Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset jotka eivät palauta astioitaan lounasravintolassa

Vierailija
16.07.2024 |

Mikä teitä vaivaa? Ketä oikeen luulette olevanne? 

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla samoja tyyppejä, jotka jättävät ostoskärryt parkkipaikalle

Vierailija
42/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä lounasravintolassa ole tarpeeksi työntekijöitä siivoamaan teidän astioitanne. Ärsyttää kun joka toisessa pöydässä on jonkun astiat ja sitten pitää ite siirtää niitä päästäkseen istumaan 

Pöydällekö istut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ellei ole selkeää palautuspaikkaa, niin kannattaa jättää astiat pöytään. Mikä tahansa tilassa näkyvä kärry ei välttämättä ole tarkoitettu itse palauttamiseen. Liiallinen itsepalvelu voi olla vain haitaksi. Henkilökunta kerää nopeammin ja tehokkaammin. Keittiö voi olla ahdas ja työntekijöitten täytyy viedä salista kaikki pinoissa suoraan tiskikoneeseen. 

Vierailija
44/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaaja ei ole tainnut huomata, että tällaiset ihmiset jättävät reilusti tippiä työvuorossa olevalle henkilökunnalle.

Vierailija
45/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En takuuvarmasti ala itse kanniskelemaan astioita ravintolassa. 

Vierailija
46/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asiakas palauttaa astiansa, niin samalla vie joltakin työn ja työpaikan. Siksi en koskaan palauta, se on vain ahneiden yrittäjien kikka vähentää oman työvoiman tarvetta.

Samaa mieltä. En tajua miten Suomessa on päässyt yleistymään kulttuuri, jossa asiakas alkaa tekee osan tarjoilijan töistä tai "auttaa" ravintolaa. Se palautanko itse astiat riippuu ravintolasta ja lounaan hinnasta. Jos on joku alle kymmenen euron työpaikkaruokailuhalli (tai IKEA), niin palautan astiat. Jos taas maksan lounaasta esim. 14-16e, niiin kyllä siihen hintaan voi odottaa jotain palveluakin. Rasittavinta on jotkut kahvilat, joissa kahvista ja sämpylästä joutuu pulittamaan pitkälle yli toista kymppiä ja sitten pitäisi vielä astiat viedä kärryyn. Vaikka olen kiltti ihminen, niin en halua joutua ravintolan piiaksi, vaan pysyä pelkkänä asiakkaana. Toivon, että ravintolan/kahvilan työntekijät raportoiva

Kipaisepa ruokakauppaan ja osta tarvikkeet, joista saat valmistettua itsellesi kaikkea sitä, mitä buffasta syöt. Laske pikkuinen hinta sillekin, vaikka kotonasi kokkaatkin, että käytät vettä ja sähköä. Työvoimahan kotona ei maksa mitään. Ravintolassa se maksaa. Siellä maksat lounaassasi ne raaka-aineet, henkilökunnan palvelut (tilaus, asianmukainen kylmätilasäilytys (logistiikka) ainesten käsittely, valmistus, esillepano, kassanhoito, tiskaus, siistiminen, kysymyksiin vastaaminen, siivous).

Lounaspaikassa on satoja asiakkaita aikavälillä 10.30-14.00, ja vaikka olisi tiskari, niin se henkilö tekee urakkavauhdilla työtään vaikka ne astiat saisi valmiiksi lajiteltuna ja koriin aseteltunakin. Ja se tiskaaminen jatkuu vielä sen jälkeenkin, kun lounasta ei tarjoilla enää. (lounasastiat). Siinä on oma hommansa viedä ne satojen ihmisten käyttämät astiat paikoilleenkin. Tuohon työhön ei moni pysty edes. 

Vierailija
47/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä lounaspaikat, joissa astianpalautus tarkoittaa, että asettelet joka helvetin haarukan ja veitsen omalle paikalleen ja lautaset ja lasit tiskikoriin jne. Nämä on niin vihon viimeisiä! Siinä aina viimeistään sotkee itsensä. Joissain paikoissa ei viitsitä edes vaihtaa niitä koreja ja yritä siinä sitten tunkee lautasia ja lasia sinne yh.

Tällaisissa paikoissa kieltämättä tulee houkutus jättää astiat pöytään. Sen vielä kestän, jos on tarjotin ja tarjottimen voi palauttaa kärryyn lähtiessään, mutta joka helvatun haarukan asettelu koriin niin se menee mun mielestä jo vähän asiakkaan aliarvioimisen puolelle. Olen siellä asiakkaana, en töissä.

No joo, näissä paikoissa missä pitäis lajitella työkalutkin, niin laitan ne täysin tahallani miten sattuu. Jos yleensä vaivaudun palauttamaan... työpaikkaruokalan pitäjä on perhetuttu, joten siellä joutuu toimimaan kiltisti.

Vierailija
48/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä lounaspaikat, joissa astianpalautus tarkoittaa, että asettelet joka helvetin haarukan ja veitsen omalle paikalleen ja lautaset ja lasit tiskikoriin jne. Nämä on niin vihon viimeisiä! Siinä aina viimeistään sotkee itsensä. Joissain paikoissa ei viitsitä edes vaihtaa niitä koreja ja yritä siinä sitten tunkee lautasia ja lasia sinne yh.

Tällaisissa paikoissa kieltämättä tulee houkutus jättää astiat pöytään. Sen vielä kestän, jos on tarjotin ja tarjottimen voi palauttaa kärryyn lähtiessään, mutta joka helvatun haarukan asettelu koriin niin se menee mun mielestä jo vähän asiakkaan aliarvioimisen puolelle. Olen siellä asiakkaana, en töissä.

Sinä siis haluat, että sinun kuolaamasi astiat sitten kokki korjaa sinne palautuspisteeseen itselleen päivän kiireimpään aikaan? Koska se on niin usein käytännössä. Sitten saattaa kyllä olla joillekin asiakkaille jo

Ei kai sitä arvon kokkia kannata laittaa astioita keräilemaan? Varmasti on joutavempiakin ja työkkäristä saa lisää 9 euron päiväpalkalla.

Vierailija
49/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole siellä töissä.

Haluaisit maksaa annoksestasi enemmän, jotta ravintola palkkaisi lisää väkeä astioiden kuskaamiseen?

Nykyisellä henkilökuntamäärällä ei ole mitään mahdollisuuksia tyhjentää pöytiä ja kuljetella kymmenien ja satojen asiakkaiden astioita työvuoron aikana. Asiakkaalle sen yhden ja ainoan, oman, tarjottimen ja roskien loppukäsittely ei ole liikaa pyydetty.

Katselin viimeksi lounasravintolasta lähtiessäni kuinka tarjoilija oli ravintolan seinustalla tupakalla. Päätin että kyseisessä ravintolassa en palauta astioita enää koskaan. 

Saattoi olla vaikka kaffepaussi. Kun ne kuuluu myös lounaspaikkojen henkilökunnalle. 

Vierailija
50/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikka, jossa omat astiansa joutuu palauttamaan, ei ole ravintola. Se on syöttölä.

Vierailija
51/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes käy paikoissa missä on buffet tai tarjoilijat ei tee duuniaan.

Vierailija
52/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn ainoastaan ravintolassa missä annos tulee pöytään ja tarjoilija korjaa astiat pois ja myös lasku tulee pöytään. 

Vierailija
53/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviloissa ei tungeta niitä omia käytettyjä astioita tiskille toisen asiakkaan juuri siihen kasaamien herkkujen viereen. Törkeätä käytöstä, tyypillistä Suomessa, näkee ihan koko ajan. 

"Voiksmä jättää nää tähän"

"No näköjään jätit jo"

Vierailija
54/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ellei ole selkeää palautuspaikkaa, niin kannattaa jättää astiat pöytään. Mikä tahansa tilassa näkyvä kärry ei välttämättä ole tarkoitettu itse palauttamiseen. Liiallinen itsepalvelu voi olla vain haitaksi. Henkilökunta kerää nopeammin ja tehokkaammin. Keittiö voi olla ahdas ja työntekijöitten täytyy viedä salista kaikki pinoissa suoraan tiskikoneeseen. 

Tämä!

Tv.kahvilatyöntekijä

Vierailija
55/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maassa, jossa niitä EI saa viedä itse. Vie työpaikkoja... sitä katsotaan tosi pahasti, jos itse käy palauttamaan niitä.

