Ulkosuomalainen, kuvaile Suomen lomaasi?
Miten ihmiset suhtautuvat sinuun? Kuinka pitkään viivyt yleensä Suomessa?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Missä yleensä yövytte? Hotellissa monta viikkoa on aika kallista.
Niin on. Siksi olenkin vain muutaman päivän. Jossain Helsingin keskustan hotellissa. Tapaan sukulaisia ja hoidan pakolliset asiat. Sitten äkkiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Aina ikävä Suomeen, mutta se on vain idealisoitu haavekuva, joka ehtii murentua viikossa ja todellisuus muistuttaa itsestään.
Millainen idealisoitu haavekuva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina ikävä Suomeen, mutta se on vain idealisoitu haavekuva, joka ehtii murentua viikossa ja todellisuus muistuttaa itsestään.
Vaikeina hetkinä ajattelen miten helppoa elämää voisin viettää Suomessa. Työttömyyskorvaus on suurempi kuin nykyinen palkkani ulkomailla ja silti ihmiset valittavat. Asuntojen hinta ja kunto on Suomessa mahtava, mutta samalla kodit ovat kliinisiä ja tylsiä laatikoita.
Ulkomailla joskus vaivaa, että en kuulu joukkoon ja unelmoin samanlaisten ihmisten sekaan sulautumisesta ja yhtenäisemmästä kulttuurista. Parissa päivässä huomaan, etten kuulu suomalaisten joukkoon enää ja ihmiset tuijottavat. Yhtenäisyys alkaa ärsyttää, sellainen tietynlainen suomalainen kyyläys kun kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla kuin muut.
Ihannoin rauhaa ja hiljaisuutta. Suomen luonnossa se onkin mahtavaa, mutta kaupungissa ahdistavaa. Alan kaivata elämän ääniä.
Tässä muutamia asioita, kirjoitan lisää jos tulee mieleen.
Ei kannata kertoa kenellekään vieraammalle, että asuu ulkomailla, sillä siitä seuraa vain hämmennys.
Olen Suomessa kesäisin yhden vkon uin ja saunon järven rannalla ja tapaan sukulaisia
pakkaan laukun ja äkkiä kotiin
olen 30 vuotta ollut sieltä pois, en sovi asumaan suomeen enään
Vierailija kirjoitti:
Viikon loma Suomessa riittää mainiosti. Majoitun joko sukulaisen luona tai hotellissa, pari yötä menee kaverin mökillä kutsuttuna vieraana.
Miten ihmiset suhtautuvat? Sukulaiset ovat iloisia meitä nähdessään ja sama toisinpäin. Mökkikaverit ovat itsekin entisiä ulkosuomalaisia, puheenaiheita riittää. Myille ei viitsi niin kauheasti ulkosuomalaisuuttaan korostaa, sen nyt tietää, mitä siitä seuraa.
Mitä siitä seuraa? Olen itse asunut ulkomailla pariin otteeseen yhteensä noin viiden vuoden ajan enkä kyllä saanut mitään seurauksia siitä, että Suomessa käydessäni sanoin asuvani ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Olen Suomessa kesäisin yhden vkon uin ja saunon järven rannalla ja tapaan sukulaisia
pakkaan laukun ja äkkiä kotiin
olen 30 vuotta ollut sieltä pois, en sovi asumaan suomeen enään
Miksi et sovi?
Käyn vain lyhyillä vierailuilla nykyään Suomessa maksimissaan viisi päivää kerrallaan. Nyt mene kaverin luokse, kun hän pyysi kylään. Tapaan samalla myös siskontyttäreni, joka asuu samassa kylässä lapsineen, mutta muita sukulaisia en tapaa tällä kertaa. Ennen olin pitempään lomalla ja kävin kaikki sukulaiset läpi, mutta en vaan jaksa enää. Mun luokse voi tulla myös kylään Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
AV:lla tietenkin vietän koko loman.
Ihanaa kun voi palstailla klo 23 asti eikä vain 21 niin kuin nykyisellä aikavyöhykkeelläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeina hetkinä ajattelen miten helppoa elämää voisin viettää Suomessa. Työttömyyskorvaus on suurempi kuin nykyinen palkkani ulkomailla ja silti ihmiset valittavat. Asuntojen hinta ja kunto on Suomessa mahtava, mutta samalla kodit ovat kliinisiä ja tylsiä laatikoita.
