Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sunnuntailisien poisto, hyvä vai huono?

Vierailija
18.07.2024 |

Millaisia ajatuksia herättää kokoomuksen ja perussuomalaisten kirjaukset ja ajatukset sunnuntailisien poistosta? Vihreät ovat myös joskus ehdottaneet samaa. Sunnuntailisien poisto lisäisi palvelujen saatavuutta sunnuntaisin ja täten piristäisi valtion taloutta, kuten Riikka Purrakin kirjoitti. 

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä varten kauppojen ja ravintoloiden pitäisi olla auki? Ensinnäkin mietin, että kenellä on ylimääräistä rahaa käydä kahvilassa istumassa, saati sen jälkeen, jos vuorotyöläisiltä viedään osa tuloista?

Itse olen keskituloinen virkanainen, joka on viikonloppuisin vapaalla. En ole missään vaiheessa kaivannut, että enemmän pitäisi olla paikkoja auki viikonloppuisin. En myöskään käyttäisi yhtään enempää rahaa ravintoloihin tai kahviloihin, vaikka ne joka ikinen kuppila olisi auki. Kauppojen yöaukioloaikoja en ole tajunnut missään vaiheessa. Miksi ihmeessä kauppaan pitäisi päästä klo 2 yöllä? Todella harvan. Juuri Vantaalla eräs kauppias rajasi yöaukiolot pois järjestyshäiriöiden vuoksi.

Vierailija
182/194 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule asioimaan yhdessäkään kaupassa tai ravintolassa, jos su-lisät poistetaan. Teen työtä ma-pe klo 7-15 ja todellakin arvostan niitä, jotka tekevät työtä illalla, yöllä ja viikonloppuisin. Epäsäännölllisistä työajoista tulee maksaa asiaankuuluva haittakorvaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunnuntai-, ilta-, yö-,  yms. lisät voi poistaa,  jos ne laitetaan tasaisesti palkkaan. Eli työnantaja jakaa vuoden palkat ja lisät tunnille ja maksaa sen mukaan..

Silloinhan muutkin kuin lisiin oikeuttavia vuoroja tekevät saavat sen rahan normaalista päivätyöstä eikä se ole oikein. Kaikki vaihtaisivat silloin kyllä pelkkään 8.00-16.00 työaikaan.

Vierailija
184/194 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketä varten kauppojen ja ravintoloiden pitäisi olla auki? Ensinnäkin mietin, että kenellä on ylimääräistä rahaa käydä kahvilassa istumassa, saati sen jälkeen, jos vuorotyöläisiltä viedään osa tuloista?

Itse olen keskituloinen virkanainen, joka on viikonloppuisin vapaalla. En ole missään vaiheessa kaivannut, että enemmän pitäisi olla paikkoja auki viikonloppuisin. En myöskään käyttäisi yhtään enempää rahaa ravintoloihin tai kahviloihin, vaikka ne joka ikinen kuppila olisi auki. Kauppojen yöaukioloaikoja en ole tajunnut missään vaiheessa. Miksi ihmeessä kauppaan pitäisi päästä klo 2 yöllä? Todella harvan. Juuri Vantaalla eräs kauppias rajasi yöaukiolot pois järjestyshäiriöiden vuoksi.

Yöaukiolot on itselle hyvä asia ja itse käyn silloin useinkin kaupassa. Syynä se että teen itse yöllä töitä ja aamulla 4.00 jälkeen kotimatkalla on sitten helppo käydä kaupassa. Että kyllä ne yötyöläisen arkea helpottaa. Aika harva kauppa kuitenkin on silloin auki enkä usko että niitä auki pidettäisiin mikäli kulut olisivat myyntiä korkeammat. 

Vierailija
185/194 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono. Miksi tekisin töitä jouluna, juhannuksena ym ilman haittakorvausta, kun muut ovat kotona perheidensä kanssa juhlimassa? Noup. Soittaisin töihin, että olen kipeä. Sijaisiakaan ei tule, kun heille ei makseta. 

Tämä. Ne virastot auki myös sitten sunnuntaisin, niin katsotaan uudestaan.

Ja juhlapyhinä! 

Vierailija
186/194 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntai lisien poisto laista ei tietenkään tarkoita, että ne todellisuudessa poistuisi. Itse voisin pyhälisistä luopua jos se kompensoitaisiin samalla mitalla peruspalkkaan. Ei olisi enää houkutusta lähteä pyhinä vapaaehtoisesti töihin.

Vierailija
187/194 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Kokoomuksen ehdotus innostaa vaihtamaan paikkaa ja jopa alaa. Nykyisessä työssä etuna on sunnuntaipalkka. Jos sunnuntailisät poistuvat niin ihan sama on vaihtaa vuorotyöstä kevyempään virka-aikana tehtävään työhön koska palkka olisi joka tapauksessa sama. 

Vierailija
188/194 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono. Miksi tekisin töitä jouluna, juhannuksena ym ilman haittakorvausta, kun muut ovat kotona perheidensä kanssa juhlimassa? Noup. Soittaisin töihin, että olen kipeä. Sijaisiakaan ei tule, kun heille ei makseta. 

Tämä. Ne virastot auki myös sitten sunnuntaisin, niin katsotaan uudestaan.

Ja juhlapyhinä! 

Koulut ja iltapäiväkerhot pitäisi olla auki myös sunnuntaisin jos sunnuntaista tulee uusi arkipäivä.

Vierailija
189/194 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama, en tee sunnuntaisin töitä. Taitaa sunnuntaityöntekijöiden määrä vähetä.

Nuoria, opiskelijoita ja m-muuttajia sekä muuten vaikeasti työllistyviä on ottamassa sunnuntaivuoroja normipalkalla heti vastaan. Ulkomaalaistaustaisten omistamissa ravintoloissa ei usein makseta mitään lisiä tai tuplapalkkaa sunnuntaisin, tämä on yleinen käytäntö johon työntekijät suostuvat. 

Vierailija
190/194 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti esim terveydenhoito halutaan ajaa alas, nyt jo hoitajat kilpaa hakevat töitä, joissa on normaalityöaika.

Ei tätä maata kuntoon saada ihmisten elämää kurjistamalla. 

Vierailija
191/194 |
27.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jees. Sitten voin hyvillä mielin irtisanoutua ja jäädä täysin työttömäksi. Osa-aikatyöni on jo nyt lähestulkoon kannattamatonta, lisien poiston jälkeen ei jäisi enää yhtään mitään syytä jatkaa työssä.

Ei siihen työhön sitten kyllä kukaan muukaan suostuisi, joten varmaan jäisi tekemättä. Noo, ei ole mun ongelma.

Vierailija
192/194 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntailisät poistamalla yrittäjillä on varaa työllistää työntekijöitä myös sunnuntaisin ja ehkä palkata jopa lisää työntekijöitä. Sunnuntailisät ovat vanhentunut ajatus koska sunnuntai on nykyaikana päivä toisten joukossa. 

Vierailija
193/194 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tekisi itse sunnuntaina töitä, jos lisiä ei tulisi. En ymmärrä miten ne lisäisi palvelujen saatavuutta ja minkä palvelujen saatavuutta? Itse toivoisin enemmän mahdollisuuksia hoitaa terveyteen liittyviä asioita viikonloppuisin tai iltaisin tai aikaisin aamulla, oman työaikani ulkopuolella, tulisiko siitä mahdollista?

Luonnollisesti niiden palveluiden jotka ovat nykyään kiinni koska sunnuntailisät ovat yrityksille liian kalliita kustantaa.

Vierailija
194/194 |
01.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kertoo ettei tekisi töitä jos niin ja näin. Asiaa kun työntekijä ei voi työnantajalle sanella, päinvastoin. Työnantaja määrää milloin olet töissä. Jos et silloin olr töissä, tulee kenkää ja pääsee nauttimaan työttömien hyppyyttämisestä. Kovin on suuren puheet ja naama levällään uhotaan isoja, mutta totuus on että tämä bää bää kansa taipuu ihan mihin tahansa. Niin nähty kymmenissä työpaikoissa kuinka suuta soitetaan mutta mitään ei asioiden eteen tehdä.

Kyllä mulle sopii olla työttömänä, saada sama surkea raha kuin mitä saan työstä jos lisät poistetaan. Siinä on sitten aikaa ja energiaa hankkia tietotaitoa jos vaikka saisi sitten jonkun paremman työpaikan. Kuten moni jo sanonut, miksi olla töissä pyhinä ilman haittakorvausta kun muut lomailee ja tekee kaikkea kivaa? Jos kaikki alkavat tehdä töitä sunnuntaisin niin kiva, mutta jos sunnuntaityöt koskee edelleen vaan tiettyjä aloja, usein niitä joille lisät on merkittävä osa palkkaa miksi ko työtä edes kannattaa tehdä, niin etsikää tekijänne muualta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän