Tiedätkö tyyppejä, jotka ovat kovasti olleet ennen haukkumassa työttömiä mutta sitten jääneetkin itse?
Minä tiedän muutaman. Yksi jäi viime vuonna oltuaan 30 vuotta samassa ja ei varmasti uskonut kyseisen firman konkurssiin. On nyt melkein 60-vuotias, joten ei näytä olevan helppoa, varsinkin kun ei kelpaakaan mikä tahansa kun pitää itseään - vielä - muita parempana. Eiköhän se totuus iske kun jää työmarkkinatuelle että onkin vain yksi tuhansista.
Lisäksi takavuosina lähti entiseltä asuinkunnalta iso toimija pois. Siitä näitä riitti, enimmäkseen miehiä joilla on lyhyt amistutkinto.
Kommentit (345)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tilapäisesti työttömiä kukaan hauku varsinkaan jos he ovat itse pitäneet huolen siitä, että ovat työllistymiskelpoisia ja ovat myös työhaluisia ja etsivät itse aktiivisesti työllistymismahdollisuiksia. Sellaiset työttömät ärsyttävät muita ihmisiä jotka eivät ole hankkineet itselleen mitään koulutusta ja/tai ammattia, menevät lähinmä vain pakon edessä töihin johonkin yhteiskunnan järjestämään väliaikaiseen työllistymistyöhön ja muun ajan lähinnä etsivät syitä sille miksi työnteko ja oma-aloitteinen työn etsiminen eivät kannata.
Jotta työtön voisi opiskella, hänellä pitää olla varallisuutta omasta takaa, sillä työttömyystuet otetaan pois, jos työtön menee opiskelemaan. Jos joku työtön löytää mieluista ja aktivoivaa tekemistä, kun on päivät pitkät vapaana, niin Kela alkaa kohta periä tukia takaisin, koska henkilö ei Kelan
Täysi harhaluulo, joka kertoo erityisesti siitä ettei viestin kirjoittaja ole viitsinyt nähdä vaivakseen ottaa asioista lainkaan selvää. Kyllä työtönkin saa opiskella. Vaihtoehtoja ovat työvoimakoulutus (työkkäri tekee opiskelijavalinnat) tai omaehtoiset opinnot (valitse itse mitä opiskelet), kunhan niistä sopii etukäteen työkkärin kanssa. Jälkimmäisiä voi opiskella tuetusti max 2 vuotta, tämä löytyy ihan laista julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta. Mutta onhan se tietysti helpompaa ja nopeampaa vain valittaa ja olettaa työkkärin olevan työnvälityksen sijaan ensisijaisesti ihmisten tukien katkaisemisen syitä etsivä elin, sen sijaan että etsisi itse tietoa tai kerrankin kunnolla keskustelisi sen työkkärin henkilön kanssa - eikä vain tulla paikalle möllöttämään ajatukset harhaillen siksi aikaa, että tapaaminen on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia työttömiä haukutaan. Ja mites sulla itselläs, sulla oli kyllä selitys jonka hyväksyt itseltäsi, mites joltain muulta?
Ja noista luvista, aika kalliita on esim. kuljetusalalla käydä kaikkia tarvittavia koulutuksia jos ei mikään taho niitä maksa
Ne ammattipätevyydet on voimassa 5 vuotta. Tiedät sen ihan hyvin. Nimenomaan kuljetusalalla on työttömiä vain siksi, etteivät viitsi mennä töihin. Usein selitys on tuo, että luvat on vanhentuneet.
Miksi se edellinen työnantaja ei ole kurssittanut? Vai oletko jo ollut vuosia työttömänä?
Miksi?
Niitä kursseja voi käydä itsekin, ja vähentää vaikka verotuksessa. Myös työkkärissä on jotain kursseja, kun osaa kysyä ja vaatia.
Työvoimapula on kova, joten varmasti voit työnantajan kanssa sopia, että teet trafipäivät nopsaan, jotta saat ammattipätevyydet ja pääset pian töihin. Kyllä se työnantaja siihen diiliin suostuu, jos ei muita tulijoita ole. Etenkin kun kaiken voi nykyään käydä netissä.
Koeaika on kuitenkin sen puoli vuotta, ja jos sinun työsuhteesi loppuu puolen vuoden sisällä trafikoulutuksista, työnantaja voi pidättää koulutuskulut palkastasi, eli kurssit ei ole työnantajallekaan riski.
Tietenkin on helpompi vaan selittää, ettei ole pätevyys voimassa niin ei voi mennä töihin.
Mitä minun sairauteeni tulee, ihan turhaa änkytät. Minua ei edelleenkään haittaa muut, kuin ne, jotka ihan tietoisesti roikkuvat työttömänä.
Jokaiselle tulee elämässä sairautta ja vastoinkäymisiä. Joskus ei vain ole työkykyinen. Niitä tilanteita varten on tuet niille, jotka eivät muuten pärjäisi. Että selviää taas työelämään. Tuet on paikallaan myös töiden loppumisen yhteydessä, jotta ehtii saada uutta työtä. Tosin monella on säästöjä tai vastaavaa, joiden avulla selviää ilman tukiakin.
Mutta se, että ollaan vuosia kotona ja selitetään, ettei töihin nyt vain pääse, edes työvoimapula-alalla, se on vain selitys.
Vierailija kirjoitti:
Osa tosiaan tuntuu luulevan että se työttömyys alkaa vasta kun käydään muutosneuvottelut jne. Kuitenkin esim. Anttilan työntekijöille tuli firman loppuminen täytenä yllätyksenä. Voit myös vaikka työmatkalla joutua rattijuopon yliajamaksi, kaikkea luulee voivansa estää ennen kuin äkillinen tilanne omalle kohdalle sattuu. Hirvikolariin joutunut serkkuni sanoi, että hän näki yhtäkkiä vain tuulilasissa jotain mustaa ja lasin säpäleinä vaikka on kymmeniä kertoja paljon ajavana nähnyt hirviä tienvarsilla ja osannut olla valppaana, mutta tätä ei vain mitenkään nähnyt eikä tajua mistä se tuli. Serkku selvisi vähin vammoin, kyydissä ollut joutui pitkälle sairauslomalle.
Juuri näitä tilanteita varten yhteiskunnan tukijärjestelmä on luotu.
Tuet ovat viimesijainen ja väliaikainen vaihtoehto, äkillisissä ja yllättävissä tilanteissa.
Ei elämäntapa, kuten nyt monille on.
Olen työelämässä ja myös saanut kolme kertaa elämäni aikana potkut. Olen myös ollut monessa eri työpaikassa erilaisissa työtehtävissä. Olen myös ollut töissä kahdessa työpaikassa samaan aikaan. Täällä ei pitäisi sellaisten ihmisten trollata muita jotka eivät ole koskaan ollut työttömänä, jos et ole saanut koskaan lopputiliä, jos olet ollut pitkään vaan samassa työpaikassa, jolla ei ole ollut koskaan talousvaikeuksia, et ole tehnyt vuorotyötä tai yövuoroja ja yms. Sinulla ei ole silloin minkäänlaista oma kohtaista kokemusta kuinka vaikea prosessi voi olla.
Oma isä nyt tulee ainakin mieleen. Pitkään meni tosi lujaa kun oli Nokialla puhelimia suunnittelemassa. Oli niin itseään täynnä ja herra isoherra diplomi-insinööri ja kovan linjan konservatiivi että... Sitten tuli kenkää kun Nokialle kävi miten kävi, eikä eläkeikää lähestyvälle ukolle enää löytynytkään töitä niin muuttui aika nopeasti ääni kellossa. Sanoo kyllä nykyään itsekin että ne fudut saattoi olla ihan hyvä juttu, että kai tuossa jotain ihan aitoa henkistä kasvua tapahtui. Nykyään tietysti jo eläkkeellä.
Entinen hyvä ystäväni on juuri tämmöinen. Oli vielä viimeisen päälle koronan kieltäjä. Sairastui siihen sitten, itsekin ja tuli vielä niin paha ns. long covid, että joutui jäämään kokonaan pois töistä. Tämä siis tapahtui reilu kaksi vuotta sitten.
Entinen on siis siinä mielessä, että murtui identiteetti ilmeisesti niin pahasti, että sulkeutui täysin itseensä. Ei vastaa enää enää viesteihin ja puheluihinkin tosi niukasti. Ehkä 1,5 vuotta sitten suostui viimeksi näkemään livenä.
Pakko sanoa, että eka oli vähän jopa vahingoniloinen fiilis, mutta kyllä se todella nopeasti vaihtui huoleen. Paha sitä vaan on aikuista ihmistä väkisin auttaa. Toivottavasti saa vielä kuitenkin kaivettua itsensä ylös montusta.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei ole siitä, että joku jää työttömäksi, ja työttömyys kestää jonkin aikaa. Ei sellaisia kukaan hauku
Niitä haukutaan, jotka eivät edes haluaisi töihin. Tai viitsi mennä. Niitä, joiden mielestä töihin ei kannata mennä.
Olen minäkin ollut työttömänä, määräaikainen työ loppui sovitusti, mutta koska minulla on perussairaus, joka oli silloin todella huonossa hoitotasapainossa, ja olisin joutunut jäämään sairaslomalle (ja uuden työn koeaikana tullut irtisanotuksi) . Siksi en edes etsinyt heti uutta työtä, vaan hoidin itseni kuntoon. Puolen vuoden päästä oli sairaus parempi ja pystyin taas työskentelemään.
Mutta tunnen monia sellaisia, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Jotka eivät hoida esimerkiksi työntekoon tarvittavia lupia voimaan,vaan antavat niiden olla vanhentuneita. Silloin töitä ei löydy, koska nuo luvat ovat edellytys kyseisen työn tekemiselle. Monia ei vain työnteko k
Irtisanomissuoja heikkenee ja kohta saat itse hommata lupia 595 työmarkkinatuella.
2400 bruttopalkalla ansiosidonnaista saa 900 netto.
Ja tuosta myös ruoka ja asuminen.
Täällä ilmoittautuu yksi. Käytin työttömyysajasta 6 viikkoa oman yrityksen perustamiseen, nettisivujen luomiseen yms. Siitä eteenpäin olen tehnyt töitä omalla osakeyhtiöllä ja tienannut enemmän kuin palkollisena.
Työttömien haukkuminen on niin järkyttävää, että on hyvä, että irtisanomissuoja heikkenee myös julkisella.
Ja ensi vuonna leikataan sairaslomarahoja kaikilta myös hoitajilta https://www.sak.fi/ajankohtaista/blogi/hallitus-leikkaa-seuraavaksi-tyo…
Kohta saa myös julkiselta irtisanoa helposti ja tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta.
Hallitus leikkaa kuntaosuuksia ja voidaan irtisanoa ainakin ne joille on kertynyt 38 lomapäivää tai niitä jotka on tauoilla pitkään tai saikuttaa usein.
Yhä useampi joutuu muuttamaan sukulaistensa luokse asumaan ja sukulaisensa kotiorjaksi, vaikka tarvitsisi apua omiinkin ongelmiin. Apua ei kuitenkaan saa mistään sukulainen tai itsekään. Itsellänikin moniongelmaisena työttömänä on tämä tilanne ja alan kohta olemaan itse laitoshoitokunnossa. Omat vaivani pahentuvat koko ajan ja tilanne on hirveä. Apua ei kuitenkaan saa, eikä mitään muutosta ole tulossa. Sukulaiseni tilanne huonontuu, oma tilanteeni huonontuu, mutta olen kuitenkin se, joka pitää tässä uhrata ja laittaa syylliseksi kaikkeen. En voi kadullekaan lähteä, ei ole muutakaan paikkaa, mihin mennä, eikä sukulaiseni pärjää yksin. En jaksa, enkä halua tätä, mutta sossu ei auta ja huoli-ilmoitustakin on jo tehty.
Vierailija kirjoitti:
Niitä haukutaan, jotka eivät edes haluaisi töihin. Tai viitsi mennä. Niitä, joiden mielestä töihin ei kannata mennä
Hahaha, ei ole totta 😂
Luulin, että kaikki jotka irtisanotaan saa 595 työmarkkinatuen, mutta ei saakaan.
"Työmarkkinatukeen vaikuttaa alentavasti vuokra-,metsä,korko- ja osinkotulot.
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Jari Lindströmille kävi näin ja yllättyi työttömän karusta todellisuudesta pahemmin kuin valtakunnan ykkösyllättyjä Petteri Orpo mistään. Työllistyi suojatyöpaikkaan, mutta ei olisi koskaan työllistynyt oikeisiin töihin.
"Luottotietoyhtiö ennustaa yli 250 hotellin ja ravintolan menevän konkurssiin tänä vuonna."
Hönö löysi tämänkin ketjun ja spämmää sen nyt täyteen jankutuksiaan
Vierailija kirjoitti:
"Luottotietoyhtiö ennustaa yli 250 hotellin ja ravintolan menevän konkurssiin tänä vuonna."
Lapsikorotukset poistettiin huhtikuussa ja syksyllä tulee porrastus joten osa-aikatyöllä saa jatkossa ansiosidonnaista työmarkkinatuen 595 verran.
Yhden entisen paperimiehen tiedän, joka oli persu jo ennen kuin persuja oli keksittykään. No hänen tehtaansa suljettiin jo aikoja sitten ja hänet koulutettiin lähihoitajaksi. Tyyppi oli vilpittömästi tyrmistynyt kun tajusi että se lähihoitajan palkka on pienempi kuin hänen saamansa ansiosidonnainen päiväraha. Eikä tainnut työn sisältökään olla oikein mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Hönö löysi tämänkin ketjun ja spämmää sen nyt täyteen jankutuksiaan
Ei kannata noita hönö juttuja kirjoittaa, yhdestä tehtiin jo poliisille nettivinkki ja tiedätkö että toisten kirjoittajien nimittely on kielletty. Hönö nimi voi tulla kalliiksi sen keksijälle. Ip pystytään selvittämään.
Ja sinä niputat elämäntapatyöttömiä koskevat kommentit kaikkia työttömiä koskeviksi.
Jokainen voi ihan itse miettiä, koskeekohan tämä kommentti minua, jos olen tehnyt parhaani saadakseni töitä