Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen aikuinen ei käsitä, ettei kaikkialla ole julkista liikennettä?

Vierailija
16.07.2024 |

Aina säännöllisin ajoin törmää näihin aikuisiin, jotka ihmettelevät toisten autoilua. Kuinka on varaa autoon, autoilu ei ole ekologista, autoilu on kallista yms. Kuinka vaikeaa on aikuisen käsittää, että vaikka siinä omassa kaupungissa voi hypätä vartin välein bussiin näin ei suinkaan ole Suomessa kaikkialla Monilla työmatka yksinkertaisesti vaatii oman ajoneuvon. Käykää joskus kaupungin ulkopuolella tutustumassa siihen julkiseen liikenteeseen, jossa bussi menee 20km kilometrin päässä lähtöpaikasta kerran vuorokaudessa suuntaansa. 

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täytyy sanoa että tyhmä ihminen joka elää jossain ihmeellisessä kuplassa. Pääkaupunkiseudulla ei varmaan tarvitse autoa, mutta paljon se helpottaa jos ei satu asumaan ja työskentelemään jossain erittäin hyvin toimivien linjojen välissä. Itse käyn Espoosta Vantaalla töissä ja periaatteessa metro-juna yhdistelmä toimisi, mutta aikaa menisi vähintään tunti. Autolla matka hoituu n. 20 minuutissa.

Autolla kulkeminen lisää näin ollen henkilön vapaa-aikaa tuntuvasti.

Vierailija
102/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maalla kasvanut ja muutin ihmisten keskuuteen jo hyvin nuorena. Elämä on valintoja. Ennemmin maksan elämänlaadusta kuin kahdesta autosta, jotka eivät ainakaan elämänlaatua lisää omistettuina. Vuokraan auton jos sitä tarvitsen retkeilyyn tai muuhun.

Niin, elämä on valintoja. Jotkut ihmiset haluavat asua maalla ja joidenkin elinkeino on siitä riippuvainen myös kuten ymmärtänet. Ei nuo autot elämänlaatua varinaisesti lisää, mutta pakollisia kulkuneuvoja ne on osan vuodesta työssäkäyville. Harvempi kaupunkilainenkaan polkee +50km työmatkoja sen enempää, kyllä moni täällä maalla haluaa nimenomaan kunnioittaa luontoa mutta koska busseja ei kulje niin pakko on käyttää autoja välillä. Onneksi tosiaan elämä on valintoja ja voi muuten elää ekologisemmin, jos haluaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kauan työelämää edessä, niin eikö kannattaisi muuttaa hyvien liikennemahdollisuuksien äärelle lähemmäksi työpaikaa asumaan?

Halpa asuminen maaseudulla ei ole mikään ihmisoikeus.

Asun Salossa, ja meillä on puolison kanssa myös työpaikat täällä. Omalta asuinalueeltamme menee busseja arkisin klo 7-17 (ns. koululaisvuorot, koska Salo on keskittänyt yläkoulut keskustaan). Eipä olisi elämä kahden lapsen kanssa mahdollista ilman autoa, kun itselläkin tiimin aamupalaveri alkaa jo klo 7.15.

Ja Salo on kuitenkin ihan kohtuullisen kokoinen paikkakunta täällä etelässä, ei mikään susirajan takainen tyhjyyttään kumiseva periferia. Monella ei ole vaan mitään käsitystä julkisten toimivuudesta suurten kaupunkien ulkopuolella.

Vierailija
104/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

julkisen liikenteen kuukausilipun saa hieman yli 70 eurolla. Tuo summa kuluu haja-asutusalueella liikkumiseen pelkästään viikossa.

Ei meillä kyllä tuollaista summaa viikossa mene liikkumiseen. Ei sitten mitenkään. Kauppareissu on 30 kilometriä yhteensä, eikä siellä nyt päivittäin rampata, yleensä kerran viikossa. Työt tehdään etänä. Joskus toki tulee ajettua useampana päivänä viikossa, mutta ei mitenkään joka viikko. Kun se elämä on täällä maalla niin auvoisaa niin ei täältä tarvitse lähteä minnekään jatkuvasti.

Kuinka pääsette kahvilaan tai museoon, jos noin vähän kuluu liikkumiseen?

Ehkä menevät samalla reissulla kuin kauppaankin. Kykenevät siis hoitamaan monia asioita kerralla. 

Vierailija
105/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tai sitten on julkinen liikenne, mutta ei just omalla asuinalueella. Mä asuin kerran 15 km päässä Oulun keskustasta, ja sieltä meni 3 bussivuoroa päivässä: aamulla, keskellä päivää ja iltapäivällä. Kummakos, jos vaikkapa kuskattiin teini-ikäistäkin harrastuksiin. Ei olisi sillä viimeisellä bussivuorolla edes päässyt mihinkään ja varsinkaan kotiin päin ei enää busseja kulkenut. Tai että kuljettiin autolla töihin tai kauppaan.

Ja tämä on vain 15km Oulun keskustasta.

Oulunseudun joukkoliikenteen piiriin kuuluvat myös mm. Muhos, Liminka ja Tyrnävä.

Yritäpä kulkea vuorotöissä Oulussa Tyrnävältä tai yleensäkin töissä vaikkapa  bussilla Liminka-Muhos-välillä...

Nämä siis eivät ole mitään tietöntä korpea vaan  Pohjois-Suomen pääkaupungin töissäkulkualuetta.

Vierailija
106/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun yksi miespuolinen työkaveri valitti työmatkansa pituutta (60km) suuntaansa ja miten paljon se vie aikaa. Itse kuljen pyörällä 2 km ja aikaa menee ehkä 10 minuttia liikenteestä riippuen. Sanoin hänelle, että minua ei lähtökohtaisesti kiinnosta hänen työmatkansa pätkääkään, voi valita oman asuinpaikkansa ihan itse.Yleisesti ottaen autolliset eivät ymmärrä juuri mitään. On huvittavaa miten he eivät osaa edes käyttää linja-autoa, metroa tai ratikkaa. Liian on vaikeaa kaikki. Kun se perse siirtyy istuen paikasta toiseen niin ei siinä paljon perusjärkeä synny. Nykyautoilija on uhriutumassa koko ajan, koko maailma on autoilijaa vastaan, autoilijaa ei kukaan ymmärrä, ainakaan Suomessa.

Vierailija
107/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on rekisterissä 3,7 miljoonaa henkilöautoa joista on tieliikennekäytössä 2,8 miljoonaa.

Helsingissä on suhteessa väkilukuun  enemmän henkilöautoja kuin Suomessa keskimäärin

Jostain syystä juuri tälle foorumille on keskittynyt porukkaa jonka koko elämä rajoittuu siihen etteivät ne voi muuttaa minnekään kallion siivouskomerostaan "kun jouduttaisiin ostamaan se autokin"

Onneksi Suomen 2,9 miljoonaa kotitaloutta pärjäävät 2,8 miljoonalla autollaan tarvitsematta rajoittaa elämänpiiriään jonkun Helsingin kaltaisen pẹrsläven muutamaan julkisilla saavutettavaan kaupunginosaan.

Lasketaankohan taksit henkilöautoksi? Isossa kaupungissa niitä on paljon. Helsingissä julkista liikennettä käyttävät ainakin köyhät, lapset, naiset ja monet vanhemmat ihmiset.  Sen lisäksi hyvin monet metroradan varrella ja lähiöissä asuvat. Jos julkisissa näkee miehiä, osa heistä on varmaan ympäristötietoisia ja tietysti autoiluun täällä liittyy aina parkkipaikkojen vähyys tai kalleus.

Vierailija
108/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kerro miten on varaa autoon, jos joku kysyy. Miten monilla siis voi olla auto, joku sukuautoko vai rahakkaamman mukaan auto. Ehkä moni haluaisi maalle kaupungissa asuvista tai ajaa autolla, kuin haisevalla bussilla mennä, muttei ole varaa autoon tai on rajoitteet ettei uskalla ajaa.

Mun 90 luvun auto maksoi 400e vuonna 2007 ja sen arvo edelleen sama. Pelkkä liikennevakuutus maksaa 110e vuodessa, kaskoa ei kannata, joten on ihan puoli ilmainen. Naapurin autopuolta opiskeleva teini korjaa sen mitä ite ei osaa. Joidenkin on vaikea ymmärtää, että ei kaikki autot ole monen tonnin autoja.  

Vierailija
109/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun yksi miespuolinen työkaveri valitti työmatkansa pituutta (60km) suuntaansa ja miten paljon se vie aikaa. Itse kuljen pyörällä 2 km ja aikaa menee ehkä 10 minuttia liikenteestä riippuen. Sanoin hänelle, että minua ei lähtökohtaisesti kiinnosta hänen työmatkansa pätkääkään, voi valita oman asuinpaikkansa ihan itse.Yleisesti ottaen autolliset eivät ymmärrä juuri mitään. On huvittavaa miten he eivät osaa edes käyttää linja-autoa, metroa tai ratikkaa. Liian on vaikeaa kaikki. Kun se perse siirtyy istuen paikasta toiseen niin ei siinä paljon perusjärkeä synny. Nykyautoilija on uhriutumassa koko ajan, koko maailma on autoilijaa vastaan, autoilijaa ei kukaan ymmärrä, ainakaan Suomessa.

Vierailija
110/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmiston äänestäjät ei tätä käsitä

Esim Marinin hallitus teki vuosituhannen suurimman polttoaineveronkorotuksen 8/2020

https://www.autoliitto.fi/uutiset/bensiiniin-taman-vuosituhannen-kovin-…

Vihreät edustavat sosiaaliluokkaa joka ei veroja maksa eikä luonnosta välitä tippaakaan.

Huumeiden käyttö ja lesboilu on vihreiden ydintoimintaa.

Loukkavaa.

Vierailija
111/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meidän kaupungissa sisäinen bussiliikenne lakkaa kulkemasta arkisin klo 17 jälkeen, lauantaisin klo 12 jälkeen, ja sunnuntaisin ei kulje lainkaan. Itse asun kaupungin ulkopuolella, johon kulkee bussiliikennettä ma-pe klo 7-16 kouluvuoden ajan.

Mieluummin kuitenkin asun täällä kuin kaupungissa. Varsinkin kun voi tehdä etätöitä. 1-2 kertaa viikossa asioille kaupungille, muuten täältä maalta ei juuri tule poistuttua. Asuminen on myös huomattavan paljon halvempaa, joten sinänsä rahana se on aika lailla se ja sama asuuko kaupungissa ilman autoa vai täällä maalla auton kanssa. Tai ehkä jossain pienessä kerrostalokämpässä olisi halvempi asua kokonaisuutena. Mutta täältä saa keskikokoisen hyväkuntoisen omakotitalon isolla tontilla jollain 150-200k €. Keskustasta tuolla rahalla saisi ehkä jonkun huonokuntoisen rivarikaksion.

Meidän kaupungissa ei ole rivareita keskustassa. Jonkun korttelin sisäpihalla voi vielä olla yksittäinen erillisrakennus tai asunnoiksi muutettu vanha talli tms.

Vierailija
112/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika vaikea käyttää metroa, ratikkaa tai bussia kun sellaisia ei ole.

Vierailija
113/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut lähes koko lomani nyt pienemmässä kaupungissa kaakkoisessa Suomessa. Iltaisin julkiset lakkaavat kulkemasta ja viikonloppuisin onkin pohtimista jollei juuri ne reitit missä julkiset kulkevat paremmin. Taksilla ollaan ajeltu useamman kerran jos ei pyörillä sotkettu. Kaikkialle ei vain etenkään iltaisin viitsi pyörää jättää kun varkaat ovat todella vauhdissa. Pihoista kyllä viedään kukatkin mutta se taas toinen tarina. Asuminen olisi käsittämättömän edullista mutta auton hankinta välttämätöntä vapaa-aikaa silmällä pitäen. Töiden vuoksi autoon ei olisi tarvetta. 

Vierailija
114/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tai sitten on julkinen liikenne, mutta ei just omalla asuinalueella. Mä asuin kerran 15 km päässä Oulun keskustasta, ja sieltä meni 3 bussivuoroa päivässä: aamulla, keskellä päivää ja iltapäivällä. Kummakos, jos vaikkapa kuskattiin teini-ikäistäkin harrastuksiin. Ei olisi sillä viimeisellä bussivuorolla edes päässyt mihinkään ja varsinkaan kotiin päin ei enää busseja kulkenut. Tai että kuljettiin autolla töihin tai kauppaan.

Oulunseudun joukkoliikenteen piiriin kuuluvat myös mm. Muhos, Liminka ja Tyrnävä.

Yritäpä kulkea vuorotöissä Oulussa Tyrnävältä tai yleensäkin töissä vaikkapa  bussilla Liminka-Muhos-välillä...

Nämä siis eivät ole mitään tietöntä korpea vaan  Pohjois-Suomen pääkaupungin töissäkulkualuetta.

Ei teini-ikäistä pidä kuljettaa harrastuksiin 15km päähän. Sille pitää ostaa pyörä ja siihen peräkärry, jos jotain välineitä pitää raahata.

Voi hiivatin helikopterivamhemmat, olette naurettavia.

Vierailija
115/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä uhriutuminen on kyllä ihan samanlaista pyöräilijöilläkin, joten sikäli autoilijta ja pyöräilijät ovat tasoissa. Ja pyöräilijöillä taitaa keskimääräisesti olla varsin hatara käsitys velvollisuuksistaan liikenteessä.

Vierailija
116/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ei ollut kysymys siitä miten kukin asuinpaikkansa valitsee vaan siitä, miksei ymmärretä julkisen liikenteen puutetta osassa Suomea. Tämä meni osalta kommentoijista ohi 

Eihän tässä kyse ole ollenkaan mistään julkisen liikenteen puutteesta maaseudulla.

Ensinnäkin kyllä siellä maasuudulla ennen ne bussit kulki. Mutta sitten ihmisten elintaso ja sitä myötä mukavuudenhalu kasvoivat. Sitä bussia ei voinut mitenkään enää odottaa 15 minuuttia eikä kävellä pysäkiltä kohteeseen vaan autolla piti päästä ovelta ovelle. Aikansa bussit ajelivat tyhjinä ja sitten vuorot lopetettiin.

Toisekseen Helsingin ydinkeskustassa jossa on ylivoimaisesti tihein julkinen liikenne on persujen mukaan kaikista tärkeintä ajella yksityis autolla ettei se näivety. Jos maaseudulla on pakko olla auto koska siellä ei ole julkista liikennettä olisi kääntäen oltava päin vastoin mutta ei. Vähäinenkin kävelyn tai pyöräilyn edistäminen Helsingin ytimessä aiheuttaa atavistisen raivoreaktion ja kävelykadut saavat kyytiä kun luksuslaukkuja pitää päästä ostamaan oven eteen parkkeeraamalla. 

Vierailija
117/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihervasemmiston äänestäjät ei tätä käsitä

Esim Marinin hallitus teki vuosituhannen suurimman polttoaineveronkorotuksen 8/2020

https://www.autoliitto.fi/uutiset/bensiiniin-taman-vuosituhannen-kovin-…

Vihreät edustavat sosiaaliluokkaa joka ei veroja maksa eikä luonnosta välitä tippaakaan.

Huumeiden käyttö ja lesboilu on vihreiden ydintoimintaa.

Ja todellisuudessahan vihreillä on korkein koulutusaste, paras työllisyys ja erinomaiset tulot puoluevertailussa. Palkkatulojen mediaani varmaankin korkein. Sen lisäksi käyttävät rahallisesti vähiten julkisia palveluita, esim. terveydenhuoltoa, koska ovat terveempiä,. Vähiten rikollisia jäseninä, jne.

Vierailija
118/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oulun suhdetta joukkoliikenteeseen kuvaa kyllä hyvin se järkyttävän suuren kallioparkin rakentaminen henkilöautoille ja kaavoituksen järjettömyys. Sen vuoksi ei tule koskaan miuttumaan ns. oikeaksi kaupungiksi.

Vierailija
119/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä aloitusta. Asuinpaikka on jokaisen oma valinta. Minä olen päättänyt asua Helsingin keskustassa ja elää ilman autoa. Keneltä se on pois, häh?

Ei se ole keneltäkään pois, mutta ei mitenkään koko Suomen ihmiset mahdu Helsingin keskustaan. Helsingin keskustaan mahtuu alle 10 % suomalaisista. Mitä ehdotat niille lopuille yli 90%:lle?

Kevyesti mahtuisi, jos ei keskustaan niin kantakaupunkiin ja pääkaupunkiseudulle. Niin kuin metropoleissa.

Haluaako joku kaikki suomalaiset pääkaupunkiseudulle? Oikeasti?

Vierailija
120/128 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meno klo 7 saattaa tarkoittaa isossakin kaupungissa 2 km kävelymatkaa ja yli tunti bussissa.

25 minuuttia omalla autolla. Jos auto olisi hajonnut päiväkotiaikana. Olisi tarhan ovelta saanut ottaa pikaspurttia pysäkille.

Toisaalta ei ne bussit satu stadissakaan kaikille kohdilleen. Kertoi eräs matkustaja. Kun kaupunkia vaihtoi. Nyt oli onnikat osuneet kohdilleen ja kulku sujuvaa.