Talon rakentaminen 50 vuotiaana. Onko ihan typerä idea?
Ei olla koskaan rakennettu mutta haluttais muuttaa. Sitä mitä haetaan, niin ei ole myynnissä. Joten rakentaminen on melkein ainoa vaihtoehto saada sitä mitä halutaan.
Onkohan ihan typerä idea alkaa rakentaa 50 vuotiaana taloa?
Kommentit (76)
Lumitöitä jaksat tehdä itse 65-vuotiaaksi ja kuolet noin 80-vuotiaana. Mikäpä siinä, jos on käteistä rahaa sen verran.
Mun appivanhemmat rakensi melkein kuusikymppisinä ja on siellä nyt riehuneet viisitoista vuotta. Talo on pieni ja rakentaminen tuli halvaksi, lainan maksoivat muutaman vuoden päästä pois saatuaan perintöä. Nyt asuminen on todella halpaa mutta kaupunkiin kulkemiseen menee rahaa. Toisekseen talo on kyllä yksikerroksinen mutta paikkaa olisivat voineet miettiä paremmin, tuolla voi tulla kohta hankaluuksia (mäki, muutama porras jne.). Talo on todnäk lähes arvoton heidän jäljiltään aikanaan, kun eivät pidä paikkoja yhtään kunnossa.
Pääasia ettei vuokralla asu. Voi hel***ti !
Vierailija kirjoitti:
Lumitöitä jaksat tehdä itse 65-vuotiaaksi ja kuolet noin 80-vuotiaana. Mikäpä siinä, jos on käteistä rahaa sen verran.
🤣🤣
Olen 65v ja jaksan kyllä vielä muutaman vuoden... Sen jälkeen työllistän kylän nuorisoa
Vierailija kirjoitti:
Sellainen 50v joka haluaa vielä rakentaa talon vois hommata itselleen ihan oikean elämän ja elämyksiä.
En ihan ymmärrä kommenttia?
Minkä elämän, mitä elämyksiä?
Kyllä me olemme eläneet ja kokeneet vaikka mitä kuluneiden 15 vuoden aikana, rakennettu 3. talo ja rempattu 4. ulkomailla. Jokainen päivähän on elämys!!
Vierailija kirjoitti:
Onko vahva parisuhde? Se kuulemma menee koetukselle taloa rakentaessa.
Voi jestas. En näe kyllä mitään syytä, miksi keski-ikäisillä joku rakentaminen vaikuttaisi parisuhteeseen. Eri asia nuorina jos toinen on raksalla koko ajan ja toinen uupuu kodin ja lasten hoidossa.
Me tehtiin aivan valtava remontti osin lahoon, osin homeiseen taloon josta piti uusia melkein kaikki paitsi vesikatto. Se kolme vuotta vaan lujitti suhdetta, kun yhdessä kaksin tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ihan typerää, ei näin vanhana enää kannata rakentaa. Itse en ainakaan enää rakentaisi mitään.
Itse täytin juuri viime kuussa 50 ja rakennutan taloa itselleni parhaillaan. Nuorempana ei tullut hankittua omistusasuntoa, koska jotenkin aina ajattelin, että sitten kun on parisuhde, niin yhdessä, mutta en mä koskaan löytänyt mitään pysyvämpää parisuhdetta jossa olisi sitouduttu mihinkään yhteisiin asuntolainoihin. Niinpä mä sinkkuna asustelin vuokralla vaan. Keski-iän kriisissä tajusin, että nyt ihan viimeistään on lopetettava sen unelmien prinssin odottelu, ja toteutettava unelmat ihan itse. Ja yksi unelma oli etätyö ja talo synnyinseudullani (ehdin asua 27 vuotta Helsingissä, missä en koskaan ole viihtynyt). Etätyö löytyi, ja talo on rakenteilla. Muitakin haaveita vielä on paljon.
En mä ymmärrä tätä vanhuusjuttua kyllä ollenkaan tässä iässä. No, naama
No tämä! Itsekin täytin just 50 enkä koe itseäni sen ikäiseksi millään muotoa. Ihan sama ihminen kuin nuorempana, toki lisättynä elämänkokemuksella. Jotkin nuoremmat tuttavani tuntuvat olevan henkisesti vanhempia sekä ulkonäöllisesti kuin esim. itseäni vanhemmat. Miksi alkaa käyttäytyä eri tavalla ihan vaan siksi, että ikä kertoo jotain lukemaa?
Eihän siinä talossa ehdi asua kuin max. 20 vuotta, ennen kuin vanhuuden vaivat ja kolotukset ovat niin suuret, että pitää muuttaa palvelutaloon tai ainakin kerrostaloasuntoon. Aivan toista se on nuorena rakennettu omakotitalo.
Hommiin vaan. Jos ei tuohon ikään ole koskaan rakentanut tai remontoinut mitään, niin ei kannata kuvitella tekevänsä itse juuri muuta kuin siivousta ja maalausta. Jos puolestaan on osaamista edes jonkin verran, niin ei talon rakentaminen mitään rakettitiedettä ole. Amatöörillä tosin tekeminen kestää vähintään kaksi kertaa kauemmin kuin ammattilaisella, koska asioiden miettimiseen ja selvittämiseen menee helposti tolkuttomasti aikaa.
Olisi kiva rakennuttaa sellainen pieni 42 neliön talo, jollaisesta oli tänään juttua lehdessä. Sitten siihen pieni piha, jossa kasvattaa kukkia ja hyötypuutarha.
N50+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vahva parisuhde? Se kuulemma menee koetukselle taloa rakentaessa.
Voi jestas. En näe kyllä mitään syytä, miksi keski-ikäisillä joku rakentaminen vaikuttaisi parisuhteeseen. Eri asia nuorina jos toinen on raksalla koko ajan ja toinen uupuu kodin ja lasten hoidossa.
Me tehtiin aivan valtava remontti osin lahoon, osin homeiseen taloon josta piti uusia melkein kaikki paitsi vesikatto. Se kolme vuotta vaan lujitti suhdetta, kun yhdessä kaksin tehtiin.
Rakennettu 3 ja rempattu 1, yhdessä onnellisesti 29v. Yksikään rakentaneista ystäväpareista ei ole eronnut
Vierailija kirjoitti:
Hommiin vaan. Jos ei tuohon ikään ole koskaan rakentanut tai remontoinut mitään, niin ei kannata kuvitella tekevänsä itse juuri muuta kuin siivousta ja maalausta. Jos puolestaan on osaamista edes jonkin verran, niin ei talon rakentaminen mitään rakettitiedettä ole. Amatöörillä tosin tekeminen kestää vähintään kaksi kertaa kauemmin kuin ammattilaisella, koska asioiden miettimiseen ja selvittämiseen menee helposti tolkuttomasti aikaa.
Kuten sanoit itse, ei se rakettitiedettä ole joten miten 50-vuotias ei enää osaisi oppia? 😄 Me alettiin opetella vain vähän alle viiskymppisinä ja hyvin meni. Otettiin selvää asioista, oli kaksi rakentamisen ammattilaista tukena neuvomassa joissain kohtaa, mutta hekin vain etänä. Kaksin tehtiin, minä ja mieheni ja hyvä tuli!
Vierailija kirjoitti:
Ei se typerä idea ole.
Mahdollisen lainan maksamisessa toki pitää ottaa huomioon eläköityminen. Että joko se maksuaika on max 15 vuotta tai eläkkeestä on myös varaa maksaa sitä (koska eläke on hyvä, koska on muitakin tuloja tai koska se on otettu huomioon maksusuunnitelman erissä) tai talo aiotaan jossain vaiheessa myydä, vaihtaa pienempåån ja loput velat kuitata sillä.
Eläkeläisillä on varmat tulot ja siitä se pankki tykkää.
Itsekin ajattelin rakentaa ja olen kohta 60-vuotias. Missä vaiheessa se tulevaisuuden suunnittelu pitäisi lopettaa ja muuttaa palvelutaloon homehtumaan. Tosin mietin kyllä ettei mitään muuta kuin yksi kerros jos sitten ei enää jalka nouse. Mutta loppuelämän talon aion rakentaa. Koirille tilaa pihalla ja talosta mahdollisimman ekologinen ettei kriisit häiritse.
Kaveri rakennutti uuden talon 50-vuotiaana eikä siinä mitään ihmeellistä. Siis oletko sinä ihan itse rakentamassa alusta loppuun? Jos on aikaa ja rahaa, niin mikä estää?
Sellainen 50v joka haluaa vielä rakentaa talon vois hommata itselleen ihan oikean elämän ja elämyksiä.