitään! Jos alat ilkkua, haukkua, osoittaa halveksuntaasi tai jos jakelet neuvoja tai "yrität auttaa", niin metsään menee. Älä noteeraa ylipainoa, huomaa se ihminen. Se ei ehkä ole helppoa, koska olet oppinut inhoamaan lihavuutta ja halveksimaan lihavia ihmisiä. Poisoppiminen on mahdollista. Sinun ei tarvitse viehättyä lihavasta niin, että haluaisit hänen kanssaan parisuhteeseen, mutta voit oppia näkemään hänet ihmisenä.
Vähintään voit opetella käytöstavat.
Haukkumiset, neuvot, kommentit jne. eivät todellakaan saa ketään laihtumaan, siitä olen ihan varma. Vaikka sinua kuinka ärsyttää, että joudut maksamaan näkemäsi ruman ihmisen terveydenhuoltokulut, sinun ärsyyntymisesi ja vihasi esille tuominen ei niitä kuluja pienennä. Ja loppujen lopuksi sinä et edes maksa niitä kuluja. Sinä maksat sen uuden asfalttipätkän, jota ajelit eilen töihin. Sinä maksat sen mattavihreän keltaisella rekisterikilvellä varustetun auton ja sen polttoaineen, joka tuli vastaan, kun ajelit töihin. Sinä maksat tukia niille isoille pörssiyrityksille, jotka tahkoisivat voittoa ilmankin sinun rahojasi. Maksat tukea sille puolueelle, jota et ikimaailmassa äänestäisi.
...ja tämä kirjoitus piti äsken lainauksena nostaa.
No niin, lainaukset eivät onnistu nähtävästi enää lainkaan. Tässä!
Minun oli hirveän vaikea elää lihomatta miehen kanssa, jolle pienikin vatsamakkara oli ällötys ja joka haukkui kaikki vastaan tulevat ylipainoiset lyttyyn. Naiset tietenkin, pelkästään.
Miehen katse oli aina arvosteleva ja halveksiva. Lopulta piilouduin hänen silmiltään. Tunsin itseni huonoksi ja arvottomaksi, en välittänyt itsestäni mitään.
Ylipainoa tällaisessa ilmapiirissä oli kertynyt parisenkymmentä kiloa, kun kohtasin miehen, joka näki minut, ei painoani. Hän ei arvostellut eikä kommentoinut ulkonäköäni. Suhdetta meille ei syntynyt, mutta hänen suhtautumisensa minuun sai minut näkemään itseni arvokkaana. Paino alkoi pudota, kun aloin arvostaa ja rakastaa itseäni ja hiljensin elämästäni nälvivän miehen.
Oman yhden ihmisen kokemuksen perusteella sanon, että lihavien haukkuminen pahentaa ylipaino-ongelmaa.
Inhoan aika isoa osaa miehistä nykyään. Näen vain yhden poikkeuksen, kiitos hänelle.
Kyllä minua ottaa päähän maksaa lisää veroja sen vuoksi, että täällä jotkut lihavat eivät voi pidättäytyä pizzastaan, jätskistään ja burgereistaan, kun itse olen nähnyt sen vaivan, että pidän itseni hoikkana.
Yksi lihava aiheuttaa vuodessa n 600 euron lisäkustannukset terveydenhuollolle. Ja tämä on tietty nettokustannus. Turha ruveta väittämään, että laihat kuormittavat eläkejärjestelmää, kun iso osa terveydenhuollon kuluista tulee lihavuuden aiheuttamien sairauksien hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä habitus vaikuttaa. Toisille enemmän, toisille vähemmän. Esim. työhaastattelussa sillä on merkitystä. Voi olla miten pätevä ja fiksu hyvänsä, mut jos on useampi valintakriteerit täyttävä haastateltava, kyllä rannalle jää se lihava. Se on se mielikuva, mikä ratkaisee. Sama juttu minkä tahansa näkyvän piirteen suhteen: epäsiisteys, runsaat tatskat ja lävistykset, liian persoonallinen pukeutumistyyli jne. riippuen tietysti siitä duunista.
Lihava ihminen antaa vaikutelman passiivisesta ja hedonistisesta tyypistä. Ja kyllä kaikki tuntemani lihavat hiukan tällaisia ovatkin: Liikunta on pakkopullaa ja herkkuja menee pitkin viikkoa. Näin ollen voisi aatella, että myös sairastavuus on runsaampaa. Aina näin ei ole, mut usein on.
Jos minä olisi työnantaja, niin totta kai palkkaisin laihan. Eivät KAIKKI lihavat ole laiskoja, mutta lihavat ovat KESKIMÄÄRIN laihoja laiskempia, heillä on enemmän sairauspoissaoloja, heillä on matalampi ÄO ja he aiheuttavat suuren ympäristökuormituksen.
