Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?
En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.
Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.
Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.
Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.
Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.
Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?
Kommentit (727)
Vierailija kirjoitti:
Niin, kukapa meistä ei haluaisi elää pääsääntöisesti vain herkuilla kuten pizzalla jne ja siemailla lasin viiniä ja syödä jäätelöä jne? Olisihan se kivaa kun voisi vain herkkuja syödä ja vaan ns. hyviä ruokia, mutta jokainen aikuinen ymmärtää ettei ne ole terveellisiä ja siksi niitä on syytä rajoittaa. Toki, joillain on jossain asioissa parempi itsekuri kuin toisilla, vaikka onhan näitä tutkittu ettei varsinaisesti ole edes itsekurista kiinni... mutta kuitenki, jos haluaa pysyä terveenä, elää pitkään jne niin ei sitä voi pizzaa ja karkkeja joka päivä syödä vaikka kuinka mieli tekisi. Ja ne mieliteot voi hoikilla olla yhtä kovat kuin paksummillakin, ellei kovemmatkin.
Minä en halua elää pizzalla ja karkilla, koska niistä tulee huono olo. Pidän kasviksista ja terveellisistä ruuista. Ja myös herkuista.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä en pysty ymmärtämään ylipainoisia naisia.
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
JUURI SIKSI! Kyllästyin nuorena ja kauniina kopelointiin ja irstaisiin silmäyksiin vaikka keskellä katua. Nyt on ihanaa olla huomaamaton.
"Luulenpa, että ko. asiantuntijalla on enemmän käytännön kokemusta aiheesta kuin satunnaliselta nettikommentoijalla."
Kenellä se vastuu on omasta terveydestä jos ei ihmisellä itsellään, ilmeisesti sinä ja kyseinen "asiantuntija" haluatte ylipainoiset ihmiset holhouksen alaiseksi koska he eivät pysty tekemään omaa terveyttään koskevia päätöksiä ja ratkaisuja itsenäisesti.
Voitte toki vedota auktoriteettiin, minä taas olen tarpeeksi älykäs ja oppinut, että minun ei tarvitse heidän juttuihin sokeasti uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun `sieluni ainoa oikea koti`voi hyvin, paino normaali ilman taistelua ja seuraamista.
Niin, noinhan se hoikilla usein on. Harva oikeasti joka päivä taistelee ja harjoittaa rautaista kieltäymystä. Tasapaino kulutuksen ja ruokahalun välillä on luontainen tai kohtuuhelposti saavutettu.
No kyllä moni hoikempikin mieluummin jäisi katsomaan telkkua pizzan kera useammin, heillä on vain se "draivi" myös pysyä kunnossa jotta voi välillä herkutella myös pizzalla, ilman että terveys / kunto kärsii. Moni muukin mieluusti valitsisi helpompaa, mutta ehkä pidempää tähtäintä ajatellen valitsee toisin?
Minä olen hoikka ja rakastan pizzaa, burgereitä, jäätelöä ja karkkia. Tiedostan kuitenkin, että jos haluan pysyä hyväkuntoisena, jok
Mitenkähän pizzeriat ja muut herkkuvalmistajat pysyvät pystyssä, kun kukaan kunniallinen kansalainen ei sellaista tunnusta syövänsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi emme kiellä lihavia tulemasta ravintoloihin, niin kuin kiellämme tupakoitsijoita? Kummatkin ovat valtavia terveysriskejä.
Kyllä mä kerroin ihan kohteliaasti kun vaimoni tapasin, että meillä on sitten tupakoin-, ja lihavointi kielletty.
Taisi vain nyt johonkin lopulta tyytyä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehenä en pysty ymmärtämään ylipainoisia naisia.
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
Koska miesten mielipiteet eivät ole tärkeitä.
Älä vaan, pinnalisuus huipussan..
Ei se ole vain pinnallista. Jos kaikki läskit olisivat huomenna normaalipainoisia ja pysyisivät semmoisena, niin mm. Terveyspalveluiden käyttöaste laskisi kymmeniä prosentteja.
Muusta puhumattakaan. Läskit rasittavat myös ympäristöä enemmän.
Ja hoikat ja terveet sitten eläkerahastoja.
