Tiedätkö tyyppejä, jotka ovat kovasti olleet ennen haukkumassa työttömiä mutta sitten jääneetkin itse?
Minä tiedän muutaman. Yksi jäi viime vuonna oltuaan 30 vuotta samassa ja ei varmasti uskonut kyseisen firman konkurssiin. On nyt melkein 60-vuotias, joten ei näytä olevan helppoa, varsinkin kun ei kelpaakaan mikä tahansa kun pitää itseään - vielä - muita parempana. Eiköhän se totuus iske kun jää työmarkkinatuelle että onkin vain yksi tuhansista.
Lisäksi takavuosina lähti entiseltä asuinkunnalta iso toimija pois. Siitä näitä riitti, enimmäkseen miehiä joilla on lyhyt amistutkinto.
Kommentit (345)
Tiedän, nainen joka oli nuorempana niin tärkeänä että töihin vaan mennään, ihan mihin vaan, vaikka ihmisellä olisi mitä sairauksia jotka rajoittavat elämää, niin laiska on jos ei hae edes siivojaksi tai kaupan kassalle.
Itse lopetti opiskelut kesken kun tuli raskaaksi, oli kotiäitinä 12 vuotta eikä suorittanut tutkintoa koskaan loppuun, sitten sairastui vakavasti ja ei ole palannut työelämään, mutta edelleen on sitä mieltä että vain hänen sairautensa oikeuttaa sen että hän ei hae töitä, muiden kyllä kuuluu mennä.
Tunnen montakin. Heistä kukaan ei ole ollut työttömänä yli kuukautta eli uusi työpaikka on löytynyt nopeasti. Töitä on haettu jo ennen työttömyyden alkamista ja työkkärin soittaessa on voinut kertoa, että huomenna olisi haastattelu ja olo on toiveikas.
Miksi he ovat saaneet töitä, kun niin kovin moni palstalainen ei töitä löydä?
Lähipiirissä oli pari tapausta jotka olivat ilmiselvästi pettyneitä kun löysin töitä monen vuoden työttömyyden jälkeen. Että sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen montakin. Heistä kukaan ei ole ollut työttömänä yli kuukautta eli uusi työpaikka on löytynyt nopeasti. Töitä on haettu jo ennen työttömyyden alkamista ja työkkärin soittaessa on voinut kertoa, että huomenna olisi haastattelu ja olo on toiveikas.
Olisko se ala sellainen, että siellä on "kokeneelle" töitä ja niillä on työhistoria. Ihmisillä on eri koulutukset, rajoitteita, sairauksia, toiveita ja tilanteita.
Tiedän. Ei kelvannutkaan mikä tahansa työpaikka. Pääsi haastatteluunkin yhteen paikkaan, mutta ei halunnut mennä sinne. En tiedä onko vieläkin työttömänä. Jäi työttömäksi 3 vuotta sitten ja oli ainakin 1,5v työttömänä. Voi olla vieläkin. En ole jutellut pitkään aikaan hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei ole siitä, että joku jää työttömäksi, ja työttömyys kestää jonkin aikaa. Ei sellaisia kukaan hauku
Niitä haukutaan, jotka eivät edes haluaisi töihin. Tai viitsi mennä. Niitä, joiden mielestä töihin ei kannata mennä.
Olen minäkin ollut työttömänä, määräaikainen työ loppui sovitusti, mutta koska minulla on perussairaus, joka oli silloin todella huonossa hoitotasapainossa, ja olisin joutunut jäämään sairaslomalle (ja uuden työn koeaikana tullut irtisanotuksi) . Siksi en edes etsinyt heti uutta työtä, vaan hoidin itseni kuntoon. Puolen vuoden päästä oli sairaus parempi ja pystyin taas työskentelemään.
Mutta tunnen monia sellaisia, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Jotka eivät hoida esimerkiksi työntekoon tarvittavia lupia voimaan,vaan antavat niiden olla vanhentuneita. Silloin töitä ei löydy, koska nuo luvat ovat edellytys kyseisen työn tekemiselle. Monia ei vain työnteko k
Mutta kun täällä haukutaan kaikkia työttömiä. Ihan järjestetään.
Tunnen- minä itse.
Olen ollut työttömänä pariinkin otteeseen, kummallakin kerralla kyse muutaman kuukauden jaksosta. Molemmilla kerroilla olen ratkaissut ongelman kouluttautumalla, verkostoitumalla ja lähettämällä hakemuksia sekä käynyt työkkärin "cv hionta kurssin" jne.
En ole jäänyt kotiin makaamaan ja se on ollut ratkaisevinta.
En ole kenenkään kuullut ketään haukkuvan, jos on ilman omaa syytä jäänyt työttömäksi.
Yksi sihteerikkö oli pikkukaupungin organisaatiossa olevinaan muita tstotyötä tekeviä parempi, kävikin niin, että joutui siirretyksi väkipakolla toisiin tehtäviin, ei pärjännyt ja jäi pois töistä, ilmeisesti irtisanoutui. Ei saanut enää töitä ja ne tärkeät vuodet ennen eläkettä on ollut työttömänä. Hiukan hänellä ylimielisyys napsahti omaan nilkkaan. Olen, valitettavasti, hiukan iloinen opetuksesta jonka sihteerikkömme sai.
Purralla on toivottavasti edessä tuo aika.
Vierailija kirjoitti:
Kysehän ei ole siitä, että joku jää työttömäksi, ja työttömyys kestää jonkin aikaa. Ei sellaisia kukaan hauku
Niitä haukutaan, jotka eivät edes haluaisi töihin. Tai viitsi mennä. Niitä, joiden mielestä töihin ei kannata mennä.
Olen minäkin ollut työttömänä, määräaikainen työ loppui sovitusti, mutta koska minulla on perussairaus, joka oli silloin todella huonossa hoitotasapainossa, ja olisin joutunut jäämään sairaslomalle (ja uuden työn koeaikana tullut irtisanotuksi) . Siksi en edes etsinyt heti uutta työtä, vaan hoidin itseni kuntoon. Puolen vuoden päästä oli sairaus parempi ja pystyin taas työskentelemään.
Mutta tunnen monia sellaisia, jotka eivät vain viitsi mennä töihin. Jotka eivät hoida esimerkiksi työntekoon tarvittavia lupia voimaan,vaan antavat niiden olla vanhentuneita. Silloin töitä ei löydy, koska nuo luvat ovat edellytys kyseisen työn tekemiselle. Monia ei vain työnteko k
Kyllä minun mielestäni haukutaan kaikkia työttömiä. Myös niitä jotka hakevat ahkerasti. Sitä ei haluta myöntää, että huonoja työntekijöitä on vaikka kuinka. Keskustelupalstojen kommentit tukee näitä, mutta niitä ei tuoda koskaan esiin työttömien haukkumisketjuissa, tai tuodaan tosi harvoin.
Itse en tunne ketään perustervettä, joka ei viitsisit tehdä mitään. Yhden sellaisen tiedän joka julistaa olevansa sossupummi, mutta silti tekee työpätkää silloin tällöin, poimii marjoja yms.
Vierailija kirjoitti:
En ole kenenkään kuullut ketään haukkuvan, jos on ilman omaa syytä jäänyt työttömäksi.
Yksi sihteerikkö oli pikkukaupungin organisaatiossa olevinaan muita tstotyötä tekeviä parempi, kävikin niin, että joutui siirretyksi väkipakolla toisiin tehtäviin, ei pärjännyt ja jäi pois töistä, ilmeisesti irtisanoutui. Ei saanut enää töitä ja ne tärkeät vuodet ennen eläkettä on ollut työttömänä. Hiukan hänellä ylimielisyys napsahti omaan nilkkaan. Olen, valitettavasti, hiukan iloinen opetuksesta jonka sihteerikkömme sai.
Kyllä on valikoivaa lukemista tällä palstalla, jos et sellaista haukkumista tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen- minä itse.
Olen ollut työttömänä pariinkin otteeseen, kummallakin kerralla kyse muutaman kuukauden jaksosta. Molemmilla kerroilla olen ratkaissut ongelman kouluttautumalla, verkostoitumalla ja lähettämällä hakemuksia sekä käynyt työkkärin "cv hionta kurssin" jne.
En ole jäänyt kotiin makaamaan ja se on ollut ratkaisevinta.
Tämä asenne on suurin este. Ajatellaan että jos työnantaja ei palkkaa, ei muuta vaihtoehtoa ole kuin maata kotona. Minä kävin uuden koulutuksen, jossa kaikki olivat työttömiä. Puolet on tietääkseni työllistynyt, yksi eläkkeellä, loput tekee pätkätöitä jos saavat ja yksi vaihtoi alaa ihan täysin. Itse työllistyin mutta tuurilla oli merkitystä 80 %, omalla ahkeruudella vain 20 %. Minut nimittäin kutsuttiin tähän työhön, en edes tiennyt koko firmasta mitään mutta työnantaja oli saanut vinkin mutkien kautta ja kutsui haastatteluun.
Vierailija kirjoitti:
Ei tilapäisesti työttömiä kukaan hauku varsinkaan jos he ovat itse pitäneet huolen siitä, että ovat työllistymiskelpoisia ja ovat myös työhaluisia ja etsivät itse aktiivisesti työllistymismahdollisuiksia. Sellaiset työttömät ärsyttävät muita ihmisiä jotka eivät ole hankkineet itselleen mitään koulutusta ja/tai ammattia, menevät lähinmä vain pakon edessä töihin johonkin yhteiskunnan järjestämään väliaikaiseen työllistymistyöhön ja muun ajan lähinnä etsivät syitä sille miksi työnteko ja oma-aloitteinen työn etsiminen eivät kannata.
Ihan kaikkia työttömiä kohtaan kyllä keskustelupalstoilla on haukkumista ja todella rajua, niin rajua että mistä tahansa muusta ryhmästä samoja sanoja sanomalla käynnistettäisiin tutkinta vihapuheesta. Minuakin haukuttiin juopoksi, vaikka en käytä alkoholia lainkaan. Osa työttömiä haukkuvista on myös täysin paskoja työntekijöinä, mutta heistä on vaikea päästä eroon. Luulevat vain itsestään liikoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko se ala sellainen, että siellä on "kokeneelle" töitä ja niillä on työhistoria. Ihmisillä on eri koulutukset, rajoitteita, sairauksia, toiveita ja tilanteita.
Niinpä! Työttömyys on monelle ihan oma valinta, koska on niitä toiveita ja tilanteita. Silloin on helppo huudella, että ei minua saa pakottaa.
En tunne elämäntapatyöttömiä, eikä täällä haukuta omatta syyttä työttömäksi jääneitä, jotka äkkiä hankkii uuden työn.
Mitä täällä ei jakseta, on nämä jotka vaativat epärealistisia ja ovat niin joustamattomia, että ennalta on selvää ettei töitä koskaan tule löytymään. Niitä on täällä aika paljon. Että suoraan pitäisi olla hyvinpalkattu siisti sisätyö, eikä tajuta että enemmistö on aloittanut paljon vaatimattomammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä! Työttömyys on monelle ihan oma valinta, koska on niitä toiveita ja tilanteita. Silloin on helppo huudella, että ei minua saa pakottaa.
Aika monen toive on vain saada töitä. Ei kukaan voi kouluttautua jatkuvasti, yhteiskunnan varoja siihenkin menee. Minulla on neljä, kaksi opisto+kaksi amk ja vasta se neljäs työllisti kunnon töihin. Sainpa siitäkin haukkuja, että enkö osaa muuta kuin kouluja käydä. Puolet noista kävin kuitenkin työn ohessa. Toinen työllisti jo opintojen aikana ja kävin sen työn ohessa loppuun, mutta se firma meni konkkaan ja alan työttömyys räjähti hetkessä käsiin. Kolmas piti olla työllistävä, mutta onnistuin saamaan vain pätkiä. Neljäs onnisti sitten ja nyt on hyvä. Mutta piti se perhe kuitenkin ottaa huomioon ja valita koulutukset, missä ei tarvitse satojen kilometrien päähän lähteä tai mitä voi opiskella osin kotona.
Vierailija kirjoitti:
En tunne elämäntapatyöttömiä, eikä täällä haukuta omatta syyttä työttömäksi jääneitä, jotka äkkiä hankkii uuden työn.
Mitä täällä ei jakseta, on nämä jotka vaativat epärealistisia ja ovat niin joustamattomia, että ennalta on selvää ettei töitä koskaan tule löytymään. Niitä on täällä aika paljon. Että suoraan pitäisi olla hyvinpalkattu siisti sisätyö, eikä tajuta että enemmistö on aloittanut paljon vaatimattomammin.
Kyllä minnä olen nähnyt sadoissa viesteissä että kaikki työttömät niputetaan niihin elämäntapatyöttömiin, joista suurin osa keskustelupalstoillakin on vain trolleja.
Asuin vähän aikaa 90-luvulla pikkupaikkakunnalla Etelä-Pohjanmaalla.
Erästä rivaria kutsuivat "työttömien taloksi", siihen kunta majoitti rappioalkoholisteja, siis sellaisia Lasolia juovia ja alleen laskevia.
Kovat olivat asenteet työttömyyttä kohtaan. Nyt ko. paikkakunta on kriisialuetta työttömyyden takia...
Ap lisää vielä ettei ole itse työtön vaan lomalla nyt. Olin kyllä takavuosina, mutta viimeksi 2010 ja sen jälkeen en ole enää ollut. Yksi kummallisuus näissä keskusteluissa on, että jos tekee tämän tapaisen aloituksen, älyllisesti heikkolahjaiset olettavata aina aloittajan olevan työtön.