Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?
En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.
Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.
Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.
Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.
Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.
Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?
Kommentit (727)
Ei nainen motivoidu sillä, että saat rakkautta jos x, y ja z. Päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihmisen oma asia ei kenenkään muun sivullisen sallittu ivan ja ilkeilyn asia. Missä asioissa ilkeillä kommenteille on saavutettu hyvä lopputulos? Lihavuus ei ole ainoa sairauksien osatekijä. Kaikki diabeetikot, sydän ja verisuonisairauksiin sairastuneet eivät ole olleet koskaan lihavia. Eikä kaikki lihavat sairastu. Lihavuudesta on tehty asia josta saa pilkata vapaasti. Miksi paino on nostettu noin tapetille? Nuo terveysriskitekijät eivät riitä syyksi.
Se muuttuu muiden asiaksi, koska lihavuuden kustannuksia joutuvat kaikki maksamaan. Muiden ihmisten ylipaino maksaa Suomelle jo nyt varmasti miljardeja joka vuosi. Siis minulle useita satasia ellei jopa tonnin vuodessa.
Taas tätä p*skaa, lihavuus ei ole edes kärjessä kustannuksien osalt
En väittänytkään että olisi kärjessä. Vasta noin kolmantena. 90% diabeetikoista on ylipainoisia. Tyypin 2 diabeteksen kustannukset olivat 2017 2,5 miljardia euroa (ja ovat siitä kasvaneet). Yksin lihavuuden aiheuttama diabetes siis maksaa näinä päivinä karkeasti tonnin veroina työssä käyvää ihmistä kohti.
Tämä on hyvin pitkälti hoikkienkin ihmisten ongelma tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
"Entäs, kun syö vaan normaaliruokaa ravitsemussuosituksen mukaan eikä paino laske. Liikkuukin vielä. Keho käy säästöliekillä edellisten laihdutusten jälkeen. Sillä laihduttaessa saadaan vähemmän energiaa, kun tarvitsee. Ei terveellinen ruokavalio pidä kiloja pois dietin jälkeen. Pitäisi jatkaa nälissään oloa loputtomiin."
Ja sitten kun laitetaan kys. ihmiselle 24/7 pyörivät valvontakamerat seuraamaan, mitä syö, niin eiköhän totuus ole eineksiä, leivoksia, keksejä, karkkeja, jäätelöä, sipsejä, pizzaa, burgereita, wingsejä, ranuja, olutta, siideriä, lonkeroa, jne., jotka jotenkin pään sisällä vääntyy tavalliseksi ruoaksi.
Alapa pitämään kuvablogia kaikesta, minkä suuhusi lapat. Myös ne suklaapatukat metrossa matkalla töihin.
Hämmästyisit, jos näkisit. Luulisit etten kuvaa kaikkea, koska mitään luettelemaasi ei löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin nuori ja normaalipainoinen. Hankala sairastelukierre sai minut laihtumaan runsaasti. Kun pääsin vihdoin ihmisten ilmoille varsin kalpeana ja heikkona, monet tulivat onnittelemaan.
Hätyyttelin alipainon rajaa ja hädintuskin jaksoin seisoa. Mutta ei se mitään! Olinhan lainha ja onnistunut!
Tärkeintä on, et itsestään tuntuu hyvältä. Huomaa kuinka piittaamattoman ulkonäkökeskeisiä ihmiset ovat.
Juuri tämä on sitä vaarallista lihavuuden normalisointia. Vaikka lihavuus ei satu, se aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja ja diabetesta sekä syöpää ja nivelrikkoa.
Tupakan polttokin tuntuu hyvältä, mutta harva kiistää sen epäterveelliset vaikutukset.
Miten vaikea se on ymmärtää, että lih
On kyse etenkin naisten kyykyttämisestä. Pakotetaan uhraamaan aikaa, voimavaroja ja rahaakin saavuttamattoman tavoitteen, täydellisen ulkonäön, perässä juoksemiseen. Energiaa, jonka voisi käyttää bisneksen, tieteen, politiikan taiteen tai minkä tahansa hyödyllisen asian tekemiseenn. Vähemmän kehittyneisiin maihin verrattavissa olevaa irrationaalista meininkiä tälläinen.
Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Ei ylipainossa mitään ihmeellistä mutta sairaanloinen ylipaino puistattaa. Hikoava, haiseva, ihrakasa, täynnä makuu haavoja, haisee kakalle. Hyi yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tämä ei ole 100% armeijan käyneillä koska on olemassa erilaista koulutusta ja kaikki ei vaadi niin paljon fyysisesti. Meidän komppaniassa kaikki laihtuivat ja läski muuttui lihakseksi, lähes vuoden kestävän koulutuksen aikana. Se johtui fyysisistä rasitteista ja ns.roskaruokaa ei esimerkiksi leireillä ollut saatavilla kuin rajoitetusti jos sotkuauto tuli joskus käymään.
Kun te kivenkovaan, suoranaisella raivolla väitätte, että ihminen ei voi tulla kuntoon syömällä järkevämmin ja liikkumisella, en usko teitä, se on valhe, 100% paskapuhetta. Minä olen omin silmin nähnyt ja kokenut tuon muodonmuutoksen, sen kävi kaikki muutkin jotka olivat samassa koulutuksessa.
Jokainen "asiantuntija" joka väittää että ihminen ei voi tulla kuntoon terveellisemmällä ja järkevämällä syömisellä ja liikunnalla on valehtelija.
Noinhan se on terveiden nuorten ihmisten kohdalla, mutta ei päde iäkkäämpiin monta kertaa laihduttaneisiin suoraviivaisesti. Armeijaan ei sairaimnat pääse eikä iäkkäät.
Onhan olemassa sairaaladieettejäkin, joita käytetään sellaisten sairaiden ihmisten kohdalla jotka ovat niin ylipainoisia, että leikkaus olisi riski. Aivan jokainen ihminen voi laihtua jos ei saa ruoastaan liikaa energiaa.
Minun `sieluni ainoa oikea koti`voi hyvin, paino normaali ilman taistelua ja seuraamista.
Onneksi itse kieltäydyin kuuntelemasta "asiantuntijoita" aloitin säännöllisen liikkumisen ja terveellisemmän syömisen. Olen ollut kohta melkein 10v normaalipainoinen ja ihan ok kunnossa. Missään vaiheessa en ole lopettanut vaan pyrin liikkumaan säännöllisesti, kaikki muutaman kilometrin matkat tehdään hyötyliikuntana esim.
Tällä palstalla olen oppinut, että minun kaltaisia ei käytännössä voi olla edes olemassa, olen ihme, käytännössä superihminen joka liikkuu tavallisten kuolevaisten joukossa. En suostu uskomaan moista hölynpölyä, jos minä pystyin tuohon muutokseen pystyy siihen lähes kuka tahansa "normaali" ihminen. Se tietenkin vaatii sitä, että tuosta tulee pysyvä elämäntapamuutos, et voi retkahtaa vuodeksi kahdeksi ja olla tekemättä mitään, syödä epäterveellisesti.
Suomessa on vallassa luovuttamisen kulttuuri, ihmisiä oikein kannustetaan olemaan tekemättä mitään ja "asiantuntijatkin" yhtyvät samaan laulukuoroon, ei kannata tehdä kuullemma mitään, mikään ei toimi. Älkää kuunnelko heitä, ihminen pystyy vaikka mihin jos tahtoa vain riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ei nainen motivoidu sillä, että saat rakkautta jos x, y ja z. Päinvastoin.
Kaikki eivät ansaitse rakkautta
Tietysti on sairaaladiettejä tilanteisiin joissa laihtuminen on välttämätöntä ja liian vaarallista kotona tehtäväksi sivuvaikutusriskin vuoksi. Se ei kuitenkaan poista sitä, että normaalidietillä ja liikunnalla ei kaikki laihdu. Tottakai laihtuu, kun tarpeeksi pitkään on lähes syömättä, koska silloin ei saa energiaa tarpeeksi.
Lihomistaipumus on ollut hyödyllinen ominaisuus sota-aikana ja nälkävuosina. Varaenergiaa omanneet ovat selvinneet paremmin hengissä ja se geeniperimä on jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, että tämä ei ole 100% armeijan käyneillä koska on olemassa erilaista koulutusta ja kaikki ei vaadi niin paljon fyysisesti. Meidän komppaniassa kaikki laihtuivat ja läski muuttui lihakseksi, lähes vuoden kestävän koulutuksen aikana. Se johtui fyysisistä rasitteista ja ns.roskaruokaa ei esimerkiksi leireillä ollut saatavilla kuin rajoitetusti jos sotkuauto tuli joskus käymään.
Kun te kivenkovaan, suoranaisella raivolla väitätte, että ihminen ei voi tulla kuntoon syömällä järkevämmin ja liikkumisella, en usko teitä, se on valhe, 100% paskapuhetta. Minä olen omin silmin nähnyt ja kokenut tuon muodonmuutoksen, sen kävi kaikki muutkin jotka olivat samassa koulutuksessa.
Jokainen "asiantuntija" joka väittää että ihminen ei voi tulla kuntoon terveellisemmällä ja järkevämällä syömisellä ja liikunnalla on valehtelija.
Armeijassa on pääasiassa 19-vuotiaita poikia, jotka kasvavat pituuttakin vielä sekä testosteroni korkealla. Energian polttotaso korkeimmillaan. Varusmiehillä tuskin vielä myöskään on sarjaa laihdutuskuureja jojoamisine ja säästöliekille menoineen taustalla. Sitäpaitsi armeijassa eletään vuosi ympärivuorokautisen erittäin fyysisen ohjelman mukaan. En yhtään epäile, etteikö siellä muoto muutu. Vastaava ilmiö ei kuitenkaan ole yhtälailla saavutettavissa muissa elämänvaiheissa ja muunlaisen työn ohella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihmisen oma asia ei kenenkään muun sivullisen sallittu ivan ja ilkeilyn asia. Missä asioissa ilkeillä kommenteille on saavutettu hyvä lopputulos? Lihavuus ei ole ainoa sairauksien osatekijä. Kaikki diabeetikot, sydän ja verisuonisairauksiin sairastuneet eivät ole olleet koskaan lihavia. Eikä kaikki lihavat sairastu. Lihavuudesta on tehty asia josta saa pilkata vapaasti. Miksi paino on nostettu noin tapetille? Nuo terveysriskitekijät eivät riitä syyksi.
Se muuttuu muiden asiaksi, koska lihavuuden kustannuksia joutuvat kaikki maksamaan. Muiden ihmisten ylipaino maksaa Suomelle jo nyt varmasti miljardeja joka vuosi. Siis minulle useita satasia ellei jopa tonnin vuodessa.
Taas tätä p*skaa, lihavuus ei ole edes kärjessä kustannuksien osalt
Näytätkö faktat, sillä ne tutkimukset mitä itse olen nähnyt niin kertovat että nimenomaan ylipainon ja epäterveellisten elämäntapojen aiheuttama lasku on esim. Suomessa kovempi kuin alkoholistien, tupakoitsijoiden jne hoito.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tuon kokemuksen, etten halua kuulua porukkaan, koska ihmiset ovat käsittämättömän tyhmiä. Eli kun laihdun, minusta aletaan tykätä. Vastenmielistä.
Onhan se ikävä huomata, että pelkkää painoa arvostetaan. Sama ihminen samoilla ominaisuuksilla. Lihavana ei tykätty ja laihana tykätään. Pinnallista se on.
Vierailija kirjoitti:
Minun `sieluni ainoa oikea koti`voi hyvin, paino normaali ilman taistelua ja seuraamista.
Niin, noinhan se hoikilla usein on. Harva oikeasti joka päivä taistelee ja harjoittaa rautaista kieltäymystä. Tasapaino kulutuksen ja ruokahalun välillä on luontainen tai kohtuuhelposti saavutettu.
Vierailija kirjoitti:
Jos liikkumisella ja terveellisemmällä syömisellä ei voi tulla kuntoon joka tarkoittaa myös järkevämpiä annoskokoja ja kohtuutta. Miten voi olla olemassa urheilijoita jotka on hyvässä kunnossa ihan seniorisarjoja myöten, miten selitätte tuon.