Ulkomailla joskus vaivaa, että en kuulu joukkoon ja unelmoin samanlaisten ihmisten sekaan sulautumisesta ja yhtenäisemmästä kulttuurista. Parissa päivässä huomaan, etten kuulu suomalaisten joukkoon enää ja ihmiset tuijottavat. Yhtenäisyys alkaa ärsyttää, sellainen tietynlainen suomalainen kyyläys kun kaikki pitäisi tehdä samalla tavalla kuin muut.
Ihannoin
Tuli lisäksi mieleen suomalaisten tietynlainen mukavuudenhalu ja turvallisuushakuisuus. Joskus kaipaan mukavuuksia ja turvaa, Suomessa voisi elää niin kuin herran kukkarossa. Mutta samalla se on tylsää.
Esimerkiksi suomalaiset järkyttyisivät asunnostani. Ei ole pesukonetta, tiskikoneesta puhumattakaan, viemärit vähän väliä tukossa, etanoita kylppärissä. Työmatka kestää lähes 2h julkisilla, suomalaisten pitäisi päästä vartissa autolla ovelta ovelle. Silti en vaihtaisi tätä turvalliseen tylsyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kertoa kenellekään vieraammalle, että asuu ulkomailla, sillä siitä seuraa vain hämmennys.
Millä tavalla? Itse en ole kokenut tuota, vaikka monta vuotta vierähti ulkomailla enkä Suomessa käydessäni ulkosuomalaisuuttani piilotellut.
Kyselläänkö teiltä aina, milloin muistatte Suomeen? Minulta kysellään, mutta en ole muuttamassa. Kohta 15 vuotta ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AV:lla tietenkin vietän koko loman.
Ihanaa kun voi palstailla klo 23 asti eikä vain 21 niin kuin nykyisellä aikavyöhykkeelläni.
Tunnistettu.
Suomen sukulaiset ja kaverit kyllä osaa syyllistää, jos kieltäytyy kylävierailuista. Siis samat ihmiset, jotka eivät ole ikinä käyneet meillä täällä ulkomailla.
Ja eivät suostu tulemaan Suomessa johonkin paikkaan, missä me ollaan, vaan pitäisi mennä heidän kotiin. Sitten Facebookissa laitetaan joku: "Et tullut käymään" -viesti kun ei ole heidän kotiovelleen ehtinyt. Eli koko yhteydenpito/näkeminen ulkosuomalaisen varassa kun nyt on kerran "itsekkäänä" lähtenyt Suomesta pois...
Olen ulkosuomalainen ja kateeksi kyllä vähän käy ne tuntemani ulkosuomalaisperheet, joilla on hienot mökit tai kakkoskodit Suomessa. Siellä sitten vietetään perheen kanssa koko Suomen kaunis kesä.
Itse olen köyhempi ja majoitun aina sukulaisten nurkissa ja raahaan matkalaukkuja paikasta toiseen. Suomessa on paljon kalliimpaa kuin asuinmaassani... Jokaisen Suomen reissun jälkeen olen aivan puhki. Mutta jos jätän tulematta, niin voi sitä ihmettelyn ja syyllistämisen määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla? Itse en ole kokenut tuota, vaikka monta vuotta vierähti ulkomailla enkä Suomessa käydessäni ulkosuomalaisuuttani piilotellut.
Ai jaa, siellä asut. Sitten alkaa luettelomainen "pohdinta" maan/paikan huonoista puolista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syytä ilmoitella kavereille saatikka sukulaisille Suomessa käynnistä. Heille ilmoitan jotka ovat olleet yhteydessä omatoimisesti minuun päin kun olen ollut ulkomailla. Tuolla listalla ei ole ollut yhtään nimeä moneen vuoteen.
Nykyisin Suomi-lomat menevät ihan puhtaasti turistina.
Toisaalta surullista. Mutta ehkä silti jollain tapaa hyvä päästä eroon ihmisistä, jotka eivät aidosti välitä.
Sori ohis
Onko ulkosuomalaiset enää kantasuomalaisia? Mielestäni eivät!