Vanhus valehtelee lääkäreille
Hei,
Äitini 79v kanssa on viimeaikoina tullut törmättyä tähän ilmiöön. Äitini on valitellut näkevänsä huonommin. Varasin ajan silmälääkäriin jonne lähdin saattajaksi mukaan.
Silmälääkäri kysyi ensiksi että onko ollut jotain ongelmaa. Siihen äitini iloisesti vastasi että ei minkäänlaista. Silmälasit vaan tuntuvat valuvan alaspäin nenällä herkästi. Minä siihen sitten lisäsin että olet valitellut että näet aiempaa huonommin ja häikäistyt helpommin kuin ennen.
Silmälääkäri teki tutkimukset ja löytyi molemmista silmistä leikkausta vaativa kaihi. Toisessa silmässä näköä jäljellä 25%, toisessa 50%. Lisäksi ikärappeumasairaus.
Olen huomannut viime aikoina että puhuu ihan satuja kun olemme lääkärissä. Selittelee, satuilee ja ihan pokkana valehtelee että kaikki on tosi hyvin.
Mistäköhän tuommoinen tahallaan harhaanjohtaminen voi johtua?
Kommentit (114)
Tämä ketju on taas palstan tyypillistä vanhusvihaa. Vanhoista on vain vaivaa, ne ovat kaikki sekaisin ja autettavia, lisäksi ilkeitä ja ahneita kun eläkkeensä pitävät itse.
Ei kaikki ole hoidettavia, mutta 80-vuotiaista monet jo on. Ja sukulaiset on ne jotka hoitaa, todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on taas palstan tyypillistä vanhusvihaa. Vanhoista on vain vaivaa, ne ovat kaikki sekaisin ja autettavia, lisäksi ilkeitä ja ahneita kun eläkkeensä pitävät itse.
Ei tosiasioiden sanominen ole vihaa.
Olisi kyllä hienoa, jos pysyisi kunnossa kuolemaan asti niin, että pystyisi itse hoitamaan asiansa.
78 v vastailee ketjussa itselleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan vanhukset vähättelee vaivojaan, ettei vaan vaivaksi lääkärille olisi
Mitä te oikeasti tiedätte vanhuudesta ja vanhuksista? Minä en mene lääkäriin jos en tarvitse lääkäriä ja sitten osaan vaivani tarkalleen kertoa. Asiallisesti lääkäritkin ovat suhtautuneet. Meninpä terveyskeskukseen, silmälääkäriin, kuulotutkimukseen, hammaslääkäriin.
Miksi haluatte ajatella vanhusten olevan pöhelöitä?
Sinä 78v, tiedät vain itsestäsi, et koko 1940-luvulla syntyneen ikäluokan tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te oikeasti tiedätte vanhuudesta ja vanhuksista? Minä en mene lääkäriin jos en tarvitse lääkäriä ja sitten osaan vaivani tarkalleen kertoa. Asiallisesti lääkäritkin ovat suhtautuneet. Meninpä terveyskeskukseen, silmälääkäriin, kuulotutkimukseen, hammaslääkäriin.
No eihän se kaikkia tarkoita mutta osa nyt vaan on pahasti höppänöitä ja sekaisin päästään. On omakohtaista kokemusta omista vanhuksista. Ei kait siitä selväjärkisen kannata loukkaantua, kannattaa olla tyytyväinen jos omat aivot toimivat vielä normaalisti. Kaikki eivät ole niin onnekkaita. Monilla myös useampia lääkityksiä jotka yhdessä saavat olon sekavaksi vaikka muuten olisivat ihan välkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Ei pidä loukkaantua jos joku on näin kokenut omien vanhempien kanssa. Ei se poista sitä tosiasiaa että jotkut ovat autettavia. Hyvä että kysyvät neuvoja, niin saa vanhuskin parempaa kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Appeni istui nojatuolissa, kun palveluohjaaja kävi. Appeni kertoi käyvänsä kaupassa, valmistajansa itse ruokansa, hoitavansa kodin, maksavansa laskunsa jne. Lopetettiin sekin vähä palvelu joka oli ollut. Kului vaille viikko ja Appeni kärrättiin sairaalaan. Hänellä oli kaikki hyvin omasta mielestään, kun soitettiin ja kysyttiin. Oikeasti mikään ei ollut hyvin, mielessään teki kaikenlaista, mutta oikeasti ei.
Eikä näissä välttämättä ole kyse muistisairaudesta. Tuttavani on varhaiskeski-ikäinen, ja toimii juuri noin. Omasta mielestään hän on sosiaalinen ja tulee ihmisten kanssa toimeen. Todellisuudessa hänellä ei ole yhtään ystävää eikä toimivia ihmissuhteita. Töissään hän on omasta mielestään ammattitaitoinen ja ansaitsisi palkankorotuksen. Todellisuudessa työssä suoriutuminen on hidasta ja laatu heikonlaista. Esimerkkejä puheiden ja todellisuuden ristiriidasta olisi loputtomasti.
Olen päätellyt, että kyse on jonkinlaisista puolustusmekanismeista, jotka hämärtävät realiteettientajua. Ja tämän ihmisen kanssa on todella vaikea saada asioita hoidettua, sillä ainoa mahdollisuus on mennä mukaan siihen hänen sepittämään tarinaan, ja itse en ainakaan sellaisessa valheessa halua olla mukana.
Vanheneminen ja omien sairauksien todeksi myöntäminen lääkärille on melko raskasta, koska siinä tulee kaikki muukin heikentyminen sitten mieleen ja se, että on elämän ehtoopuolella eikä voinnissa ole odotettavissa muuta kuin lisääntyvää rapistumista. Siksi aika monet vanhat ihmiset mieluummin lähtisivät lääkäristä karkuun, kuin kuuntelisivat mitä heille on tarjolla. Lisäksi he saattavat uskoa, ettei heitä kuitenkaan voida auttaa tai että lääkäri keksii heistä uusia tauteja ja että mistään toimenpiteestä ei ole pitkää hyötyä kuitenkaan. Vanhat ihmiset muuttuvat kahdeksankympin paikkeilla lapselliseksi ja elävät enempi tunteista kuin aikuisen arkijärjen päättelyistä. Yleensä he suhtautuvat vakavasti vain sellaisiin vaivoihin, mitkä tietävät todella vaaralliseksi, koska kuolemanpelko on läsnä myös. Muuten he mielellään odottelisivat, että oireet vaan menevät ohi, koska taudit ja lääkärit ovat niin masentavia ja tylsiä. Aivot muuttuvat kahdeksankympin jälkeen ja siellä alkaa rappeutuminen, mikä johtaa lapsellisuuksiin ja voi ajan kanssa mennä vanhuuspsykoosiksi, vaikka mitään aivojen sairautta ei olisi ollenkaan. Omille jälkeläisille taudeista ei puhuta, koska sitten alkaisi ikuinen ikävä jankkaaminen ja asioille joutuisi ehkä tekemään jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä 78v, tiedät vain itsestäsi, et koko 1940-luvulla syntyneen ikäluokan tilanteesta.
En tietenkään tiedä. Kuitenkin vaikka naapuristo n. 80 v kaikki autoilevat ja ovat virkeitä vanhuksia. Kunnes jotain tietysti tulee. Lasten appivanhemmat reippaita ja nuorekkaita, heihin nähden samanikäisenä olen taas huonokuntoisempi .
Tietysti moni on jo kuollut, moni hoitokodeissa, moni kotona huonossa kunnossa.
Se on hyvä niin kauan kun kukaan ei vie väkisin lääkäriin. Ja jos laiseni vanhus itse menee, hän ei mene valehtelemaan tai vähättelemään.
Omainen aina istumaan sellaiseen kohtaan, josta lääkäri näkee hänet ja potilas ei. Näin omainen voi osoittaa lääkärille, milloin vanhus valehtelee tai puhuu omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Omainen aina istumaan sellaiseen kohtaan, josta lääkäri näkee hänet ja potilas ei. Näin omainen voi osoittaa lääkärille, milloin vanhus valehtelee tai puhuu omiaan.
Vanhus joka tarvitsee lääkäriin omaisen ei valehtele. Yrittäkää erottaa kaksi asiaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähtökohtaisesti kukaan ei halua vanhuksen kanssa lääkäriin, vaan ovat erittäin onnellisia kun vanhus pystyy itse asiansa hoitamaan.
Kaikki vanhukset eivät valitettavasti ole siinä kunnossa. Tällöin vanhus saa vastaavasti olla onnellinen, että joku lähtee hänen kanssaan lääkäriin. Usein lapset asuvat satojen kilometrien päässä ja ovat arkisin aina töissä.
Aika vaikea hoitaa jos ei kerro todellisia vaivoja.
Oliko siis kaihi vai diabeteksen aiheuttama sokaistuminen?
Voi myös liittyä muistisairauteen tai sitten ujostelee lääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko siis kaihi vai diabeteksen aiheuttama sokaistuminen?
Etkö osaa lukea?