Millainen aikuinen ei käsitä, ettei kaikkialla ole julkista liikennettä?
Aina säännöllisin ajoin törmää näihin aikuisiin, jotka ihmettelevät toisten autoilua. Kuinka on varaa autoon, autoilu ei ole ekologista, autoilu on kallista yms. Kuinka vaikeaa on aikuisen käsittää, että vaikka siinä omassa kaupungissa voi hypätä vartin välein bussiin näin ei suinkaan ole Suomessa kaikkialla Monilla työmatka yksinkertaisesti vaatii oman ajoneuvon. Käykää joskus kaupungin ulkopuolella tutustumassa siihen julkiseen liikenteeseen, jossa bussi menee 20km kilometrin päässä lähtöpaikasta kerran vuorokaudessa suuntaansa.
Kommentit (128)
Tässä ketjussa ei ollut kysymys siitä miten kukin asuinpaikkansa valitsee vaan siitä, miksei ymmärretä julkisen liikenteen puutetta osassa Suomea. Tämä meni osalta kommentoijista ohi
Minulla on ainakin muuta elämää kuin töissä käynti.Tosin täällä missä asun ei pääse töihinkään millään julkisella välineellä.Harrastukset vaatii myös auton, esim.sukelluskamojakin olisi pikkusen hankala bussilla kuljettaa järven rantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloitusta. Asuinpaikka on jokaisen oma valinta. Minä olen päättänyt asua Helsingin keskustassa ja elää ilman autoa. Keneltä se on pois, häh?
Ei se ole keneltäkään pois, mutta ei mitenkään koko Suomen ihmiset mahdu Helsingin keskustaan. Helsingin keskustaan mahtuu alle 10 % suomalaisista. Mitä ehdotat niille lopuille yli 90%:lle?
Helsingissä alkaa olla aika toimiva julkinen liikenne kaikkialla. Jotkut P-Helsingin lähiöt ovat vielä katveessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maalla kasvanut ja muutin ihmisten keskuuteen jo hyvin nuorena. Elämä on valintoja. Ennemmin maksan elämänlaadusta kuin kahdesta autosta, jotka eivät ainakaan elämänlaatua lisää omistettuina. Vuokraan auton jos sitä tarvitsen retkeilyyn tai muuhun.
Minä taas muutin ihmisten takia Helsingin keskustasta kehyskuntaan omakotitaloon.
Kahden auton kulut on pieni hinta siitä, ettei tarvitse sietää hetkeäkään sitä sakkia, mitä pääkaupunkiseudulla majailee. Lapsille on terveellinen ympäristö kasvaa. Koulussa ei ole yhtään tietyn taustan omaavia henkilöitä häiriköimässä. Kadulla ei jengi hillu kamoissa eikä kadulla kerjää toiselta puolen Eurooppaa tulleet ihmiset.
Onnea Junttilaan. Jää sinne, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloitusta. Asuinpaikka on jokaisen oma valinta. Minä olen päättänyt asua Helsingin keskustassa ja elää ilman autoa. Keneltä se on pois, häh?
Ei se ole keneltäkään pois, mutta ei mitenkään koko Suomen ihmiset mahdu Helsingin keskustaan. Helsingin keskustaan mahtuu alle 10 % suomalaisista. Mitä ehdotat niille lopuille yli 90%:lle?
Kevyesti mahtuisi, jos ei keskustaan niin kantakaupunkiin ja pääkaupunkiseudulle. Niin kuin metropoleissa.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole toisaalta pakko asua alueella, joissa ei ole julkisia yhteyksiä tai kaupungeissa, joissa kaavoitus suosii yksityisautoilua.
Mites ratkaiset ongelman, jossa työpaikka sijaitsee alueella, jonne ei ole julkisia yhteyksiä?
Ei mua haittaa jos joku ei asiaa ymmärrä eikä mua edes kiinnosta kulkeeko vai eikö joku julkinen liikenne jossain. Kunhan ei ala minulle nillittämään asiasta ja vaatimaan muuttoa johonkin kasvukeskukseen. Oma valintani, maksaa minkä maksaa niin kauan kun on hyväpalkkaisessa duunissa ja jos joku muu haluaa elää sitten jollain muulla tavalla en ala vaatimaan häneltä muuttoa jonnekin muualle. Kaikille löytyy varmaan joku sopiva asuinpaikka maailmassa eikä niistä kannata kiistellä mikä on paras.
Ja silloin kun olen isommassa kaupungissa käymässä, niin keskustaa on helpompi sompailla julkisilla kuin omalla autolla. Auton voi jättää kauemmas ja sitten hyödyntää muita kulkuneuvoja.
Suomessa on rekisterissä 3,7 miljoonaa henkilöautoa joista on tieliikennekäytössä 2,8 miljoonaa.
Helsingissä on suhteessa väkilukuun enemmän henkilöautoja kuin Suomessa keskimäärin
Jostain syystä juuri tälle foorumille on keskittynyt porukkaa jonka koko elämä rajoittuu siihen etteivät ne voi muuttaa minnekään kallion siivouskomerostaan "kun jouduttaisiin ostamaan se autokin"
Onneksi Suomen 2,9 miljoonaa kotitaloutta pärjäävät 2,8 miljoonalla autollaan tarvitsematta rajoittaa elämänpiiriään jonkun Helsingin kaltaisen pẹrsläven muutamaan julkisilla saavutettavaan kaupunginosaan.
Kysymyshän on siitä että syrjäseudulla eläminen tulee liian kalliiksi, vaikka talon saisi halvalla. Auton ylläpito maksaa. Ja sitten ihmiset valittavat etteivät rahat riitä.
En ihmettele, mutten myöskään koe että valitsemasi elämäntapa oikeuttaa halvempaan autoiluun. Vastustan lähes kaikkia päätöksiä jotka pyrkivät helpottamaan yksityisautoilua, ja silloin tulee kutsuttua paikalle maaseudulla asuvat autoilijat.
Minua ei voisi vähempää kiinnostaa, sillä Suomessa jokainen saa valita elämäntapansa ja asuinpaikkansa. Siinä muuttovaiheessa on oleellista miettiä kustannuksia, mutta moni miettii vain sitä kuinka halpaa maalta on ostaa lääniä, ja sitten kitisee jälkikäteen kun tarvitaan autoa.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyshän on siitä että syrjäseudulla eläminen tulee liian kalliiksi, vaikka talon saisi halvalla. Auton ylläpito maksaa. Ja sitten ihmiset valittavat etteivät rahat riitä.
No rahojen riittämättömyyttä nyt valitetaan joka paikassa, oli sitten kaupunki tai maaseutu. Pääkaupunkiseudulla vuorkat ja asuntojen hinnat kalliita, rahat ei riitä jnejne
Yhdellä tavoin rajattomia ihmisiä he ovat. Eivät hahmota yhtään erilaisuutta vaan jos asia toimii heillä = se toimii kaikilla ilman poikkeuksia. Vastaavasti jos jokin asia ei heillä toimi = se ei toimi kellään muullakaan. Esim. jos juuri heillä toimii julkinen oikein kivasti työpaikan ja kodin välillä ympäri vuoden ja ruokakauppakin on kätevästi siinä matkan varrella, he kuvittelevat että näin on kaikilla. Sitten jos rajattomalla vaikkapa paprika närästää, eikä siksi sitä suostu syömään, ei voi käsittää miksi ihmeessä muut syövät paprikaa, sehän aiheuttaa närästystä.
En ihmettele kenenkään autoilua, enemmän ihmettelen että muutetaan hevonperseeseen ja sitten möykätään kun ei voi olla ilman omaa autoa. Olen asunut pienessä kunnassa jossa ei ollut julkista liikennettä nimeksikään, joten tiedän kyllä miten vaikeaa on elää ilman autoa. Siksi muutin alueelle jossa on julkinen liikenne ja työpaikkoja. Enkä ole joku katkera itkupillimaalainen joka on autonsa kanssa uhriutumassa joka saatanan paikassa. Nämä on niitä valintakysymyksiä mitä landelaiset eivät ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele kenenkään autoilua, enemmän ihmettelen että muutetaan hevonperseeseen ja sitten möykätään kun ei voi olla ilman omaa autoa. Olen asunut pienessä kunnassa jossa ei ollut julkista liikennettä nimeksikään, joten tiedän kyllä miten vaikeaa on elää ilman autoa. Siksi muutin alueelle jossa on julkinen liikenne ja työpaikkoja. Enkä ole joku katkera itkupillimaalainen joka on autonsa kanssa uhriutumassa joka saatanan paikassa. Nämä on niitä valintakysymyksiä mitä landelaiset eivät ymmärrä.
