Miksi ihmisen (yli)paino on niin monen mielestä ainoa ihmistä määrittävä ominaisuus?
En tiedä osaanko pukea tätä ajatusta sanoiksi, mutta yritän, kun se on pyörinyt mielessä pitkään.
Hyvin usein julkisessa keskustelussa joihinkin ihmisiin viitataan pelkästään yleismääreellä "läskit" tai "lyllertävät palstamammat" tai "kehopositiiviset" tai "sipsejä mussuttavat valaat" tms. Kuulostaa tutulta, vai mitä. Ihmiset ovat kuitenkin pääasiassa myös kaikkea muuta, vaikkapa tutkijoita, sairaita, järjestöaktiiveja, omaishoitajia, jatko-opiskelijoita, koiraihmisiä, unettomia, vaikka mitä.
Tarkoitan, että ihminen voi olla vaikka kuinka "hyvä" ja arvostettava, omata 2 yliopistotutkintoa ja hyvän työpaikan, olla osallistuva äiti fiksuille ja hyvinkasvatetuille hyvin pärjääville lapsille, olla taitava harrastuksessaan ja olla aina valmis auttamaan tarvitsevia läheisiään, mutta jos hän on ylipainoinen, niin kaikki tämä on monien mielestä toissijaista, koska lihava ihminen on ensisijaisesti lihava. Kaikki muut ominaisuudet voidaan ikäänkuin ohittaa.
Tämä on askarruttanut minua siksi, että olen itse onnistunut laihduttamaan melkein 20 kg viimeisen vuoden aikana, ja minun on varmaankin vaikea tottua olemaan "ei lihava". Tuntuu jotenkin väärältä, että minun tärkeimmät ominaisuuteni eivät ole muuttunut miksikään, mutta nyt laihduttuani olenkin yhtäkkiä monien mielestä "hyvä" ihminen. Se tuntuu myös jotenkin epäreilulta entistä minääni kohtaan, joka oli ihan yhtä reipas ja taitava ja aktiivinen ja auttavainen, ainoastaan painoi enemmän.
Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi.
Saiko kukaan kiinni tästä ajatuksesta?
Kommentit (727)
Itsestään huolta pitävä ihminen on sopusuhtainen ja hyvinvoivan näköinen. Avatkaapa silmänne.
Ylipaino mietityttää eniten ylipainoisia itseään ja joillakin oma ylipaino hallitsee koko elämää, mutta eivät silti hae ongelmaansa apua vaikka sitä saisivat.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihan ok, ettei halua eikä kiinnostu ihmisestä josta näkee esim sen että ihminen on mieltynyt päihteisiin tai vaikka röökinpolttoon (sen siis haistamisen lisäksi myös näkee).
Ihan samalla tavalla on ok, ettei kiinnostu ihmisestä joka on sellainen laiskanpulska sohvis joka tykkää herkuttelusta ja vihaa liikkumista (senkin näkee siitä miten itsensä kantaa, että liikkuuko vaiko ei ja ei kaikki ylipainoiset ole sohviksia). Etenkin siis jos itse haluaa parisuhteeseen sellaisen kumppanin jonka kanssa voi käydä yhdessä(kin) lenkillä sekä tehdä vaikka viikon vaelluksen lapissa niin olisihan se hölmöä alkaa katselemaan sellaista kumppania joka ei kävele vapaaehtoisesti jääkaappia ja parkkipaikkaa pidemmälle.
Käsitin aloituksen koskevan (myös) sosiaalisia ja työelämän jne. tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Miehenä en pysty ymmärtämään ylipainoisia naisia.
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä? En laiminlyö tärkeitä asioita elämässäni - check
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena? Mieheni pitää minua viehättävänä - check
Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve? Mikä roskaruoka, en ole koskaan jalallani astunut hampurilaisravintolaan tms.?! Yhden hampurilaisen olen eläessäni syönyt, pitsaan olen kyllästynyt.Lautasellani on aina puoli lautasellista salaattia + muita kasviksia. Harmitukseksesi vielä lähemmäs 70-vuotiaana en ole tarvinnut sen paremmin verenpaine- kuin kolesterolilääkitystäkään. En ole koskaan tupakoinut, alkoholia käytän niin vähän, että lääkäri sanoi, että siihen kohtaan voi vetää viivan (vaikka siis juon lasin-pari viiniä aterioilla ehkä puolisen tusinaa kertaa vuodessa. -check
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta? En näytä virtahevolta, näytän ja olen pyöreä nainen.
Jotenka, sinun mielipiteelläsi ei ole minulle Yhtään MItään väliä, mitä jos keskittyisit omaan elämääsi muiden kyttäämisen sijasta, vai onko jotain, mikä panee sinut välttelemään Omia ongelmiasia, omia vajavaisuuksiasi?!!!?
Vierailija kirjoitti:
Itsestään huolta pitävä ihminen on sopusuhtainen ja hyvinvoivan näköinen. Avatkaapa silmänne.
Entä sitten`! Olen vaiikntuneessa parisuhteesa, asia ei kuulu sinulle. Keskity tölläämään niita naisia joita himoat.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino mietityttää eniten ylipainoisia itseään ja joillakin oma ylipaino hallitsee koko elämää, mutta eivät silti hae ongelmaansa apua vaikka sitä saisivat.
Jos ylipainoinen hakee apua ylipainoon, niin siitä saa kunnon paskamyrskyn niskaansa. Ihan kaikkeen muuhun on luvallista hankkia apua, mutta ylipainoon ei. Ylipainosta pitää päästä eroon silkalla tahdonvoimalla vaikka esimerkiksi tupakoinnista tai uhkapelaamisesta pääsee eroon paljon helpommin. Niihin on vaikka mitä apua saatavilla.
Olisiko syynä vaan se että nämä ulkoiset seikat havaitaan heti, ennenkuin kerätään itse ihmiseen tutustua? Lihavuus/laihuus/tatuoinnit/ hiusten pituus/kaljuus/miehen pituus/silmien väri/ ihon laatu/ vaatteet likaiset tai rikkinäiset/ vaatteet haisee tupakalle jne. Kaikki mitä voidaan silmin/ nenän kautta havainnoida ja siitä tehdä itsenäinen mielipide hiljaisesti. Lihavuudesta on tehty mörkö koska totuus on että se on epäterveellistä ja siihen voi itse vaikuttaa, toisin kuin esim ihmisen omaan pituuteen tai kaljuuteen. Ja se on toki jokaisen arvuutettavana milloin lihavuudesta tule ylilihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
Miksi puhut vain naisista? Tämä sama koskee ihan miehiäkin. Läskejä miehiä on vielä enemmän kuin naisia.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö kertoo ihmisestä ja hänen arvoistaan paljonkin.
Niinpä. Lihava nauttii elämästä eikä elä muiden kehun varassa kuten moni laiha tekee.
Läskit ovat hieman yksinkertaisia.Jos heillä olisi älyä,he eivät söisi itseään palloksi.
Lihavuudesta on tullut hyväksytty kiusaamisen syy yhteiskunnassamme. Lihavaksi on myös pääsääntöisesti helppo tulla yhteiskunnassamme. Kaikki tiedämme syitä lihomiseen, ja niitä on paljon.
Ehkä, ehkä kyse onkin siitä, että hoikkana tai normaalipainoisena osa ihmisistä pelkää niin paljon omaa lihomistaan, että he pelkäävät lihavuutta (ja lihavia) kuin se olisi jotain tarttuvaa. Siksi he mollaavat ja ylenkatsovat lihavia kanssaihmisiään. Se on kuin rasis-mia.
Käsittämätöntä pinnallista ulkonäkösoopaa ketju täynnä. Ei ihme, että iso-osa väestöstä kärsii mielenterveysongelmista. Ennen keskityttiin siihen miten työteliäs, aloitteellinen tai taitava tekemään asioita ihminen on. Nyt ulkonäkö kertoo muka älykkyyden, terveyden ym. Ihan sairasta. Toivottavasti media ei ruoki tuota joukkohysteriaa.
"Oikeastaan olin ennen tavallaan jopa "parempi" ihminen, koska laitoin muiden tarpeet aina omieni edelle, ja laihtuminen on ollut mahdollista vasta alkamalla jossain määrin itsekkääksi."
Oliko näkyvin ominaisuutesi ennen lihavuus? Veit tilaa ja miellytit mutta et itse näkynyt muuten? Nyt olet tehnyt jotain itsenäsi pudotettuasi painoasi, vai mitä tarkoitat?
Jos yritit kelvata muille läskinä miellyttämällä heitä, on ymmärrettävää jos ihmiset nyt arvostavat. Et enää mielistele normaalipainoisia vaan olet sellainen itsekin. Oliko sinulla ylipainoisia tuttuja ja mitä he nyt ajattelevat ja miten suhtautuvat?