Itsepalvelukulttuuri sitten joskus Suomessa meinaa unohtua.

Vierailija
56/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä siis haluat, että sinun kuolaamasi astiat sitten kokki korjaa sinne palautuspisteeseen itselleen päivän kiireimpään aikaan? Koska se on niin usein käytännössä. Sitten saattaa kyllä olla joillekin asiakkaille jo

Sanoinko, että jätän astiat pöytään? En. Kyllä palautan ne, mutta mikäli on uusi paikka enkä tiedä palautussysteemiä niin välttelen jatkossa, jos se on tällainen missä asiakas melkein tiskaakin astiat.

Vierailija
57/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astioiden palauttaminen vielä menettelee välillä. Yleensä tulee käytyä ravintoloissa joissa ei tarvitse astioita palautella.

Mutta yleensä näissä "edullisissa" ravintoloissa vielä joutuu putsaamaan pöydän ja tuolin jos ei halua istua edellisten asiakkaiden jätöstön päällä. 

Pakko se kai on nostaa hintoja jos ei ole ravintoloitsijalla varaa palkata niillä hinnoilla tarpeeksi työntekijöitä. Suomi on tunnettu suurista työvoimakustannuksista. Palkan sivukulut kun on noin 50% tuntipalkan päälle.

Itse valitsen siis hieman kalliimman paikan, kuin tekisin duunia ennen ja jälkeen ruokailun. Minulle ravintolassa käynti on muutakin kuin vatsan täyttäminen. Oikeastaan ihan hyvä että on erilaisia konsepteja niin asikas voi valita tilanteeseen sopivan paikan. Ideaalitilanteessa olisi hyvä ruoka,  edulliset hinnat ja tarpeeksi henkilökuntaa, mutta se lienee mahdottomuus.

Vierailija
58/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos asiakas palauttaa astiansa, niin samalla vie joltakin työn ja työpaikan. Siksi en koskaan palauta, se on vain ahneiden yrittäjien kikka vähentää oman työvoiman tarvetta.

Tämän selityksen olen kuullut. Totta on, että sillä on tarkoitus vähentää työvoiman tarvetta. Astioiden palauttamattomuus ei vaan toimi. Voin kertoa ettei tule mitään lisätyövoimaa. Siitä seuraa se, että työntekijä jättää lakisääteisen taukonsa pitämättä ja joutuu ehkä jäämään ylitöihin (palkkaa ei siitä välttämättä makseta, koska pitää kuulemma ehtiä työajalla tehdä kaikki). Jos et siivoa työajan jälkeen sinun työsi todennäköisesti loppuvat (jos ei tuntitakuuta) tai et saa lisätunteja (jos olet osa-aikainen, kuten lähes kaikki ovat). Haukut tulee asiakkailta sotkusta ja sen lisäksi pomolta (jos kuulee). Tervetuloa tämän päivän työelämään!

Vierailija
59/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette halua palauttaa astioita itse? Sen sijaan haluatte antaa avokätisesti tippiä tarjoilijalle, joka joutuu tekemään sen puolestanne?

Vierailija
60/66 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole siellä töissä.

Haluaisit maksaa annoksestasi enemmän, jotta ravintola palkkaisi lisää väkeä astioiden kuskaamiseen?

Nykyisellä henkilökuntamäärällä ei ole mitään mahdollisuuksia tyhjentää pöytiä ja kuljetella kymmenien ja satojen asiakkaiden astioita työvuoron aikana. Asiakkaalle sen yhden ja ainoan, oman, tarjottimen ja roskien loppukäsittely ei ole liikaa pyydetty.

Henkilökuntaa on juuri sen verran kuin sitä tarvitaan. Jos työ kuten astioiden kerääminen teetetään asiakkailla, henkilökunnan määrän voi pudottaa minimiin ja tulee noita ongelmia mihin viittasit. Etkö ymmärrä mistä tässä on kyse? 

Henkilökuntaa on just sen verran että ei ole tarpeeksi. Sama myös ruokakaupoissa. Aina olisi tilaa m

Alan tapa on ollut jo pitkään (ennen koronaa) jatkuva alimiehitys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi