Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö tyyppejä, jotka ovat kovasti olleet ennen haukkumassa työttömiä mutta sitten jääneetkin itse?

Vierailija
18.07.2024 |

Minä tiedän muutaman. Yksi jäi viime vuonna oltuaan 30 vuotta samassa ja ei varmasti uskonut kyseisen firman konkurssiin. On nyt melkein 60-vuotias, joten ei näytä olevan helppoa, varsinkin kun ei kelpaakaan mikä tahansa kun pitää itseään - vielä - muita parempana. Eiköhän se totuus iske kun jää työmarkkinatuelle että onkin vain yksi tuhansista.  

Lisäksi takavuosina lähti entiseltä asuinkunnalta iso toimija pois. Siitä näitä riitti, enimmäkseen miehiä joilla on lyhyt amistutkinto. 

Kommentit (345)

Vierailija
41/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen- minä itse.

Olen ollut työttömänä pariinkin otteeseen, kummallakin kerralla kyse muutaman kuukauden jaksosta. Molemmilla kerroilla olen ratkaissut ongelman kouluttautumalla, verkostoitumalla ja lähettämällä hakemuksia sekä käynyt työkkärin "cv hionta kurssin" jne.

En ole jäänyt kotiin makaamaan ja se on ollut ratkaisevinta.

Tuo onkin se hauska juttu, kun kaikki tekee noin, ainakin työkykyiset, mutta kaikki ei silti saa töitä, se on niin tuurista kiinni. Sitten se yksi joka saa töitä, kuvittelee että kun minä tein näin ja näin, kukaan muu ei hoksaa sitä. Olitko siellä kurssillakin yksin? Niitä kursseja käy tuhannet ihmiset vuosittain. Nytkin on yli 40 000 korkeasti koulutettuakin työtöntä, luuletko että hekään ei kukaan hoksaa että pitää verkostoitua ja käydä työkkärin kurssi?

Vierailija
42/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin. Heistä kukaan ei ole ollut työttömänä yli kuukautta eli uusi työpaikka on löytynyt nopeasti. Töitä on haettu jo ennen työttömyyden alkamista ja työkkärin soittaessa on voinut kertoa, että huomenna olisi haastattelu ja olo on toiveikas.

Miksi he ovat saaneet töitä, kun niin kovin moni palstalainen ei töitä löydä?

Hakevat satunnaisiin paikkoihin, kunhan on jotain työtä? Epäilen kyllä tarinaa koska miksi aina odottaisivat työkkärin soittoa. Miksi haastattelu olisi vasta edessä jos alkoivat hakea jo ennen työttömyyttä. Tuilla lomailuako?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen fyysisen sairauden vuoksi työkyvytön, mieheni sanoi että olen hyödytön. Kaksi päivää myöhemmin hänen työpaikallaan alkoi YT-neuvottelut ja oli todella hilkulla ettei hänestäkin tullut hyödytön.

Vierailija
44/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole haukkunut ketään ja olen itsekin ollut pari kertaa vailla ansiotyötä.

En vaan voi käsittää tällä palstallakin nähtyä puhetta, että ei mennä toihin koska siitä ei "hyödy" kuin muutaman satasen tukiin verrattuna. Eihän meillä ole kansalaispalkkaa, se on työttömyydestä maksettava korvaus. siis korvaus siitä, ettei yhteiskunta ole pystynyt järjestämään palkkatyötä, miksi siihen pitäisi olla oikeutettu jos olisi tarjolla sitä palkkatyötä?

Vierailija
45/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tilapäisesti työttömiä kukaan hauku varsinkaan jos he ovat itse pitäneet huolen siitä, että ovat työllistymiskelpoisia ja ovat myös työhaluisia ja etsivät itse aktiivisesti työllistymismahdollisuiksia. Sellaiset työttömät ärsyttävät muita ihmisiä  jotka eivät ole hankkineet itselleen mitään koulutusta ja/tai ammattia, menevät lähinmä vain pakon edessä töihin johonkin yhteiskunnan järjestämään väliaikaiseen työllistymistyöhön ja muun ajan lähinnä etsivät syitä sille miksi työnteko ja oma-aloitteinen työn etsiminen eivät kannata.

