Sanon ei ja älä koske, mutta se ei mene perille Nuori naistoimittaja lähti punaisessa mekossa yksin Helsingin yöhön
Sekä minuun että valokuvaaja Valliin koskettiin vähän väliä, usein vielä kieltojen jälkeenkin, yhteensä ainakin parikymmentä kertaa. Ensimmäinen ei tai älä koske meni perille vain harvoin. Kun se lopulta meni, jotkut miehet suuttuivat.
Kommentit (2882)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää HS:n yritys saada ihmiset tappelemaan keskenään. Pieni prosentti miehistä käyttäytyy huonosti, samoin kuin naisista. Silti ongelmakäytös yleistetään miehiin. Todennäköisesti alle 1% miehistä käyttäytyy kännissä baarissa huonosti. Varmaan sama suhde naisilla.
Pitäisi miettiä haukutaanko sekä naiset että miehet paskoiksi noiden yksiöiden takia. Siis ihan kaikki?
Ei kukaan hauku kaikkia miehiä. Itse olen vastannut noihin, joissa syytetään naisen pukeutumista tai vähätellään ahdistelua. Ja väitetään, että vain ulkomaalaiset ahdistelee.
Ahdistelua on olemassa. Se on aina vallankäyttöä. Tiedän, että myös miehiä ahdistellaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa on. Neuvottelu voi olla hyvin lyhyt ja jopa sanaton, kuten myös luvan pyytäminen ja antaminen. Kaikkea toimintaa säätelevät lisäksi lait, asetukset, yleiset käytössäännöt, hyvät tavat ja paikalliset normit, jotka asettavat reunaehdot. Jos tätä ei ymmärrä, on joko idiootti tai sitten luulee olevansa sääntöjen yläpuolella
Tarviit varmaan asianajajan romanttisille illalliselle kun alat seurustelemaan. Ja toinen lakimies selvittämään, kuka on velvollinen maksamaan asianajajan palkkion.
Miksi tarvitsisin? Osaan keskustella sen toisen osapuolen kanssa ja osaan pyytää luvan asioille. Ja miksi alkaisin seurustella? Olen jo naimisissa.
Etkö itse ymmärrä, että kaikki muiden ihmisten kanssa tapahtuva toiminta on jonkinlaista neuvottelua ja sopimista? Emme me ole tässä maailmassa yksin, vaan meidän pitää sopia asioista muiden kanssa. Osa siitä sopimisesta on tehty etukäteen (lait, opitut käytöstavat) ja osa pitää neuvotella tapauskohtaisesti erikseen. Eihän esimerkiksi edes kaupassakäyminen ole mahdollista, jos ei ole sopimusta isosta joukosta asioita. Esim.. pelkkä kauppaan sisälle meneminen edellyttää, että kauppias on antanut luvan siihen (lupa annetaan kertomalla aukioloajat). Normit ja lait säätelevät sitä, että voit kaupassa ottaa hyllyistä tavaroita mukaasi, eikä sitä pidetä varkautena. Lait ja normit säätelevät sitä, että et kuitenkaan saa poistua kaupasta maksamatta ottamiasi tuotteita.
Koko elämä on pitkälti sääntöjen noudattamista tai säännöistä neuvottelemista. Jos luulee, että voi elää yhdessä muiden kanssa ilman sääntöjä, joutuu nopeasti muiden eristämäksi.
Vierailija kirjoitti:
Matias Turkkila voisi lähteä Suomen Uutisten juttukeikalle Mummotunneliin.
Totuus kiihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
totuushan että nuo hesan ydinkeskustan yökerhot on täynnä ns. monikulttuurisia asiakkaita
juttu on silkkaa piilovittuilua hesan sekopäisille vihervassareille
Etnisyyttä ei kerrottu, joten siitä voi päätellä jotain.
totta
kantasuomalaisuus olisi toki mainittu
Juottoloissa on aina miehiä, jotka eivät käyttäydy. Oli aiemmin ja on nykyäänkin. Ei sitä ominaisuutta saa yksittäisistä ihmisistä millään uhriutumisnarratiivilla poistettua. Nuo tyypit käyttävät tilaisuutta hyväkseen ja se on hyvä tiedostaa jos asioi ko. paikoissa. Jos sinne menee esittelemään tissejään ja persettään niin paikan luonteen omaisesti varmasti tulee lähestymisiä, myös niiltä ei toivotuilta tapauksilta, koska lähestymisiä tulee usein naisille, jotka ovat pukeutuneet peittävästikin. Ja niistäkin osa ei toivottuja. Voitte vaikka persepaljaana mennä seisomaan eduskuntatalon portaille, mutta tuo käytös on ja tulee olemaan niin kauan kuin on ihmisiä ja miehiä.
