Minipillerit ja vuotohäiriöt, kuinka kauan kestää?
Olen 37v nainen ja jouduin iän ja ylipainon (BMI 27)takia vaihtamaan e-pillerit Azalia merkkisiin minipillereihin reilu 1kk sitten. Alussa minulla oli viikon ajan runsaat kuukautiset, sitten ne loppuivat. Nyt minulla on ollut 2vko putkeen niukat vuodot jatkuvasti. Millaisia kokemuksia teillä on, että kuinka kauan tämä jatkuva vuoto jatkuu kunnes loppuu kokonaan tai ainakin harvenee selvästi? Tavoitteeni on , että kuuluisin siihen kolmasosaan naisista, joilla kuukautiset loppuvat kokonaan minipillerien avulla.
Kommentit (17)
Voisitko harkita toista minipilleri merkkiä tai keskustella gynesi kanssa jos vuoto on häiritsevää ja runsasta jatkuvasti?
Mulla ei ainakaan minipillerit koskaan lopettaneet kuukautisia.. En sit tiiä onko niissä se hormoni määrä niin pieni ja mulla on aina ollut runsaat menkat. Mutta itselläni ne ei aiheuttaneet mitään erikoista vuotoa, joten en osaa vastata tuohon sen kyssäriin,kysyisin varmaan omalta gyneltä?
Mulla vuoti 2.5 vuotta kuin seula. Määrättiin 50 vuotiaana aivan järkky vuotoihin. Kuukauden tuntui auttavan ja hullummaksi sitten vaan meni. Kokeilin nostaa annosrusta 2 tab/päivä, mutta ei auttanut. Lopetin lopulta käytön ja tilanne rauhoittui.
Vierailija kirjoitti:
Mulla vuoti 2.5 vuotta kuin seula. Määrättiin 50 vuotiaana aivan järkky vuotoihin. Kuukauden tuntui auttavan ja hullummaksi sitten vaan meni. Kokeilin nostaa annosrusta 2 tab/päivä, mutta ei auttanut. Lopetin lopulta käytön ja tilanne rauhoittui.
Miksei sulle laitettu hormonikierukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Voisitko harkita toista minipilleri merkkiä tai keskustella gynesi kanssa jos vuoto on häiritsevää ja runsasta jatkuvasti?
Terveydenhoitaja täti ehkäisy neuvolassa sanoi, että kannattaa jatkaa käyttöä kolme kuukautta, kunnes tekee päätöksen jatkosta, että niin kauan kestää tottua hormoneihin
LouLou kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuli ulos, koska vuoto oli välillä niin rajua, että tamboonitkin paukahti 10 minuutissa ulos.
Mä käytin Azaliaa ehkä 5 vuotta, kierto oli aika normaali. Sitten vuoto loppui kokonaan. Voi vaikuttaa, että aloin säännöllisemmäksi pillerin ottamisessa. Oon kyllä jo 47 eli saattaa olla että menkat on vaan loppu, mut en ihan usko kun ei oo mitään muita vv-oireita.
Minulla on minipillerit käytössä (Slinda) ja kohdallani vuodot olivat jatkuvia 2-3kk ajan, erittäin runsasta ja pienikin ponnistus (esim sohvalta tai autosta ylös nouseminen) sai kaiken tavaran hulahtamaan. Käytin paksuja siteitä päällekkäin ja ravasin suihkussa.
Oli melko hurja aloitus itselläni, mutta puskin läpi ja kun tilanne rauhoittui vihdoinkin, menkat loppuivat ja ovat pysyneet poissa nyt parisen vuotta. En ota lumepillereitä ollenkaan.
Minulle ei sopinut perinteiset hormoniehkäisypillerit 20-vuotiaasta alkaen. Vaikea migreeni, lääkkeestä verenpaine ja huimaus.
Ne lopetettiin 3 kk:n jälkeen sairaalareissuun.
Siitä asti minipillerit koko iän samat.
Menkat jäi kokonaan pois tai joskus harvoin ilmestyi lusikallinen.
Hyvä ratkaisu. Ei yhtään mitään menkkaoireita eikä menkkoja.
Tarkkana pitää olla ja ottaa ihan joka päivä ihan tarkalleen tunnilleen oikeaan aikaan pilleri.
Minä sain lapsen, vaikka käytin pillereitä. Syynä, että otin yhden kerran pilsun 4-5 tuntia myöhässä.
Ihana rakas lapseni lapseni on aikuinen nyt. 🤭
Vierailija kirjoitti:
LouLou kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuli ulos, koska vuoto oli välillä niin rajua, että tamboonitkin paukahti 10 minuutissa ulos.
MInulla hoidettiin ihan väärää syytä. Kyse ei ollut keltarauhashormonin puutteesta, vaan estrogeenin vajeesta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on minipillerit käytössä (Slinda) ja kohdallani vuodot olivat jatkuvia 2-3kk ajan, erittäin runsasta ja pienikin ponnistus (esim sohvalta tai autosta ylös nouseminen) sai kaiken tavaran hulahtamaan. Käytin paksuja siteitä päällekkäin ja ravasin suihkussa.
Oli melko hurja aloitus itselläni, mutta puskin läpi ja kun tilanne rauhoittui vihdoinkin, menkat loppuivat ja ovat pysyneet poissa nyt parisen vuotta. En ota lumepillereitä ollenkaan.
Itselläni oli samaa ponnistus vuotoa, mutta se ei vaan loppunut koskaan. Kaikesta urheilusta tuli kammo ja tosiaan autostakin opettelin nousemaan ponnistamatta. Mies haukkui kerran pataluhaksi, koska en kuulemma noussut portaita kunnolla. No tuokin ponnistelu portaissa sai aikaan 2 päivän niagaran.
Alussa oli sekalaista epäsäännöllistä vuotoa, mutta siitä tasottui eikä nyt ole menkkoja ollut vuoteen. Aiemminkin vain pientä tiputtelua päivän-parin ajan. Azaliat käytössä n.4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli samaa ponnistus vuotoa, mutta se ei vaan loppunut koskaan. Kaikesta urheilusta tuli kammo ja tosiaan autostakin opettelin nousemaan ponnistamatta. Mies haukkui kerran pataluhaksi, koska en kuulemma noussut portaita kunnolla. No tuokin ponnistelu portaissa sai aikaan 2 päivän niagaran.
Hui apua, sinullakin tuli tuollaista. Siis se oli ihan kauheaa kun nousi autosta ylös ja tunsit vaan miten niitä hemmetin klönttejä, yms alkoi vain tulla ulos. Pikavauhtia kävelin parkkipaikan poikki, portaat ja suorilta suihkuun alapesulle.. ja kivut, ne oli myös kauheat.
Minulla on endoepäily, sillä aloitettiin nämä pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hui apua, sinullakin tuli tuollaista. S
Mulla on ollut aina tuollaista että yhtäkkiä saattaa valahtaa kaikki pöksyihin xD
LouLou kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhoitaja täti ehkäisy neuvolassa sanoi, että kannattaa jatkaa käyttöä kolme kuukautta, kunnes tekee päätöksen jatkosta, että niin kauan kestää tottua hormoneihin
Up
Kukaan?