Ihmiset jotka eivät palauta astioitaan lounasravintolassa
Mikä teitä vaivaa? Ketä oikeen luulette olevanne?
Kommentit (66)
Minusta taas on käsittämätöntä, ettei tällainen palvelu sisälly hintaan. Hinnat sen kuin nousevat, mutta kohta pitää ruokakin kokata ravintolassa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siellä töissä.
Haluaisit maksaa annoksestasi enemmän, jotta ravintola palkkaisi lisää väkeä astioiden kuskaamiseen?
Nykyisellä henkilökuntamäärällä ei ole mitään mahdollisuuksia tyhjentää pöytiä ja kuljetella kymmenien ja satojen asiakkaiden astioita työvuoron aikana. Asiakkaalle sen yhden ja ainoan, oman, tarjottimen ja roskien loppukäsittely ei ole liikaa pyydetty.
Henkilökuntaa on juuri sen verran kuin sitä tarvitaan. Jos työ kuten astioiden kerääminen teetetään asiakkailla, henkilökunnan määrän voi pudottaa minimiin ja tulee noita ongelmia mihin viittasit. Etkö ymmärrä mistä tässä on kyse?
Henkilökuntaa on just sen verran että ei ole tarpeeksi. Sama myös ruokakaupoissa. Aina olisi tilaa muutamalle ,mutta kun ei palkata. Hän joka ei ole alalla ollut,ei tiedä. Jos lautaset jää pöytään, niitä ei henkilökunta kyllä kerkeä korjaamaan pois. Työntekijöitä tai tunteja ei tule lisää. Nim. ei enää alalla.
Vierailija kirjoitti:
Palautan heti jos ravintoloitsija maksaa minulle siitä, tai antaa ruoan hinnasta 2 euroa alennusta. Muuten ei.
Päinvastoin. Ne, jotka katsoo olevansa liian tärkeitä ihmisiä/mukamas hienoja, voisi ilmoittaa sen maksaessaan, niin voitaisi periä esim. 5e:n lisämaksu.
Käytöstavattomat tuollaiset on hyvä, ja käyttää sitten täyden palvelun ravintoloita, joissa se on valmiiksi hinnoissa mukana.
Se on totta, että salihenkilökunnan määrää ei ole mitoitettu tuollaisissa paikoissa pöytäpalveluravintoloiden vastaavaan. Siksi nestettä päässään olevat tekee tahallaan kiusaa muille ravintolan asiakkaille. Joko henkilkunta vie ne astiat ja muiden palvelu hidastuu/heikkenee, tai sitten likaisilla astioilla edellisen asiakkaan "varaaman" pöydän täydessä lounasravintolassa tyhjentää asiakas, joka paikan itselleen tarvitsee. Molemmat on väärin, ja noiden narsistiasiakkaiden veemäisyyden uhreja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siellä töissä.
Haluaisit maksaa annoksestasi enemmän, jotta ravintola palkkaisi lisää väkeä astioiden kuskaamiseen?
Nykyisellä henkilökuntamäärällä ei ole mitään mahdollisuuksia tyhjentää pöytiä ja kuljetella kymmenien ja satojen asiakkaiden astioita työvuoron aikana. Asiakkaalle sen yhden ja ainoan, oman, tarjottimen ja roskien loppukäsittely ei ole liikaa pyydetty.
Henkilökuntaa on juuri sen verran kuin sitä tarvitaan. Jos työ kuten astioiden kerääminen teetetään asiakkailla, henkilökunnan määrän voi pudottaa minimiin ja tulee noita ongelmia mihin viittasit. Etkö ymmärrä mistä tässä on kyse?
Olen eri, mutta henkilöstöruokalassa se sapuska maksaa yleensä lounasedun kanssa jonkun kympin. Se ei ole mikään ala carte -paikka pöytiintarjoilulla. Jos asiakkaat ovat valmiita maksamaan lisää erotusta veroedun päälle, niin varmaan sinne saisi jonkun blokkarinkin, mutta aika monella tuntuu hinta olevan jo nyt rajalla.
Lisäksi lounasruokalassa se vaihtuvuus on pääosin aika nopeaa ja ruuhkahuippuina pelkästään ruuan vaihtaminen noutopöytään, tiskaus sekä rahastus vaatii henkilökunnan panoksen. On asiakkaiden kierron kannalta nopeinta, että jokainen vie itse ne omat aterimensa siihen keräyspisteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palautan heti jos ravintoloitsija maksaa minulle siitä, tai antaa ruoan hinnasta 2 euroa alennusta. Muuten ei.
No sitten vaihtoehtosi on se, että et asioi siellä ravintolassa ollenkaan. Ei se, että menet sinne tekemään ilkivaltaa. Kyllä, tahallinen sotkeminen jättämällä astiasi pöytään on juuri sitä. Jos tarjottu palvelu ei kelpaa, niin älä osta palvelua. Mene sellaiseen ravintolaan, jossa on pöytiin tarjoilu tai syö kotona. Ei ole aikuiselle ihmiselle vaikeaa.
Ilkivaltaa? Maksaa ateriasta, syödä se ja lähteä? Mitä helvetin ilkivaltaa se on? En sotke yhtään mitään ylimääräistä, jos lattialle tippuu murusia niin ei ole minun tehtäväni siivota. Henkilökunta kerää astiat.
Sinun logiikallasi minun pitäisi varmaan viedä oma lautanen mukana ja käydä täyttämässä se keittiössä ettei vaan ravintolan tarvitse työllistää henkilökuntaa.
Musta tuntuis omituiselta jättää astiat pöytään, jos niille on varattu paikka minne viedä astiat. Kyllä siellä jossain on tiskari takahuoneessa. Vai tarjoilijako astiat tiskaa? En tiedä kun en pääse keittiöön kurkkaamaan. Mutta huomaan kyllä että monessa paikassa on työntekijöistä pulaa kun halutaan päästä halvalla. Kohta asiakkaat tiskaavat itse astiansa, tai syödään kertakäyttölautasilta. Parasta etten kirjoita näitä vinkkejä jos joku ravintoloitsija saa idean.
Ehkä ei tule ajatelleeksi. En ole törmännyt tällaiseen toimintatapaan missään muualla kuin Suomessa. Meillä oli juuri vieraita muualta kuin Suomesta, ja he ihmettelivät tätä suomalaista tapaa palauttaa astiat. Eivät oikein ymmärtäneet sitä mitenkään.
Käväisin äsken Barcelonassa. Siellä henkilökunta vei aina lounasravintolassa astiat pois. Ei nähdäkseni ollut edes mahdollista itse palauttaa niitä minnekään. Näin on ollut yleensä muuallakin. Jos suomalaisessa lounasravintolassa astiat on itse palautettava, niin voinhan minä niinkin tehdä jos tämä asianlaita on selkeästi merkitty. Muuten astiat saattavat jäädä pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siellä töissä.
Katselin viimeksi lounasravintolasta lähtiessäni kuinka tarjoilija oli ravintolan seinustalla tupakalla. Päätin että kyseisessä ravintolassa en palauta astioita enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vaihtoehtosi on se, että et asioi siellä ravintolassa ollenkaan. Ei se, että menet sinne tekemään ilkivaltaa. Kyllä, tahallinen sotkeminen jättämällä astiasi pöytään on juuri sitä. Jos tarjottu palvelu ei kelpaa, niin älä osta palvelua. Mene sellaiseen ravintolaan, jossa on pöytiin tarjoilu tai syö kotona. Ei ole aikuiselle ihmiselle vaikeaa.
Ilkivaltaa? Maksaa ateriasta, syödä se ja lähteä? Mitä helvetin ilkivaltaa se on? En sotke yhtään mitään ylimääräistä, jos lattialle tippuu murusia niin ei ole minun tehtäväni siivota. Henkilökunta kerää astiat.
Sinun logiikallasi minun pitäisi varmaan viedä oma lautanen mukana ja käydä täyttämässä se keittiössä
Ei vaan sinä et päätä, millaista palvelua siellä on tarjolla. Sen päättää ravintoloitsija. Jos sinulle ei kelpaa se palvelun taso, jota on tarjolla, niin sitten ei asioi siellä. Tässä ei ole mitään epäselvää normaaleille ihmisille.
Tyypillistä suomalaista palveluasennetta, asiakkaan täytyy palvella yritystä eikä päinvastoin. Sitten vielä melko aidontuntuisesti ihmetellään kun Suomen talous ei ole kasvanut eikä ulkomaankauppa vetänyt käytännössä 16 vuoteen...
Sivistysmaissa ei tällaista menoa hyvällä katsella, tämä on kuin neuvostoliiton ihmemaassa jossa kaikki oli päinvastoin kuin kaiken järjen mukaan pitäisi olla...
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas palauttaa astiansa, niin samalla vie joltakin työn ja työpaikan. Siksi en koskaan palauta, se on vain ahneiden yrittäjien kikka vähentää oman työvoiman tarvetta.
Tekopyhää jeesustelua, älä jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siellä töissä.
Katselin viimeksi lounasravintolasta lähtiessäni kuinka tarjoilija oli ravintolan seinustalla tupakalla. Päätin että kyseisessä ravintolassa en palauta astioita enää koskaan.
Ihailtavaa aatteen paloa, you go girl!
Vierailija kirjoitti:
Nämä lounaspaikat, joissa astianpalautus tarkoittaa, että asettelet joka helvetin haarukan ja veitsen omalle paikalleen ja lautaset ja lasit tiskikoriin jne. Nämä on niin vihon viimeisiä! Siinä aina viimeistään sotkee itsensä. Joissain paikoissa ei viitsitä edes vaihtaa niitä koreja ja yritä siinä sitten tunkee lautasia ja lasia sinne yh.
Tällaisissa paikoissa kieltämättä tulee houkutus jättää astiat pöytään. Sen vielä kestän, jos on tarjotin ja tarjottimen voi palauttaa kärryyn lähtiessään, mutta joka helvatun haarukan asettelu koriin niin se menee mun mielestä jo vähän asiakkaan aliarvioimisen puolelle. Olen siellä asiakkaana, en töissä.
Tämä. Palautan astiat mielelläni jos ne voi laittaa tarjottimella suoraan jollekin hihnalle. Mutta en ala jumaliste nyppimään ja lajittelemaam jokaista esinettä ja jätettä eri lokeroihin sormet ruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole siellä töissä.
Niin, myös ravintola-alalla työntekijöillä on taukoja. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä lounaspaikat, joissa astianpalautus tarkoittaa, että asettelet joka helvetin haarukan ja veitsen omalle paikalleen ja lautaset ja lasit tiskikoriin jne. Nämä on niin vihon viimeisiä! Siinä aina viimeistään sotkee itsensä. Joissain paikoissa ei viitsitä edes vaihtaa niitä koreja ja yritä siinä sitten tunkee lautasia ja lasia sinne yh.
Tällaisissa paikoissa kieltämättä tulee houkutus jättää astiat pöytään. Sen vielä kestän, jos on tarjotin ja tarjottimen voi palauttaa kärryyn lähtiessään, mutta joka helvatun haarukan asettelu koriin niin se menee mun mielestä jo vähän asiakkaan aliarvioimisen puolelle. Olen siellä asiakkaana, en töissä.
Tämä. Palautan astiat mielelläni jos ne voi laittaa tarjottimella suoraan jollekin hihnalle. Mutta en ala jumaliste nyppimään ja lajittelemaam jokaista esinettä ja jätettä eri lokeroihin sormet ruuassa.
No sitten et mene sinne ravintolaan. Ihan oikeasti tämä ei voi olla normaaliälyiselle ihmiselle liian vaikea ymmärtää!
Niitä pöytiintarjoilua tarjoavia ravintoloita on ihan jokaisessa kylässä. Mene sellaiseen. Ei luoja mitä porukkaa!
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä suomalaista palveluasennetta, asiakkaan täytyy palvella yritystä eikä päinvastoin. Sitten vielä melko aidontuntuisesti ihmetellään kun Suomen talous ei ole kasvanut eikä ulkomaankauppa vetänyt käytännössä 16 vuoteen...
Sivistysmaissa ei tällaista menoa hyvällä katsella, tämä on kuin neuvostoliiton ihmemaassa jossa kaikki oli päinvastoin kuin kaiken järjen mukaan pitäisi olla...
Työpaikat vähenee kun joka paikassa yrittäjät voivat voittonsa maksimoimiseksi minimoida henkilökunnan määrän ja ulkoistaa työt asiakkaille. Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu noudattaa tiukasti ohjeita ja sääntöjä vaikka ne olisivat kuinka typeriä ja mielivaltaisia, kuten astioiden palauttaminen ravintolassa. Monet lampaat varmaan tiskaisivatkin astiansa jos yrittäjä laittaisi siitä ohjelapun seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Jos asiakas palauttaa astiansa, niin samalla vie joltakin työn ja työpaikan. Siksi en koskaan palauta, se on vain ahneiden yrittäjien kikka vähentää oman työvoiman tarvetta.
Samaa mieltä. En tajua miten Suomessa on päässyt yleistymään kulttuuri, jossa asiakas alkaa tekee osan tarjoilijan töistä tai "auttaa" ravintolaa. Se palautanko itse astiat riippuu ravintolasta ja lounaan hinnasta. Jos on joku alle kymmenen euron työpaikkaruokailuhalli (tai IKEA), niin palautan astiat. Jos taas maksan lounaasta esim. 14-16e, niiin kyllä siihen hintaan voi odottaa jotain palveluakin. Rasittavinta on jotkut kahvilat, joissa kahvista ja sämpylästä joutuu pulittamaan pitkälle yli toista kymppiä ja sitten pitäisi vielä astiat viedä kärryyn. Vaikka olen kiltti ihminen, niin en halua joutua ravintolan piiaksi, vaan pysyä pelkkänä asiakkaana. Toivon, että ravintolan/kahvilan työntekijät raportoivat työmäärästä pomolleen. Tauot pitää pitää ja työt tehdään niillä resursseilla mitä on jne. Jos ravintola on sotkuinen ja se alkaa näkyä asiakasvirrassa, niin eiköhän lisää väkeä palkata.
Vierailija kirjoitti:
Sinä siis haluat, että sinun kuolaamasi astiat sitten kokki korjaa sinne palautuspisteeseen itselleen päivän kiireimpään aikaan? Koska se on niin usein käytännössä. Sitten saattaa kyllä olla joillekin asiakkaille jokin tyhjä valikoimalaari buffassa, kun se aika on pois siitä päätyöstä. Tuo on silkkaa ilkivaltaa. Pilaat henkilökunnan päivää, ja muiden haittaat muiden asiakkaiden ostamien tarjoiluiden tason toteutumista.