Mitä tapahtuisi, jos lähes kaikki sosiaaliturva lopetettaisiin?
Syntyisikö katastrofi vai kääntyisikö kaikki lopulta parhain päin?
Kommentit (587)
Eihän tuo tarkoita kuin sitä, että valtio tekisi itsensä tarpeettomaksi rasitteeksi melko suurelle joukolle ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Perinnöstä. Minun tuttu on 37 ja hänellä molemmat vanhemmat kuolleet.
On toki myös 60-vuotiaita ihmisiä, joilla vanhemmat vielä elossa.
Tutullani on pienet lapset.
Saivat toki perintörahaa uuteen asuntoon, mutta ei ole toisella puolella mummulaa mihin veisi lapsia hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Samat verot maksetaan, sinä omasta osasta ja ne jotka perii nuo loput omasta osasta.
Vastaus: Et sitten ymmärtänyt lukemaasi? Et sitten ajatellut, että ne seuraavassa polvessa välttyy siltä verotusasteelta kun ne perii mahdollisesti samat/samanarvoiset omistukset aikoinaan sulta.
Ja en jaksa ryhtyä veroneuvojaksi, kun näinkin itsestäänselvä asia on hankala ymmärtää. Voisit saada merkittäviä hyötyjä verotuksellisesti, jos jättäisit jankkaamisen.
Et sitten itse lukenut minilexiä.
Sinä maksat verot siitä mitä perit ja se joka saa loppuosan siitä mitä perii. No joo saa sun lapset perinnön aiemmin, mutta jos ne on opiskelijoita tai alaikäisiä niin hankalaa on.
Minulla toinen vanhempi kuollut ja alaikäisiä lapsia.
Toinen vanhemmista on siis elossa. Kai te sitten ootte jo järjestelleet omaisuuden siten, että tulee mahdollisimman vähän perittävää? Vai ette?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä on täysin uusavuttomia, joten katastrofi siitä tulisi. Jos otetaan joku toimistotyöntekijä ja pistetään lapionvarteen, miten kauan jaksaa lapioida että saa kelakorvattavat lääkkeet lapioitua kasaan. Tai toimittaja, joka pistetään hevosella kyntämään pelto. Miten käynee?
Miten ne lääkkeet siis tulisi lapioimalla? Tekniikastakin luovuttaisiin ja toimistotöistä? Tässä taisi olla nyt puhe sosiaaliturvan lakkauttamisesta, ei mistään palaamisesta 1800-luvulle.
Ei modernissa yhteiskunnassa voi valita vain osaa asioista. Asioilla on erittäin vahva keskinäinen riippuvuus. Sosiaaliturvan lakkauttaminen johtaisi väistämättä yhteiskunnan voimakkaaseen jakautumiseen rikkaaseen eliittiin ja köyhään työväestöön. Rikas eliitti porskuttaisi vartioiduilla asuinalueilla ja muualla vallitsisi joko anarkia tai sitten eliitin kontrolloimalla väkivallalla hallinnassa pidettävä järjestys. Välivalta ei tuollaisessa yhteiskunnassa tarkoittaisi pelkästään rikollisten kurissa pitämistä, vaan väkivallalla pidettäisiin kurissa myös ne ihmiset, jotka haluaisivat muuttaa yhteiskuntaa tai jopa kaataa eliitin. Kumpikaan vaihtoehto ei ole kovin mukava tavalliselle (eliittiin kuulumattomalle) ihmiselle. Maailmalta ja historiasta löytyy aivan riittävän paljon esimerkkejä siitä, millainen yhteiskunnasta muodostuu, jos yhteiskunta on hyvin eriarvoinen (= ei ole sosiaaliturvaa).
Ymmärrän toki, että kovasti rahakeskeisiä ihmisiä kiehtoo ajatus yhteiskunnasta, jossa ei tarvitse välittää kuin itsestään. Valitettavasti harva heistä osaa ajatella seurauksia. Monilla on harhakuvitelma siitä, että oma menestys on seurausta pelkästään omasta ahkeruudesta ja lahjakkuudesta, eivätkä he ymmärrä, että oikeasti onnella ja kotitaustalla on todella suuri osuus menestyksessä. Jokaista ahkeraa ja lahjakasta menestyjää kohti on satoja tai tuhansia yhtä ahkeria ja lahjakkaita ihmisiä, joilla oli huonompi onni tai tausta, joka esti ahkeruuden ja lahjakkuuden hyödyntämisen (satuit sairastumaan väärällä hetkellä, perheesi ei tuntenut oikeita ihmisiä, tai et pystynyt hankkimaan alkupääomaa). Jokaisen menestyvän ihmisen pitäisi muistaa olevansa myös poikkeuksellisen onnekas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Samat verot maksetaan, sinä omasta osasta ja ne jotka perii nuo loput omasta osasta.
Vastaus: Et sitten ymmärtänyt lukemaasi? Et sitten ajatellut, että ne seuraavassa polvessa välttyy siltä verotusasteelta kun ne perii mahdollisesti samat/samanarvoiset omistukset aikoinaan sulta.
Ja en jaksa ryhtyä veroneuvojaksi, kun näinkin itsestäänselvä asia on hankala ymmärtää. Voisit saada merkittäviä hyötyjä verotuksellisesti, jos jättäisit jankkaamisen.
Sinä maksat verot siitä mitä perit ja se joka saa loppuosan siitä mitä perii. No joo saa sun lapset perinnön aiemmin, mutta jos ne on opiskelijoita tai alaikäisiä niin hankalaa on.
Minulla toinen vanhempi kuollut ja
Minun perintöasiat on hoidossa, ei huolta.
Suomestahan ollaan kovaa vauhtia tekemässä Amerikkaa. Köyhät telttaan kadulle, vähän voi tulla kylmä talvella. Onneksi itsellä on koulutusta ja kielitaitoa, niin maan vaihto varmaan onnistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla toinen vanhempi kuollut ja alaikäisiä lapsia.
Minilexin soveltaminen on eri asia kuin lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Suomestahan ollaan kovaa vauhtia tekemässä Amerikkaa. Köyhät telttaan kadulle, vähän voi tulla kylmä talvella. Onneksi itsellä on koulutusta ja kielitaitoa, niin maan vaihto varmaan onnistuisi.
Norjan tinder on kovassa huudossa.
Yksi tuttu muutti jo sinne. Kannattaa muuttaa kuukautta ennen, kuin työt alkaa. Kaiken maailman paperiasioita hoidettava.
Palkka toimistotöistä 3000 netto ja vuokra 1000 netto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopas se iigori keksi maailmanlopun harmageddon aiheen.
Ainut vaan, että suomalaiset ovat aina näin pienenä kansana ja maana osanneet korjata asioita, koska kuitenkin eletään demokratiassa.
Ei täällä Suomessa tosiaan ketään jätetä.
Ap voisi nyt oikeasti ryhtyä pohtimaan, että mitä hän itse coisi tehdä kuvittelemilleen epäkohdille esumerkiksi siellä pietarissa.
Ai Suomessa ei ketään jätetä? Älä puhu paskaa. En tiedä onko AP iigori vai ei, mutta sinä olet sinisilmäinen. Oma elämäni on täydellinen esimerkki siitä, kuinka ihmisiä todellakin jätetään oman onnensa nojaan kunnes alkaa käytännössä pakottamaan oikeistoimilla lääkäreitä ja viranomaisia tekemään työnsä niin kuin kuuluu.
Sosialisti maksakoot itse huumelääkkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Valtio voisi alkaa jakamaan syanidipillereitä niille, jotka eivät kykene itseään elättämään.
Eiku, lain laatijoille pilleriä. Eiku, montaks niito,pahimpia jos ensin ottaa.
Onneksi ei tule tapahtumaan. Suomi on Eu:n jäsen ja sitä kautta sosiaaliturvan poistaminen on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla toinen vanhempi kuollut ja
Minilexin lukeminen eri asia, ok.
Oletko ollut jo perunkirjoituksissa?
Minä olen.
Yleensä työttömyystukien määrästä paasaa ne jotka ei ole olleet työttöminä tai ovat vain vähän aikaa ja perinnöstä ovat tietävinään ne jotka eivät vielä mitään ole perineet.
Ja sitten itketään, kun ei niitä tukia saakaan niin paljon mitä palstan trolli kertoi.
Ne on vähemmän joo todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei syntyisi kun köyhille, joilla ei olisi varaa ehkäisyyn, ja nämä sitten eläisivät rääsyissä ja tekisivät jotain kengänkiillotusta, varastelisivat, piikoisivat 5v rikkaiden kodeissa soppalautasen liemipalkalla.
Keskituloisten olisi mietittävä miten hoitaa lapset, jääkö jompikumpi kotiin vai hoitaako isovanhemmat kunnes ovat niin huonokuntoisia, että heitä on hoidettava, toki noita köyhiä voisi ottaa nurkkiin asumaan ja hoitamaan.
Sairastua ei kannattaisi, harva nyt elävä yli 50v saisi mitään sairauskuluvakuutusta enää mistään. Kuoltaisiin nuorena. Lapsi ja synnyttäjä kuolemat olisivat arkipäivää.
Köyhien olisi Suomen oloissa asua jossain yhteisasunnoissa, perhe tai pari pienessä huoneessa.
Jos yhteiskunnassa ei ole sosiaaliturvaa, ei ole myöskään keskiluokkaa. Keskiluokan hyvinvointi olisi täysin riippuvaista eliitin maksukyvystä, maksuhalusta ja mielivallasta. Sosiaaliturvattomassa yhteiskunnassa keskiluokasta putoaisi köyhyyteen hyvinkin helposti.
Jätit sanomatta, että sosiaaliturvattomassa yhteiskunnassa olisi myös paljon prostituutiota (tapa ansaita rahaa sekin on). Ja lienee aika selvää, että sosiaaliturvattomassa yhteiskunnassa eliitti voisi tehdä aivan mielensä mukaan, koska poliisien olisi pakko tehdä eliitin mielen mukaan irtisanomisen pelossa. Eli jos rikas tekisi rikoksia, jotka kohdistuvat köyhiin, poliisi todennäköisesti kieltäytyisi tutkimasta rikosta tai jopa tuomitsisi uhrin syylliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä työttömyystukien määrästä paasaa ne jotka ei ole olleet työttöminä tai ovat vain vähän aikaa ja perinnöstä ovat tietävinään ne jotka eivät vielä mitään ole perineet.
Ja sitten itketään, kun ei niitä tukia saakaan niin paljon mitä palstan trolli kertoi.
Ne on vähemmän joo todellakin.
Huvittaa toi joka huutaa täällä, että kaikki saa 1400.
Voi tulla iso pettymys nyt kun tulee konkursseja.
Tulisi tälläinen amerikkalainen meininki ..syntyisi slummit ja asunnottomien alueet...köyhille lapsille tulisi omat koulut jossa saisi vain vajaata opetusta ja terveydenhuolto loppuisi osalle kansasta kokonaan..
Joskus 50 luvulla suomessa ei ollut sosiaaliturvaa laisinkaan ja silloin oltiin perheiden varassa ja asuttiin maaseudulla jossa viljeltiin perunaa ja lypsettiin yhtä lehmää takapihalla.
Kaikki työttömät ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Ihan vaan tiedoksi, ei edes vaikka on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei tule tapahtumaan. Suomi on Eu:n jäsen ja sitä kautta sosiaaliturvan poistaminen on mahdotonta.
Ohhoh...tuo oli vitsi vitsi.
Kantiksilta kyllä voidaan leikata vaikka kaikki tuet pois kuten tänäkin hallitus nyt suunnittelee..
Minulla ei ole mitään tuloja ja nyt on menossa asumistuki kokonaan pois ja TT tukea en saa...tuleva yleistuki tekisi minusta täysin tuettomannja tulottoman
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Ihan vaan tiedoksi, ei edes vaikka on lapsia.
Konkursseja tulossa ja ihmiset puhuvat, että me haetaan sitten kelasta toimeentulotukea. Sen kun haette, mutta ette välttämättä saa, hakea aina voi toki.
Perinnöstä. Minun tuttu on 37 ja hänellä molemmat vanhemmat kuolleet.
On toki myös 60-vuotiaita ihmisiä, joilla vanhemmat vielä elossa.