Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö tyyppejä, jotka ovat kovasti olleet ennen haukkumassa työttömiä mutta sitten jääneetkin itse?

Vierailija
18.07.2024 |

Minä tiedän muutaman. Yksi jäi viime vuonna oltuaan 30 vuotta samassa ja ei varmasti uskonut kyseisen firman konkurssiin. On nyt melkein 60-vuotias, joten ei näytä olevan helppoa, varsinkin kun ei kelpaakaan mikä tahansa kun pitää itseään - vielä - muita parempana. Eiköhän se totuus iske kun jää työmarkkinatuelle että onkin vain yksi tuhansista.  

Lisäksi takavuosina lähti entiseltä asuinkunnalta iso toimija pois. Siitä näitä riitti, enimmäkseen miehiä joilla on lyhyt amistutkinto. 

Kommentit (345)

Vierailija
21/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Nautin tilanteesta jollain oudolla tavalla kun miestuttavani on niin kukkoa aina ennen ollut, että töissä käydään ja henkseleitä paukutellaan kun hän on niin kova työntekijä. Ensin irtisanoutui itse ja piti löytää jotain hienoa, upeaa ja kovapalkkasta heti. Löysikin aika pian, mutta sitten sai potkut ja nyt puoli vuotta keikkunut työttömänä ja hakee koko ajan töitä eikä ole saanut..

Jollain oudolla tavalla tunnen, että tämä episodi hänen "urassaan" ottaa ns.löysät pois tämän henkilön ylimielisyydestä ja kovista puheistaan. Ei ole työnhakeminen aivan helppoa eikä töihin vaan "mennä". 

Vierailija
22/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ainuttakaan. Haukkujat ovat jotain Ben Tsysko vitsejä tai Anni SinneTänneMäkiä, jotka ovat olleet koko elåmämsö kopperoituneena eduskunnan työhuoneeseen eikä heillä ole mitään käsitystä normielåmästä. Heille muut ihmiset ovat heidän henkklökohtaisia orjia palvelemassa vain heitä itsejään, ilmaiseksi tietty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, että joku jää työttömäksi, ja työttömyys kestää jonkin aikaa. Ei sellaisia kukaan hauku

Niitä haukutaan, jotka eivät edes haluaisi töihin. Tai viitsi mennä. Niitä, joiden mielestä töihin ei kannata mennä. 

Olen minäkin ollut työttömänä, määräaikainen työ loppui sovitusti, mutta koska minulla on perussairaus, joka oli silloin todella huonossa hoitotasapainossa, ja olisin joutunut jäämään sairaslomalle (ja uuden työn koeaikana tullut irtisanotuksi) . Siksi en edes etsinyt heti uutta työtä, vaan hoidin itseni kuntoon. Puolen vuoden päästä oli sairaus parempi ja pystyin taas työskentelemään. 

Mutta tunnen monia sellaisia, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Jotka eivät hoida esimerkiksi työntekoon tarvittavia lupia voimaan,vaan antavat niiden olla vanhentuneita. Silloin töitä ei löydy, koska nuo luvat ovat edellytys kyseisen työn tekemiselle. Monia ei vain työnteko k

Ihan kaikkia työttömiä haukutaan. Ja mites sulla itselläs, sulla oli kyllä selitys jonka hyväksyt itseltäsi, mites joltain muulta? 

Ja noista luvista, aika kalliita on esim. kuljetusalalla käydä kaikkia tarvittavia koulutuksia jos ei mikään taho niitä maksa. 

Vierailija
24/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susanna Koski? En nähnyt uutista mutta palstan mukaan "kerää voimia". Nuori ihminen.

Ei kertonut keräävänsä risuja vaikka suositteli sitä työttömille.

Vierailija
25/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ihmisiä, jotka haukkuvat työttömiä. Ilmeisesti liikun sivistyneessä seurassa. 

Vierailija
26/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden joka kovasti keskusteli ja tykkäili fimansa pomon (pikkufirma jossa ehti työskennellä muutaman vuoden) kommenteista missä työttömät joutaisi tukia vastaan töihin jne facebookissa. Sitten työntekijä alkoi sairastella ja kommentointi työttömyysaiheesta miltei loppui. Seuraavaksi firma vaihtoi paikkakuntaa ja hän jäi työttömäksi, silloin loppui myös fb-kaveruus pomon kanssa.

Vierailija
27/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin. Heistä kukaan ei ole ollut työttömänä yli kuukautta eli uusi työpaikka on löytynyt nopeasti. Töitä on haettu jo ennen työttömyyden alkamista ja työkkärin soittaessa on voinut kertoa, että huomenna olisi haastattelu ja olo on toiveikas.

Miksi he ovat saaneet töitä, kun niin kovin moni palstalainen ei töitä löydä?

Ei kaikki tiedä millon se työttömyys alkaa. 

Vierailija
28/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden lähihoitajan joka oli sitä mieltä että työttömät joutaisi heille avustaviin tehtäviin ilman palkkaa. Hän ei tosin ole jäänyt itse työttömäksi mutta mistäpä sitä tulevaisuudesta tietää.

Vierailija
29/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Susanna Koski? En nähnyt uutista mutta palstan mukaan "kerää voimia". Nuori ihminen.

Ei kertonut keräävänsä risuja vaikka suositteli sitä työttömille.

Ei kellään olisi siitä jutusta laittaa enemmän tietoja mitä tekee nyt ja mitä mieltä oli entisistä sanomistaan. 

Vierailija
30/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman sellaisen  tyypin. Pari niistä haukkui työttömiä mutta olivat hiljaista poikaa kun omalle kohdalle sattui. Oli kiva päästä näpäyttää kunnolla. Saivat kokea sen ettei se töiden saaminen olekkaan niin helppoa kuin ovat kuvitelleet. 

Vierailija
31/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysehän ei ole siitä, että joku jää työttömäksi, ja työttömyys kestää jonkin aikaa. Ei sellaisia kukaan hauku

Niitä haukutaan, jotka eivät edes haluaisi töihin. Tai viitsi mennä. Niitä, joiden mielestä töihin ei kannata mennä. 

Olen minäkin ollut työttömänä, määräaikainen työ loppui sovitusti, mutta koska minulla on perussairaus, joka oli silloin todella huonossa hoitotasapainossa, ja olisin joutunut jäämään sairaslomalle (ja uuden työn koeaikana tullut irtisanotuksi) . Siksi en edes etsinyt heti uutta työtä, vaan hoidin itseni kuntoon. Puolen vuoden päästä oli sairaus parempi ja pystyin taas työskentelemään. 

Mutta tunnen monia sellaisia, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Jotka eivät hoida esimerkiksi työntekoon tarvittavia lupia voimaan,vaan antavat niiden olla vanhentuneita. Silloin töitä ei löydy, koska nuo luvat ovat edellytys k

Toi on yksí mikä ärsyttää, että oman työllistymisen eteen ei olla valmiita tekemään yhtään mitään. Muutkin on kituneet opintotuella, mutta sinä et voi maksaa jotakin kurssia itse, niinpä niin.

Vierailija
32/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien vähättelystä tai kyseenalaistamisesta kyllä. Olin nuorena vuorotteluvapaan sijaisena opiskelujen lopussa. Eräs rouva puhui kolhosti "työttömästä". Muutti sitten suhtautumistaan kun kuuli että olin valmistumassa maisteriksi. Oli itse vain kandi. Oma työkaveri oli hänellä jäänyt vuorotteluvapaalle ja sitten oli valmis kritisoimaan sijaista.

Viime työssä eräs kollega jotenkin järkyttyi tai tuohtui kun kuuli etten ole vakituinen. Olin sijaisena toisen yksikön määräaikaisuuden lopussa. "Oletko hakenut vakituista?" Ehkä paikassa oli totuttu nuorempiin jotka kävivät määräaikaisina. Kokeneita ei ehkä yleensä edes palkattu määräaikaisiksi.

Tuntuu että helposti käsitys vinoutuu jos ihmiset eivät edes tapaa kokeneita tai iäkkäämpiä jotka eivät ole tulleet valituksi. Voivat luulla että valitut ovat olleet pätevimpiä tai ansioituneimpia. Niin ei usein ainakaan omalla alallani ole.

"Ei täällä tarvita" kummoista taustaa. "Vuoden jälkeen saa" X ja sitten lopulta vakituisen voi olla ihmettelevä reaktio toisille. Ikään kuin olisin sekaisin. No eivät monet saa.

Jos paikassa on monia määräaikaisia ja heidän lisäkseen paljon muitakin hakijoita, aina jos joku valitaan vaikka muutaman vuoden työkokemuksella johonkin parempaan pestiin, esim. puolen vuoden talossa olon jälkeen, todennäköisesti moni muu on samalla jäänyt ilman paikkaa.

Vierailija
33/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa tosiaan tuntuu luulevan että se työttömyys alkaa vasta kun käydään muutosneuvottelut jne. Kuitenkin esim. Anttilan työntekijöille tuli firman loppuminen täytenä yllätyksenä. Voit myös vaikka työmatkalla joutua rattijuopon yliajamaksi, kaikkea luulee voivansa estää ennen kuin äkillinen tilanne omalle kohdalle sattuu. Hirvikolariin joutunut serkkuni sanoi, että hän näki yhtäkkiä vain tuulilasissa jotain mustaa ja lasin säpäleinä vaikka on kymmeniä kertoja paljon ajavana nähnyt hirviä tienvarsilla ja osannut olla valppaana, mutta tätä ei vain mitenkään nähnyt eikä tajua mistä se tuli.  Serkku selvisi vähin vammoin, kyydissä ollut joutui pitkälle sairauslomalle. 

Vierailija
34/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömien vähättelystä tai kyseenalaistamisesta kyllä. Olin nuorena vuorotteluvapaan sijaisena opiskelujen lopussa. Eräs rouva puhui kolhosti "työttömästä". Muutti sitten suhtautumistaan kun kuuli että olin valmistumassa maisteriksi. Oli itse vain kandi. Oma työkaveri oli hänellä jäänyt vuorotteluvapaalle ja sitten oli valmis kritisoimaan sijaista.

Viime työssä eräs kollega jotenkin järkyttyi tai tuohtui kun kuuli etten ole vakituinen. Olin sijaisena toisen yksikön määräaikaisuuden lopussa. "Oletko hakenut vakituista?" Ehkä paikassa oli totuttu nuorempiin jotka kävivät määräaikaisina. Kokeneita ei ehkä yleensä edes palkattu määräaikaisiksi.

Tuntuu että helposti käsitys vinoutuu jos ihmiset eivät edes tapaa kokeneita tai iäkkäämpiä jotka eivät ole tulleet valituksi. Voivat luulla että valitut ovat olleet pätevimpiä tai ansioituneimpia. Niin ei usein ainakaan omalla alallani ole.

"Ei täällä tarvita" kummo

Miten olet voinut olla vuorotteluvapaan sijaisena, jos olet ollut opiskelija? Eihän se ole mahdollista, sillä koko järjestelmän olemassaolon aikaan on pitänyt sijaisen olla työtön.  Aiemmin ehdot olivat vielä tiukemmat kuin loppuvaiheessa. 

Vierailija
35/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen montakin. Heistä kukaan ei ole ollut työttömänä yli kuukautta eli uusi työpaikka on löytynyt nopeasti. Töitä on haettu jo ennen työttömyyden alkamista ja työkkärin soittaessa on voinut kertoa, että huomenna olisi haastattelu ja olo on toiveikas.

Miksi he ovat saaneet töitä, kun niin kovin moni palstalainen ei töitä löydä?

Kyllä kovin moni löytää. Normaalisti on ollut niin, että työttömäksi jäätyään puolet työllistyy 3kk sisään, lopuistakin puolet 6kk sisään työttömyyden alkamisesta, ja loput työllistyy sitten hitaammin. Ehkä niillä pitkäaikaistyöttömillä on sitten enemmän intressiä olla vastailemassa täällä jonkun tuntemattoman mielipiteisiin työttömyydestä. Ei työttömät ole mikään pysyvä massa, siinä porukka vaihtuu koko ajan. Ne jotka ovat vuosia työttömiä, ovat yleensä työkyvyttömiä, ja sitten niitä piruparkoja joissa ei olisi mitään vikaa, mutta kun on käynyt huono tuuri ettei ole töitä saanut liian pitkään aikaan, työnantajat eivät sen takia enää palkkaa.

