Ulkosuomalainen, kuvaile Suomen lomaasi?
Miten ihmiset suhtautuvat sinuun? Kuinka pitkään viivyt yleensä Suomessa?
Kommentit (68)
Yleensä viivyn 3 viikkoa. Tapaan ystäviä ja tehdään kaikkea kivaa. Ei se ulkosuomalaisuus vieraille ihmisille näy joten eipä ne nyt sen kummemmin "suhtaudu".
Ulkomaalaiset varmasti lukevat tätä mielenvikaisten palstaa kun ei ole parempaakaan tekemistä. Opettelevat siinä samalla Suomen kieltä. Idiootti.
Missä yleensä yövytte? Hotellissa monta viikkoa on aika kallista.
Ihmiset kävelevät ohi päivää sanomatta. Kaikilla on kiire johonkin, koska muilla ei useinkaan ole lomaa silloin kun minulla. Sitten jos ollaan jossain sosiaalisessa kuppilassa niin kaikki näpräävät kännykkäänsä. Eli vastaus on "ystävällisen asiallisesti", sillä yleensä myyjät ja tarjoilijat ovat ainoita jotka minuun yleensä suhtautuvat.
Vierailija kirjoitti:
AV:lla tietenkin vietän koko loman.
No kyllä moni mamma tähän aikaan on saanut lapset nukkumaan ja ehtivät palstallekin, vaikka olisi matkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset varmasti lukevat tätä mielenvikaisten palstaa kun ei ole parempaakaan tekemistä. Opettelevat siinä samalla Suomen kieltä. Idiootti.
Suomen kielen tohtori ja filologian maisteli vastasi.
Vierailija kirjoitti:
Sinä voit opetella lukemaan.
Toukokuusta elokuun loppuun asti yleensä Suomessa. Ihmiset ihan ok sen kanssa. Pienessä kylässä vietämmä mökillä kesät. Kesällä suuri osa (ehkä 50%) ovat mökkiläisiä. Jotkut ovat kateellisia kun vietämme loppuvuoden myös lämpimässä, mutta välit kaikkien kansaa ihan ok.
Puolet ajasta kesällä menee etätyöskentelyyn ja silloin kun hyvät kelit, niin nautitaan Suomen ihanasta kesästä ja työt saa jäädä sivuun. Ei kovin ihmeelllistä.
Oma asunto suomessa. Ja jos reissaa niin ystävien luona tai hotellissa.
Käyn Suomessa pari kertaa vuodessa, viivyn alle viikon ja majoitun hotellissa. Ei minuun suhtauduta yhtään mitenkään kummallisemmin kuin keneenkään muuhunkaan.
Lomailen pari viikkoa kesällä Helsingissä. Kiertelen museoita ja kahviloita. Oma asunto on jäänyt tukikohdaksi, sitäkin tulee laiteltua.
Käyn Suomessa ehkä kerran vuodessa. Majoitun hotellissa tai vuokraan jonkun asunnon Helsingin keskustasta. Haluaisin ostaa oman asunnon pk-seudulta mutta mies ei ole vielä innostunut asiasta.
Näen Suomessa käydessä sukulaisia ja joitakin kavereita. En ole enää vuosiin koittanut erityisesti kenenkään kanssa sopia tapaamisia Suomen lomille. Ilmoitan koska olen Suomessa ja näen niitä kavereita jotka haluavat tavata.
Olen pari päivää sukulaisten nurkissa parin vuoden välein. Enempää en kestäisi.
Olen ollut ulkosuomalainen kohta parikymmentä vuotta. Ekat Suomi-lomat juoksin tukka putkella minuuttiaikataululla kavereita ja sukulaisia tapaamassa. Omat vanhemmat myös saneli, mitä "piti" tehdä/ketä tavata ja monesti kotona odotti joku työleiri, marjapuskia ym. Minun lomaa ei siis kukaan pitänyt oikeana lomana. Vuosien kuluessa tajusin, että ylitin valtameriä ihmisten vuoksi kun he eivät ylittäneet vuokseni edes lätäkköä.
Nykyään käyn lasten takia. Ohjenuorena nuorille ulkosuomalaisille: lopettaa se minuuttiaikataulutus. Tiedän, että ulkosuomalaisilta sitä aina odotetaan...
Viikon loma Suomessa riittää mainiosti. Majoitun joko sukulaisen luona tai hotellissa, pari yötä menee kaverin mökillä kutsuttuna vieraana.
Miten ihmiset suhtautuvat? Sukulaiset ovat iloisia meitä nähdessään ja sama toisinpäin. Mökkikaverit ovat itsekin entisiä ulkosuomalaisia, puheenaiheita riittää. Myille ei viitsi niin kauheasti ulkosuomalaisuuttaan korostaa, sen nyt tietää, mitä siitä seuraa.
Kamalaa painostusta "tule käymään" ja sitten kaikki tuijottavat vain televisiota.
Vierailija kirjoitti:
Kamalaa painostusta "tule käymään" ja sitten kaikki tuijottavat vain televisiota.
Ei ihan noinkaan, mutta minun arkielämäni keskeytyy loman ajaksi kun taas Suomessa asuvat elävät arkeaan ja minä olen siinä sivussa kuin joku syöpäläinen.
Olen viettänyt lapsuuteni sekä nuoruuteni opiskeluista valmistumiseeni asti Tampereella.
Siellä käyn aina Suomenlomilla, niin tänä vuonnakin.
Tällä kertaa viivyin 6 yötä hotellissa keskustassa, sieltä on mukava liikkua ympäriinsä.
Minulla on siellä kaksi vanhaa tutua ja heitä tapaan joka kerta. Tällä kerralla kävimme syömässä kahtena päivänä ja kierrreltiin katselemassa paikkoja. Kävimme myös Kangasalan automueossa ja heidän molempien kotona vierailin. yms. Muun ajan vietin itsekseni ja kuljeskelin siellä ja täällä ja tein ostoksia mm. jäkiuunileipää itselle sekä lapsille tuomisiksi. Sitä pyydettiin, ynnä muuta pientä. Salmiakkia myös.
Ostin pari kirjaa ja ristikkolehtiä, kaipaan aina suomalaisia ristikoita.
Koska loma oli nyt näin lyhyt ei kovin suuria ehtinyt. Ensi vuonna aion järjestää enemmän aikaa.
Ihmisten suhtautuminen ei ollut mitenkäänp kummallista. Uskalla ottaa kontaktia ja jutella ihmisten kanssa, ja nytkin mm. keskustan Sokossa istahdin hetkeksi enkille ja erittäin iloinen puhelias rouva istui viereeni ja vaihdettiin siinä muutama sana. Se oli mukavaa. Bussissa vanha herra jutteli koko matkan, en tiedä onko ihmiset avautuneet enemmän kuorestaan kun en muista että ennen olisi kenenkään kanssa voinut jutella?
Suoritan suomalaisuutta: saunaa, salmiakkia ja kahvittelua urakalla viikon ajan.
AV:lla tietenkin vietän koko loman.