Vierailija kirjoitti:
"[Lähestymisen] voi tehdä asiallisesti."
Tietenkin voi. Mutta moraaliin perustuva pakko olla asiallinen ei ole vapautta. Vapautta on myös se kun ei noudata asiallisuutta.
Asiallinen-käsite riippuu lisäksi kulttuurista ja aikakaudesta. Jos punk-ilmiön muistat, tai rock-musiikin, näissä oli kyseessä aikansa asiattomuutta edustavat toimijat. Rockmuusikot yleisesti olivat todella törkeitä käytökseltään monen mielestä 50- ja vielä 60-luvuilla. Suomessa joku saattoi näin ajatella hyvin vielä 80-luvullakin.
Muistan hyvin. Olen muusikko ja pyörin paljon punkskenessä ja rockklubeilla. Ehkä asiallinen on väärä sana. Kunnioittaminen on oikeampi termi. Voi olla näennäisesti säännöistä piittaamaton ja lähestyä toista ihmistä kunnioittaen. Toki rokctyypeissä oli paljon kourijoitakin -punk piireissä yleensä kunnioitettiin naisia ( hyvä, että oli punkstoo - ehkä muutosta sielläkin ).
Minua ei ole koskaan lääpitty baarissa tai missään muuallakaan. Olen pienikokoinen ja siro, ihan nätiksikin kutsuttu. En ole kuin ehkä pari kertaa ollut hame päällä baarissa. Yleensä on ollut pitkät housut ja pusero/kauluspaita. Tanssin tanssilattialla ja juon alkoholia aika paljonkin.
Tällaiset jutut on kyllä surullisia, että naisia lääpitään. Mietin silti, että olenko sitten ruma kun ei kukaan ole kiinnostusta osoittanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Summa summarum: Helsingin miehet ovat sikoja, vaikka helsinkiläiset naiset usein haukkuvat maalla asuvia miehiä. Ovat kuulemma peräkamarin juntteja, jotka rassaavat traktoria.
Minusta on moninverroin juntimpaa piereskellä yökerhossa ja kähmiä tanssimaan tulleita naisia kuin piereskellä navetan takana traktoria rassaillessaan.
Loppupäätelmä: missään ei ole enää kunnon miehiä (paitsi homoissa), joten täytyy kai vaihtaa sukupuolta.
Navetan takana piereskely on moninverroin sivistyneempää kuin tanssilattialla kaasuttelu. Oikeastiko joku päästelee ravintolassa?
Only in Helsinki 🤣
Näytät elelevän aika tiukassa kuplassa. Toivottavasti happ
Niin piereskeleekin, mutta se paukuttelu tehdään ulkona tai vessassa, ei tanssilattialla.
siis hesarin toimittaja pukeutui katunaiseksi ja lähti baariin? ja sitten valitetaan kun saadaan huomiota? tätähän esim. yle on markkinoinut ja normalisoinut jo kauan. katunaiseilu on kivaa ja normaalia. tässä tulos. noniin. menkää koskettamaan ruohoa. hyvää loppukesää työn orjille.
Mitä yrität sanoa ahdistelua koskevassa ketjussa? Ihmisellä on vapaus ahdistella kenenkään ennalta estämättä, mutta toisilla on myös vapaus tuomita se ja toimia niillä keinoilla mitä on olemassa itsensä ja muiden suojaamiseksi.
Totta kai lain ja vapauden välillä on ristiriita. Ei ole vapautta ahdistella ja olla joutumatta mitenkään vastaamaan siitä.
Ihminen toimijana on aina sekä hyvä että paha. Siksi yksinkertaiset suojan ja tuomion ratkaisut, tai laillisuus ylipäätään, eivät tavoita ilmiön kompleksisuutta. Jopa käytöstavat ovat vain historian tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole koskaan lääpitty baarissa tai missään muuallakaan. Olen pienikokoinen ja siro, ihan nätiksikin kutsuttu. En ole kuin ehkä pari kertaa ollut hame päällä baarissa. Yleensä on ollut pitkät housut ja pusero/kauluspaita. Tanssin tanssilattialla ja juon alkoholia aika paljonkin.
Tällaiset jutut on kyllä surullisia, että naisia lääpitään. Mietin silti, että olenko sitten ruma kun ei kukaan ole kiinnostusta osoittanut?
Lääppiminen ei ole mikään positiivinen kiinnostuksen osoitus, jota kannattaa toivoa kohdalleen.
"No kysytään sitten suoraan. Missä sinä olet Lähi-Idässä ollut yökerhossa päihtyneiden ahdisteltavana?