Vierailija
36/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin!!

Tuo taitaa olla syvällisintä tietämystä tiktok-käsikirjasta. Tuohonhan valtiovarainministerikin vetoaa.

Vierailija
37/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tunnen monia sellaisia, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Jotka eivät hoida esimerkiksi työntekoon tarvittavia lupia voimaan,vaan antavat niiden olla vanhentuneita. Silloin töitä ei löydy, koska nuo luvat ovat edellytys kyseisen työn tekemiselle. Monia ei vain työnteko k

Kyllä nimenomaan haukkuu. Sanotaan vain että työttömät sitä ja tätä. Ei eritellä että tämä ei nyt sitte koske kuin niitä yksilöitä jotka ei halua mennä töihin ilman mitään syytä. Suurin osa niistä jotka sanoo etteivät halua mennä töihin, on niitä joita kukaan ei missään nimessä edes palkkaisi vaikka haluaisivatkin, taustalla mielenterveys- ja päihdeongelmat, ei kaikista vaan ole palkkatöihin. En oikein usko tuota lupajuttua, työkkäri kyllä edellyttää että luvat pidetään ajan tasalla, ja vieläpä maksaa niiden uusimisen useimiten.

Vierailija
38/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tilapäisesti työttömiä kukaan hauku varsinkaan jos he ovat itse pitäneet huolen siitä, että ovat työllistymiskelpoisia ja ovat myös työhaluisia ja etsivät itse aktiivisesti työllistymismahdollisuiksia. Sellaiset työttömät ärsyttävät muita ihmisiä  jotka eivät ole hankkineet itselleen mitään koulutusta ja/tai ammattia, menevät lähinmä vain pakon edessä töihin johonkin yhteiskunnan järjestämään väliaikaiseen työllistymistyöhön ja muun ajan lähinnä etsivät syitä sille miksi työnteko ja oma-aloitteinen työn etsiminen eivät kannata.

Ei pidä paikkaansa. Ihan kaikkia työttömiä haukutaan, koska sanotaan vain että työttömät. Ei eritellä yleensä että onko ollut 5min. vai 5 vuotta työttömänä, haluaako töihin vai ei, hakeeko töitä vai ei, onko työkykyinen vai ei. Sehän tässä kaikkia työttömiä vituttaakin kun kaikkia työttömiä pidetään rapajuoppoina ja laiskoina jotka eivät koskaan ole töitä tehneet eivätkä koskaan tule tekemään. Jos et halua haukkua kaikkia, niitä 90% työttömistä jotka koko ajan hakee töitä, niin sano se!

Vierailija
39/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eris ystäväni on aina haukkunut työttömiä laiskoiksi. Hän jäi työttömäksi ja opiskeli uuden ammatin ja on taas työelämässä. 

Niin, kuten niin moni muukin työttömäksi jäänyt, mutta haukutaan silti kun ne työttömät ei vaan tee mitään...

Vierailija
40/345 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tilapäisesti työttömiä kukaan hauku varsinkaan jos he ovat itse pitäneet huolen siitä, että ovat työllistymiskelpoisia ja ovat myös työhaluisia ja etsivät itse aktiivisesti työllistymismahdollisuiksia. Sellaiset työttömät ärsyttävät muita ihmisiä  jotka eivät ole hankkineet itselleen mitään koulutusta ja/tai ammattia, menevät lähinmä vain pakon edessä töihin johonkin yhteiskunnan järjestämään väliaikaiseen työllistymistyöhön ja muun ajan lähinnä etsivät syitä sille miksi työnteko ja oma-aloitteinen työn etsiminen eivät kannata.

Jotta työtön voisi opiskella, hänellä pitää olla varallisuutta omasta takaa, sillä työttömyystuet otetaan pois, jos työtön menee opiskelemaan. Jos joku työtön löytää mieluista ja aktivoivaa tekemistä, kun on päivät pitkät vapaana, niin Kela alkaa kohta periä tukia takaisin, koska henkilö ei Kelan mielestä pysty ottamaan työtä vastaan heti. Niinpä työttömän on pakko istua passiivisena.