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin keskustelua seuratessa huomaa aika nopeasti mikä on pääsyy. Itsekurin puute, haluttomuus ja mukavuudenhalu. Me tiedämme keinot kuinka ihminen pysyy kunnossa, niitä ei haluta kuitenkaan noudattaa vaan moni ajautuu vanhoihin tapoihin pienen yrittämisen jälkeen.
Ja nyt puhutaan ns."normaaleista" ihmisistä joilla keho toimii normaalisti. Eli tuo juurisyy on se ongelma eli korvien väli ei toimi, ruoka on monille addiktio, muistuttaa hyvin paljon samaa toimintamalliltaan.
Noita sinun normaaleja ihmisiä ei ole vain tutkittu kovin tarkkaan. Heilläkin voi hyvin olla jokin hormonaalinen epätasapaino tai jopa jonkun hivenaineen puutostila, jota keho yrittää korjata suuremmalla ruokahalulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nythän ihmisten pitää muuttaa pieniin vuokra-asuntoihin ja tulee uusi paloturvallisuuslaki, että ei saa ostaa paljoa vaatteita. Niin ostetaan paljon karkkia, pullaa ja jäätelöä, paperit ja karkkipussit saa roskikseen tilaa viemästä.
Karkkia, karkkia, karkkia.
Tavaroita ja vaatteita ei saa ostaa ja säilyttää paljon joten ostamme sitten herkkuja, keskitymme syömiseen.
Ihmisten asunnot tullaan tarkastamaan ettei ole palokuormaa liikaa. Täytyy sitä nyt jotain iloa olla niin ostetaan herkkuja ja paperit ja karkkipussit voi viedä roskikseen ja palolaitos on tyytyväinen.
Chipsejä, karkkia, jäätelöä ja pullaa paljon vaatteiden ja sisustustavaroiden tilalle.
Ja voidaan leipoa ja syödä kakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Ei ylipainossa mitään ihmeellistä mutta sairaanloinen ylipaino puistattaa. Hikoava, haiseva, ihrakasa, täynnä makuu haavoja, haisee kakalle. Hyi yök.
Minulla ei ole haavoja, suihkussa käyn säännöllisesti ja perseenikin pyyhin itse. Töissäkin käyn ja veroni maksan.
T. Sairaalloisen ylipainoinen
Eli käytännössä levität vähän paskaa pitkin valtavia persposkia ja sieltähän se kakan haju leijailee toisten hajureseptoreihin.
Epäilen että sinulla jää vähintään tikkataulun kokoinen alue vallan koskemattomaksi, jos persvakosi levitettäisi tasoksi!
Totakuka näinkin tarkkaan menee ajattelemaan toisen ihmisen wc-käyntiä ja ulosteen hajuja jne..!? o_O
Vierailija kirjoitti:
"Luulenpa, että ko. asiantuntijalla on enemmän käytännön kokemusta aiheesta kuin satunnaliselta nettikommentoijalla."
Kenellä se vastuu on omasta terveydestä jos ei ihmisellä itsellään, ilmeisesti sinä ja kyseinen "asiantuntija" haluatte ylipainoiset ihmiset holhouksen alaiseksi koska he eivät pysty tekemään omaa terveyttään koskevia päätöksiä ja ratkaisuja itsenäisesti.
Voitte toki vedota auktoriteettiin, minä taas olen tarpeeksi älykäs ja oppinut, että minun ei tarvitse heidän juttuihin sokeasti uskoa.
Leikitkö nyt tyhmää vai oletko oikeasti sellainen?
Se, että toteaa tunnetun tosiasian tahtoon ja itsekuriin perustuvien laihdutusmenetelmien heikosta toimivuudesta, ei tarkoita sitä, etteikö muuten voisi tai jopa pitäisi laihduttaa.
Tietysti, jos oma ajukoppa on sen verran ahdas, ettei sinne mahdu kuin yksi idea kerrallaan, niin voi olla vaikea edes hahmottaa muiden mahdollisten menetelmien olemassaolo.
Kakut syödään pois. Niistä ei jää turhaa tavaraa asuntoon niin pitäisikö perustaa joku leivontaresepti ketju, kun vaatteiden shoppailu vaihtuu herkkujen syömiseen. Eivät lisää asunnoissa palokuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
FWIW: liikuntaa harrastavat kuluttavat keskimäärin 100 (kilo-)kaloria eli yhden omenan verran enemmän päivässä kuin esim. tietsikan edessä koko päivän istuvat sedentaariset toverinsa:
Niin?
Liikuntaa harrastavat kuitenkin syövät paljon terveellisemmin kuin ne läppärin edessä päivänsä viettävät. Niin ne kilot kertyy.
Mulle vaan maksetaan ihan kivasti siitä, että istun läppärin edessä. Verojakin menee, ehkä niillä sitten elätetään niitä, jotka harrastavat liikuntaa koko päivän. Vähänlaisesti saan itse takaisin veroista, käyn kerran vuodessa hammashoidossa, Kela korvaus siitä on jotain kympin tai kaksi.
Pakko muuttaa pieneen asuntoon eikä tavaroita saa olla eli syöminen tulee tärkeämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikitkö nyt tyhmää vai oletko oikeasti sellainen?
Se, että toteaa tunnetun tosiasian tahtoon ja itsekuriin perustuvien laihdutusmenetelmien heikosta toimivuudesta, ei tarkoita sitä, etteikö muuten voisi tai jopa pitäisi laihduttaa.
Tietysti, jos oma ajukoppa on sen verran ahdas, ettei sinne mahdu kuin yksi idea kerralla
Eli kehitit ad hominemin ja jätit vastaamaatta kysymykseen, taitaa vain olla vaikea myöntää että on millään tavalla vastuussa omista tekemisistä varsinkin mitä tulee syömiseen ja painonhallintaan. Vaikutat itse tyhmältä, etkä pysty edes vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Kakut syödään pois. Niistä ei jää turhaa tavaraa asuntoon niin pitäisikö perustaa joku leivontaresepti ketju, kun vaatteiden shoppailu vaihtuu herkkujen syömiseen. Eivät lisää asunnoissa palokuormaa.
Jos palolaitos perustaa jonkun leivontaresepti ketjun nyt kun tavaroista ja vaatteista pitää luopua ja keskitymme leivontaan ja hyvien ruokien syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palolaitos perustaa jonkun leivontaresepti ketjun nyt kun tavaroista ja vaatteista pitää luopua ja keskitymme leivontaan ja hyvien ruokien syömiseen.
Hallitus ja kela pakottaa ensin pieniin halvempiin asuntoihin.
Ruoka, ruoka, ruoka, kun tilaa hampurilaisia kotiin niin ei jää palokuormaa, paperit roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ja kela pakottaa ensin pieniin halvempiin asuntoihin.
Ruoka, ruoka, ruoka, kun tilaa hampurilaisia kotiin niin ei jää palokuormaa, paperit roskiin.
Jos ostaa vaatteita niin tulee palokuormaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron yhden totuuden. Kaikki me kuollaan, oltiin hoikkia tai lihavia tai jotain siltä väliltä.
Mutta on kiva olla kuitenkin hyvässä kunnossa sen ajan mitä elää, vai mitä. Mitä vanhemmaksi tulee sitä enemmän ylipaino rupeaa rajoittamaan jo ihan normaalia elämistä. En minä halua olla keski-iässä käytännössä rullatuolipotilas kun ei pysty kävelemään edes 100m.
Minä olen ylipainoinen yli kuusikymppinen ja kävelen usein 10000 metriä. Joskus enemmän.
"Eli kehitit ad hominemin ja jätit vastaamaatta kysymykseen, taitaa vain olla vaikea myöntää että on millään tavalla vastuussa omista tekemisistä varsinkin mitä tulee syömiseen ja painonhallintaan. Vaikutat itse tyhmältä, etkä pysty edes vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen."
Itse olet keksinyt olkinuken siitä, että itsekuriin perustuvan laihdutuksen toimivuuden kiistäminen tarkoittaisi etteikö jotain tilanteelle pitäisi tehdä. Hieman vaikea ymmärtää miten tällaiseen ajatukseen päätyy - ellei sitten kyse ole tiedonpuutteesta ja vakaasta uskosta, että ongelman voisi ratkaista yksinkertaisesti pelkällä tahdonvoimalla.
Paras "asiantuntija " oli se joka väitti että hoikkana pysyminen on vain tuurista kiinni.
Eli 90 luvulla ja sitä ennen tais olla melkein jokainen hyvin onnekas...