Minä myös olen asunut Yhdysvalloissa ja eräässä Kaakkois-Aasian vauraassa maassa, sekä matkustellut monin paikoin Euroopassa ja Aasiassa, enkä löydä omaa kokemusmaailmaani kommentistasi."
Lähi-Idässä ahdistellaan ja kähmitään kaduilla, ainakin nuoria naisia. Niin turisteja kuin paikallisiakin. Peittävä pukeutuminen on välttämätöntä mutta sekään ei aina riitä. Mutta myös Helsingissä ahdistellaan ja kähmitään nuoria naisia ja alaikäisiä tyttöjä kaduilla, ei ainoastaan ravintoloissa.851
Ikävää että on tullut kohdelluksi noin. Mitä asialle kuitenkaan voidaan tehdä? Ainoa keino lienee se että yksilö itse miettii pukeutumistaan ja sitä milloin liikkuu yksin yöelämässä. Provosoimattomat vaatteet ja vaatimaton ylkonäön ehostus, kuten myös se että kulkee isommassa porukassa eikä yksin.
Miehet ei tule muuttumaan koskaan ja naisten ei kannata sitä odottaa vaan suojeltava itseään kaikin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
totuushan että nuo hesan ydinkeskustan yökerhot on täynnä ns. monikulttuurisia asiakkaita
juttu on silkkaa piilovittuilua hesan sekopäisille vihervassareille
touché
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisissa juottoloissa kukaan normaali ihminen käy. Juoppoja ja juntteja täynnä ja nykyään vielä narkitkin siellä seassa sekoilemassa.
Niin, elämässä ei saa olla muuta kuin iltapäiväteetä ja ristipistotöitä.
Nekö ovat sinun ainoat vaihtoehtosi pierunhajuisessa junttijuottolassa örveltämisen lisäksi? Voivoi, onpas ankea elämä.
Baarissa voi olla kavereiden kanssa tanssimassa, juttelemassa, kuuntelemassa musiikkia ja laulamassa karaokea. Kuka sua on käskenyt sinne mennä piereskelemään ja örveltämään?
Mitä sinä tähän nyt tanssiravintoloita ja karaokebaareja sotket? Nyt oli puhe pierunhajuisista juottoloista. Sellaisista joissa tuo toimittaja kävi kähmityttämässä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Rakastellaan. Olit ruma tai et.
Esko 56
Vierailija kirjoitti:
Ikävää että on tullut kohdelluksi noin. Mitä asialle kuitenkaan voidaan tehdä? Ainoa keino lienee se että yksilö itse miettii pukeutumistaan ja sitä milloin liikkuu yksin yöelämässä. Provosoimattomat vaatteet ja vaatimaton ylkonäön ehostus, kuten myös se että kulkee isommassa porukassa eikä yksin.
Miehet ei tule muuttumaan koskaan ja naisten ei kannata sitä odottaa vaan suojeltava itseään kaikin keinoin.
burkha suojelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Summa summarum: Helsingin miehet ovat sikoja, vaikka helsinkiläiset naiset usein haukkuvat maalla asuvia miehiä. Ovat kuulemma peräkamarin juntteja, jotka rassaavat traktoria.
Minusta on moninverroin juntimpaa piereskellä yökerhossa ja kähmiä tanssimaan tulleita naisia kuin piereskellä navetan takana traktoria rassaillessaan.
Loppupäätelmä: missään ei ole enää kunnon miehiä (paitsi homoissa), joten täytyy kai vaihtaa sukupuolta.
Navetan takana piereskely on moninverroin sivistyneempää kuin tanssilattialla kaasuttelu. Oikeastiko joku päästelee ravintolassa?
Only in Helsinki 🤣
Näytät elelevän aika tiukassa kuplassa. Toivottavasti happi riittää omien kaasujesi keskellä.
Ihan vinkiksi, ihmiset piereskelee välillä, myös naiset. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.
Seliseli sarjapiereskelijä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on täyttynyt persujen ulinasta. Huomaa kyllä, minne kalikka on kalahtanut.
persuhullu vetäisi persukortin. Tiedoksi, en ole täysin vakuuttunut tästä räikeän yhteiskunnallisen ongelman esiinnostavasta reportaasista enkä ole PERSU
Mitä yrität sanoa ahdistelua koskevassa ketjussa? Ihmisellä on vapaus ahdistella kenenkään ennalta estämättä, mutta toisilla on myös vapaus tuomita se ja toimia niillä keinoilla mitä on olemassa itsensä ja muiden suojaamiseksi.
Totta kai lain ja vapauden välillä on ristiriita. Ei ole vapautta ahdistella ja olla joutumatta mitenkään vastaamaan siitä.