Sunnuntailisien poisto, hyvä vai huono?
Millaisia ajatuksia herättää kokoomuksen ja perussuomalaisten kirjaukset ja ajatukset sunnuntailisien poistosta? Vihreät ovat myös joskus ehdottaneet samaa. Sunnuntailisien poisto lisäisi palvelujen saatavuutta sunnuntaisin ja täten piristäisi valtion taloutta, kuten Riikka Purrakin kirjoitti.
Kommentit (194)
Kyseessä on suunnitelma romuttaa työehtosopimukset ! Persettä penkkiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että jos lisiin aletaan hallituksen myötä puuttumaan niin kyllä moni jättää sitten väliin sunnuntai-, pyhä-, ilta- ja yövuorot. En töitäni tekisi ilman noita lisiä koska niistä muodostuu iso osa palkkaa. Ilman niitä olisin sitten mielummin se elämäntapatyötön. Varsinkin yö- ja vuorotyö ovat tutkitusti terveydelle haitallisia niin kyllä siitä pitää korvaus saada.
Yö- ja vuorotyö on tosiaan terveydelle haitallisia, mutta silti niistä ei ole säädetty minkäänlaista haittakorvausta laissa. Leppoisasta sunnuntain päivätyöstä sen sijaan kuuluu maksaa jopa tuplasti enemmän kuin muuten. Mikä järki tässä on?
Kysy sitä sopimusten toiselta osapuolelta ammattiliitoilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kertoo ettei tekisi töitä jos niin ja näin. Asiaa kun työntekijä ei voi työnantajalle sanella, päinvastoin. Työnantaja määrää milloin olet töissä. Jos et silloin olr töissä, tulee kenkää ja pääsee nauttimaan työttömien hyppyyttämisestä. Kovin on suuren puheet ja naama levällään uhotaan isoja, mutta totuus on että tämä bää bää kansa taipuu ihan mihin tahansa. Niin nähty kymmenissä työpaikoissa kuinka suuta soitetaan mutta mitään ei asioiden eteen tehdä.
Työnantaja määrää työehdoista sopimuksen puitteissa. Meillä ei ainakaan suuta turhaan soiteta ja katsotaan tarkkaan että työnantajan toimet eivät riko työehtosopimusta tai lakia. Monta asiaa onkin työnantaja joutunut korjaamaan kun on asioita mennyt itse muuttamaan. Mutta jos siellä työpaikoilla on näitä järjestäytymättömiä lampaita niin ei va
No voihan se noinkin mennä mikäli lakia muutetaan mutta työehtosopimusta on kuitenkin noudatettava mikäli sunnuntailisä on sinne kirjattu.
Heti kun yhteiskunnan palvelut palvelevat minua 24/7 voin alkaa tehdä työtä 24/7. Jotain pitäisi saada vastineeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten sitä paikallista sopimista, kun Juhannusaattona väännetään puhelimessa korvauksesta. Esimies tekee itse tai maksaa kiltisti mitä työntekijä pyytää.
Tai ulkomaalainen, opiskelija tms tulee tekemään ja sä voit nauttia työttömyydestä!
Oma kokemus on noista ulkomaalaista ettei homma toimi. Eivät osaa kieltä eikä työkulttuuria, ovat hitaita, työmoraali huoh.
Mutta tekevät halvalla ja pienellä palkalla. SE oli se juttu tässä.
Miksi iso osa kommentoijista tuntuu kuvittelevan, että sunnuntailisien maksamisesta ollaan tekemässä laitonta? Kyllä työnantajat saisi jatkossakin maksaa sunnuntaitunneilta tuplapalkan tai vaikka enemmänkin, mutta siitä vaan täytyisi sopia erikseen TES:ssä tai työsopimuksessa.
Vierailija kirjoitti:
On erittäin mielenkiintoista että perussuomalaiset ovat tässäkin asiassa heikentämässä työntekijän asemaa ja saavutettuja etuja. Puoluehan kertoi ennen ja jälkeen vaalien olevansa Suomen suurin työväenpuolue. Vieläkö joku kuvittelee niin?
No tässä olen perussuomalaisena kanssasi samaa mieltä eli sunnuntailisien poisto ei ole järkevää ja aihe varmasti jakaa persuja.
Monella alalla ei saa lauantaista mitään ylimääräistä korvausta ja sunnuntailta sitten sen 100%. Voisiko ratkaisu olla, että näillä aloilla jaettaisiin viikonlopun korvaukset niin, että molemmilta päiviltä saisi 50%? On jotenkin hölmöä, ettei lauantaista saa mitään lisiä ja sunnuntailta tuplapalkan.
Poistakaa vaan sunnuntailisät, mutta minua on turha odotella sunnuntaina sitten töihinkään. Sitä lakkoa jatkan ja kannatan. Ei haittaisi vaikka olisikin kaikki paikat sunnuntaina kiinni.
Jos sunnuntailisät poistuu en mene enää sunnuntaisin töihin.
Kyllä tässä maassa alkaa ihan kantasuomalaiset olla jo epätoivoisia tämän umpisurkean työllisyystilanteen edessä. Jotenkin jännästi jää mediassakin ihan pimentoon se, miten huono tilanne oikeasti on. Itse jäin työttömäksi helmikuussa ja vaikka IHAN JOKAISTA työpaikkaa haet, niin et saa. Olen 30-vuotias, kouluttautunut ja minulla on hyvä CV, joskin pelkkää tehdastyötä. Työpaikkoja ei vain ole. Työvälitysfirmatkin kertovat, miten on vähän paikkoja ja älyttömästi hakijoita. Itse olen jo alkanut kirjoittaa hakemuksiin, että voin tehdä töitä alle tessin. No ei auta. Nyt olen menossa ilmaiseksi töihin jonkun työharjoittelun kautta. Yli 10 vuotta töitä putkeen ja nyt ilmaseen työharjoitteluun. Monet firmat ja kaupunki oli jo muuten täynnä työharjoittelijoita. Ihan älytöntä, jo pelkästään se, että joutuu palkkatoiveen laskemaan niin pieneksi. Tämä tietysti oli Purran ja Orpon tavoite ja sen puolesta kansa äänesti, joten todettakoon Purralle ja Orpolle onnittelut, he voittivat. Media pitää Purralle ja Orpolle sopivasti huomion muissa asioissa. Voisi vaikka edes joskus A-studiossa käydä läpi tätä karseaa työllisyystilannetta ja vaikka sitä, että jatkuvasti taloudesta, työllisyydestä, teollisuuden tilauksista tulee uusia huonoja tilastoja. Palvelualat ovat ainoa ala, joka pitää Suomen pään pinnalla ja sitäkin nyt kuritetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin on että jos lisiin aletaan hallituksen myötä puuttumaan niin kyllä moni jättää sitten väliin sunnuntai-, pyhä-, ilta- ja yövuorot. En töitäni tekisi ilman noita lisiä koska niistä muodostuu iso osa palkkaa. Ilman niitä olisin sitten mielummin se elämäntapatyötön. Varsinkin yö- ja vuorotyö ovat tutkitusti terveydelle haitallisia niin kyllä siitä pitää korvaus saada.
Yö- ja vuorotyö on tosiaan terveydelle haitallisia, mutta silti niistä ei ole säädetty minkäänlaista haittakorvausta laissa. Leppoisasta sunnuntain päivätyöstä sen sijaan kuuluu maksaa jopa tuplasti enemmän kuin muuten. Mikä järki tässä on?
No ymmärtäisivätkö nämä Loimaan kassalaiset nyt miksi on tärkeätä järjestäytyä oman alan liittoon joka ne työehtosopimukset neuvottelee. Niissä kun on näistä asioista sovittu ja niitä on noudatettava niin kauan kun ne ovat yleissitovia. Tähän hallitus ja työnantajat juuri tähtäävätkin että työntekijät eivät järjestäydy jolloin on täydellinen villi länsi työehdoissa. Sen minkä kuvittelet säästäväsi siinä Loimaan kassassa tulet varmasti menettämään moninkertaisesti tulevaisuudessa mikäli yleissitovuus poistuu. Sitten onkin turha enää itkeä kun ei kukaan aja työntekijöiden etua.
Sitä mukaan kun minun tuloja vähennetään niin minä vähennän ostoja automaattisesti joistain yrityksistä. Käytettävissä olevat rahat määrää ostot.
Vierailija kirjoitti:
Oikeisto lähti taas heti hajoittamaan työehtosopimusten yleissitovuutta ja se pyrkii kaikin keinoin heikentämään työläisten etuja ylläpitäviä tahoja. Nyt lähdetään kokeilemaan kepillä jäätä, miten kansa reagoi esimerkiksi sunnuntailisien poistoon. Huomio saatiin sopivasti siirrettyä muualle, ettei kansa oikeastaan kunnolla saa tietääkään siitä, mitä hallituspuolueet varjoissa suunnittelevat.
Jokaisen duunarin pitäisi nyt kyllä katsoa maita, kuten Yhdysvaltoja, että mikä siellä on työntekijän asema, että halutaanko Suomeen sama tilanne, koska kovaa vauhtia mennään nyt tätä tietä. Onhan se kiva joo, että verot on pienemmät, mutta itse vaikka Nokian renkailla työskentelevänä tiedän myös, että ei jenkkien vastaava työntekijän käteen jää samaa summaa rahasummaa lähellekään, ja sitten joutuvat vielä maksamaan käsittämättömän kalliit terveysvakuutukset tai vaikka äitisi vanhainkotipaikan vielä päälle. Jenkeissä
Verot tosin tietysti eivät laskisi. Samoin sunnuntaisin kaupoissa voi olla vain ne itsepalvelukassat. Hintojen laskuna se ei näkyisi.
Pidetään sunnuntaina vapaapäivä kyllä se sopii kaupat kiinni kuin ennen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on sitten sitä paikallista sopimista, kun Juhannusaattona väännetään puhelimessa korvauksesta. Esimies tekee itse tai maksaa kiltisti mitä työntekijä pyytää.
Tai ulkomaalainen, opiskelija tms tulee tekemään ja sä voit nauttia työttömyydestä!
Oma kokemus on noista ulkomaalaista ettei homma toimi. Eivät osaa kieltä eikä työkulttuuria, ovat hitaita, työmoraali huoh.
Mutta tekevät halvalla ja pienellä palkalla. SE oli se juttu tässä.
Kuinka moni pystyy työskentelemään yksin? Pannaanpa R-kioskille yksin semmoinen hoono soomi - poju hoitaan myynnin, passit, paketit, lämmittää hotdogit, hoitamaan veikkauksen ym. Tappiota tulee. Hommat sekaisin.
Eiköhän meidän yhteiskuntamme ole 24/7 suuntaan menossa, joten näkisin, että tulevaisuudessa töitä tehtäisiin viikon jokaisena päivänä. Toki niin, että työvuoro on sitten vaikka se 5 päivää. Tämä toki tarkoittaa, että päiväkodit, virastot yms ovat samoin auki ja jokainen voi sitten vapaapäivinään vaikka hoittaa niitä asioita joita ei työpäivinä voi.
Kaupat voivat olla sunnuntaisin ja pyhinä sekä öisin kiinni, mutta sairaalat pelastuslaitokset ja poliisit eivät. Heitä kohtaan ajatuskin törkeä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kertoo ettei tekisi töitä jos niin ja näin. Asiaa kun työntekijä ei voi työnantajalle sanella, päinvastoin. Työnantaja määrää milloin olet töissä. Jos et silloin olr töissä, tulee kenkää ja pääsee nauttimaan työttömien hyppyyttämisestä. Kovin on suuren puheet ja naama levällään uhotaan isoja, mutta totuus on että tämä bää bää kansa taipuu ihan mihin tahansa. Niin nähty kymmenissä työpaikoissa kuinka suuta soitetaan mutta mitään ei asioiden eteen tehdä.
Kyllä työntekijä saa päättää työskenteleekö enää ko. firmassa vai ei. Ei Suomi mikään Pohjois-Korea ole, vaikka jotkut perskokkareet sellaista haluaisivat...
Perskokkateethan ovat niitä, jotka eivät halua kommunismia.