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudesta on tullut hyväksytty kiusaamisen syy yhteiskunnassamme. Lihavaksi on myös pääsääntöisesti helppo tulla yhteiskunnassamme. Kaikki tiedämme syitä lihomiseen, ja niitä on paljon.
Ehkä, ehkä kyse onkin siitä, että hoikkana tai normaalipainoisena osa ihmisistä pelkää niin paljon omaa lihomistaan, että he pelkäävät lihavuutta (ja lihavia) kuin se olisi jotain tarttuvaa. Siksi he mollaavat ja ylenkatsovat lihavia kanssaihmisiään. Se on kuin rasis-mia.
t. Maisteri, normaalipaino, nainen, ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ylipaino sinällään ole se määrittävä ominaisuus vaan enemmänkin se on seurausta tietyistä ominaisuuksista ja luonteenpiirteistä joista esim itselleni iso osa on turn off.
Ne siis on turnoffeja vaikka ihminen olisi normipainoinen tai hoikkakin, mutta useimmille ne kerryttää ylimääräisiä kiloja.
Aloittajahan nimenomaan kertoi luonteensa pysyneen samana, vain painon muuttuneen. Eli tyhjänpäiväistä hurskastelua taas tuo kommenttisi.
Paitsi että Ap kertoi ryhtyneensä itsekkääksi. Miten sellainen liittyy painoon? Söi vihannekset jotka olisi ennen jakanut muille ja syönyt muut ruoat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Maisteri, normaalipaino, nainen, ihminen
Painosta ja kunnosta kannattaa pitää huolta oman terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi, ei ulkonäön tai sen, mitä muut ihmiset ajattelevat.
Kultainen keskitie. Ei esim. fitnessurheilu ole sen terveempi tai terveellisempi vaihtoehto kuin liikalihavuus.
t. sama edelleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei voida jatkaa millään kehopositiivisuus linjallakaan, koska kehitys on niin hälyttävää että ei meillä ole enää varaa siihen. Loputtomiin asti ymmärtäminen kun joku laittaa kaksin käsin sipsiä ja pizzaa huuleen ja huuhtelee sen 1,5l sokerilimulla, karkkipussi siihen jälkkäriksi on jo nähty.
Olet ihan oikeassa. Miksi siis ei näy yhteiskunnallisessa keskustelussa mitä hallitus ja kunnat aikovat tehdä asian eteen? Missä näet julkista keskustelua siitä, millaista tukea ja hoitoa julkinen terveydenhuolto tarjoaa väestön paino-ongelmaan? Missä keskustelu siitä minkä kokoisia elintarvikkeita meillä myydään, miten vihanneksia ja hedelmiä verotetaan tai minkälaista hyllysijoittelua käytetään kaupassa? Entä annoskoot ravintoloissa, onko niistä keskustelua? Ei, ei ole. Joku yksittäisten ihmisten haukkuminen jää täysin tyhjänpäiväiseksi leukojen louskutukseksi niin
Entäs jos ylipainoiset muuttuisivat hoikiksi. Ketä silloin päästäisiin haukkumaan? Varmaan kyllä joku ryhmä aina löydetään, haukkujan pitää päästä haukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ylipainoinen hakee apua ylipainoon, niin siitä saa kunnon paskamyrskyn niskaansa. Ihan kaikkeen muuhun on luvallista hankkia apua, mutta ylipainoon ei. Ylipainosta pitää päästä eroon silkalla tahdonvoimalla vaikka esimerkiksi tupakoinnista tai uhkapelaamisesta pääsee eroon paljon helpommin. Niihin on vaikka mitä apua saatavilla.
Ylipaino on geneettistä. Mieheni on hoikka, minä olen obeesi. Olemme saaneet ruumiinrakenteeltaan hyvin erilaisia lapsia. Tukevin urheilee eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi laiminlyödä se tärkein tehtävä elämässä?
Miksi jättää hoitamatta asia, joka vaikuttaa eniten sun viehättävyyteen naisena?
Miten ihmeessä se roskaruoka voi olla tärkeämpää kuin, että näyttää hyvältä ja on terve?
Miksi viettää ainutlaatuinen elämä näyttämällä virtahevolta?
Miksi puhut vain naisista? Tämä sama koskee ihan miehiäkin. Läskejä miehiä on vielä enemmän kuin naisia.
Katsos, koska sehän ilmeisesti ihan hyväksyttävää miesten kohdalla olla niitä ylimäärisiä kiloja.
Aloittajahan nimenomaan kertoi luonteensa pysyneen samana, vain painon muuttuneen. Eli tyhjänpäiväistä hurskastelua taas tuo kommenttisi.