Kun en mitenkään ennätä kaikkia haastatella, niin lihavuuteen yhdistyy niin paljon huonoja ominaisuuksia, että todennäköisyyslaskentani jättää hänet ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ylipainoiset eivät voi myöntää tosiasioita: ylipaino on terveydelle vaarallista ja yhteiskunnalle kallista. Noiden kieltäminen tai kiertäminen vie pohjan kaikilta puolusteluista. Miksi ei voi todeta että pidän hetken hyvää makua suussa tärkeämpänä kuin suoliston hyvinvointia ja terveyttä ja mielestäni sekä ylipaino, alkoholismi ja huumeiden aiheuttamat komplikaation kuuluukin valtion maksaa.
Koska tämä syyttävällä sormella osoittelu ja halveksunta ei ole kovin mukavaa kenellekään ylipainoiselle. Se vie pohjan kaikelta järkevältä keskustelulta. Minä ainakin voin myöntää että näin on ja viimeiset 30v yrittänyt tehdä asioiden eteen paljonkin, pahentaen vain ylipainoa. Lakkasin lopulta laihduttamista, sekin pahensi asiaa. Ehkä.vaan luovutan....
Tämä on aivan sama juttu kuin se väkivaltainen perhedinosaurus sanoo, että jos joku sanoo häntä väkivaltainen, hänen on pakko olla vielä vähän enemmän väkivaltainen.
Ikään kuin lihavat olisivat täysin rationaalisen kontrollin ulkopuolella alkukantaisten impulssien varassa eikä heillä olisi minkäänlaista omaa tahtoa.
>>Se muuttuu muiden asiaksi, koska lihavuuden kustannuksia joutuvat kaikki maksamaan. Muiden ihmisten ylipaino maksaa Suomelle jo nyt varmasti miljardeja joka vuosi. Siis minulle useita satasia ellei jopa tonnin vuodessa.>>
Laskin lihavuuden aiheuttamien haittojen osuuden verokertymästä 2023. Se on n. 3,8 %. Jos maksat tonnin vuodessa lihavuudesta, maksat pelkkiä veroja yli 26 000 vuodessa. Maksat siis 25 000 johonkin muuhun kuin lihavuuden hoitoon. Palkkasi on varmasti yli 5000 eur kuussa, jos maksat veroja yli 2000 eur kuussa. Näinkö on? Ja jos on, sinulle on toimeentulokysymys tuo 3,8 % veroista?
Lihavuuden hoitokulut eivät ole MILJARDEJA.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua ottaa päähän maksaa lisää veroja sen vuoksi, että täällä jotkut lihavat eivät voi pidättäytyä pizzastaan, jätskistään ja burgereistaan, kun itse olen nähnyt sen vaivan, että pidän itseni hoikkana.
Yksi lihava aiheuttaa vuodessa n 600 euron lisäkustannukset terveydenhuollolle. Ja tämä on tietty nettokustannus. Turha ruveta väittämään, että laihat kuormittavat eläkejärjestelmää, kun iso osa terveydenhuollon kuluista tulee lihavuuden aiheuttamien sairauksien hoidosta.
Minua ottaa päähän myös aika moni sellainen asia, joihin en pysty itse vaikuttamaan.
Vaikka kuinka haukut lihavaa päin naamaa tai kohtelet häntä muuten kuin saastaa tai yrität antaa hänelle "hyvää tarkoittavia" neuvoja, sillä ei ole toivomaasi vaikutusta. Haukkumalla, halveksimalla, neuvomalla, opastamalla et saa ketään laihtumaan. Saatatpa päinvastoin hidastaa sen inhoamasi ihmisen painonpudotusta, koska hänellä pahimmillaan on valmiiksi hyvin huono itsetunto ja voi olla, että juuri sinun sanasi saavat hänet tuntemaan itsensä vielä surkeammaksi, huonommaksi ja epäonnistuneemmaksi. Ja on mahdollista, että kun hän sinun kommenttisi jälkeen tuntee itsensä vielä surkeammaksi, hän helpottaa oloaan sillä (ainoalla?) keinolla, joka häntä on ennenkin auttanut ja lohduttanut, kun ihmiset ovat ilkeitä ja pahoja: hän syö.
Mitä enemmän ylipainoisia inhotaan, sitä huonommaksi he tuntevat itsensä. Ei auta komentaa, että kasvata paksumpi nahka, se ei ole realismia.
Mitä nämä lihavien yhteiskunnalle aiheuttavat terveyskulut ovat? Jatkuvasti ollaan näistä huolissaan. Oma BMI on 31, tänä vuonna olen käynyt vain pakollisessa työterveystarkastuksessa, 0 päivää sairaslomaa, viime vuonna myös 0 päivää sairaana. Syön kyllä pääsääntöisesti paljon ja kasviksia ja terveellistä ruokaa ja liikun paljon, mutta ruokamäärät pitäisi pudottaa todella alas, että laihtumista tapahtuu ja pitäisi jaksaa tehdä fyysistä työtä ja harrastaa kahta eri liikuntaharrastustani. En edes muista milloin olisin syönyt ketjussa jatkuvasti mainittua pitsaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fun fact mutta lihavuutta tutkitaan tällä hetkellä aika paljon ja yksi aika iso löydös oli se että aivoista lähtien ylipainoisen elimistö eroaa normaalipainoisesta. Se hetken hyvä maku suussa ihan tutkimusten mukaan oikeasti aiheuttaa voimakkaan reaktion aivoissa (isompi aivoalue aktivoituu ruoasta) kuin normaalipainoisella. Sen puolesta on vähän hölmöä että normaalipainoinen kommentoi miten se on vaan "hetken hyvä maku suussa" koska ei oikeastaan tiedä mistä puhuu (
No mutta eihän tuo liity mihinkään? , miksei sitten ole ollut aina lihavia niinpaljon kuin nyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fun fact mutta lihavuutta tutkitaan tällä hetkellä aika paljon ja yksi aika iso löydös oli se että aivoista lähtien ylipainoisen elimistö eroaa normaalipainoisesta. Se hetken hyvä maku suussa ihan tutkimusten mukaan oikeasti aiheuttaa voimakkaan reaktion aivoissa (isompi aivoalue aktivoituu ruoasta) kuin normaalipainoisella. Sen puolesta on vähän hölmöä että normaalipainoinen kommentoi miten se on vaan "hetken hyvä ma
Eihän laihuus ole mikään pysyvä olotila, ei lihavuutta vastaan ole mitään immuniteettia. Yhtälailla normaalipainoinen voi lihoa ylipainoikseksi, jos jokin syömisessä muuttuu.
Lihavat naiset ovat todellisia mestareita valehtelemaan ja keksimään vaikka minkälaisia selityksiä typeryydelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nämä lihavien yhteiskunnalle aiheuttavat terveyskulut ovat? Jatkuvasti ollaan näistä huolissaan. Oma BMI on 31, tänä vuonna olen käynyt vain pakollisessa työterveystarkastuksessa, 0 päivää sairaslomaa, viime vuonna myös 0 päivää sairaana. Syön kyllä pääsääntöisesti paljon ja kasviksia ja terveellistä ruokaa ja liikun paljon, mutta ruokamäärät pitäisi pudottaa todella alas, että laihtumista tapahtuu ja pitäisi jaksaa tehdä fyysistä työtä ja harrastaa kahta eri liikuntaharrastustani. En edes muista milloin olisin syönyt ketjussa jatkuvasti mainittua pitsaa.
Oletko noin tyhmä? Tietysti kulut tulevat siitä, että TULEVAISUUDESSA osa lihavista sairastuu diabetekseen (munuaistensiirto, dialyysit jne ovat kalliita) ja osa saa sydärin (ohitusleikkaus ja pallolaajennus ovat kalliita).
Jos lihavuus aiheuttaa 600 e/vuosi ja lihavia on suomessa sanotaan aliarvioiden 2 milj -> vuosikuluiksi tulisi 1.2 mrd. Hallitus leikkaa 9 mrd, joten pelkästään lihavuutta vähentämällä voitaisiin vähentää leikkauksia. Ja uskon, että lihavuuden kulut ovat huomattavasti suuremmat kuin tuo 600 e/vuosi, kun mukaan otetaan kaikki lihavuuden liitännäissairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Näissä kommenteissa pitäisi aina mainita ikä. Mulla on muutama samanlainen tuttava. Aina sain kuulla miten terveitä ollaan ja hyvässä kunnossa (olen itse normaalipainonen). Nyt aletaan olla viisikymppisiä, enkä enää kuule tuota. Kaikilla on verenpaine- ja astmalääkkeet. Kaikki flunssat kestää monta viikkoa ja joku museoreissu vie niin voimat, että seuraava päivä menee toipuessa. Nyt on kuulemma sokeritkin koholla. Lääkitys tulossa, jos ei muutosta tapahdu. Ei ne haitat vielä nuorena näy
Vierailija kirjoitti:
Lihavuus maksaa paljon yhteiskunnalle, aivan älyttömän paljon.
Ei ois velkaa yhtään ilman lihavia.
Myös miesten lihavuus maksaa, mutta se ei tunnu olevan ongelma kenellekkään. Se paljastaa että kyse on jostain muusta.
Minä olen niin autisti, että en välitä ihmisten ulkonäöstä juuri yhtään, enkä tee pitkälle vietyjä johtopäätöksiä ulkonäöstä. Luonne luonteena, äly älynä ja ulkonäkö ulkonäkönä. Pidän typeryytenä sellaista ihmisten leimaamista, että ulkonäkö määrittäisi kaiken.