Toinen mistä maalaiset jaksavat valittaa on palveluiden etäisyydet. Kun se ja se on niin kaukana. No älä! Niin monet kerrat olen kuullut, kuinka sama ihminen ylistää sitä ettei naapureita ole lähellä ja murehtii, kuinka kaukana lähin koulu on.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ainakin muuta elämää kuin töissä käynti.Tosin täällä missä asun ei pääse töihinkään millään julkisella välineellä.Harrastukset vaatii myös auton, esim.sukelluskamojakin olisi pikkusen hankala bussilla kuljettaa järven rantaan.
Sama. Teen etätöitä, joten en tarvitse töissäkäyntiin mitään liikennevälinettä. Useimmissa sukelluspaikoissa ei ole minkäänlaista julkista liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen maalla kasvanut ja muutin ihmisten keskuuteen jo hyvin nuorena. Elämä on valintoja. Ennemmin maksan elämänlaadusta kuin kahdesta autosta, jotka eivät ainakaan elämänlaatua lisää omistettuina. Vuokraan auton jos sitä tarvitsen retkeilyyn tai muuhun.
Minä taas muutin ihmisten takia Helsingin keskustasta kehyskuntaan omakotitaloon.
Kahden auton kulut on pieni hinta siitä, ettei tarvitse sietää hetkeäkään sitä sakkia, mitä pääkaupunkiseudulla majailee. Lapsille on terveellinen ympäristö kasvaa. Koulussa ei ole yhtään tietyn taustan omaavia henkilöitä häiriköimässä. Kadulla ei jengi hillu kamoissa eikä kadulla kerjää toiselta puolen Eurooppaa tulleet ihmiset.
Eli muutit köyhien alueelta maalle, muunlaisten köyhien keskuuteen?
Ei pk-seudulla tosiaan kannata asua jos on vähävarainen. Minun asuinseudulla ei näy yhtään laitapuolen kulkijaa eikä kerjäläistä. Koulujen käyminen kannattaa. Lasteni koulussa lähes kaikki opiskelevat tavoitteellisesti eikä lasten ystävien vanhemmat hyväksy huonoja arvosanoja. Liikuntaa harrastetaan, ja lapset ovat hoikkia. Maaseudulla kun asuin, olin varmaan ainoa normaalipainoinen. Lapselle maaseutu pitkine etäisyyksineen on kuin vankila, opiskelumahdollisuudet huonot ja harrastukset lähes olemattomia. Pk-seudullakin voi uida järvessä/meressä, kalastaa, hiihtää jne.
Vierailija kirjoitti:
Oi vitsi kun sä olet niin kaupunkilainen multaa varpaanväleissä. NIiiiin paljooon parempi ihminen kuin muut maalaiset :D
Ja vaikka julkinen liikenne onkin, niin se ei kulje oikeaan paikkaan ilman vaihtorumbaa. Itselläni työmatka kestää omalla autolla noin 12 min yhteen suuntaan, kun bussilla se veisi ainakin tunnin. En todellakaan rupea elämästäni joka työpäivä noin kahta ylimääräistä tuntia käyttämään työmatkoihin, kun oma auto on vaihtoehtona niin nopea ja helppo. Sori vaan viherpiipertäjät.
Me asutaan keskisuuressa kaupungissa, vain vajaan 10 kilometrin päässä keskustasta, mutta silti onnettomien yhteyksien päässä. Jos menen töihin julkisella, kävelen ensin kolme kilsaa lähimmälle pysäkille, josta lähtee bussi kerran tunnissa. Ajomatka työpaikalle kestää tunnin. Omalla autolla matka kestää n. 20 minuuttia, joten mitäpä veikkaatte kumman vaihtoehdon valitsen.
Nii mut kuitenkin se on kiva matkustaa pitkin Suomea vaeltelemaan niihin luontokohteisiin, sehän on niin trendikästäkin. Vai lentämälläkö niihin mennään?