Vanhus valehtelee lääkäreille
Hei,
Äitini 79v kanssa on viimeaikoina tullut törmättyä tähän ilmiöön. Äitini on valitellut näkevänsä huonommin. Varasin ajan silmälääkäriin jonne lähdin saattajaksi mukaan.
Silmälääkäri kysyi ensiksi että onko ollut jotain ongelmaa. Siihen äitini iloisesti vastasi että ei minkäänlaista. Silmälasit vaan tuntuvat valuvan alaspäin nenällä herkästi. Minä siihen sitten lisäsin että olet valitellut että näet aiempaa huonommin ja häikäistyt helpommin kuin ennen.
Silmälääkäri teki tutkimukset ja löytyi molemmista silmistä leikkausta vaativa kaihi. Toisessa silmässä näköä jäljellä 25%, toisessa 50%. Lisäksi ikärappeumasairaus.
Olen huomannut viime aikoina että puhuu ihan satuja kun olemme lääkärissä. Selittelee, satuilee ja ihan pokkana valehtelee että kaikki on tosi hyvin.
Mistäköhän tuommoinen tahallaan harhaanjohtaminen voi johtua?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Äitisi ei halunnut sinne lääkäriin eikä varsinkaan siihen toimenpiteeseen, joten siksi valehteli. Eikös tuo nyt ole aika selvää? Toivoo että annat hänen olla vaan, mutta ei saa sitä suoraan sanottua.
Äiti itse pyysi että tilaan ajan silmälääkäriin.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pysty kuvittelemaan että tarvitsisin lapsiani tilaamaan lääkärin, saattamaan ja jopa tulemaan tutkimushuoneeseen.
Se voi joskus olla edessä mutta kai heilläkin tolkkua on sen verran etteivät sitten enää holhottavan puheita ihmettele netissä. 78 v
No et pysty kuvittelemaan, koska ainokaisesi on syrjäytynyt ja alkoholisoitunut reppana joka ei todellakaan tekisi mitään puolestasi.
Lapsillani on kaikilla akateeminen tutkinto ja päällikön tittelit. Mimä ihmeen tyyppi sinä olet?
Ei sillä ole titteliä mutta tärkein eli kikkeli kuitenkin. Tosin ollut kaiken ikää ihan vaan pissavehkeenä. Mimä olen naapurisi, tuitui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No me jotka emme tarvitse saattajaa ja huolehtijaa tiedostamme vielä itse vaivamme. Aion mennä silmälasit uusimaan, rappeumaa ei ole, talvella oli kuvaus mutta silmälasien tarkkuus ei kohdallaan. Hitaasti kehittyvä kaihityyppi, ei ehkä koskaan tarvitse leikata, sanoi silmälääkäri . 78 v
kysyttiin että mikähän äidillä on ja palstaboomeri vastaa kertomalla itse itsestään ja omasta terveydentilastaan, vaikkei se tälläkään kertaa liity mitenkään asiaan 👍🏻 Tämä on yksi niistä syistä miksei sinulla ole ystäviä
Kysymättä vauvapalstalta tietää mikä äidillä on jos ei osaa itse hoitaa asioitaan. Se ei ole vanhuutta, vanhuus ei estä itse hoitamasta ja ymmärtämästä asioitaan.
Ihan kuin sinulla olisi joku boomer-jumi?
Vierailija kirjoitti:
En pysty kuvittelemaan että tarvitsisin lapsiani tilaamaan lääkärin, saattamaan ja jopa tulemaan tutkimushuoneeseen.
Se voi joskus olla edessä mutta kai heilläkin tolkkua on sen verran etteivät sitten enää holhottavan puheita ihmettele netissä. 78 v
Ylpeys käy lankeemuksen edellä, sanotaan. Ei MINULLE vanhuus tule, muut ovat sairaita kehäraakkeja.
Ihan normaalia. Jos yhtään lohduttaa, niin tuo homma vaan pahenee. Siksi omaisten kannattaakin olla kiinnostunut vanhuksen terveysasioista. Silloin saa palvelut järjestymään ajallaan, eikä ehdi tulla vahinkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitisi ei halunnut sinne lääkäriin eikä varsinkaan siihen toimenpiteeseen, joten siksi valehteli. Eikös tuo nyt ole aika selvää? Toivoo että annat hänen olla vaan, mutta ei saa sitä suoraan sanottua.
No miten sitten sokeutuneena pärjää kotonaan?
Eihän kaihi ole häntä sokeaksi tehnyt, pärjää kotiympäristössä oikein hyvin. Samalla syyllä voi myös vähän eristäytyä kotiinsa.
Tuo on hyvin yleinen ilmiö, ei ollenkaan kaikki mene toimenpiteisiin vaikka sen tarvitsisivat. Kaksi naista tiedän jotka ovat päättäneet himmailla lopun ikää kotiympäristössä ennemmin kuin menisivät tekonivelleikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Muistisairaus?
Tätä minäkin epäilen. Eli kannattaa järjestää se vanhus muistitestiin. Vetoa siihen, että hän ei siellä silmälääkärissäkään muistanut, että hänellä on ollut näön kanssa ongelmia. ja muutkin tilanteet, joissa hän "ei ole muistanut" lääkärissä, mikä se vaiva oli, jonka vuoksi sinne mentiin.
Hei, ei tuo ole mitään valehtelemista, tuo ikäluokka ei vain koe esim. jalkapöydän murtumaa vielä lääkärissäkäynnin arvoiseksi, esimerkkinä oma äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylpeys käy lankeemuksen edellä, sanotaan. Ei MINULLE vanhuus tule, muut ovat sairaita kehäraakkeja.
Et jaksanut lukea kuin ensimmäisen kappaleen?
Joku boomeri tuli nyt aukomaan päätään. Kivat sulle, nuori ja freesi.
Ei sun lapset tollasen kärttysäkin asioita haluaisi hoitaakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmin sairaat ovat yleensä sairaudentunnottomia.
ehkä jonkinlaista kursailua. Vanhus on tottunut, että saattaja tekee tavallaan ikävät hommat, kertoo ongelmista lääkärille ja esittää vaatimukset. Vanhus itse voi pysytellä mukavammassa roolissa ja esiintyä vaatimattomana, helppona ja mukavana.
Anteeksi jos loukkasin kertomalla ettei vanhuuteen kuulu se ettei pärjää asioissaan ja tiedosta ongelmiaan.
Eli jos vanhus tarvitsee apua aikojen tilaamisessa, saattajan, ei osaa kommunikoida vaivoistaan tottakai jonkun merkin dementian oireet on olemassa.
Olen pahoillani mielipiteestäni
Oma 87-vuotias äitini on samanlainen. Valehtelee ja puhuu puuta heinää, koska ei lääkärissä enää muista miksi on lääkäriin mennyt - tai ei ymmärrä kysymystä. Siksi on tärkeää että lääkärikäynnillä on mukana omainen.
Äitini kävi ensin yksin silmälääkärillä, ja hänelle myytiin kalliit moniteholinssit, vaikka toisessa silmässä ei ollut näköä enää kuin 10 %. Hän ei näe lukea eikä siksi ymmärrä lukemaansa, mutta uudet silmälasit tuottavat hetkellisesti hyvän mielen.
Samoin kun hän tilasi kartoituskäynnin taksiseteliä varten. Lörpötteli iloisesti että pärjää NIIN hyvin itse ja tekee kaikki hommat (vaikka häneltä on jo otettu pankkitunnukset pois), ja tuloksena oli ettei hän saanut taksiseteliä. Varsinkin kun unohti kertoa että toinen silmä on melkein sokea.
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat ikä 30v valehtelevat samalla tavalla lääkärille, kun tarvitaan viikon loma. On unettomuutta ja masennusta eikä oikein jaksa ja vähän itkettää. Kun on saatu halutut sairauslomapäivät, lähdetään reippaasti ja iloisina mökille tai festareilla eikä unettomuudesta tietoakaan.
Ei tule ihan tyhjästä se, että olen nimennyt palstan "valehtelijoiden klubiksi"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmin sairaat ovat yleensä sairaudentunnottomia.
Varmaan tunnetkin itsesi hyvin terveeksi?
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat ikä 30v valehtelevat samalla tavalla lääkärille, kun tarvitaan viikon loma. On unettomuutta ja masennusta eikä oikein jaksa ja vähän itkettää. Kun on saatu halutut sairauslomapäivät, lähdetään reippaasti ja iloisina mökille tai festareilla eikä unettomuudesta tietoakaan.
Tämä ei kuulu asiaan ollenkaan. Ja haista sinä p.
Teistä tulee kauheita vanhuksia.
No miten sitten sokeutuneena pärjää kotonaan?