Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?

Vierailija
18.07.2024 |

En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.

Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.

Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.

Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.

Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.

Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?

Kommentit (727)

Vierailija
541/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä lihavien yhteiskunnalle aiheuttavat terveyskulut ovat? Jatkuvasti ollaan näistä huolissaan. Oma BMI on 31, tänä vuonna olen käynyt vain pakollisessa työterveystarkastuksessa, 0 päivää sairaslomaa, viime vuonna myös 0 päivää sairaana. Syön kyllä pääsääntöisesti paljon ja kasviksia ja terveellistä ruokaa ja liikun paljon, mutta ruokamäärät pitäisi pudottaa todella alas, että laihtumista tapahtuu ja pitäisi jaksaa tehdä fyysistä työtä ja harrastaa kahta eri liikuntaharrastustani. En edes muista milloin olisin syönyt ketjussa jatkuvasti mainittua pitsaa. 

Näissä kommenteissa pitäisi aina mainita ikä. Mulla on muutama samanlainen tuttava. Aina sain kuulla miten terveitä ollaan ja hyvässä kunnossa (olen itse normaalipainonen).  Nyt aletaan olla viisikymppisiä, enkä enää kuule tuota. Kaikilla on verenpaine- ja astmalääkkeet. Kaikki f

Kukaan hoikkako ei vastaavasti ikääntyessäänkään käytä koskaan terveyspalveluita? 

Vierailija
542/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse kieltäydyin kuuntelemasta "asiantuntijoita" aloitin säännöllisen liikkumisen ja terveellisemmän syömisen. Olen ollut kohta melkein 10v normaalipainoinen ja ihan ok kunnossa. Missään vaiheessa en ole lopettanut vaan pyrin liikkumaan säännöllisesti, kaikki muutaman kilometrin matkat tehdään hyötyliikuntana esim.

Tällä palstalla olen oppinut, että minun kaltaisia ei käytännössä voi olla edes olemassa, olen ihme, käytännössä superihminen joka liikkuu tavallisten kuolevaisten joukossa. En suostu uskomaan moista hölynpölyä, jos minä pystyin tuohon muutokseen pystyy siihen lähes kuka tahansa "normaali" ihminen. Se tietenkin vaatii sitä, että tuosta tulee pysyvä elämäntapamuutos, et voi retkahtaa vuodeksi kahdeksi ja olla tekemättä mitään, syödä epäterveellisesti.

Suomessa on vallassa luovuttamisen kulttuuri, ihmis

Jos lihavista itsestään olisi kiinni, he vaientaisivat koko keskustelun lihavuudesta ja niin me hoikat maksaisimme heidän järkyttäviä sairauspäivärahamaksujaan valittamatta. 

Yhteiskuntaan on saatava yleinen asenne, että lihavuutta ei yksinkertaisesti hyväksytä. Kuten täällä joku mainitsi, armeijan kurssilla KAIKKI laihtuivat.

Lihavat pitäisikin järjestää jokin armeijan kaltainen hoitopaikka, jossa heidät PAKOTETTAISIIN olemaan ilman herkkuja ja lisäämään pikku hiljaa liikuntamääriään. Nyt on nähty jo pitkään, että vapaaehtoisuus ei lihavien kohdalla toimi. Miksi enää iskeä päätään mäntyyn enempää?

Syyttäkää Aatuksi, mutta luulen, että tällainen olisi lopulta aina tehokas hoito. 

Tragikoomisinta tässä vihassa on se, että suurin osa näistä vihaajistakin lihoo iän myötä. Jos normaalistikkin lihavuus harmittaa jokaista, niin jonkinlaisena karmana voi kai pitää sitä millaisella voimalla itseinho iskee näihin ihmisiin itseensä kun painoa alkaa syystä tai toisesta kertyä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuus maksaa paljon yhteiskunnalle, aivan älyttömän paljon.

Ei ois velkaa yhtään  ilman lihavia.

Myös miesten lihavuus maksaa, mutta se ei tunnu olevan ongelma kenellekkään. Se paljastaa että kyse on jostain muusta. 

Tämä!

Vierailija
544/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ylipainoiset eivät voi myöntää tosiasioita: ylipaino on terveydelle vaarallista ja yhteiskunnalle kallista. Noiden kieltäminen tai kiertäminen vie pohjan kaikilta puolusteluista. Miksi ei voi todeta että pidän hetken hyvää makua suussa tärkeämpänä kuin suoliston hyvinvointia ja terveyttä ja mielestäni sekä ylipaino, alkoholismi ja huumeiden aiheuttamat komplikaation kuuluukin valtion maksaa.

Koska tämä syyttävällä sormella osoittelu ja halveksunta ei ole kovin mukavaa kenellekään ylipainoiselle. Se vie pohjan kaikelta järkevältä keskustelulta. Minä ainakin voin myöntää että näin on ja viimeiset 30v yrittänyt tehdä asioiden eteen paljonkin, pahentaen vain ylipainoa. Lakkasin lopulta laihduttamista, sekin pahensi asiaa. Ehkä.vaan luovutan....

ohis, mutta millä tavalla haluaisit että juomiseesi suhtauduttaisiin? Mieluiten ei saisi sanoa siitä mitään? Ihan hyvällä kysyn.

Vierailija
545/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipaino ei miellytä silmää, mutta se ei ole siinä oleellisin pointti.

Ylipaino on seurausta ominaisuuksista ihmisessä itsessään, jotka ovat todellinen turn off. Yleisesti ottaen ylipainoiset viihtyvät kotona kyhnöttäen, eli yksilöstä puuttuu se uteliaisuus ja seikkailunhaluisuus. Ylipainoiset eivät pysty kontrolloimaan mielihalujaan, joten tämä antaa ihmisestä epäluotettavan kuvan. Ylipainoiset ovat laiskoja, eivät jaksa ja viitsi päivittäin urheilla, eikä hyötyliikuntaa tule juurikaan.

Nämä ajatukset tulevat itselle alitajuntaisesti mieleen ylipainoisesta. Tuo epäluotettavuus ja laiskuus tulevat niin vahvoina mieleen ja vaikuttavat väistämättä olettamuksiini. Nämä seikat sotivat niin lujasti omaa arvomaailmani vastaan.

Tiedostan kyllä, että lihavuuden syyt ovat moninaisemmat. Mutta ihmisiä tässä ollaan ja liskoaivoilla mennään.

N27

Vierailija
546/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska läskivihan oman mutu-tuntumani mukaan kohdistuu lähinnä naisiin, olen tullut siihen tulokseen että kyse on jonkinasteista - todennäköisesti tiedostamattomasta - naisvihasta. On miehiselle egolle suuri loukkaus, että nainen laiminlyö tärkeintä tehtäväänsä eli näyttää seksikkäältä :D

Tämä! Paino on inhokki numero yksi.

Toisella sijalla lyhyet hiukset tai kananpersetukka ja kolmannella tatuoinnit.

Ihan kuin naisen tehtävä olisi miellyttää ulkonäöllään miehiä. Tai juuri sitä kyseistä miestä.

Jaetulla ykkössijalla on tosi pitkät naiset, koska se ei käy heikkoitsetuntoiselle miehelle, että nainen on pitempi. Tullaan tönimään ja potkimaan mitä ei varmaan kenellekään muulle naiselle käy.

Vierailija
547/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä lihavien yhteiskunnalle aiheuttavat terveyskulut ovat? Jatkuvasti ollaan näistä huolissaan. Oma BMI on 31, tänä vuonna olen käynyt vain pakollisessa työterveystarkastuksessa, 0 päivää sairaslomaa, viime vuonna myös 0 päivää sairaana. Syön kyllä pääsääntöisesti paljon ja kasviksia ja terveellistä ruokaa ja liikun paljon, mutta ruokamäärät pitäisi pudottaa todella alas, että laihtumista tapahtuu ja pitäisi jaksaa tehdä fyysistä työtä ja harrastaa kahta eri liikuntaharrastustani. En edes muista milloin olisin syönyt ketjussa jatkuvasti mainittua pitsaa. 

Näissä kommenteissa pitäisi aina mainita ikä. Mulla on muutama samanlainen tuttava. Aina sain kuulla miten terveitä ollaan ja hyvässä kunnossa (olen itse normaalipainonen).  Nyt aletaan olla viisikymppisiä, enkä enää kuule tuota. Kaikilla on verenpaine- ja astmalääkkeet. Kaikki f

Ikä yli 60, astmalääkkeet on, mutta niitä olen käyttänyt kymmeniä vuosia ja saanut ne jo ennen lihomista. Kaikki veriarvot hyvät, ei verenpainetta. Maksimissaan yksi flunssa vuodessa, joinakin vuosina ei ole ollut yhtään sairaslomapäivää. Nuorempana ja kevyempänä sairastin enemmän. Muutaman pitsan ja hampurilaisen syön vuodessa, sipsejä en syö, limuja en juo. En aio laihduttaa, koska aikaisemmat yritykset ovat lopulta johtaneet lihomiseen. 

Vierailija
548/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipaino on seurausta ominaisuuksista ihmisessä itsessään, jotka ovat todellinen turn off. Yleisesti ottaen ylipainoiset viihtyvät kotona kyhnöttäen, eli yksilöstä puuttuu se uteliaisuus ja seikkailunhaluisuus. Ylipainoiset eivät pysty kontrolloimaan mielihalujaan, joten tämä antaa ihmisestä epäluotettavan kuvan. Ylipainoiset ovat laiskoja, eivät jaksa ja viitsi päivittäin urheilla, eikä hyötyliikuntaa tule juurikaan.

Nämä ajatukset tulevat itselle alitajuntaisesti mieleen ylipainoisesta. Tuo epäluotettavuus ja laiskuus tulevat niin vahvoina mieleen ja vaikuttavat väistämättä olettamuksiini. Nämä seikat sotivat niin lujasti omaa arvomaailmani vastaan.

Tiedostan kyllä, että lihavuuden syyt ovat moninaisemmat. Mutta ihmisiä tässä ollaan ja liskoaivoilla mennään.

N27

Yksi asia joka minua myös on ruvennut ärsyttämään, kuinka vähän sitä arvostetaan ja jopa suoranaisesti halveksitaan kun ihminen pitää huolta terveydestään. Johon kuuluu säännöllinen liikkuminen, suht terveellinen syöminen. Meillä on joku kehopositiivisuus-mafia joiden elämäntehtävä on laittaa ihmisiä alas jos he edes kuvittelevat tekevänsä jotain oman terveytensä eteen.

Sensijaan että te lannistatte ja valheellisesti väitätte tutkimuksineen ja "asiantuntijoiden" kanssa kuinka ihmisen on mahdotonta laihtua tai saada terveellisempi keho (joka on vale), mitäpä jos seuraavan kerran kannustatte näitä ihmisiä, mielellään vielä niin että muutoksesta tulisi pysyvä, ettei sitten taas tarvitse tulla retkahtamisen jälkeen kun palasi vanhaan ei liikuntaa, herkkuja kilottain päivässä että mukamas liikunta + terveellisempi ruokavalio ei toiminut. 

Vierailija
549/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua ottaa päähän maksaa lisää veroja sen vuoksi, että täällä jotkut lihavat eivät voi pidättäytyä pizzastaan, jätskistään ja burgereistaan, kun itse olen nähnyt sen vaivan, että pidän itseni hoikkana.

Yksi lihava aiheuttaa vuodessa n 600 euron lisäkustannukset terveydenhuollolle. Ja tämä on tietty nettokustannus. Turha ruveta väittämään, että laihat kuormittavat eläkejärjestelmää, kun iso osa terveydenhuollon kuluista tulee lihavuuden aiheuttamien sairauksien hoidosta.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009075067.html

Kuule, kun eivät kaikki välttämättä edes käy terveydenhuollossa.

Vierailija
550/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N27

Lihavat haukkuvat laihoja siitä, että elävät askeettista ja kurjaa elämää. Leppoisat lihavat sen sijaan eivät turhasta nillitä, vaan syövät sen pizzan numeroa tekemättä.

Lihavat purkavat laihoihin oman saamattomuutensa ja huonon itsetuntonsa, ja koettavat vaientaa keskustelun heidän kiloistaan. 

Se on aivan sama, kuin rikolliset koettavat vaientaa keskustelun heidän rikoksistaan, koska se on heille edullista.

Lihavat sen sijaan eivät tajua omaa etuaan, vaan uhriutuvat siitä, että ylipainon valtavasti ongelmista niin yhteiskunnalle (valtavat menot), lihaville itselleen ja heidän läheisilleen (terveyshaitat, eivätkä lihavat vanhemmat pysty täysipainoiseen liikuntaan), ja ympäristölle (lihavat tuottavat suuren määrän kasvihuonekaasuja) keskustellaan.

Lihavien kannattaisi ruveta miettimään omaa lihavuuttaan ja siten, miten siitä paranisi ja miten voisi jättää ne ylimääräiset kalorit pois. Keskustelu kieltämällä asia ei parane.

Vierailija
551/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus on siitä ikävä, että kaikki kehon ja kasvojen kauniit piirteet peittyy sen alle. En ole koskaan nähnyt ihmistä, joka olisi ylipainoisena paremman näköinen kuin normaalipainoisena tai hoikkana. Ja tähän voisi vielä lisätä sen totuuden, että valtaosa (etenkin nuoremmista) salilla käyvistä ihmisistä käy siellä pelkästään ulkonäkönsä takia vaikka kuinka jaksavat löpistä mukamas terveydestä.

Vierailija
552/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä kommenteissa pitäisi aina mainita ikä. Mulla on muutama samanlainen tuttava. Aina sain kuulla miten terveitä ollaan ja hyvässä kunnossa (olen itse normaalipainonen).  Nyt aletaan olla viisikymppisiä, enkä enää kuule tuota.

Tämä lihavien kanssa käytävä keskustelu on niin raskasta. Se vääntyy muotoon:

Lihavilla on keskimäärin pienempi ÄO. -> KAIKKI lihavat ovat tyhmiä. 

Lihavat aiheuttavat keskimääräistä suuremmat terveydenhuollon vuosikulut. -> Lihavat aiheuttavat KAIKKI terveydenhuollon vuosikulut ja laihat eivät mitään.

Lihavuus aiheuttaa sairauksia. -> KAIKKI laihat ovat terveitä.

Yrittäkää nyt arvon lihavat ymmärtää, että tässä keskustellaan tiettyä ryhmää koskevilla yleistyksillä. Yleistyksiä on välttämätöntä tehdä, jotta ylipäätään voidaan minkäänlaista järkevää keskustelua harjoittaa (vanha suomalainen sanonta "yleistäminen on vaarallista" on typerimpiä sanontoja, mitä on). Vähän niin kuin yleistetään, että alle 18-vuotiaalle ei anneta ajokorttia, koska yleistetään, että alle 18-vuotiailla on niin suuri riski liikennetapaturmiin, että se ei kannata. Ja tuon yleistyksen perusteella on tehty jopa laki siitä huolimatta, että KAIKKI alle 18-vuotiaat eivät syyllistyisi liikennerikkomuksiin.

Voitaisiinko ymmärtää tämä eikä keksiä näitä olkiukkoja, joilla pyritään torpedoimaan keskustelu, niin keskustelu olisi selvästi rakentavampaa.

Vierailija
553/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan, että omissa silmissäni ylipaino vaikuttaa siihen miten suhtaudun ihmiseen. Eikä se ole tarkoituksellista eikä pitkään ollut edes tietoista. Jossakin vaiheessa vain huomasin, että ylipainoiset uudet työkaverit olivat mielestäni pitkään vastenmielisiä ja ärsyttäviä persoonia, ja piti tulla todella tutuksi huomatakseen että herranen aika kuinka ihana ja hauska tyyppi. Pidän ylipainoisia automaattisesti ärsyttävinä ja jotenkin älyltään vajavaisina, enkä tiedä miksi.

Vierailija
554/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi ylipainoiset eivät voi myöntää tosiasioita: ylipaino on terveydelle vaarallista ja yhteiskunnalle kallista. Noiden kieltäminen tai kiertäminen vie pohjan kaikilta puolusteluista. Miksi ei voi todeta että pidän hetken hyvää makua suussa tärkeämpänä kuin suoliston hyvinvointia ja terveyttä ja mielestäni sekä ylipaino, alkoholismi ja huumeiden aiheuttamat komplikaation kuuluukin valtion maksaa.

Koska tämä syyttävällä sormella osoittelu ja halveksunta ei ole kovin mukavaa kenellekään ylipainoiselle. Se vie pohjan kaikelta järkevältä keskustelulta. Minä ainakin voin myöntää että näin on ja viimeiset 30v yrittänyt tehdä asioiden eteen paljonkin, pahentaen vain ylipainoa. Lakkasin lopulta laihduttamista, sek

Hmm.. paras tapa olisi ehkä vaan kysyä, että juonko omasta mielestäni liikaa ja haluanko jotain apua tai tukea. Vastaus olisi että joo juon, ja kerron jos koen tarvitsevani apua mutta mielelläni käyn tämän prosessin nyt vaan itse läpi. Olen siis nyt vähentänyt ja pyrkimyksenä vähentää hiljalleen siihen pisteeseen, että käyttö on todella vähäistä. Olen tässä onnistunut jo pari kertaa elämäni aikana.

Tosiaan juominen on vähän lähtenyt käsistä muutaman kerran, kun on tullut joitain suuria elämänmullistuksia. Terapiaan pitäisi varmaan hakeutua. Läheisiltä tuleva syyllistäminen ja kysely että "taasko sinä olet juonut" aiheuttaa kamalaa ahdistusta ja painetta, ja se ahdistus aiheuttaa sitä juomista. Eli ei kannata painostaa että "nyt heti lopetat" tai "en suostu näkemään sinua kuin jos olet täysin vesiselvä" tai "anna minulle raportti juomisistasi". Ainakaan minulla se ei toimi motivaattorina lopettamiselle. 