Jotta työtön voisi opiskella, hänellä pitää olla varallisuutta omasta takaa, sillä työttömyystuet otetaan pois, jos työtön menee opiskelemaan. Jos joku työtön löytää mieluista ja aktivoivaa tekemistä, kun on päivät pitkät vapaana, niin Kela alkaa kohta periä tukia takaisin, koska henkilö ei Kelan

Mmm. Ja mistäpä tuo johtunee? Olisiko niin, että jos työttömänä saisi olla kokopäiväinen opiskelija niin meillä ei kohta olisi yhtäkään opiskelijaa, vaan kaikki olisivat työttömiä. Ja mistäs se sitten johtuu, mietihän sitä..

Vierailija
46/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen- minä itse.

Olen ollut työttömänä pariinkin otteeseen, kummallakin kerralla kyse muutaman kuukauden jaksosta. Molemmilla kerroilla olen ratkaissut ongelman kouluttautumalla, verkostoitumalla ja lähettämällä hakemuksia sekä käynyt työkkärin "cv hionta kurssin" jne.

Tämä asenne on suurin este. Ajatellaan että jos työnantaja ei palkkaa, ei muuta vaihtoehtoa ole kuin maata kotona. Minä kävin uuden koulutuksen, jossa kaikki olivat työttömiä. Puolet on tietääkseni työllistynyt, yksi eläkkeellä, loput tekee pätkätöitä jos saavat ja yksi vaihtoi alaa ihan täysin. Itse työllistyin mutta tuurilla oli merkitystä 80 %, omalla ahkeruudella vain 20 %. Minut nimittäin kutsuttiin tähän työhön, en edes tiennyt koko firmasta mitään mutta työnantaja oli saanut vinkin mutkien kautta ja kutsui haas

Niin, minäkin olen kouluttautunut moneen kertaan elämäni aikana uuteen ammattiin, sellaiseen jonka pitäisi työllistää paremmin, ja paskanmarjat ole työllistänyt. 15 vuotta sitten esim. isännöitsijän ammattitutkinnon, puhuttiin että isännöitsijöitä jää pian paljon eläkkeelle. Kerran pääsin haastatteluun. Eikä ole tähän päivään mennessä juurikaan meidän maakunnassa tai naapuri maakunnissa isännöitsijöitä etsitty. Joku jopa sanoi, että ei niitä paikkoja laiteta julkiseksi kun hakijoita ei kuitenkaan tule. No, minä kyllä valmistumisen jälkeen kävin henkilökohtaisesti jokaisessa firmassa kohteliaasti esittäytymässä ja kertomassa että ole käytettävissä jos tarvetta tulee. Ei koskaan tullut. Tuo oli mun kolmas ammatti, ja nyt valmistun ammattikorkeasti pian viidenteen ammattiini. Nyt tosin ole vakituisen työn juuri saanut, elämäni ensimmäisen, näin viisikymppisenä.

Vierailija
47/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole haukkunut ketään ja olen itsekin ollut pari kertaa vailla ansiotyötä.

En vaan voi käsittää tällä palstallakin nähtyä puhetta, että ei mennä toihin koska siitä ei "hyödy" kuin muutaman satasen tukiin verrattuna. Eihän meillä ole kansalaispalkkaa, se on työttömyydestä maksettava korvaus. siis korvaus siitä, ettei yhteiskunta ole pystynyt järjestämään palkkatyötä, miksi siihen pitäisi olla oikeutettu jos olisi tarjolla sitä palkkatyötä?

No ei niitä trolleja tarvitsekaan käsittää. Ei sellaisia tukia saa, missä muka "kaikki" maksetaan, kuin jotkut vaikeasti työllistettävät eikä heillekään makseta kaikkea vaikka trolli niin yrittää valehdella. 

Vierailija
48/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin. Heistä kukaan ei ole ollut työttömänä yli kuukautta eli uusi työpaikka on löytynyt nopeasti. Töitä on haettu jo ennen työttömyyden alkamista ja työkkärin soittaessa on voinut kertoa, että huomenna olisi haastattelu ja olo on toiveikas.

Olisko se ala sellainen, että siellä on "kokeneelle" töitä ja niillä on työhistoria. Ihmisillä on eri koulutukset, rajoitteita, sairauksia, toiveita ja tilanteita.

Niinpä! Työttömyys on monelle ihan oma valinta, koska on niitä toiveita ja tilanteita. Silloin on helppo huudella, että ei minua saa pakottaa.

Tässä maassa ei kukaan pakota palkkatyöhön. Palkkatöistä on niin kova kilpailu, että kukaan jolla ei ole todella kova motivaatio siihen pyrkiä, ei paikkaa saa, ja pitää muutenkin olla kaikista hakijoista paras. Toiseksi paras ei saa työpaikkaa, eikä kolmanneksi paras, vaikka varmasti olisivat ihan yhtä hyviä työntekijöitä.

Vierailija
49/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Purralla on toivottavasti edessä tuo aika. 

Purra on kyllä ihan uskomaton tukiloinen ja tyyppiesimerkki työttömien haukkumisessa :D 

Vierailija
50/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömien vähättelystä tai kyseenalaistamisesta kyllä. Olin nuorena vuorotteluvapaan sijaisena opiskelujen lopussa. Eräs rouva puhui kolhosti "työttömästä". Muutti sitten suhtautumistaan kun kuuli että olin valmistumassa maisteriksi. Oli itse vain kandi. Oma työkaveri oli hänellä jäänyt vuorotteluvapaalle ja sitten oli valmis kritisoimaan sijaista.

Viime työssä eräs kollega jotenkin järkyttyi tai tuohtui kun kuuli etten ole vakituinen. Olin sijaisena toisen yksikön määräaikaisuuden lopussa. "Oletko hakenut vakituista?" Ehkä paikassa oli totuttu nuorempiin jotka kävivät määräaikaisina. Kokeneita ei ehkä yleensä edes palkattu määräaikaisiksi.

Tuntuu että helposti käsitys vinoutuu jos ihmiset eivät edes tapaa kokeneita tai iäkkäämpiä jotka eivät ole tulleet valituksi. Voivat luulla että valitut ovat olleet pätevimpiä tai ansioituneimpia. Niin ei usein ainakaan omalla

Ennen vanhaan sai ilmeisesti hakea vuorotteluvapaan sijaisuutta jos oli opiskellut kokopäivätyön ohessa ennen työttömyyttä. Työkkäri hyväksyi että hain kokopäivätyötä työttömänä eikä paikasta tarvinnut luopua opintojen lopussa. Nykyään säännöt ovat erilaiset.

Vierailija
51/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tilapäisesti työttömiä kukaan hauku varsinkaan jos he ovat itse pitäneet huolen siitä, että ovat työllistymiskelpoisia ja ovat myös työhaluisia ja etsivät itse aktiivisesti työllistymismahdollisuiksia. Sellaiset työttömät ärsyttävät muita ihmisiä  jotka eivät ole hankkineet itselleen mitään koulutusta ja/tai ammattia, menevät lähinmä vain pakon edessä töihin johonkin yhteiskunnan järjestämään väliaikaiseen työllistymistyöhön ja muun ajan lähinnä etsivät syitä sille miksi työnteko ja oma-aloitteinen työn etsiminen eivät kannata.

Jotta työtön voisi opiskella, hänellä pitää olla varallisuutta omasta takaa, sillä työttömyystuet otetaan pois, jos työtön menee opiskelemaan. Jos joku työtön löytää mieluista ja aktivoivaa tekemistä, kun on päivät pitkät vapaana, niin Kela alkaa kohta periä tukia takaisin, koska henkilö ei Kelan

Just tämä: ei voi tehdä mitään, kun tuet tippuu. Näitä on ihan syytäkin haukkua. 

Vierailija
52/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen- minä itse.

