Ulkosuomalainen, kuvaile Suomen lomaasi?
Miten ihmiset suhtautuvat sinuun? Kuinka pitkään viivyt yleensä Suomessa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Olen viettänyt lapsuuteni sekä nuoruuteni opiskeluista valmistumiseeni asti Tampereella.
Siellä käyn aina Suomenlomilla, niin tänä vuonnakin.
Tällä kertaa viivyin 6 yötä hotellissa keskustassa, sieltä on mukava liikkua ympäriinsä.
Minulla on siellä kaksi vanhaa tutua ja heitä tapaan joka kerta. Tällä kerralla kävimme syömässä kahtena päivänä ja kierrreltiin katselemassa paikkoja. Kävimme myös Kangasalan automueossa ja heidän molempien kotona vierailin. yms. Muun ajan vietin itsekseni ja kuljeskelin siellä ja täällä ja tein ostoksia mm. jäkiuunileipää itselle sekä lapsille tuomisiksi. Sitä pyydettiin, ynnä muuta pientä. Salmiakkia myös.
Ostin pari kirjaa ja ristikkolehtiä, kaipaan aina suomalaisia ristikoita.
Koska loma oli nyt näin lyhyt ei kovin suuria ehtinyt. Ensi vuonna aion järjestää enemmän aikaa.
Ihmisten suhtautuminen ei ollut mitenkäänp ku
Tapaatko sukulaisia?
Kaverin luona 3-4 yötä kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Tapaatko sukulaisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaatko sukulaisia?
En tapaa, kun vanhemmat ovat kuolleet.
Pidennetty viikonloppuloma vaan ystävien luona.
Vierailija kirjoitti:
Käytkö sukulaisilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö sukulaisilla?
Mikä sukulaishullu ketjuun tuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö sukulaisilla?
Kirjoitin tuon viimeisimmän kysymyksen vain.
Koska omat sukulaiseni ovat hulluja ja vaativat viettämään koko lomani kiertäen sukulaisilla.
Vierailija kirjoitti:
En käy Suomessa.
Tapaatko sukulaisia ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaatko sukulaisia?
En tapaa, kun vanhemmat ovat kuolleet.
Otan osaa. Minkä ikäinen olet?
Yleensä vietän kesällä 1-2 viikkoa, näen perhettä ja ystäviä, saunon ja nautin elämästä äidin herkkupatojen äärellä ja käydään lasten kanssa Lintsillä
Monet odottavat että ehtisin näkemään heitä kaikkia heidän kotonaan, en ehdi. Haluan tavata lähimpiä mahdollisimman paljon ja muut mielellään yhdessä tai kahdessa ryhmätapaamisessa koska en halua että lomani on tuulispäänä paikasta toiseen juoksemista, se on kuitenkin mun ja lasten kesäloma ja halutaan rentoutua ja levätäkin. Ulkomaalainen puoliso tulee mukaan usein vaan viikonlopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ulkosuomalainen kohta parikymmentä vuotta. Ekat Suomi-lomat juoksin tukka putkella minuuttiaikataululla kavereita ja sukulaisia tapaamassa. Omat vanhemmat myös saneli, mitä "piti" tehdä/ketä tavata ja monesti kotona odotti joku työleiri, marjapuskia ym. Minun lomaa ei siis kukaan pitänyt oikeana lomana. Vuosien kuluessa tajusin, että ylitin valtameriä ihmisten vuoksi kun he eivät ylittäneet vuokseni edes lätäkköä.
Nykyään käyn lasten takia. Ohjenuorena nuorille ulkosuomalaisille: lopettaa se minuuttiaikataulutus. Tiedän, että ulkosuomalaisilta sitä aina odotetaan...
Kuulostaa tutulta sillä erolla, että minuuttiaikataulutamme yhä ja matkasta on loma kaukana. Toisaalta syy tulla Suomeen on meillä nimenomaan sukulaisten ja ystävien näkeminen, tuntuisi hassulta jos emme yrittäisi nähdä heitä mahdollisimman paljon kun tilaisuus on vain pari viikkoa muutaman vuoden välein. Viimeksi tosin otimme yhden päivän kevyemmin, olimme pääosin kahdestaan ja teimme mitä halusimme. Seuraavalle matkalle näitä päiviä saattaa tulla kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaiset varmasti lukevat tätä mielenvikaisten palstaa kun ei ole parempaakaan tekemistä. Opettelevat siinä samalla Suomen kieltä. Idiootti.
Voi hyvänen aika, suomen kieltä, ei isoa alkukirjainta. Idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytkö sukulaisilla?
Kirjoitin tuon viimeisimmän kysymyksen vain.
Koska omat sukulaiseni ovat hulluja ja vaativat viettämään koko lomani kiertäen sukulaisilla.
Ja sinä hullu suostut hullujen määräyksiä noudattamaan? Miksi ihmeessä?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ulkosuomalainen kohta parikymmentä vuotta. Ekat Suomi-lomat juoksin tukka putkella minuuttiaikataululla kavereita ja sukulaisia tapaamassa. Omat vanhemmat myös saneli, mitä "piti" tehdä/ketä tavata ja monesti kotona odotti joku työleiri, marjapuskia ym. Minun lomaa ei siis kukaan pitänyt oikeana lomana. Vuosien kuluessa tajusin, että ylitin valtameriä ihmisten vuoksi kun he eivät ylittäneet vuokseni edes lätäkköä.
Nykyään käyn lasten takia. Ohjenuorena nuorille ulkosuomalaisille: lopettaa se minuuttiaikataulutus. Tiedän, että ulkosuomalaisilta sitä aina odotetaan...
Samaa mieltä, ekat kymmenen vuotta yritin nähdä mahdollisimman paljon ihmisiä joka reissulla, lopputuloksena olin loman lopussa rättiväsynyt enkä ikinä ehtinyt viettää tarpeeksi aikaa kenenkään kanssa. Lasten synnyttyä aloin rauhoittaa lomani ja huolehtimaan siitä että reissuun mahtu monta aikataulutonta päivää.
Nyt olen asunut ulkomailla jo yli 30 vuotta ja esim tämän kesän Suomen lomalla vietän ensimmäiset 5 päivää siskon perheen ja vanhempien kanssa saarella ja sitten 10 päivää Helsingissä tavaten läheisimpiä ystäviä, käyn yksissä häissä ja järjestän yhdet illalliskutsut kaveriporukalle. Muuten ei suunnitelmia tai aikatauluja.
Yleensä teeskentelen ulkomaalaista baarissa, aina käypi flaksi.
Ei ole syytä ilmoitella kavereille saatikka sukulaisille Suomessa käynnistä. Heille ilmoitan jotka ovat olleet yhteydessä omatoimisesti minuun päin kun olen ollut ulkomailla. Tuolla listalla ei ole ollut yhtään nimeä moneen vuoteen.
Nykyisin Suomi-lomat menevät ihan puhtaasti turistina.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syytä ilmoitella kavereille saatikka sukulaisille Suomessa käynnistä. Heille ilmoitan jotka ovat olleet yhteydessä omatoimisesti minuun päin kun olen ollut ulkomailla. Tuolla listalla ei ole ollut yhtään nimeä moneen vuoteen.
Nykyisin Suomi-lomat menevät ihan puhtaasti turistina.
Entä sisarukset ja vanhemmat, onko sellaisia?
En juurikaan käy Suomessa. Jos käyn, niin vanhempien luona, kavereita ei ole. En tee mitään erityistä, olla köllötellään, käydään uimassa, marjassa ja sienessä. Toisinaan käydään taidenäyttelyssä tai vast. Riippuu mitä on lähistöllä tarjolla.