Vierailija
555/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnustan, että omissa silmissäni ylipaino vaikuttaa siihen miten suhtaudun ihmiseen. Eikä se ole tarkoituksellista eikä pitkään ollut edes tietoista. Jossakin vaiheessa vain huomasin, että ylipainoiset uudet työkaverit olivat mielestäni pitkään vastenmielisiä ja ärsyttäviä persoonia, ja piti tulla todella tutuksi huomatakseen että herranen aika kuinka ihana ja hauska tyyppi. Pidän ylipainoisia automaattisesti ärsyttävinä ja jotenkin älyltään vajavaisina, enkä tiedä miksi.

Kannattaa yrittää miettiä mistä olet imenyt tuollaisia asenteita. Vanhemmiltasi? Oletko ehkä oppinut muitakin ikäviä asenteita, joita et edes tajua omaavasi?

Vierailija
556/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuohon juopotteluun liittyen lisään vielä sen, että ymmärrän jos joku suhtautuu tiukemmin ja tavallaan tuomitsevammin sellaisen läheisen juomiseen, joka ei itse suostu myöntämään ongelmaansa eikä edes halua tilanteeseen muutosta. Jos on tavallaan omasta päätöksestään juoppo. En tiedä miten sellaisen ihmisen kanssa pitäisi toimia. Tuskin mikään ulkopuolelta tuleva apu tai saarnaaminen auttaa siinäkään, kun ihminen ei edes itse halua muutosta. Pätee moneen muuhunkin asiaan. 

Vierailija
557/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä kommenteissa pitäisi aina mainita ikä. Mulla on muutama samanlainen tuttava. Aina sain kuulla miten terveitä ollaan ja hyvässä kunnossa (olen itse normaalipainonen).  Nyt alet

Jätit sitten otsikon lukematta, niin kuin suurin osa. Milloin alkaa keskustelu siitä mitä Otsikko käsittelee? Eipä taida alkaa, kun tätäkin aloitusta käytetään hyväksi lihavien ihmisten mollaamiseen. Lue se hiton otsikko, katotaan mikä on luetunymmärtämisesi taso! 

Vierailija
558/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua ottaa päähän maksaa lisää veroja sen vuoksi, että täällä jotkut lihavat eivät voi pidättäytyä pizzastaan, jätskistään ja burgereistaan, kun itse olen nähnyt sen vaivan, että pidän itseni hoikkana.

Yksi lihava aiheuttaa vuodessa n 600 euron lisäkustannukset terveydenhuollolle. Ja tämä on tietty nettokustannus. Turha ruveta väittämään, että laihat kuormittavat eläkejärjestelmää, kun iso osa terveydenhuollon kuluista tulee lihavuuden aiheuttamien sairauksien hoidosta.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009075067.html

Kuule, kun eivät kaikki välttämättä edes käy terveydenhuollossa.

Niin, minäkin kammottava läski kävin ennen tammikuuta viimeksi lääkärissä 80-luvulla (jos ggybekologia, hammas- silmälääkäreitä ei oteta lukuun), ei ole ollut tarvetta. Ny t jouduin menemään sellaisen vaivan takia, mikä ei liity mitenkään painoon. Kaikenlaisia laboratoriokokeita otettiin, ei tarvetta mihinkään kolesteroli- tms. lääkkeisiin, vain tähän vaivaan, joka on neurologinen. Mutta, juu, me lihavathan viedään kaikki terveybudjetin rahat.

Vierailija
559/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne hiton liskoaivot, joillakin ne jyrää kaine älyllisen toiminnan.

Vierailija
560/727 |
20.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaha, taas ollaan sen tärkeimmän asian ytimessä. naiset ei tykkää lihavista miehistä, koska syyt. mies taas etsii naisesta synnyttäjän ominaisuuksia, ja lihava nainen on riski sekä itselleen, että mahdolliselle jälkeläiselle, kun ei lihavat edes huomaa olevansa raskaana, ja synnyttelevät sitten lentokoneissa ja hisseissä ja ties missä. itsekukin meistä omat kilonsa kantaa, eikä sen luulisi ketään kiinnostavan. varsinkaan kun lihavat on länsimaissa selvä enemmistöä. ainakin katukuvasta päätellen. odotankin innolla, koska alkaa ameriikan meininki ja invaskootterit ja "läskijakkarat" valtaa kaikki kulkuväylät. hyvää loppukesää läskit :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme