Minkä verran tuette aikuisia lapsianne kuukaudessa?
18v muuttamassa opiskelemaan (yliopisto), ostimme hänen käyttöönsä asunnon (josta hän saa asumistuen ja maksaa meille vuokraa) ja auton, jonka kulut maksamme. Lisäksi maksoimme asuntoon huonekalut yms. ja tarkoitus on myös ostaa ruokaa ja opiskeluun tarvittavat välineet/maksut myös jne. Ja toki nyt kaljaa/muita juomia kohtuullisesti niin ei tarvii opiskelijabileissä kuivin suin olla. Toki vaadimme myös, että opinnot etenevät ja että arvosanat eivät ole ykköstä tai kakkosta.
Miten teillä muilla, kuinka paljon tuette lapsianne, opiskelevia tai aikuisia? Ajatus olisi jatkaa tukea niin pitkään kuin elämme.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka vanhemmat olisivat kuinka varakkaita, niin jälkeläisen on hyvä oppia elämään "suu säkkiä myöten". Siis pitää osata käyttää rahaa sen mukaan, mihin on varaa. Maailmalta on kuultu tunnetuista henkilöistä, joiden lapset saavat vain kohtuullista viikkorahaa, ei jättisummia. Vanhemmat ovat varmasti nähneet seurapiireissään, että rahankäyttö ja elämäntapa voivat riistäytyä käsistä. On hyvä auttaa hiukan, mutta liiallinen antaminen voi olla karhunpalvelus nuorelle."
Vain Suomessa ajatellaan näin, että kurjuudessa eläminen opettaa. Fiksut vanhemmat opettavat sijoittamisen lapselleen jo nuoruudesta lähtien. Se raha opetetaan poikimaan.
Juuri näin. Pidän erittäin tärkeänä, että lapset oppivat itsenäisesti sijoittamaan jo nuorena. Heillä on perittyjä osakkeita, mutta hyvä että oppivat sijoituksen alkeet ja oman tyylinsä sijoittaa. Itselleni rahan käytössä tuo on se hankalin puoli. Usein lopulta tyydyn vain rahastoihin tai EFT:hin, jotka ovat helppoja.
Lapset siis sijoittuvat säännöllisesti myös opiskeluaikana. Käyvät myös töissä, mutta maltillisesti (pari vuoroa viikossa). Maksamme kalliit ostokset (esim. kodinkone tai talvitakki), käymme joskus yhdessä kaupassa ja annamme 100 e/kk per lapsi tilille.
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka vanhemmat olisivat kuinka varakkaita, niin jälkeläisen on hyvä oppia elämään "suu säkkiä myöten". Siis pitää osata käyttää rahaa sen mukaan, mihin on varaa. Maailmalta on kuultu tunnetuista henkilöistä, joiden lapset saavat vain kohtuullista viikkorahaa, ei jättisummia. Vanhemmat ovat varmasti nähneet seurapiireissään, että rahankäyttö ja elämäntapa voivat riistäytyä käsistä. On hyvä auttaa hiukan, mutta liiallinen antaminen voi olla karhunpalvelus nuorelle."
Vain Suomessa ajatellaan näin, että kurjuudessa eläminen opettaa. Fiksut vanhemmat opettavat sijoittamisen lapselleen jo nuoruudesta lähtien. Se raha opetetaan poikimaan.
Et tainnut ymmärtää edellistä viestiä. Vaikka rahaa tulisi kuinka paljon, tili voi olla nollilla, kun rahaa ei osata käyttää järkevästi. Kun rahankäytön hallitsee, niin tulee toimeen paljon vähemmällä eikä .tarvitse kärsiä rahattomuudesta tai kurjuudesta.
Tarkoituksenahan tässä on tukea "lasta" opiskelujen aikana ja siirtää myös varalisuutta pidemmän ajan kuluessa ilman veroseuraamuksia - laillisesti. Joku kysyi opintojen seuraamisesta - totta kai me haluamme nähdä, että opinnot etenevät ja että arvosanat ovat hyviä. Tarkoituksena on mahdollistaa täysipainoinen opiskelu ilman huolia toimeentulosta eikä rahoittaa biletystä. Myöhemmin kun työllistyy (käytännössä varmaa ko. alalla), toivottavasti alkaa sijoittamaan palkkatulojaan meidän rahoittaessamme elinkustannuksia. Sekä opintomenestys että sijoittaminen lienevät aika lailla itsestäänselvyyksiä, sen verran hyvin lapsemme tunnemme mutta kuitenkin etenkin alkuvaiheessa on pakko hieman valvoa, ettei opiskelijaelämä vie mennessään.
Miljardi euroa per kuukausi. t. sveitsi
Miksi aikuisia lapsia pitää tukea? Mikseivät pärjää itse?
Annoin 3500e molemmille kun täyttivät 18v.
Sen jälkeen maksanut puhelinlaskuja esim intti aikana.
Eipä nuo mitään tukea tarvii. Fiksuja ja pärjääviä nuoria ovat.
En yhtään. Lapsillani on enemmän rahaa kuin minulla, ovat 18 ja 22.
Oletko varma, että tuet? Minusta vaikuttaa, että osittain estät aikuisuuteen kasvamisen. Aikuinen on vastuussa omasta elämästään, nyt vastuussa olette te.
Asuu kotona tällä hetkellä ja on kokopäivätöissä. Asuu ilmaiseksi, autonvakuutus on osa meidän pakettia. Maksetaan ravintolassa syömiset ja ulkomaanmatkat, jos on meidän mukana. Omat reissut ja huvit eli kavereiden ja poikakaverin kanssa maksaa itse. On kyllä aika kultapossu tällä hetkellä. On pieni palkka, saa alle 2000 käteen, mutta toisaalta se on todella paljon, kun kerran siitä ei tarvi maksaa kuin huvinsa, ripsensä, kyntensä, vaatteensa ja matkansa. Nyt on rohkaistu säästämään ja laittaakin rahastoon aika paljon, koska ei saa tuota rahamäärää käytettyä kuussa. Hänen kaverinsa joko opiskelevat tai asuvat omillaan, joten menot asettuu kaveripiirin mukaan. Olen sanonut, että "säästä, säästä, kiität itseäsi jälkikäteen". Ai niin, säästän edelleen lapselle 200 Euroa/kk rahastoon kuten olen säästänyt koko hänen ikänsä.
Ollaan puhuttu, että ensi vuonna on pakko hakea kouluun ja muuttaa omilleen. Ollaan sovittu, että saa sen jälkeen 300 Euroa/kk meiltä eli ns. ruokarahat. Jatkan edelleen rahastosäästämistä. Olen lapsille sanonut, että säästän heille nyt ja saattaa olla, ettei sitten perintöä ole, jos innostun tuhlaamaan. Tuen nyt. Heille tulee sellaiset pesämunat esimerkiksi asuntoon tai jos jättävät rahastoihin ja itse säästävät hieman päälle, niin on eläkerahat kasassa, vaikkei eläke tommosesta 19v. tunnu ihan ajankohtaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aikuisia lapsia pitää tukea? Mikseivät pärjää itse?
Miksi lapsemme pitäisi ottaa lainaa opiskellaakseen, kuin voimme maksaa hänen elinkustannuksensa? Miksi emme siirtäisi varallisuuttamme lapsellemme jo hänen ollessaan nuori - juuri silloinhan hän eniten tarvitsee rahaa? Tuen vaatimuksena on kuitenkin opiskelu ja tavoitteellinen elämä eikä biletys ja rellestäminen. Pidemmällä tähtäimellä tarkoituksenamme on, että lapsemme voi sijoittaa lähes kaikki tulonsa.
Meillä ei aikuisille jaella rahaa. Nuorin on nyt 16 ja asuu vielä kotona. Loput asuu omillaan ja kummasti on löytynyt töitä ja opiskelupaikkoja. :)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei aikuisille jaella rahaa. Nuorin on nyt 16 ja asuu vielä kotona. Loput asuu omillaan ja kummasti on löytynyt töitä ja opiskelupaikkoja. :)
Eihän kyse ole siitä, etteikö löytyisi opiskelupaikkaa - se on jo. Emme näe järkeä siinä, että lapsemme koulun ohella tekisi vaikka puolikasta viikkoa töitä kaupan kassalla sen sijaan, että käyttäisi senkin ajan opiskeluun. Kesätöissä toki on nytkin, tämän kuun loppuun. Miksi emme jakaisi varallisuuttamme jo elinaikanamme?
Ei ole annettu meidän tytöille euroakaan paitsi lahjaksi välillä joku 50-100€. Opetettu pärjäämään itse ja kyllä siivet ovat kantaneet.
Sain kotoa lähtiessäni vanhoja astioita ja vaatteet. Muuta tukea ei tullut, kotona kiiteltiin kun en apua kysellyt ja silti minut jätettiin perinnöttömäksi. Apua olisin kyllä tarvinnut.
Tuntuu todella hurjalta ja kadehtittavalta katsoa millaisia rahoja monien lapset saavat.
Mihin lapsi muka tarvitsee esimerkiksi uutta autoa 18-vuotiaana? Ei siinä opi rahan arvoa ollenkaan. Kun joutuu elättämään itsensä, oppii myös arvostamaan omistamaansa.
T. Setä
Maksetaan molemmille nuorille lääketieteen opiskelu Virossa. Muut kulut maksavat itse, ovat kesät töissä ja kohtahan saa kandina työskennellä.