Talon rakentaminen 50 vuotiaana. Onko ihan typerä idea?
Ei olla koskaan rakennettu mutta haluttais muuttaa. Sitä mitä haetaan, niin ei ole myynnissä. Joten rakentaminen on melkein ainoa vaihtoehto saada sitä mitä halutaan.
Onkohan ihan typerä idea alkaa rakentaa 50 vuotiaana taloa?
Kommentit (76)
Puolivuosisataa takana ja olet onnistunut säilymään ainutlaatuisena lumihiutaleena? Ihanko aikuisten oikeesti mikään jo rakennettu asumus ei passaa?
Jos ympäristö- ja taloudellisetjärkisyyt eivät kuitenkaan ole riittävän vakuuttavia, heitän vielä pari, omaan hyvinvointiisi liittyvää syytä, ensinnäkin stressi on erittäin haitallista elimistöllesi, eritoten kun alkaa jo olla kilsoja mittarissa, lisäksi tuollainen projekti on järkyttävä aika- ja energiasyöppö. Arvelen että melko kevyesti pinnistämällä pystyt keksimään parempaakin tekemistä päiviesi iloksi.
Jouditteko ottamaan lainaa rakentamiseen, jos kyllä niin on typerä idea.
Rakensimme viimeisen talomme kun olin 58v ja remontoimme ulkomailla toisen kun olin 62v
Rakentamista miettisin kaksi kertaa, jos ei ole tieto-taitoa (oli ikä mikä tahansa). Rakennuttaa voi minkä ikäisenä vain kunhan on miettinyt raha-asiat kunnolla.
On se aika tyhmä idea. Tulet luultavasti vain huijatuksi. Rehellisiä rakentajia on todella vaikea löytää. Sopimuksen kun teet niin silti alkaa inttäminen, että mikään ei kuulu sopimukseen. Sitten saat tapella vuoden pari ja vaikka voittaisit, niin järki menee :D
Ei tietenkään. Ei siinä ole mitään ikärajoja. Kunhan olet realisti. Älä ajattele tekeväsi jotakin itse. Siis siellä työmaalla. Keskity hankintoihin. Palkkaa rakennusalan ammattilainen avuksi. Ammattilainen on se, jolle siitä pitää maksaa aikuisten oikeasti rahaa. Älä käytä vaimon siskonpoikaa, vaikka se onkin opiskellut kolme vuotta tekulla. Rakennusalan ammattilainen tulee paljon halvemmaksi, kuin se lakimies sitten myöhemmin, kun p..ska on jo housussa.
En ymmärrä kysymystä. Onko taustalla tämä raivostuttava suomalainen ajatusmaailma että viimeistään nelikymppisenä kaiken pitää olla valmista? Sitten vain kädet ristiin ja viikatemiestä odottamaan.
Minä ainakin aion, jos vain universumi niin suo, rakentaa viimeisen talon eläkeiän kynnyksellä. Silloinkin ajattoman mutta sen verran trendejä mukailevan että myyminen on helppoa. Yhdessä tasossa, kaksi makuuhuonetta, sopivasti säilytystilaa yms, niin varmasti menee kaupaksi. Jos meinaan olla kovin pitkäikäinen niin tämänkin talon saa remontoida kerran!
Siinä vähän perspektiiviä ap:lle ja muille. Unelmiaan saa ja pitää jahdata koko elämän ajan.
Vanhempani olivat yli 50 vuotiaita kun rakensivat entisen talonsa viereen uuden talon. Entisen ongelma oli tilat kahdessa kerroksessa. Uuden rakensivat yhteen tasoon esteettömästi. Pystyivät asumaan uudessa talossa pidempään kuin olisi vanhassa onnistunut.
Hyvin se heiltä onnistui. Tekivät paljon itse. Tosin kokemusta oli edellisistä rakennusprojekteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tuumattiin just, että jos sopivaa ei löydy, niin ensi vuonna voisi miettiä rakentamista. Lapset ovat lähteneet ja nyt olisi aika aikuiselle kodille, meille kahdelle. Pienempää ja intiimimpää. Kivaa piha-aluetta.
Lainaa ei tarvitsis ottaa, ellei ihan älyttömiä keksitä.
N53 ja M49
Toivottavasti teillä on realistinen läditus rakentamisen kuluista. Rakentaminen on kallista, rakennuttaminen todella kallista. 2000-2500 per neliö.
Helposti menee tuon päällekin. Realismia on nykyään 3000 euroa neliö. Varsinkin pienemmässä talossa on paljon sellaisia rakentamisen peruskuluja jotka ovat ihan yhtä isoja kuin isommassa talossa. Pitää aina neliöstä riippumatta saada sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät, rakentaa ne kalleimmat tilat kuten keittiöt, vessat, pesutilat ja saunat, olla valvojat, suunnittelijat jne.
Meillä juuri rakenteilla talviasuttava pieni vapaa-ajanasunto (n.60 m2) eikä sen kuluja kyllä saa millään ilveellä alle kolmeen tonniin neliö vaikka tekee paljon itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tuumattiin just, että jos sopivaa ei löydy, niin ensi vuonna voisi miettiä rakentamista. Lapset ovat lähteneet ja nyt olisi aika aikuiselle kodille, meille kahdelle. Pienempää ja intiimimpää. Kivaa piha-aluetta.
Lainaa ei tarvitsis ottaa, ellei ihan älyttömiä keksitä.
N53 ja M49
Toivottavasti teillä on realistinen läditus rakentamisen kuluista. Rakentaminen on kallista, rakennuttaminen todella kallista. 2000-2500 per neliö.
Helposti menee tuon päällekin. Realismia on nykyään 3000 euroa neliö. Varsinkin pienemmässä talossa on paljon sellaisia rakentamisen peruskuluja jotka ovat ihan yhtä isoja kuin isommassa talossa. Pitää aina neliöstä riippumatta saada sähkö-, vesi- ja viemäriliittymät, rakentaa ne kalleimmat tilat kuten keittiöt, vessat, pesutilat ja saunat, olla valvojat, su
Mitä ihmeen mini-huvilaa te oikein rakennatte, jos kulut on 3000€/m?
Joku Lammin kivitalo marmorilattialla ja maalämmöllä? Räjäytitte ja paalutitte ja maanrakennusfirma viilasi vähän linssiin? Onko sen katto kuparia?!
Vierailija kirjoitti:
Siinä Grand Design Suomi-ohjelmassa oli 77-v nainen, joka rakennutti talon itselleen.
Tuli kauhean näköinen pytinki.
Vanhempani rakensivat talon 70-vuotiaina. Eläkeläisinä eivät edes hakeneet lainaa, vaan maksoivat kaiken suoraan, esim. edellisen talon myynnistä saaduilla rahoilla. Ja oikeasti rakensivat itse, eivät rakennuttaneet. Ja ovat oikein tyytyväisiä!
Rakensimme pääosin itse nykyisen talomme (3.) kun olimme 58/53v ja remontoimme talon ulkomailla kun olimme 62/57v
Voisin hyvin tehdä tämän uudelleenkin, luultavasti en enää täysin itse mutta mukana kuitenkin.
Puppa kirjoitti:
Netissä on paljon päteviä videoita, niillä onnistut.
Ja mikään ei voi mennä vikaan.
On ihan typerää, ei näin vanhana enää kannata rakentaa. Itse en ainakaan enää rakentaisi mitään.
ON
siihen ikään mennessä pitäö olla jo talo rakennettu ja velat maksettu, minulla on näin ja näin se on OIKEIN
Vierailija kirjoitti:
Onko vahva parisuhde? Se kuulemma menee koetukselle taloa rakentaessa.
Tämä. Tai sitten suhde paranee.
Meitä on 4 kaveripariskuntaa jotka rakensimme 1. talomme 98-01 ja olemme yhä kaikki naimisissa samojen kanssa:)
Meillä takana jo 3 raksaa ja 1 remppa osin etänä ulkomailla. Mutta työnjako ja muut velvollisuudet raksan aikana on tarkasti jaettu eikä turhista ole kitisty sen vuoden aikana.
Kustannukset voivat paisua, joten raha ratkaisee. Ikä tuskin on este.
Ei tietenkään, siis ainakaan iän takia. Nykyään näkee kummallista ajattelua, jossa jo viisikymppisenä, jolloin työelämääkin on jäljellä vielä 15-20 vuotta, aletaan himmailla kuin oltaisiin viimeisiä vuosia eläviä vanhuksia. Voinko vielä ostaa omistusasunnon, voinko rakentaa talon, voinko muuttaa omakotitaloon maalle vai täytyisikö jo muuttaa kaupunkiin palvelujen lähelle koska pianhan ei pärjää enää maalla... Tällainen ajattelu on älytöntä omien hyvien vuosien pilaamista ja ihan turhaan. Sitä vanhuutta voi murehtia sitten, kun se oikeasti on ajankohtainen sillä tasolla että liikkuminen vaikeutuu ja jaksaminen vähenee, eli ilman erityisiä sairauksia 75 ikävuodesta eteenpäin ehkä, ei sitä viisikymppisenä vielä kannata miettiä.
Omat vanhempani muuttivat eläkkeelle päästyään saareen. Siellä ne elää tyytyväisenä vielä 77- ja 79-vuotiainakin. Olisi sekin, jos olisivat jonkun huolien ja pelkojen takia jättäneet haaveensa toteuttamatta, ja jäänyt yli 10 vuotta jo erittäin hyvää elämää siellä saaressa elämättä. Kyllä sieltä pääsee sitten kaupunkiin palvelutaloon vaikka, kun on tarve. Tällä hetkellä eivät koe mitään halua tai tarvetta vielä sellaiseen.
Onko vahva parisuhde? Se kuulemma menee koetukselle taloa rakentaessa.