Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?

Vierailija
18.07.2024 |

En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.

Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.

Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.

Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.

Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.

Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?

Kommentit (727)

Vierailija
381/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat aiheuttavat järkyttävät kasvhuonepäästöt ja ovat hoikkia suuremmassa vastuussa ilmastonmuutoksen etenemisestä.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8440046/

Eikö teitä lihavia hävetä, että olette tuhoamassa ainoaa maapalloamme?

Vierailija
382/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihmisen oma asia ei  kenenkään muun sivullisen sallittu ivan ja ilkeilyn asia. Missä asioissa ilkeillä kommenteille on saavutettu hyvä lopputulos? Lihavuus ei ole ainoa sairauksien osatekijä. Kaikki diabeetikot, sydän ja verisuonisairauksiin sairastuneet eivät ole olleet koskaan lihavia. Eikä kaikki lihavat sairastu. Lihavuudesta on tehty asia josta saa pilkata vapaasti. Miksi paino on nostettu noin tapetille? Nuo terveysriskitekijät eivät riitä syyksi.

Se muuttuu muiden asiaksi, koska lihavuuden kustannuksia joutuvat kaikki maksamaan. Muiden ihmisten ylipaino maksaa Suomelle jo nyt varmasti miljardeja joka vuosi. Siis minulle useita satasia ellei jopa tonnin vuodessa.

Taas tätä p*skaa, lihavuus ei ole edes kärjessä kustannuksien osalt

Näytätkö faktat, sillä ne tutkimukset mitä itse olen nähnyt niin kertovat että nimenomaan ylipainon ja epäterveellisten elämäntapojen aiheuttama lasku on esim. Suomessa kovempi kuin alkoholistien, tupakoitsijoiden jne hoito. 

Ottaist selvää esim. narkomaanien suhteen, mutta he ovat näemmä niin ihanteellisen hoikkia, joten se sallittakoon. Ylipainoisten niskaan vaan kaikki p*ska, mutta en tarkoita, etä huomioi pitöisi siirtyä nyt narkomaaneihinkaan. Antakaa ihmisten olla, ihan oikeasti. Lopettakaa.

PS. Voisit muuttaa pois suomesta maahan, joka on hoikkia täynnä ja elä iloisena sielä hoikkien keskellä, eikä tarvitse ottaa paineita :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On meillä silmät päässä, ei tarvitse olla mikään ravitsemusexpertti kun tarkkailee nykysuomalaisen syömä ja juomatottumuksia. Sipsiä, siideriä, kaljaa, pizzaa, jäätelöä, sokerilimujuomia litroittain, karkkia, suklaata jne jne..

Jokainen jolla on kengännumeroa isompi ÄO tajuaa mistä johtuu suomalaisten ylipaino, ärsyttää kuinka raivoisasti te kiellätte tosiasiat, teillä on kaikenmaailman tutkimukset oikein kun me näemme ihan omin silvin kuinka sitä ruokaa ja juomaa, sipisiä ja karkkia tungetaan kaksin käsin naamaan. Ja, kun ei LIIKUTA, ei sitten yhtään, 100m matkakin mennään jollain sähköisellä kulkuvälineellä tai autolla.

Mutta hämmästelkää toki silmät lautasena mistä johtuu ylipaino ja huono kunto, esittäkää tyhmää. Eihän mikään tule muuttumaan, kun te haluatte elää valheissa joita toistelette itsellenne.

Lihavien kanssa ei pysty järkevään, objektiiviseen keskusteluun, koska he kieltävät lihavuuden terveyshaitat, sen että lihavat saavat hoikkia hoikkia huonompia pisteitä älykkyystesteissä ja että lihavuus kiihdyttää ekokatastrofia ja ilmastonmuutosta.

Nämä ovat todella painavia syitä sille, miksi lihavuutta vastaan on oikeasti TAISTELTAVA.

Vierailija
384/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Ei ylipainossa mitään ihmeellistä mutta sairaanloinen ylipaino puistattaa. Hikoava, haiseva, ihrakasa, täynnä makuu haavoja, haisee kakalle. Hyi yök.

Minulla ei ole haavoja, suihkussa käyn säännöllisesti ja perseenikin pyyhin itse. Töissäkin käyn ja veroni maksan.

T. Sairaalloisen ylipainoinen

Vierailija
385/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun `sieluni ainoa oikea koti`voi hyvin, paino normaali ilman taistelua ja seuraamista.

Niin, noinhan se hoikilla usein on. Harva oikeasti joka päivä taistelee ja harjoittaa rautaista kieltäymystä. Tasapaino kulutuksen ja ruokahalun välillä on luontainen tai kohtuuhelposti saavutettu. 

No kyllä moni hoikempikin mieluummin jäisi katsomaan telkkua pizzan kera useammin, heillä on vain se "draivi" myös pysyä kunnossa jotta voi välillä herkutella myös pizzalla, ilman että terveys / kunto kärsii. Moni muukin mieluusti valitsisi helpompaa, mutta ehkä pidempää tähtäintä ajatellen valitsee toisin?

Vierailija
386/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi itse kieltäydyin kuuntelemasta "asiantuntijoita" aloitin säännöllisen liikkumisen ja terveellisemmän syömisen. Olen ollut kohta melkein 10v normaalipainoinen ja ihan ok kunnossa. Missään vaiheessa en ole lopettanut vaan pyrin liikkumaan säännöllisesti, kaikki muutaman kilometrin matkat tehdään hyötyliikuntana esim.

Tällä palstalla olen oppinut, että minun kaltaisia ei käytännössä voi olla edes olemassa, olen ihme, käytännössä superihminen joka liikkuu tavallisten kuolevaisten joukossa. En suostu uskomaan moista hölynpölyä, jos minä pystyin tuohon muutokseen pystyy siihen lähes kuka tahansa "normaali" ihminen. Se tietenkin vaatii sitä, että tuosta tulee pysyvä elämäntapamuutos, et voi retkahtaa vuodeksi kahdeksi ja olla tekemättä mitään, syödä epäterveellisesti.

Suomessa on vallassa luovuttamisen kulttuuri, ihmisiä oikein kannustetaan olemaan tekemättä mitään ja "asiantuntijatkin" yhtyvät samaan laulukuoroon,

En todella ymmärrä, miksi lihavat hyväksyvät itsensä sellaisina kuin ovat. Jos minä olisin sairas (lihavuus ON sairaus), pyrkisin tekemään kaikkeni, jotta tervehtyisin siitä.

Monet aivovamman saaneet tekevät huikeita suorituksia kuntoutumisensa aikana. Mutta lihavat ei. Heille lihavuuden vastustaminen ei ole terveyden edistämistä vaan ulkonäön haukkumista, ja oikein kannustetaan siihen, että on ok vetää sitä jäätelöä ja karkkia, kun olisi sairasta pidättäytyä siitä.

Vierailija
387/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun `sieluni ainoa oikea koti`voi hyvin, paino normaali ilman taistelua ja seuraamista.

Niin, noinhan se hoikilla usein on. Harva oikeasti joka päivä taistelee ja harjoittaa rautaista kieltäymystä. Tasapaino kulutuksen ja ruokahalun välillä on luontainen tai kohtuuhelposti saavutettu. 

No kyllä moni hoikempikin mieluummin jäisi katsomaan telkkua pizzan kera useammin, heillä on vain se "draivi" myös pysyä kunnossa jotta voi välillä herkutella myös pizzalla, ilman että terveys / kunto kärsii. Moni muukin mieluusti valitsisi helpompaa, mutta ehkä pidempää tähtäintä ajatellen valitsee toisin?

Minä olen hoikka ja rakastan pizzaa, burgereitä, jäätelöä ja karkkia. Tiedostan kuitenkin, että jos haluan pysyä hyväkuntoisena, joka jaksaa polkea pitkiä pyörälenkkejä ja tehdä muita mielenkiintoisia asioita elämässä, minun on pidättäydyttävä näistä mieliherkuistani. Olen valinnut tilalle eri tyyppiset herkkuhetket, jotta elämäni ei olisi kitumista. Juon 4-5 kuppia kahvia päivässä, ja otan joskus välipalana kourallisen pähkinöitä ja esim kirsikkatomaatteja.  Ei se aivan mahdotonta kidutusta ole, ja olen tyytynäinen että olen pysynyt terveenä ja hyväkuntoisena. 

Vierailija
388/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky maailma on niin ulkonäkökeskeinen että muille enemmän merkitseville ominaisuuksille ei ole tilaa vaan valitettavaa on että ihmiset määritellään ulkoisen perusteella

Vierailija
389/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei voida jatkaa millään kehopositiivisuus linjallakaan, koska kehitys on niin hälyttävää että ei meillä ole enää varaa siihen. Loputtomiin asti ymmärtäminen kun joku laittaa kaksin käsin sipsiä ja pizzaa huuleen ja huuhtelee sen 1,5l sokerilimulla, karkkipussi siihen jälkkäriksi on jo nähty.