Tämä asenne on suurin este. Ajatellaan että jos työnantaja ei palkkaa, ei muuta vaihtoehtoa ole kuin maata kotona. Minä kävin uuden koulutuksen, jossa kaikki olivat työttömiä. Puolet on tietääkseni työllistynyt, yksi eläkkeellä, loput tekee pätkätöitä jos saavat ja yksi vaihtoi alaa ihan täysin. Itse työllistyin mutta tuurilla oli merkitystä 80 %, omalla ahkeruudella vain 20 %. Minut nimittäin kutsuttiin tähän työhön, en edes tiennyt koko firmasta mitään mutta työnan

49: isännöitsijäksi ei pitäisi kouluttaa yhtäkään sellaista henkilöä jolla ei ole käytännön kiinteistöhuoltotöistä vuosien kokemusta. sen pitäisi olla urakehityspolku kiinteistöhuollon ammattilaisille, ei ammatti johon valmistutaan. Uskon monen isännöintitoimiston ajattelevan samoin. Isännöinti on myös niin matalan kynnyksen yrittäjyyttä kuin olla ja voi, eli aina voi perustaa oman toimiston?

Vierailija
53/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne elämäntapatyöttömiä, eikä täällä haukuta omatta syyttä työttömäksi jääneitä, jotka äkkiä hankkii uuden työn.

Mitä täällä ei jakseta, on nämä jotka vaativat epärealistisia ja ovat niin joustamattomia, että ennalta on selvää ettei töitä koskaan tule löytymään. Niitä on täällä aika paljon. Että suoraan pitäisi olla hyvinpalkattu siisti sisätyö, eikä tajuta että enemmistö on aloittanut paljon vaatimattomammin.

Kyllä täällä haukutaan nimenomaan työttömiä. Ei eritellä ettei kaikki ole tuollaisia joita kuvailet. Se olisikin eri asia, jos haukuttaisiin vain sitä pienenpientä vähemmistöä, mutta kun kaikki työttömät niputetaan samaan kastiin.

Vierailija
54/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen- minä itse.

Tuo onkin se hauska juttu, kun kaikki tekee noin, ainakin työkykyiset, mutta kaikki ei silti saa töitä, se on niin tuurista kiinni. Sitten se yksi joka saa töitä, kuvittelee että kun minä tein näin ja näin, kukaan muu ei hoksaa sitä. Olitko siellä kurssillakin yksin? Niitä kursseja käy tuhannet ihmiset vuosittain. Nytkin on yli 40 000 korkeasti koulutettuakin työtöntä, luuletko että hekään ei kukaan hoksaa että pitää verkostoitua ja käydä työkkärin kurssi?

Kyseinen henkilö on vaan niin erinomainen kaikin puolin. Täydellisyyden perikuva.

Vierailija
55/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Mutta ei jaksa kiinnostaa itseä. Iso osa ihmisistä ei tee töitä siinä mittakaavassa mitä pelto-orja sen ymmärtää, tärkeää on ainoastaan että pelto-orja kuvittelee muidenkin huhkivan hiki hatussa että tekee itse oman työnsä

Vierailija
56/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen- minä itse.

Entäs, jos on kouluttautunut, tehnyt palkaton työharjoittelua, käynyt cv:kurssit sun muut, mutta terveydentila piru on niin huono, että ei pystykään niitä töitä tekemään? Mutta kuitenkin niin hyvä, ettei eläkkeellekään pääse? (tutkitusti Suomessa työtön ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle juuri koskaan sellaisella epikriisillä, millä työssäkäyvä pääsisi heittämällä.)

Ai niin, mutta koska olet parempi ja ylevämpi ihminen, sinä hoitaisit sen sairautesi pois ihan itse, jos lääkärit ei osaa. Koska ei ole olemassa parantumattomia sairauksia, on vain parantumattomia ihmisiä. Tällaisenkin lausunnon olen kuullut.

On muuten aika surkuhupaisaa, kun jos saan uuden työkkärin virkailijan tai kuntoutusohjaajan, ja näytän niille viimeisimmän B-todistukseni, seuraa hetken hiljaisuus, ankaraa nieleskelyä ja kommentti: "Mä olen tosi vaikuttunut, että sä olet siinä ja vielä tullut omin jaloin." Tms.

Vierailija
57/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla molemmat vanhemmat jäivät 90-luvulla työttömiksi. He eivät kyllä kumpikaan arvostaneet työttömiä, mutta eivät myöskään kouluttautumista ja opiskelua. Kummallakaan ei mitään koulutusta, paitsi äidillä joku puotipuksukoulu 60-luvulla. Jostain syystä äitini pääsi työelämään sitten muutaman vuoden jälkeen (mikä on ihme) ja isä ei koskaan päässyt takaisin työelämään, koska teki typeriä päätöksiä näin jälkikäteen ajatellen.

Vierailija
58/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne ihmisiä, jotka haukkuvat työttömiä. Ilmeisesti liikun sivistyneessä seurassa. 

Miten sinä tänne sitten olet eksynyt?

Vierailija
59/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakevat satunnaisiin paikkoihin, kunhan on jotain työtä? Epäilen kyllä tarinaa koska miksi aina odottaisivat työkkärin soittoa. Miksi haastattelu olisi vasta edessä jos alkoivat hakea jo ennen työttömyyttä. Tuilla lomailuako?

Eihän ne odota mitään työkkärin soittoa, työkkäristä soitetaan suunnilleen viikossa siitä, kun olet ilmoittautunut työttömäksi järjestelmäänsä. Ainakin minulla työpaikkahaastattelu on ollut vasta sitten, kun töitä on hakenut tai muuten ilmaissut, että voin tulla teille töihin, joten miksi olettaisit, että haastatteluaikataulut on sidoksissa siihen, milloin hakija jää työttömäksi?

Vierailija
60/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, että joku jää työttömäksi, ja työttömyys kestää jonkin aikaa. Ei sellaisia kukaan hauku

Niitä haukutaan, jotka eivät edes haluaisi töihin. Tai viitsi mennä. Niitä, joiden mielestä töihin ei kannata mennä. 

Olen minäkin ollut työttömänä, määräaikainen työ loppui sovitusti, mutta koska minulla on perussairaus, joka oli silloin todella huonossa hoitotasapainossa, ja olisin joutunut jäämään sairaslomalle (ja uuden työn koeaikana tullut irtisanotuksi) . Siksi en edes etsinyt heti uutta työtä, vaan hoidin itseni kuntoon. Puolen vuoden päästä oli sairaus parempi ja pystyin taas työskentelemään. 

Mutta tunnen monia sellaisia, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Jotka eivät hoida esimerkiksi työntekoon tarvittavia lupia voimaan,vaan antavat niiden olla vanhentuneita. Silloin töitä ei löydy, koska nuo luvat ovat edellytys k

Perustervettä on hyvä sana. Kaikkien pitäisi ymmärtää, että jos ihminen ei tahdo tehdä töitä ja olla itsenäinen, itsensä elättävä ihminen, vaan mieluummin kituutta tuilla, se ilman muuta EI ole perusterve, vaan vähintään jokin persoonallisuushäiriö. Henkisesti terve ihminen ei yksinkertaisesti VOI haluta olla pelkkä elätti ja syöttiläs. (Viittaan siis niihin muka-terveisiin "elämäntapatyöttömiin"). 

Oikeastihan tuollaisia on työttömistä häviävän pieni murto-osa. Suurin osa on suhteellisen vähän aikaa työttömänä, ja pitkäaikaistyöttömillä on hyvin usein taustalla joku työllistymistä vaikeuttava ihan pätevä diagnoosi -enkä nyt tarkoita lorvikatarria.

Suurin osa työttömistä oikeasti kokee sen tuilla elämisen nöyryyttävänä ja todellakin lopettaisi sen, jos voisi.

----

Mitä noihin elämäntapatyöttömiin tulee, niitä ei edes kannata pakottaa töihin. Eihän niistä mitään hyötyä siellä olisi, ja pitäähän sitä työyhteisön hyvinvointia ja ilmapiiriäkin ajatella.