Ja se ei ole mikään argumentti sen puolesta, että liikkuminen ja syömisen järkevöittäminen ei toimi, kun lopetatte sen ja makaatte vuoden sohvalla mättämällä roskaruokaa tolkuttomia määriä naamaan. Se, että lopetit ja luovutit, siirryit takaisin epäterveellisiin elämäntapoihin ei todista, että liikunta ja terveellisempi syöminen ei toimi, se toimisi jos jatkaisit sen noudattamista.
Joten nuo "asiantuntijat" puhuvat puolitotuuksia eivätkä kerro rehellisesti mistä oikeasti on kyse. Kukaan ei halua nykyaikana kuulla rehellisiä totuuksia, on kivempi kun joku kertoo kivoja puolitotuuksia josta tulee hyvä mieli eikä tarvitse tehdä mitään, voi vain luovuttaa.
Miten selität, ettet ole olympiavoittaja, vaikka tiedät kaiken ja teet kaiken oikein?? Voisiko sittenkin olla ihan eroja ihmisten välillä?
Vierailija kirjoitti:
Ainoa mitä kuulen pläskien suista on selityksiä.. mitään eivät kuitenkaan ongelmiensa eteen ole valmiita tekemään.
Paljon puhetta, vähän tekoja.
Ongelmanhan painosta tekevät lähinnä muut kuin lihavat. Ja mitä sinä tiedät siitä, mitä ihmiset ongelmiensa eteen tekevät? Lihavuus ei ole kadonnut, joten se, mitä asialle on tehty, ei ole auttanut, päinvastoin. Eli ilmeisesti neuvot ovat huonoja.
En tiedä miksi, mutta niin se vaan on.
Pätee muuten samalla tavalla myös muihin negatiivisiksi nähtäviin ulkonäköpiirteisiin. Esim. lyhyys, kaljuus, poikkeuksellisen epäesteettiset kasvot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska läskivihan oman mutu-tuntumani mukaan kohdistuu lähinnä naisiin, olen tullut siihen tulokseen että kyse on jonkinasteista - todennäköisesti tiedostamattomasta - naisvihasta. On miehiselle egolle suuri loukkaus, että nainen laiminlyö tärkeintä tehtäväänsä eli näyttää seksikkäältä :D
Tämä! Paino on inhokki numero yksi.
Toisella sijalla lyhyet hiukset tai kananpersetukka ja kolmannella tatuoinnit.Ihan kuin naisen tehtävä olisi miellyttää ulkonäöllään miehiä. Tai juuri sitä kyseistä miestä.
Tottakai, olemme näemmä vain esineitä joita voi esitellä ylpeästi muille.
Hiuksista ja leimoista ei tule miljardilaskua valtiolle mutta ylipainoisista tulee.
Tatuoinnit ovat todennäköinen imusolmukesyöpäriski (Ks. Christel Nielsen, Lundin yliopisto).
Lihavat aiheuttavat järkyttävät kasvhuonepäästöt ja ovat hoikkia suuremmassa vastuussa ilmastonmuutoksen etenemisestä.
Jos liikkumisella ja terveellisemmällä syömisellä ei voi tulla kuntoon joka tarkoittaa myös järkevämpiä annoskokoja ja kohtuutta. Miten voi olla olemassa urheilijoita jotka on hyvässä kunnossa ihan seniorisarjoja myöten, miten selitätte tuon.
Ja se ei ole mikään argumentti sen puolesta, että liikkuminen ja syömisen järkevöittäminen ei toimi, kun lopetatte sen ja makaatte vuoden sohvalla mättämällä roskaruokaa tolkuttomia määriä naamaan. Se, että lopetit ja luovutit, siirryit takaisin epäterveellisiin elämäntapoihin ei todista, että liikunta ja terveellisempi syöminen ei toimi, se toimisi jos jatkaisit sen noudattamista.
Joten nuo "asiantuntijat" puhuvat puolitotuuksia eivätkä kerro rehellisesti mistä oikeasti on kyse. Kukaan ei halua nykyaikana kuulla rehellisiä totuuksia, on kivempi kun joku kertoo kivoja puolitotuuksia josta tulee hyvä mieli eikä tarvitse tehdä mitään, voi vain luovuttaa.