Olet ihan oikeassa. Miksi siis ei näy yhteiskunnallisessa keskustelussa mitä hallitus ja kunnat aikovat tehdä asian eteen? Missä näet julkista keskustelua siitä, millaista tukea ja hoitoa julkinen terveydenhuolto tarjoaa väestön paino-ongelmaan? Missä keskustelu siitä minkä kokoisia elintarvikkeita meillä myydään, miten vihanneksia ja hedelmiä verotetaan tai minkälaista hyllysijoittelua käytetään kaupassa? Entä annoskoot ravintoloissa, onko niistä keskustelua? Ei, ei ole. Joku yksittäisten ihmisten haukkuminen jää täysin tyhjänpäiväiseksi leukojen louskutukseksi niin

Myöskin elintarvikkeiden ainesosat ja lisäaineet pitäisi ottaa ankarampaan tarkasteluun. Kulutusta ja ruokahalua lisäämään tarkoitetut ainesosat pitäisi kieltää. Myöskin suolistoa pilaavat emulgointianeet ym. Kaikki E-numerot, joiden turvallisuudesta on minkäänlaista epäilystä. Sen lisäksi torjunta-aineiden ja muiden kemikaalien pitoisuuksien sallitut rajat pitäisi laskea alemmas, koska yhdestä tuotteesta löytyy useampia aineita. (Torjunta-aineilla on esterogenisoiva vaikutus.)  Tiukka valvonta näille. Terveen (siipi)karjan antibioottilääkintä kieltoon koko EU:ssa, jottei tuontilihaankaan jää antibiootteja. Oman maan ruoan tuotannolle tiukat säännöt, jotka koskevat myös tuontitavaraa. Suomalaisen ruuan puhtaudella voidaan tietenkin myös edistää vientiä tietoisille ostajille.

Vierailija
390/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky maailma on niin ulkonäkökeskeinen että muille enemmän merkitseville ominaisuuksille ei ole tilaa vaan valitettavaa on että ihmiset määritellään ulkoisen perusteella

RAAKA TOTUUS, surullista.

Vierailija
391/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti on sairaaladiettejä tilanteisiin joissa laihtuminen on välttämätöntä ja liian vaarallista kotona tehtäväksi sivuvaikutusriskin vuoksi. Se ei kuitenkaan poista sitä, että normaalidietillä ja liikunnalla ei kaikki laihdu. Tottakai laihtuu, kun tarpeeksi pitkään on lähes syömättä, koska silloin ei saa energiaa tarpeeksi.

Lihomistaipumus on ollut hyödyllinen ominaisuus sota-aikana ja nälkävuosina. Varaenergiaa omanneet ovat selvinneet paremmin hengissä ja se geeniperimä on jatkunut.

Näinhän se on, että meillä on ikään kuin ympäristöömme vääränlaiset geenit, jotka suosivat lihavuutta.

Se tarkoittaa sitä, että meidän on oltava alkukantaisten mielihalujemme yläpuolella ja huijattava geenejämme. Se, miten sen teemme, on sekä yksilön että yhteiskunnan vastuulla.

Vierailija
392/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin lopettamaan roskaruuan syömisen, ei sokeria ja piti vaihtaa enemmän vihanneksiin ja hedelmiin. Yritän joka päivä liikkua säännöllisesti. Voi kuinka ihanaa se olisi kun voisi vain syödä sipsiä, pizzaa, karkkia ja kulauttaa 1,5l limu siihen päälle ja jäisi vain makoilemaan. No, tiedän lopputuloksen, olen jo puolen vuoden kuluttua aivan karmeassa kunnossa, enkä kaipaa sitä olotilaa takaisin.

Kun sanoo jollekin ihmiselle vaikka anonyymisti ei tarvitse olla tosielämän tuttu, että kunnossa pysyminen vaatii työtä ja itsekuria, aiheuttaa se joissakin lähes raivokohtauksen. En tiedä miten se asia pitäisi kertoa, että joillekin ei tule paha mieli, monet asiat vaatii ihan raakaa työtä, itsekuria ja asian tiedostamista. Asiat ei tipahda maagisesti taivaalta jonain ihmeenä, vaan grindataan ja tehdään elämässä pysyvä muutos joka koskee myös omaa ajattelua.

Vierailija
393/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi emme kiellä lihavia tulemasta ravintoloihin, niin kuin kiellämme tupakoitsijoita? Kummatkin ovat valtavia terveysriskejä.

Vierailija
394/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattemetteko te joita eniten häiritsee ylipainon yhteiskunnalle tuottamat kustannukset, että rahat kilisisivät teidän tilillenne, jos ylipainoa ei olisi?

Kyllähän kustannuksia katetaan veroilla, joita maksetaan kaikesta mitä ostetaan. Myös makeisista ja ruuasta.

Kukaan ei tiedä tuleeko sairastumaan, olipa ylipainoinen tai ei. Se on kuitenkin tutkittua tietoa, ettäsyyllistämällä ja painostamalla kenenkään paino ei laske alemmas.

Vaikuttaa siltä, että he jotka eniten huutelevat laihduttamisen perään, tietävät vähiten mekanismeista ylipainon taustalla. 

Kun nyt raha aina mainitaan, niin miksi ei? Laskettakoon makeisille, limsoille, sipseille, oluelle ym. ei välttämättömille tuotteille sellainen veroprosentti, että nuo paljon puhutut kustannukset kattuvat, normaalin verokertymän päälle. Sama toki muille ongelmia tuottaville tuotteille, esim. mopobensalle haittavero liikenneturvallisuuden heikentämisestä ja metelöinnistä. Ja koiranmuonalle puremisesta ja skeidaamisesta, ja niin edelleen. Kaikki nämä voisivat ohjata säästeliäämpään käyttöön. Karkkia ja mopoilua vain lauantaisin, pekingeesi rottweilerin tilalle.

Vierailija
395/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa. Ei ylipainossa mitään ihmeellistä mutta sairaanloinen ylipaino puistattaa. Hikoava, haiseva, ihrakasa, täynnä makuu haavoja, haisee kakalle. Hyi yök.

Minulla ei ole haavoja, suihkussa käyn säännöllisesti ja perseenikin pyyhin itse. Töissäkin käyn ja veroni maksan.

Niin,nyt ei ole mitään,mutta entä huomenna,ensi vuonna..

Ei se ole että jos,vaan kun tulee ongelmia.

Vierailija
396/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätäkin keskustelua seuratessa huomaa aika nopeasti mikä on pääsyy. Itsekurin puute, haluttomuus ja mukavuudenhalu. Me tiedämme keinot kuinka ihminen pysyy kunnossa, niitä ei haluta kuitenkaan noudattaa vaan moni ajautuu vanhoihin tapoihin pienen yrittämisen jälkeen.

Ja nyt puhutaan ns."normaaleista" ihmisistä joilla keho toimii normaalisti. Eli tuo juurisyy on se ongelma eli korvien väli ei toimi, ruoka on monille addiktio, muistuttaa hyvin paljon samaa toimintamalliltaan.

Vierailija
397/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ihminen olla lihava jos haluaa mutta tervettä se ei ole minkään älykkään ihmisen mittapuulla. ja nyt puhun oikeasta ylipainosta en rotevista naisista.

Vierailija
398/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riskeeraat kuitenkin terveytesi. Lihava saat olla. mutta kovin järkevää se ei ole jos haluat elää vanhaksi niinkuin monet nykyään haluavat. Monesti mieli muuttuu iän ja älyn kertyessä ja ajan huvetessa että olisi kannattanut ajatella toisin.

Vierailija
399/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi emme kiellä lihavia tulemasta ravintoloihin, niin kuin kiellämme tupakoitsijoita? Kummatkin ovat valtavia terveysriskejä.

Ei j*malauta, tämäkin vielä. Hitto te jaksatte keksiä kaikenlaista..

Vierailija
400/727 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ylipaino, vähäinenkin otetaan aina esiin kun viitataan joihinkin sairauksiin. Ylipaino, tupakointi ja alkoholi. Milloinkaan ei puhuta riippuvuuksista pahimmillaan lääkeriippuvuus ja huumeet ja peliriippuvuus. Lääkeriippuvuus on jatkuvasti esillä kun haluaa krooniseen unettomuuteen hoitoa. Ei ihminen tule kuin paineen alla riippuvaiseksi nukkumiseen tarvittaviin lääkkeisiin.  Kun aina annetaan 10 kpl ja vain kaksi viikkoa, hulluja ovat lääkärit, jotka tällaista tulkitsevat avuttomalle ihmiselle.

Minä olen ylipainoinen ja saan painon pois jos haluan omilla konsteilla, en milläkään kursseilla tai pulvereilla.

Tämä on hankala asia, tosin laihat ovat säälittävämmän näköisiä kun laskevat jokaisen syömänsä palan. Laihoilla on artroosia ja syvänvaivoja, voisentään.

Sairastumisen välttämisessä tupakoimattomuus on ylivoimainen ykkönen. Sen jälkeen tulevat terveellinen ruokavalio, riittävä liikunta, niukka alkoholi, riittävä rentoutuminen. Näiden pitäisi olla se tavoite, paino itsessään merkitsee vähemmän.