Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkoti vai pph?

02.02.2007 |

Niin, ehkä tämä keskustelu on käyty jo moneen kertaan mutta jos nyt taas.

Ensi kesänä olin ajatellut mennä töihin joten lapset olisi saatava hoitoon. He olisivat silloin 1v ja 3v.

Haluaisin kuulla kummastakin hoitomuodosta hyviä ja huonoja puolia. Ei vättämättä mitään " itsestäänselvyyksiä" kuten; päiväkodissa saa enemmän virikkeitä tai pph on kodinomainen. Nyt kaipaan sellaisia juttuja mitä en " ensikertalaisena" olisi tullut ajatelleeksi.

Paikkakunnallamme on myös ryhmäperhepäivähoitoa, onko siitä kokemusta?

Kiitos :)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista keskustelua lukiessani olen entistä onnellisempi siitä, että oma poika on päiväkodissa eikä pph:lla, koska päiväkodissa pystytään hätätapauksessa joustamaan, siis jos lasta ei pääse esim. liikenneruuhkan vuoksi hakemaan tasan klo 17. Siinä toisessa ketjussa lapset pitää hakea jo 16.30 mennessä, ja hoitaja oli sopinut heti perään lääkärissä käynnin eikä suostunut joustamaan hätätilanteessa.

Olen miettinyt asiaa paljonkin, siis sitä, että entä jos se pph sairastuu? Silloin lapset on kuskattava varahoitoon ties minne. Päiväkodissa ei onneksi olla koskaan yhden hoitajan varassa ja lapsi saa aina olla siellä turvallisessa tutussa paikassa.

Vierailija
2/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähtee ensi syksynä hoitoon samanikäiset lapset kuin sinulla ja alan ammattilaisena olen tietenkin pohtinut paljon, mihin omat menevät hoitoon.

Kaikki kunnia pph:lle mutta minä haluan lapseni päiväkotiin. Tai jos olisin aivan 100 varma pph:sta veisin kyllä sinne, mutta ongelma on se että hän on yksin lasten kanssa ja periaatteessa toimintaa ei valvo kukaan, muodollisesti tietenkin valvoo, mutta käytännössä. Päiväkodissa on kuitenkin aina usea aikuinen , eli jos jollain huono päivä tilalla on toisia ja toisaalta myös lasten ja aikuisten kemioilla on merkitystä. Päiväkodissa kemiat pelaavat yleensä jonkun kanssa.

Ryhmäperhepäiväkoti voisi olla ihan mieleinen ratkaisu, mikäli sellainen läheltä löytyisi. Perhepäivähoidossa arveluttaa myös tuo lomien ja sairastelujen aikainen varahoitosysteemi. Se nyt vasta on pienelle hankalaa kun joutuu ihan vieraaseen paikkaan. Onhan toki päiväkotikin kesällä suljettu ja varahoito jossain muualla, mutta sen pystyy monesti ennakoimaan omilla lomajärjestelyilla.

Tosin nyt ollaan pohdittu naapurin äidin kanssa jolla samanikäinen poika, että jospa löydettäisiinkin loistava hoitaja kotiin. Meillä on pieniä koululaisia, joiden iltapäivä näin turvattaisiin ja tosaalta he myös vähän " valvoisivat" tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pojat 2v5kk ja 3v8kk

Esikko aloitti pph:llahoidossa 05 elokuussa ja kuopus 06 elokuussa.

Pph ollut kerran sairas siitä kun esikko aloitti hoidon.

itse olen laittanut niin että lapset haetaan viimeistaan x- klo aika joten en ole minuutti aikataulussa. Esim pääsen töistä 13.30 ja kotona olen 14 niin olen merkannut et haen 15tai 15.30 kun merkkaan 15.30 voin hakea kävellen hoidosta.

usein meidän lapset haetaan ekaksi pois. hoitoon menevät klo 8, hoitopäiviä 14 kuukaudessa

Meillä täti kyllä joustaa ja ilmoittaa kyllä edellisenä päivänä jos jotain menoa heti töiden jälkeen.

elokuusta helmikuun alkuun lapset kaks kertaa olleet kipeinä ja samaan aikaan.

itse olen ollut tyytyväinen

varahoitoon en ole koskaan vienyt

Vierailija
4/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti pph:a on monenlaisia. Itse en ole ollut tyytyväinen omaamme. Ruokalistaa ei ole, hoitajan oma lapsi kipeänä muiden lasten kanssa, lapsi usein pukenut itse ulos (vajaa 3 v) eikä kukaan selvästikään ole tarkistanut pukemisen tulosta, askartelevat vähän yms yms.

Minusta on mukava tietää että lapsi pääsee hoitoon jossa on ohjelmaa; askartelua ja musiikki tuokioita. Lisäksi on ihanaa tietää mitä lapsi päivän aikana syö tai mitä tarjotaan. Lisäksi uskon että päiväkodit ovat " tiukemman" syynin alla. Siellä ei hoitajat voi luistaa sovituista " säännöistä" .

Vierailija
5/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

(jos sellanen kerran läheltä löytyy.)

ryhmis on vähemmän " laitosmainen" ja silti löytyy just useampi hoitaja (yhden hoitajan sairastuminen ei kaada koko systeemiä, " vahtivat" toisiaan, kemiat sopii jonkun kanssa) ja esim. ruokalista ja selkeämpi päiväjärjestys ulkoiluineen ja askarteluineen. silloin ei myöskään tarvi hakea eri ikäisiä lapsiaan eri osastoilta. pukemiset ainakin puolet helpompia :) kaikkia aikatauluja ja sellasia ei tarvi selittää molempien ryhmissä erikseen ja kuulumisetkin saa samalta hoitajalta :)

muutenkin ryhmiksessä on monasti sitä " kodinomaisuutta" kivasti ja suosittelisin lämpimästi just sisaruksille. pienemmällä on turvallisempi olo kun isompi sisarus on lähellä ja kaikille voidaan silti järjestää oman kehitystason mukaista toimintaa. samoin huomasin (itse ryhmiksessä työskennellessäni), että pienemmän puhe tarvi välillä tulkkia ja isompi osasi usein " suomentaa" :) näin hoitajien oli helpompi ymmärtää pientä lasta ja tukea puhetta oikeilla sanoilla.

ite oon ollu töissä päiväkodissa, ryhmiksessä, kotihoitajana ja äitini on ollu pph (itekin voisin olla). ikävimmät kokemukset on isoista päiväkodeista ja mukavinta on ollu ryhmiksessä ja kotihoitajana :)

Tiina-täti :)

Vierailija
6/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tutut sai paikan ryhmikseen tästä läheltä ja olivat ikionnellisia, kunnes " pehmeän laskun" aikana huomasivat, että kyseinen ryhmis ei oikein vastannut standardeja. Hoitajat olivat flegmaattisia, eivät kovin puhuneet lapsille ja kommunikaatio vanhempien suuntaan oli puutteellista.

Lähistöllä on myös kolme (vanhemmilta kuullun mukaan) ihan eri laatuista päiväkotia, joista yllättäen se isoin on saanut lähes kaikilta vanhemmilta kehuja. Toisiksi isoin on kuulema ihan hirveä (tyyppiin vauvoja pidetään loskassa pihalla ryömimässä ja isommat lapset juoksevat vahingossa päälle), pienimmästä en ole juuri kuullut juuta enkä jaata.

Meidän lapsi aloitti ruotsinkielisessä päiväkodissa vähän kauempana, ja ollaan kyllä oltu tyytyväisiä (myös lapsi). Valitsimme sen kahdesta vaihtoehdosta, josta se ei-valittu oli itse asiassa papereiden ja muun materiaalin perusteella meillä ykkösenä, mutta toinen vakuutti meidät kun kävimme tutustumassa. (Ruotsinkielisiä perhepäivähoitajia ei paikkakunnallamme juuri ole saatavilla, joten se vaihtoehto oli alusta asti käytännössä poissuljettu..)

Tämän sekavan selityksen jälkeen siis suosittelisin, että ennen päätöstänne käytte tutustumassa lähimaastojen päiväkoteihin, ryhmiksiin ja miksei pph:iinkin (en tiedä voiko ja jos, niin miten, heillä käydä tutustumassa..?). Ja kun käytte siellä, kannattaa luottaa vaistoihin ja ensivaikutelmiin, vaikka tietenkin pitää myös kysellä ja hankkia faktatietoja.

Meidän kohdalla tosiaan tutustumiskäynnit olivat ratkaisevia ja niistä saadut vaikutelmat ovat pitäneet hyvin paikkansa myös kun olen myöhemmin jutellut muiden vanhempien kanssa. Jos henkilökunta/pph on innostunut työstään ja pitää siitä, ja ajattelee lapsen parasta, se kyllä näkyy ja se on ihan loistavaa myös lapselle.

Vierailija
7/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpi parempi. Itse olen silti päiväkodin kannattaja, pienellekin. Meillä on toiminut. Esikko meni päiväkotiin 13kk ja kuopus oli 1v10kk.

Päiväkodissa on useampi hoitaja - mahdollisuus että ottaa ' sukset ristiin' hoitajan kanssa on pienempi ts. on enemmän vaihtoehtoja hoitajissa ja mieltymyksissä, sekä lapsella että vanhemmilla.

Tyttömme ovat seurallisia, saavat ikäistän seuraa enemmän. PPH:lla voisi olla kaikki eri ikäisiä ja meidän lasten lisäksi olisi sit 2 muuta - vaihtoehdot kavereissa on kiva juttu myös.

PPH:lla EHKÄ vähemmän tartuntoja, ainakin lähteitä sille. Vähemmän virikkeitä liioista lapsista, melua, hälyä jne. joka johtuu paljosta lapsimäärästä. Arka lapsi on ehkä helpompi olla pph:lla. Hoitoajat yleensä joustaa hyvin - pph:t aloittaa usein jo 6 aikaan ja vikat haetaan vasta 18!

PK:ssa monipuolisempi tarjonta ohjelmassa usein, ulkopuolista ohjelmaa tai koko ryhmälle erilailla, monipuolisemmin suunniteltua. (riippuu pph:sta toki ja pph yhteisestä ohjelmasta;-)). Varahoitajia ei tarvita kun on hoitajat sairaana. Liikaa lapsia välillä /hoitaja, etenkin aamusta/illasta myös voi olla.

Eli molempi parempi ;-)). Meillä on tytöt siis sosiaalisia ja viihtyvät erittäin hyvin päiväkodissa. Erityisesti nyt kun ovat yksityisessä, jossa ohjelmatarjonta on erittäin rikasta painotuksen mukaan sekä hoito erittäin lasta kunnioittavaa ja arvostavaa. Paikallinen kunnallinen ei yhtä hyvältä kuullosta, varsinkaan tuo metelikäs lähipäiväkoti.

Vierailija
8/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoi että mieluumiin meni pph:lle " kokka minä tykkään eniten sellaisista kodeitta mittä atutaan. ei päiväkoti ole koti kun ei tiellä atuta"

Jotain kertonee että pph pyytää nyt yhtenään näitä entisiä

hoitolapsiaan kylään, vaikka heillä on jo uudetkin hoitolapset.

Eli kyllä minusta tuntuu että varsinkin pienelle lapselle hyvä pph on paras vaihtoehto. Tietysti asioista on hyvä sopia suht tarkasti etukäteen (ruokailut ja mitä syödään, esim. kuinka usein eineksiä noin keskimäärin, unet, ulkoilut, lastenohjelmat, kerhoilut ja sen sellaiset), ja vastaavasti mulla ei ole kokemuksia sellaisesta pphsta että ei olisi homma toiminut.

Vierailija
9/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosiaan pph erilaisia

Meidän lapset samalla pph jossa veljeni oli joskus, veljellä ikää 18v ja rippijuhliin entinen pph tuli joka vuosi kortin vieläkin laittaa.

nimpparit ja synttärit hoitotäti muistaa

meillekin ryhmistä tarjottiin, mutta en halunnut kun se myös varahoito ja usein ylitystä vaikka ei saisi :-)

Vierailija
10/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ovat pojat pph:lla. He aloittivat hoidon syksyllä, jolloin nuorempi oli vielä alle 2 v ja vanhempi yli 3v. Yksi syy, miksi lopulta aikani pähkäiltyä päädyin perhepäivähoitoon, oli se, että tarhassa pojat olisivat joutuneet eri ryhmiin. Päiväkohdin johtaja totesi minulle puhelimessa, kun asiaa tiedustelin, että tuon ikäisille on ainoastaan hyvä ja terveellistä olla päivät erossa toisistaan. Ehtivät kuulemma tapella keskenään ihan riittävästi iltojen ja viikonloppujen aikana.

Itse olen hieman toista mieltä. Pph:lla ollessa pojat ovat yhdesä koko päivän yhdessä ja kisaavat minkä kisaavat päivän virkeämpään aikaan. Kun haen poikia kotiin, ovat illat mielestäni milteipä rauhallisempia kuin silloin, kun pojat olivat ihan vain kotihoidossa. Minusta siis tuon ikäisten veljesten on ihan hyvä olla päivät yhdessä.

Muuten en osaa ottaa kantaa yleisellä tasolla puolesta enkä vastaan, koska sekä tarhoissa että pph:ssa on erilaisia. Meitä on Luoja siunannut aivan erityisen mukavalla ihmisellä, jonka kanssa kemiat sujuvat ja joustoja tehdään puolin ja toisin. Vaikka pph onkin, niin lapset saavat sekä ulkoilua että askartelua varmasti yhtä paljon kuin kotonakin ja ruokalistana noudatetaan pääsääntöisesti koulujen ruokalistaa. Kehityskeskusteluja käydään säännöllisesti ja palautetta molemmin puolin poikien kehityksestä ja hoidon sujumisesta annetaan myös ihan suunnitelmallisesti reissuvihkoon kirjoittaen.

Vierailija
11/22 |
03.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:n etuja on mm. kun yksi hoitaja, on aina samat säännöt. Pph tietää aina tarkalleen, miten päivä on mennyt: miten lapsi syönyt, nukkunut ym. Esikoisen ollessa varahoidossa pk:ssa koin ongelmaksi, kun hoitajat eivät tienneet esim. oliko tyttö nukkunut päivällä (tyttömme jätti jo 1v päiväunia väliin myös hoidossa). Myös pienessä ryhmässä lapsen yksilöllisyys on helpompi huomioida. Meidän pph:lla oli erittäin hyvä ja monipuolinen ruoka ja sitä oli riittävästi. Varahoidossa ollessaan pk:ssa tyttö valitti saavansa liian vähän ruokaa, annokset kun tulivat valmiina keittiöltä.

Pph:n haittana on varahoitojärjestelyt, etenkin tilanteissa joissa hoitaja ilmoittaa aamulla olevansa kipeänä.

Meillä tyttö oli kaksi vuotta pph:lla ja vaikka on ollut hoidosta pois jo vuoden, pyytää hän usein soittamaan hoitajalla. Leikkimässäkin olemme käyneet useita kertoja hänen luonaan.

olen miettinyt paljon, miten tulevaisuudessa lapset hoidetaan ja pk vaikuttaa ainoalta vaihtoehdolta kahdelle lapselle, koska esikoinen aloittaa eskarin samaan aikaan. Onneksi kuopuskin tulee silloin jo 3v.

Vierailija
12/22 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kokemuksia noista kaikista nimittäin.

Ryhmäperhepäiväkoti ja päiväkoti ovat luotettavia. Tiedät, että muut tädit " vartioivat" toisiaan, joten lepsumisia ei tapahdu. Pph:sta et voi tietää muuta kun asentamalla videokameran (lol) asuntoon, että mitä se siellä tekee ja mitä ei.

Suurin miinuspuoli meille oli pph:ssa se, että kun pph/pph:n lapsi sairastuu tai pph:lla on lomia (ja niitä on enemmän kuin normaali hoitotädillä koska pph:n työpäivät ovat pidemmät, joten ylityövapaita on PALJON), niin lapsi menee tuntemattomaan paikkaan, josta ei välttämättä varahoitaja itse tai sinäkään tiedä vasta kun samana aamuna. Meillä on JOKA kerta ollut eri varahoitaja ja mentiin kartan kanssa pää kolmantena jalkana, kun töihinkin pitäisi ehtiä.

Pahimmillaan oli pari viikkoa sitten 3 eri paikkaa viikon sisään; oma pph, varahoitaja, ryhmäperhepäivähoito (heiltä liikeni pariksi päivää tytölle paikka kun ei ollut muuta). Mutta minkäs teet, kun ei heillä ole resursseja parempaan. Onneksi meillä on erittäin sopeutuvainen lapsi, joka jää ilman itkuja aamulla tuntemattomien tätien kanssa leikkimään (jos ovat sitä sorttia että leikkivät..). Varahoitajan pitäisi aina saada varahoidonjohdosta kaikki tieto lapsesta, allergiat, puhelinnumerot sun muut, mutta kerran kun kysyin varahoitajalta, niin ei hänellä ollut mitään minun tietojani, joten jos jotain olisi sattunut, en minuun olisi voitu ottaa yhteyttä.

Meidän omassa pph-tädissä ei mitään huomautettavaa ole, sopivan tiukka täti niinkuin mekin ollaan kotona. Kaikki miinukset perustuvatkin tähän koko systeemiin.

Koska pph-tädeillä on rankka työ, he uupuvat helposti. He tekevät joka päivä ylitöitä (meidän tyttö aloitti 6:50 ja vaikka hänet haettiinkin n. 16:30, niin toinen hoitolapsi jäi vielä sinne, laskeppa siitä työtunnit per päivä 6:50-17:00) ja työt jatkuvat lasten lähdettyä, eli siivotaan työympäristö (oma koti) ja lähdetään ostamaan huomisia ruokia hoitolapsille.

Vierailija
13/22 |
04.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten hoitopäivät ei venyneet kohtuuttoman pitkiksi ja pphlla oli aikaa hoidella omiakin asioitaan. sairaustapauksessa pystyttiin vaihtaan hoitopäiviä puolin ja toisin. 5 päivää kymenen tunnin hoitopäiviä kuulostaa kyllä aika raskaalta puolin ja toisin.

Tämä pph oli siis yksityinen tuttavan tuttava, kaupungin valvoma toki.

Mutta yksityisen hoidon tuet on nykyään pk-seudulla todella hämmästyttävän hyvät , vaikka kotihoidon tukia kuristetaan minimiin.

JOs mahdollista, niin kun on noin pienet lapset, kannatttaisi joka tapauksessa miettiä onko mahdollista tehdä lyhennettyä viikkoa. itse ainakin olen kokenut lyhennetyn ainoana itselleni sopivana mahdollisuutena.

Vierailija
14/22 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eka lapsen kanssa kokemusta yksityisestä ja kunnallisesta pph:sta ja sen jälkeen päiväkodista. Nyt kaksi nuorempaa laitettiin suoraan pk:iin enkä missään nimessä vaihtaisi muuhun. Meille nimittäin sattui pari hullua pphoitajaa, eka oli juoppo ja toinen muuten vaan hullu. Kaikella kunnioituksella, onhan niissä toki ok-tyyppejäkin. Ihan karmeat kokemukset perhepäivähoitajista, en viitsi edes kertoa! Voivat vaikuttaa ihan kunnollisilta, mutta eihän niitä kukaan vahdi mitä ne siellä päivisin tekee, toisin kuin päiväkodissa.

Lisäksi plussaa päiväkodille, että siellä on paljon muita samanikäisiä kavereita lapselle, pph:ssa ei välttämättä ole, kun kaikkien kemiatkaan eivät välttämättä mene aina yksiin. Ja päiväkodissa kiinnitetään huomiota, jos lapsella ongelmia ja niihin saa apua, esim. meillä ärrä-vika korjattiin ennen kouluikää.

Eli motto: kuka tahansa voi ruveta perhepäivähoitajaksi, mutta ketä tahansa ei oteta päiväkotiin töihin.

Voimia valintaan!

Vierailija
15/22 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoidon saralla täytyy olla todella suuria kuntakohtaisia eroja, sillä muuten en voi kuin ihmetellä lukemiani kommentteja.....

Itse olen työskennellyt yli kymmenen vuoden ajan lastentarhanopettajana niin yksityisessä kuin kunnallisessakin päiväkodeissa. Sen lisäksi olen nyt hoitovapaalla ollessani (ja aiemminkin) seurannut erittäin läheltä muutaman perhepäivähoitajan työskentelyä. Näiden kokemusteni perusteella valitsisin lapseni hoitomuodoksi perhepäivähoidon.

Ja sitten muutamia kommentteja ketjussa esitettyihin väittämiin:

Meidän kunnassamme perhepäivähoitajien työaika määräytyy lapsen hoitoaikojen mukaan. Eli joustavuutta hoitoaikojen suhteen kyllä löytyy, asiat sovitaan jo hoitosopimusta tehdessä.

Perhepäivähoitajien työpäivät ovat pitkiä, mutta suinkaan kaikkia ylityötunteja ei aina oteta vapaana, vaan niistä on mahdollista saada myös rahallinen korvaus.

Jokaiselle perhepäivähoidossa olevalle lapselle nimetään kunnassamme pysyvä varahoitopaikka. Eli jos oma hoitaja sairastuu tai on lomalla, lapsella on aina sama varahoitaja. Useimmiten varahoitaja asuu vielä oman hoitajan lähistöllä ja hoitajat (+ tietysti lapset) ovat lähes päivittäin tekemisissä toistensa kanssa, joten varahoitopaikka ei ole lapsille vieras paikka. Halutessaan varahoitopaikan voi saada myös päiväkotiin.

Perhepäivähoitajilla ei yleensä ole esillä viikon ruokalistaa kuten päiväkodeissa, mutta kysymällähän sekin asia selviää..... ;o)

Päiväkodeissa on enemmän hoitajia, mutta myös suhteessa enemmän lapsia. Perhepäivähoitajilla saa olla 4 kokopäiväistä lasta hoidossa (tosin ylityksiä tapahtuu useissa kunnissa), päiväkodeissa yhtä hoitajaa kohden on joko 4 alle 3-vuotiasta tai 7 yli 3-vuotiasta lasta. Ja valitettavasti myös päiväkotiryhmät buukataan nykyään liian täyteen eli lapsia otetaan ylipaikoille siltä varalta, että jos joku lapsista on pois, niin käyttöaste ei pääse tippumaan liian alas.

Ja jos joku päiväkodin hoitajista sairastuu, hänelle palkataan (vieras) sijainen tai mikä pahinta - ei sijaista ollenkaan, jolloin paikalla olevien hoitajien työtaakka senkun kasvaa. Ja kun lapsia voi olla oman lapsiryhmän lisäksi myös varahoidossa esim. perhepäivähoidosta, niin kyllä se päiväkotihenkilöstönkin työ on aika rankkaa.

Paljon puhutuista virikkeistä: on varmasti paljon kiinni perhepäivähoitajasta, minkä verran lasten kanssa esim. askarrellaan, lauletaan, loruillaan ja liikutaan. Mutta nämä paljon puhutut virikkeet ovat ensimmäinen asia, josta tingitään kun päiväkodista puuttuu työntekijöitä. Kun kaksi aikuista pyörittää 21 lapsen kokopäiväryhmää yhden työntekijän ollessa sairaana, vuosilomalla tai ylityövapaalla, on työntekijöiden tärkeimpänä tehtävänä taata lasten turvallisuus päivän ajan.

Joten omien kokemusteni perusteella tulen valitsemaan aikanaan lapselleni hoitomuodoksi perhepäivähoidon. Tuntemillani perhepäivähoitajilla on turvallinen ja kodinomainen hoitoympäristö, siisti koti, säännöllinen päivärytmi, monipuolinen ruoka ja mikä tärkeintä - myös heidän työtään valvotaan säännöllisesti (perhepäivähoidon ohjaaja tekee kotikäyntejä).

Vierailija
16/22 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti käytäntö on usein erilaista. Minä myös nyt hoitovapaalla ja kun seuraan alueen pph:ia en voi kuin kauhistella. Lapset istuvt tuplarattaissa ja hoitajat juoruilevat kadulla. Me kaikki leikkipuiston äidit tiedetään hoitolapsista asioita jotka eivät hoitajan vaitiolovelvollisuuden takia meille kuulu. Hoitaja istuu penkilla, katselee lapsia ja sanoi eilenkin, että paljon vetoa, että tuolla yhdellä on pissat housussa. Kyllä siitä on ammattimaisuus kaukana.

Suivaannuin asiasta niin, että soitin pph:n ohjaajalle joka kiitteli kovasti, otti hoitajan puhutteluun ja valitti, että kun he eivät pysty millään hoitajia valvomaan. ja kun hoitajista ainakin täällä on kova pula niin... Onneksi tällä hoitajalla on koiria ja meidän lapsella astma eli meidän lapsia ei voi ainakaan sinne sijoittaa.

onhan arki päiväkodeissa kuntien säästöjen takia hurjaa mutta kyllä siellä ainakin täällä vielä suurin osa työntekijöistä on koulutettuja joilla edes jotain hajua perusasioista

Vierailija
17/22 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa hurjalta :o( Surullista, jos tuollaista tapahtuu.

Kannattaa varmaan siinä vaiheessa, kun miettii sopivinta hoitomuotoa omalle lapselleen, kuulostella alueen muilta vanhemmilta minkälaisia kokemuksia heillä on päiväkodeista ja perhepäivähoitajista. Niinhän sitä sanotaan, että " hyvä kello kauas kuuluu ja paha vielä kauemmas" .....

Mutta toisaalta myös meidän päiväkotimme saa aina asiakastyytyväisyyskyselyissä todella hyvää palautetta, mutta siltikin se arki on välillä todella syvältä. Tarkoitan tällä esimerkiksi sitä, että henkilökunta ajetaan uupumuksen partaalle mm. sillä, että vuosi- / sairauslomien ajalle ei palkata sijaisia. Mutta nämä ovat asioita, joita vanhemmille ei mainosteta, joten ulospäin vaikuttaa siltä, että henkilökuntaa on riittävästi ja toiminta on laadukasta - kuten tietysti onkin silloin, kun resurssit ovat kohdallaan.

Eli tällä tarkoitan sitä, että vaikka meidänkin päiväkotia kehutaan lähialueen puistoissa ja naapureiden kesken, niin silti niitä ongelmakohtia löytyy sieltäkin - vanhemmat vain eivät niistä tiedä.

Valinta on varmasti vaikea, onneksi täällä (paikkakunnallamme) valintaa helpottaa se, että tuntee nuo muutamat hoitajat ja heidän toimintatapansa todella hyvin.

Vierailija
18/22 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aivan sama tilanne syksyllä ja valitsin ilman muuta perhepäivähoidon. Mielestäni 1-vuotias on hyvin pieni menemään hoitoon ja tämän takia yksi ulkopuolinen hoitaja on ehdoton maksimi. Lisäksi 1-vuotiaalle on vanhemmasta sisaruksesta iso turva, päiväkodissa samaan ryhmään ei meidän alueella olisi päässyt kaksi eri-ikäistä.

Miinuksina pph:ssa voin mainita ainoastaan sen, että meillä ainakin varahoitopaikka on päiväkodissa. Minä en halua 1-vuotiasta viedä päiväkotiin, varsinkaan totuttelematta päiväksi tai kahdeksi. Tämän takia minä tai mieheni ottaa aina lomaa perhepäivähoitajan lomien ajaksi. Kesäisin ja joululomalla hoitoon osallistuu tarvittaessa myös mummo.

Vierailija
19/22 |
05.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta, mutta. Isompi tyttöni oli päiväkodissa pääkaupunkiseudulla. Kun menin häntä iltapäivällä hakemaan ulkoilun alkamisen aikoihin, törmäsin mitä kummallisimpiin ilmiöihin. Pienimmät istuivat tuulikaapin lattialla suurinpiirtein nuolemassa kenkiä, yksi lapsi joi vettä kuralammikosta. Oma tyttöni ( jos oli jo ulos kerennyt ) istui pulkassa tai hangessa. Minä olisin ollut onnellinen jos olisi päässyt rattaisiin, olisi ollut edes lämpimämpää!

Kerran tytöllä oli täytynyt olla kakkavaippa lähes koko hoitopäivän ajan, koska kotona huomasin, että vaippa oli liimautunut peppuun kuivuneella kakalla. Sillä seurauksella että pylly oli palanut vesirakkuloille. Minulle vaakuteltiin tarhasta montä päivää, että nyt on hoidettu peppua rasvalla. Kun sitten tyttö lopetti hoidossa ja hain tavarat pois, ei koko rasvapurkkia oltu edes avattu! Että silleen!

Minsku

Vierailija
20/22 |
06.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ja erityisesti 3v. lapsemme olemme olleet erittäin tyytyväisiä perhepäivähoitajaan.

Iso plussa on se, että pph:lla ollessaan lapsemme ei ole ollut juuri koskaan kipeä, eivätkä juuri muutkaan hoitolapset. Useilla tutuilla, jotka ovat vieneet päiväkotiin, on alkanut heti sairastelukierre.

Toinen hyvä juttu on (mikä tuli jo aiemmistakin viesteistä ilmi), että aina on sama hoitaja. Tuntee lapset siis hyvin ja osaa tarkkaan kertoa miten hoitopäivä on mennyt. Tietysti myös aina samat hoitokaverit ja pieni ryhmä - ei liikaa virikkeitä näin pienelle.

Miinuksena yksityisellä pph:lla on, että lapsen joutuu hakemaan melko aikaisin hoidosta. Toisaalta vapaapäivien vähentäminen hoitomaksusta ei luonnollisesti onnistu. Niin ja varahoitosysteemiä ei meillä ole, mutta tähän asti on lomat ym. saatu soviteltua.

Päiväkotia olen joutunut miettimään, kun tuon aikaisen hakemisen (16.15) kanssa on joskus vaikeuksia, mutta toisaalta lapsi tykkää niin kovasti nykyisestä hoitopaikastaan, etten uskaltaisi millään vaihtaa.