Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhus valehtelee lääkäreille

Vierailija
16.07.2024 |

Hei,

Äitini 79v kanssa on viimeaikoina tullut törmättyä tähän ilmiöön. Äitini on valitellut näkevänsä huonommin. Varasin ajan silmälääkäriin jonne lähdin saattajaksi mukaan.

Silmälääkäri kysyi ensiksi että onko ollut jotain ongelmaa. Siihen äitini iloisesti vastasi että ei minkäänlaista. Silmälasit vaan tuntuvat valuvan alaspäin nenällä herkästi. Minä siihen sitten lisäsin että olet valitellut että näet aiempaa huonommin ja häikäistyt helpommin kuin ennen.

Silmälääkäri teki tutkimukset ja löytyi molemmista silmistä leikkausta vaativa kaihi. Toisessa silmässä näköä jäljellä 25%, toisessa 50%. Lisäksi ikärappeumasairaus.

Olen huomannut viime aikoina että puhuu ihan satuja kun olemme lääkärissä. Selittelee, satuilee ja ihan pokkana valehtelee että kaikki on tosi hyvin. 

Mistäköhän tuommoinen tahallaan harhaanjohtaminen voi johtua?

Kommentit (114)

Vierailija
61/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee joku punkki tai tikku tai naarmu ihoon ota pinseteillä se pois itse ja pese vedellä ja laita laastari.Tulehtuneet tarvii antibiootin ja paremman hoidon.

Vierailija
62/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun suvussa on lapsia osta niille koulureppu ja tennarit lahjaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ortodokskirkon vapaamuurarit syrjii tosissaan luterilaisia kristittyjä niin työssä kuin luolissa kuin täällä.

Vierailija
64/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samahan se on mitä potilas sanoo kun tutkimalla selviää kaikki. Monet vanhukset jännittää lääkärikäyntejä ja eivät halua olla vaivaksi. Eivät halua myöntää että vaivoja on. Siksi kaunistelevat ja valehtelevat.

Vierailija
65/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty kuvittelemaan että tarvitsisin lapsiani tilaamaan lääkärin, saattamaan ja jopa tulemaan tutkimushuoneeseen.

Se voi joskus olla edessä mutta kai heilläkin tolkkua on sen verran etteivät sitten enää holhottavan puheita ihmettele netissä.  78 v

Eikö sun itses koskaa tarttenu hoitaa äitisi tai isäsi asioita kun vanheutuvat aikoinaan?

Kunto ja terveys voi mennä todella äkkiä.

Harva vanhus lähtee nukkuessaan 'terveenä.'

Tänäpäivänä lapset joutuvat auttamaan tosi paljon loppupelissä.

Yhteiskunta tukee mahdollisemman vähän.

Vanhempani kuolivat kumpinin 86 v.  Itse hoitivat asiansa, äiti 4 vuotta yksin isän kuoleman jälkeen. Kotiapua kävi mutta itse senkin hankkivat. Pankkikirjan kanssa pankissa, se oli 80 lukua kun kuolivat.

Vierailija
66/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan tyypillistä vanhusten käytöstä; omatkin vanhempani valehetelevat silmät ja korvat täyteen asioista, eivätkä suostu myöntämään, vaikka jäisivät verekseltään kiinni valheesta. Esimerkiksi ovat useita kertoja valehdelleet, etteivät ole antaneet koiralle mitään ruokaa. Kun koira on käynyt ulkona kakalla, sieltä on näkynyt kunnolla sulmattomia ruokajämiä. Vaikka niistä esitti valokuvat, eivät suostuneet myöntämään mitään. 

On kaksi tapaa saada nämä vanhukset myöntämään valehtelunsa:

1) Katkaista välit täysin vähäksi aikaa. Tarkka aika riippuu yksilön kovakalloisuudesta.

2) Antaa fyyinen kurinpalautus, kuten selkäsauna tai vetää turpiin. 

Kummankin noiden jälkeen käytös muuttuu, kun tajuavat, että valehtelulla on seuraksia.

Vierailija
67/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikääntymisestä se johtuu. Kun pääsee lääkäriin, niin kaikki vaivat unohtuvat. Siksi onkin hyvä, että olet mukana.

Toisella vanhemmallani oli samanlaista.

Olin aikoinaan molempien vanhempieni mukana, kun he kävivät lääkärissä. Neljä korvaa kuulee paremmin kuin yksi.

Sulla siis kolme korvaa ja äidillä/ isällä yksi?

😀 

Vierailija
68/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty kuvittelemaan että tarvitsisin lapsiani tilaamaan lääkärin, saattamaan ja jopa tulemaan tutkimushuoneeseen.

Se voi joskus olla edessä mutta kai heilläkin tolkkua on sen verran etteivät sitten enää holhottavan puheita ihmettele netissä.  78 v

Eikö sun itses koskaa tarttenu hoitaa äitisi tai isäsi asioita kun vanheutuvat aikoinaan?

Kaikilla ei ole lapsia eikä lähiomaisia.

Vierailija
69/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani kuolivat kumpinin 86 v.  Itse hoitivat asiansa, äiti 4 vuotta yksin isän kuoleman jälkeen. Kotiapua kävi mutta itse senkin hankkivat. Pankkikirjan kanssa pankissa, se oli 80 luk

Hienoa, homma toimi vielä 80 luvulla.

Todennäkösesti sun lapset eivät tule pääsemään yhtä helpolla vaivannäöllä.

Vierailija
70/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei ole tuota ongelmaa. Sukulaiset hoitavat itse käyntinsä ja asiansa. En menisi myös kyttäämään toisten käyntejä. Ehkä tuossa tapauksessa oli hyvä että vika löytyi. Osa yrittää olla vain positiivisia, eikä ymmärrä jos vaiva pitäisi sanoa?

Vierailija
71/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsillani on kaikilla akateeminen tutkinto ja päällikön tittelit. Mimä ihmeen tyyppi sinä olet?

Ei sillä ole titteliä mutta tärkein eli kikkeli kuitenkin. Tosin ollut kaiken ikää ihan vaan pissavehkeenä. Mimä olen naapurisi, tuitui. 

Päivän paras:)

Vierailija
72/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani kuolivat kumpinin 86 v.  Itse hoitivat asiansa, äiti 4 vuotta yksin isän kuoleman jälkeen. Kotiapua kävi mutta itse senkin ha

Tulevat pääsemään vähällä. 78v ei tule tarvitsemaan apua

Vierailija
73/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä 78 v on taatusti Puppa.

Vierailija
74/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tuo äitisi ikä kerro jo vastauksen sinulle. Höperö mikä höperö, et vaan ole tajunnut sitä aikaisemmin. 

Mun mutsi on vasta 76 ja alkaa näkyä samoja oireita, sotkee tapahtumien vuosia, paikkoja ja ihmisiä ketä oli missäkin, yhtenä päivänä on tosi topakasti asiasta tätä mieltä ja 2 viikon päästä samasta asiasta ihan toista mieltä, ihan oman vireystilan ja fiiliksen mukaan. On alkanut syyttää miestään herraties mistä, mm siitä ettei se ole avannut olohuoneesta verhoja aamulla ... 35v hän on itse avannut ne verhot. 

Vierailija
75/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appeni  istui nojatuolissa, kun palveluohjaaja kävi. Appeni kertoi käyvänsä kaupassa, valmistajansa itse ruokansa, hoitavansa kodin, maksavansa laskunsa jne. Lopetettiin sekin vähä palvelu joka oli ollut. Kului vaille viikko ja Appeni kärrättiin sairaalaan. Hänellä oli kaikki hyvin omasta mielestään, kun soitettiin ja kysyttiin. Oikeasti mikään ei ollut hyvin, mielessään teki kaikenlaista, mutta oikeasti ei.

Vierailija
76/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani kuolivat kumpinin 86 v.  Itse hoitivat asiansa, äiti 4 vuotta yksin isän kuoleman jälkeen. Kotiapua kävi mutta itse senkin ha

Katsotaan. Sisarukseni ovat kaikki äkkikuolleet. Muutama on elossa, vielä hoidamme itse asiamme. Tosin   pitäisi se valtuutus tehdä joka lääkärintodistuksella tulee voimaan.

Tarkoitukseni ei ole elvistellä vaan todeta ettei vanhuus sinänsä  aiheuta kykenemättömyyttä hoitaa asioitaan.  Ja jos vanhus ei kykene enää miksi ihmetellä mikähän sillä on. 

Vierailija
77/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusmuistitestit tehtiin, sai riittävästi pisteitä joten asia jäi siihen. Silti tilanne on kuvailemani kaltainen.

Ap

Ne perus muistitestit on tehty jonkun keskiverto ihmisen mukaan. Anoppini, joka ei ole koskaan ollut hyvä matematiikassa, ja hänen koulutustasonsa on alhainen, sai huonot pisteet muistitestistä, vaikka hänen muistissaan ei ole mitään vikaa. Kun taas akateemisesti koulutettu, matemaattisesti lahjakas äitini sai vielä hyvät pisteet, vaikka arkielämässä näkyi selvää kognitiivisten taitojen ja muistin heikkenemistä. Toki näön heikkeneminen selitti äidilläni osaltaan ne arjen haasteet.

Ne muistitestit pitäisi tehdä rutiinisti joskus 50-60 vuotiaana viimeistään, ja myöhemmin tehtävien testien tuloksia verrattaisi niihin omiin aikaisempiin tuloksiin. Siinä näkisi, onko heikkenemistä tapahtunut.

Vierailija
78/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Appeni  istui nojatuolissa, kun palveluohjaaja kävi. Appeni kertoi käyvänsä kaupassa, valmistajansa itse ruokansa, hoitavansa kodin, maksavansa laskunsa jne. Lopetettiin sekin vähä palvelu joka oli ollut. Kului vaille viikko ja Appeni kärrättiin sairaalaan. Hänellä oli kaikki hyvin omasta mielestään, kun soitettiin ja kysyttiin. Oikeasti mikään ei ollut hyvin, mielessään teki kaikenlaista, mutta oikeasti ei.

Näinhän se menee. Sosiaalitantat uskovat kaikki, mitä vanhus sanoo. Vaikka se selittäisi, miten alastomat haltijat käyvät hänelle joka päivä kaupassa ja tuovat ruokaa, jonka valmistavat vaalenpunaiset yksisarviset, niin läpi menisi ihan täysin. Näiden sosiaalitanttojen pitäisi aina pyytää vanhusta näyttämään käytännössä, miten hoitaa asiat, joita väittää hoitavansa. Heillä tulisi myös olla oikeus ja velvollisuus rangaista valehtelijoita.

Vierailija
79/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan vanhukset vähättelee vaivojaan, ettei vaan vaivaksi lääkärille olisi

Vierailija
80/114 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en ymmärrä. Meillä on niin että pitäisi mennä liki 4-kymppisen lapsen kanssa lääkäriin sanomaan ettei anna enää sairauslomaa. Parempi että menisi töihin niin vaivat paranisivat.