Tiedätkö tyyppejä, jotka ovat kovasti olleet ennen haukkumassa työttömiä mutta sitten jääneetkin itse?
Minä tiedän muutaman. Yksi jäi viime vuonna oltuaan 30 vuotta samassa ja ei varmasti uskonut kyseisen firman konkurssiin. On nyt melkein 60-vuotias, joten ei näytä olevan helppoa, varsinkin kun ei kelpaakaan mikä tahansa kun pitää itseään - vielä - muita parempana. Eiköhän se totuus iske kun jää työmarkkinatuelle että onkin vain yksi tuhansista.
Lisäksi takavuosina lähti entiseltä asuinkunnalta iso toimija pois. Siitä näitä riitti, enimmäkseen miehiä joilla on lyhyt amistutkinto.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Osa tosiaan tuntuu luulevan että se työttömyys alkaa vasta kun käydään muutosneuvottelut jne. Kuitenkin esim. Anttilan työntekijöille tuli firman loppuminen täytenä yllätyksenä. Voit myös vaikka työmatkalla joutua rattijuopon yliajamaksi, kaikkea luulee voivansa estää ennen kuin äkillinen tilanne omalle kohdalle sattuu. Hirvikolariin joutunut serkkuni sanoi, että hän näki yhtäkkiä vain tuulilasissa jotain mustaa ja lasin säpäleinä vaikka on kymmeniä kertoja paljon ajavana nähnyt hirviä tienvarsilla ja osannut olla valppaana, mutta tätä ei vain mitenkään nähnyt eikä tajua mistä se tuli. Serkku selvisi vähin vammoin, kyydissä ollut joutui pitkälle sairauslomalle.
Eteen tuleva hirvi voi olla mahdollista havaita, mutta takaviistosta eteen tulevaa ei. Kauhuskenario.
Minne he ovat jääneet itse?
Itse teossa kiinni rikkeestä? Auton alle? Kassajonoon? Vuoristorataan Lintsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen- minä itse.
Olen ollut työttömänä pariinkin otteeseen, kummallakin kerralla kyse muutaman kuukauden jaksosta. Molemmilla kerroilla olen ratkaissut ongelman kouluttautumalla, verkostoitumalla ja lähettämällä hakemuksia sekä käynyt työkkärin "cv hionta kurssin" jne.
En ole jäänyt kotiin makaamaan ja se on ollut ratkaisevinta.
Tämä asenne on suurin este. Ajatellaan että jos työnantaja ei palkkaa, ei muuta vaihtoehtoa ole kuin maata kotona. Minä kävin uuden koulutuksen, jossa kaikki olivat työttömiä. Puolet on tietääkseni työllistynyt, yksi eläkkeellä, loput tekee pätkätöitä jos saavat ja yksi vaihtoi alaa ihan täysin. Itse työllistyin mutta tuurilla oli merkitystä 80 %, omalla ahkeruudella vain 20 %. Minut nimittäin kutsuttiin tähän työhön,
Tuo on kyllä omituinen tulkinta. Ei isännöinti ole mitään kiinteistön huoltoon liittyvää työtä. Isännöitsijä on aika puhtaasti toimistotyöntekijä, toki on hyvä olla tietämystä myös teknisistä asioista, että osaa niitä ammattilaisia sitten kilpailuttaa kun on remonttihankkeitä jne. Isännöitsijä on taloyhtiön toimitusjohtaja ja toisaalta hallituksen juoksupoika. Isännöitsijän pitää osata kirjanpito ja kaikki lakipykälät jotka koskee taloyhtiöitä, pitää osata vetää kokoukset, kirjoittaa pöytäkirjat, hoitaa kaikki sellaiset asiat joita hallitus hänelle antaa hoidettavaksi, koska isännöitsijä on ammattilainen ja hallitus yleensä ei.
Heitä tunnettu joiden mielestä yhteiskunnan tuet oli väärin, kovia tekemään työtä, jossain kohtaa joutuivat hakemaan tukia.
Köyhien tukeminen on oikein, varsinkin perheen hajotessa.
Pian saa tehdä töitä mutta palkkaa ei saa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tilapäisesti työttömiä kukaan hauku varsinkaan jos he ovat itse pitäneet huolen siitä, että ovat työllistymiskelpoisia ja ovat myös työhaluisia ja etsivät itse aktiivisesti työllistymismahdollisuiksia. Sellaiset työttömät ärsyttävät muita ihmisiä jotka eivät ole hankkineet itselleen mitään koulutusta ja/tai ammattia, menevät lähinmä vain pakon edessä töihin johonkin yhteiskunnan järjestämään väliaikaiseen työllistymistyöhön ja muun ajan lähinnä etsivät syitä sille miksi työnteko ja oma-aloitteinen työn etsiminen eivät kannata.
Ei pidä paikkaansa. Ihan kaikkia työttömiä haukutaan, koska sanotaan vain että työttömät. Ei eritellä yleensä että onko ollut 5min. vai 5 vuotta työttömänä, haluaako töihin vai ei, hakeeko töitä vai ei, onko työkykyinen vai ei. Sehän tässä kaikkia työttömiä vituttaakin kun kaikkia työttömiä
On muuten vähän ärsyttävää, että kaikissa työttömien palveluissa on vähän sama meininki. Varsinkin kuntoutuspalveluissa. Itse olen tosiasiassa työkyvytön työnhakija, ja on aika tylsää kun kaikki, ihan kaikki palvelut (joihin on pakko osallistua) on suunnattu ihmisille, joilla on elämänhallinta- ja päihdeongelmia. Pääsääntöisesti vaikuttaa siltä, että ne kuntouttavan työtoiminnan vetäjät rukkaavat palvelun sen mukaan, mitä itse ovat eniten vailla.
Kaikki kuntouttavat esim. alkavat vasta klo 9. Minä herään aina kuudelta, koska mies nousee silloin töihin (ja herään aina luonnostaan aika aikaisin). Kun olen kysynyt, enkö voisi tulla kahdeksaksi kun "paja" on kuitenkin auki ja vetäjä paikalla lukemassa sähköpostejaan, se ei käy päinsä "kun ei sua ole ketään ohjaamassa" (eihän minua töissäkään kukaan ohjaisi... ja sitähän siellä muka harjoitellaan). Joudun siis notkumaan tyhjän panttina kotona että saan mennä suorittamaan työttömän velvollisuuteni, ja bonuksen menetän sen edun että saisin mieheltä kyydin toiseen suuntaan, mikä auttaisi suuresti näiden vaivojeni kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tilapäisesti työttömiä kukaan hauku varsinkaan jos he ovat itse pitäneet huolen siitä, että ovat työllistymiskelpoisia ja ovat myös työhaluisia ja etsivät itse aktiivisesti työllistymismahdollisuiksia. Sellaiset työttömät ärsyttävät muita ihmisiä jotka eivät ole hankkineet itselleen mitään koulutusta ja/tai ammattia, menevät lähinmä vain pakon edessä töihin johonkin yhteiskunnan järjestämään väliaikaiseen työllistymistyöhön ja muun ajan lähinnä etsivät syitä sille miksi työnteko ja oma-aloitteinen työn etsiminen eivät kannata.
Jotta työtön voisi opiskella, hänellä pitää olla varallisuutta omasta takaa, sillä työttömyystuet otetaan pois, jos työtön menee opiskelemaan. Jos joku työtön löytää mieluista ja aktivoivaa tekemistä, kun on päivät pitkät vapaana, niin Kela alkaa
Ei sitä kaikille myönnetä jos katsotaan että esim vanhalla tutkinnolla voi ihan hyvin työllistyä (vaikka ei voisikaan). Kyse on harkinnanvaraisesta asiasta, ei raha automaatista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotta työtön voisi opiskella, hänellä pitää olla varallisuutta omasta takaa, sillä työttömyystuet otetaan pois, jos työtön menee opiskelemaan. Jos joku työtön löytää mieluista ja aktivoivaa tekemistä, kun on päivät pitkät vapaana, niin Kela alkaa
JA sinusta tuo ei ole ihan lahjarahaa? Muuten se kaksikin vuotta opiskeltaisiin lainalla ja työnteolla. Minä tarttuisin heti jos olisin työtön.
Vierailija kirjoitti:
Menkää töihin!!
Minne sinä menit töihin? Miksi hoet jotain noin typerää, kun töihin ei noin vain mennä. 600 työpaikkaa haettuna ilman ainuttakaan haastattelua. Nyt se suu kiinni ja syö vaikka jätskituutti ja nauti kesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ihan kaikkia työttömiä haukutaan, koska sanotaan vain että työttömät. Ei eritellä yleensä että onko ollut 5min. vai 5 vuotta työttömänä, haluaako töihin vai ei, hakeeko töitä vai ei, onko työkykyinen vai ei. Sehän tässä kaikk
Se on kato noissa sossuhommissa että eihän se paja voi alkaa klo 8 kun eihän työttömät herää ennen puolta päivää... Aivan järkyttävällä tavalla ennakkoasenteet ohjaa myös viranomaistyötä faktojen sijaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ihan kaikkia työttömiä haukutaan, koska sanotaan vain että työttömät. Ei eritellä yleensä että onko ollut 5min. vai 5 vuotta työttömänä, haluaako töihin vai ei, hakeeko töitä vai ei, onko työkykyinen vai ei. Sehän tässä kaikk
Eli minkä takia sinut on laitettu kuntouttavaan? Jos sinulla ei ole mitään syytä, eli kykenisit menemään palkkatöihin tai kouluun koska vaan, olet ihan väärässä paikassa, ja viet vaan paikan joltain joka sen oikeasti tarvitsee. Minä olen vuosia ollut töissä työvalmentajana isoilla työpajoilla, ja aina on suuri osa kutyistä tullut kahdeksalta töihin, se riippuu hyvin paljon pajasta, esim. kiinteistöpuolen työntekijät eivät voi lähteä päryyttäämään kesällä ihmisten pihoille kahdeksalta ruohonleikkureilla kun ihmiset on lomalla ja haluaa nukkua vähän pidempään. Ja taas talvella pitää mennä aikaisin tekemään lumitöitä että ihmiset pääsevät pihoiltaan töihin. Jos nyt sinä satut olemaan aamuvirkku, niin ei se tarkoita sitä, että kaikkien muidenkin pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen- minä itse.
Olen ollut työttömänä pariinkin otteeseen, kummallakin kerralla kyse muutaman kuukauden jaksosta. Molemmilla kerroilla olen ratkaissut ongelman kouluttautumalla, verkostoitumalla ja lähettämällä hakemuksia sekä käynyt työkkärin "cv hionta kurssin" jne.
En ole jäänyt kotiin makaamaan ja se on ollut ratkaisevinta.
Tämä asenne on suurin este. Ajatellaan että jos työnantaja ei palkkaa, ei muuta vaihtoehtoa ole kuin maata kotona. Minä kävin uuden koulutuksen, jossa kaikki olivat työttömiä. Puolet on tietääkseni työllistynyt, yksi eläkkeellä, loput tekee pätkätöitä jos saavat ja yksi vaihtoi alaa ihan täysin. Itse työllistyin mutta tuurilla oli merkitystä 80 %, omalla ahkeruudella vain
Niinpä, aika erikoinen ajatus että hyvän isännöitsijän olisi pitänyt ensin luoda lunta ja leikata nurmea vuosikausia.
Huoltoyhtiö on sitten eri asia.
Yleensä aika monet työssäolevat uskovat, että ovat ihan omaa erinomaisuuttaan töissä eikä potkut ole siksi mahdolliset eikä edes mielessä. Kunnes tulee potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ihan kaikkia työttömiä haukutaan, koska sanotaan vain että työttömät. Ei eritellä yleensä että onko ollut 5min. vai 5 vuotta työttömänä, haluaako töihin vai ei, hakeeko töitä va
Höpö höpö. Minä olen vuosia tehnyt työpajalla töitä työvalmentajana ja 80% kutyistä joilla on neljä tuntia päivässä tekevät ne tuntinsa mieluiten 8-12 että pääsee ajoissa kotiin, osa tekee kun nätisti pyytää 9-12, 10 on ihan myöhäisin ajankohta, ja siitäkin on moni työpajan työvalmentaja tai muu henkilökuntaan kuuluva sitä mieltä, että missään nimessä ei ole hyvä asia, vaan aina pitäisi kaikkien tulla nimenomaan kahdeksalta koska niin työelämässä tehdään. (eivät ymmärrä että monessa työssä tehdään myös iltavuoroja)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ei kannata olla koulutettu ja hyvän uran tehnyt ihminen ja päätyä kuntouttavaan. Niissä oletetaan, että et osaa mitään, et ymmärrä mitään eikä sinulla ole toivoa mistään -saati rahaa pankissa. Tilanteet on aika surkuhupaisia, kun käy ilmi, että olet itse asiassa merkittävästi fiksumpi, kyvykkäämpi ja paremmassa taloudellisessa asemassa kuin vetäjä, sinulla on ollut vain huono tuuri ja olet sairastunut väärään sairauteen tms. Täytyy olla aika kieli keskellä suuta, että ne ei ala inhota sinua.
Joo, mutta voin vakuuttaa että todellakin menisin mieluummin mihin hyvänsä töihin jos vain suinkin kykenisin. Noiden kuntouttavien ainoa tarkoitus on ajaa ihmiset mt-ongelmiin, että ne saataisiin sairaspäivärahalle ja tilastot kaunistuisivat. Niin kauheaa ankeutusta ne ovat.
Itse yritän ottaa sen ilmaisena viihteenä, kun keskiluokkaisessa elämässäni ei ole kovin usein tarvinnut kaikenlaista sekakäyttäjää nähdä.
Tunnen ja tämmöinen tyyppi katsoo oman ja perheenjäsentensä työttömyyden hyväksyttävämmäksi. Esittää eläkeläistä niille jotka eivät tunne eikä tiedä todellista tilannetta. Perheenjäsenet eivät ole työttömiä vaan opiskelijoita tai kotiäitejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Ihan kaikkia työttömiä haukutaan, koska sanotaan vain että työttömät. Ei eritellä yleensä että onko ollut 5min. vai 5 vuotta työttömänä, haluaako töihin vai ei, hakeeko töitä va
Mitä kohtaa ilmaisusta "tosiasiassa työkyvytön työnhakija" et ymmärtänyt?
Todistit juuri sen, mitä sanoin kuntouttavan ohjaajista. Ovat itse sen kuntoutuksen tarpeessa enemmän, kun eivät edes oman alansa terminologiaa hallitse.
Ja "pajat" on niitä, mihin mennään väkertämään hyönteishotelleja sun muuta. Ulkotyöryhmät on asia erikseen. Tässä kaupungissa nekään ei aloita kahdeksalta.
Noista pajojen aukioloajoista: Täälläpäin ainakin ne alkaa aina yhdeksältä. Ja etäkuntouttavat klo 10.
Silloin kun mun veli oli hetken aikaa amiksesta valmistumisen jälkeen työtön , sanoi meidän siä hänelle, että häntä hävettää kun poika ei opiskele eikä kyä töissä missään. Nyt kun meidän nuorempi siskopuoli on ollut jo pari vuotta työtön, niin faijaa ei näytä se asia harmittavan.
Kaksi vuotta sain opiskella työttömyyskorvauksilla omaehtoisessa koulutuksessa kun ensin hyväksytti sen TE-toimistolla ja aloittaa ei saanut ennen hyväksyvää päätöstä. Ensin piti vähän kaavakkeita täyttää ja perustella koulutuksen tarpeen hyvin. Jos koulutus kesti yli 2v niin loppuajan rahoitus opintorahalla, lainalla tai osa-aika työllä yms.
Tietenkin korvaus otetaan pois jos ominpäin päättää että nytpäs lähden opiskelemaan. Ei kai se ole tarkoitus että kaikki opiskelisi työttömyyskorvauksilla ihan mitä tahansa. Sittenhän ihan kaikki opiskelijat nostelisivat työttömyyskorvaukset.