Mitä nää hajusteettomuuspakottajat oikein on??
Mun elämään erilaiset tuoksut tuo valtavasti iloa enkä aio niiden käyttöä lopettaa sen takia, että jollekin saattaa tulla oireita.
Kommentit (268)
Käytän aina hajusteetonta pyykinpesuainetta ja huuhteluaineena etikkaa. Käytän myös vain ja ainoastaan hajusteetonta hiuslakkaa sekä kuivashampoota.
Mutta siihen se jää.
Vaaditteko te muilta ihmisiltä, että me kaikki muut vaihdetaan hajusteettomiksi käsisaippuat, suihkusaippuat, shampoot, hoitoaineet, dödöt, kosteusvoiteet ja - suihkeet, kasvovedet, meikinpoistoaineet, partavaahdot? Puhumattakaan siivoukseen käytettävistä aineista?
Ihan vain teidän random ihmisten vuoksi vaihdetaan kaikki ja lopetetaan (maltillinenkin) hajuvesien käyttö?
Kuka täällä on itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Käytän aina hajusteetonta pyykinpesuainetta ja huuhteluaineena etikkaa. Käytän myös vain ja ainoastaan hajusteetonta hiuslakkaa sekä kuivashampoota.
Mutta siihen se jää.
Vaaditteko te muilta ihmisiltä, että me kaikki muut vaihdetaan hajusteettomiksi käsisaippuat, suihkusaippuat, shampoot, hoitoaineet, dödöt, kosteusvoiteet ja - suihkeet, kasvovedet, meikinpoistoaineet, partavaahdot? Puhumattakaan siivoukseen käytettävistä aineista?
Ihan vain teidän random ihmisten vuoksi vaihdetaan kaikki ja lopetetaan (maltillinenkin) hajuvesien käyttö?
Kuka täällä on itsekäs.
Työpaikalla eräs nainen juuri tuota vaatii ja esihenkilö vihelsi pelin poikki sanomalla että se on jo yksityiselämään puuttumista ja täysin mahdotonta että pitäisi pesuaineet, dödöt, ym olla hajusteettomia, varsinaiset tuoksut eli hajuvedet ovat kiellettyjä töissä, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi mies on todistettavasti kuollut hajusteen aiheuttamaan sydämen rytmihäiriökohtaukseen Britanniassa, minulla sama vaiva että tietyt hajusteet aiheuttavat sydämen rytmihäiriökohtauksen, ei oo leikki tuo.
Oho! Koko maailmassa yksi kuollut. Kyllä nyt täytyy heti kieltää Suomessa kaikki.
No, tuo kerrottiin muistaakseni brittiläisessä dokkarissa, eli on noita voinut muuallakin maailmassa tapahtua mutta harvinainen vaiva kuitenkin, enkä ole kieltämässä keltään mitään, mistä tuon keksit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden huomioon ottamisen kyky on suoraan yhteydessä älykkyysosamäärään.
Hajustekieltäjät eivät osaa huomioida muita. Vaan luulevat, että kaikkien pitää tanssia heidän pillinsä mukaan
Kyllä se on hajusteiden käyttäjä, joka ei osaa huomioida muita. He luulevat, että on ihan ok, että muut sairastuvat heidän valintojensa takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sairaalassa (!) on näitä ulkomaantuonteja töissä, kuka tuoksuu suitsukkeelle, kuka ruusuöljylle, kuka millekin kauneusvoiteelle tai partavedelle, voimakkaasti. Jostain syystä heiltä ei odoteta tuoksuttomuutta eivätkä ne herkimmätkään hajuallergikot eivät ikinä valita heille. Näitä kun on potilaana niin omaiset saavat koko käytävän lemuamaan. Jotenkin tuntuu naurettavalta että samalla suomalaiset miettivät uskaltaako varovasti käyttää mietoa deodoranttia.
Tämän huomaa myös mm. busseissa. Jostain syystä hajusteettomuutta ei koskaan vaadita näiltä ulkomaalaistaustaisilta. Suomalaisille kyllä huomautellaan tuoksujen käytöstä.
Älä valehtele! Kyllä minä (ja muut) huomautetaan ihan samalla tavalla kaikille haisuleille. Onneksi olen työpaikalla, jossa hajusteet on kielletty kaikilta, näin astmaatikkona terveys on tärkein.
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi kukaan älykäs ei oleta tai vaadi, että koko maailman pitäisi luopua hajusteista jos itsellä on hajuherkkyys. Se, jolla on hajuherkkyys on lopulta aina poikkeus. Maailma on täynnä tuoksuja ja Ihmiset ovat käyttäneet hajusteita niin kauan kuin ovat olleet olemassa. Jopa eläimet hajustavat itseään.
Ja tämä hajusteherkkyys on todella suomalainen ilmiö. Kuten useat muutkin pyrkimykset kaikkien elämän ankeuttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastan nyrkkeilyä ja RAKASTAN lyödä ihmisiä päähän. Jos se sinua häiritsee niin käytä kypärää tai muuta Pohjois-Koreaan.
Miten liittyy hajusteisiin
Oon eri, mutta näyttäis että hengitysilman viemistä verrattiin fyysiseen väkivaltaan. Joillekin hajusteet aiheuttavat myös mm pääkipuja.
Tupakansavu aiheuttaa sivullisille päänsörkyä, syöpää, kuolemaa, mutta se ei kuitenkaan ole ongelma?
Kyllä tupakansavukin on ongelma. Siksi tupakointi onkin kielletty monessa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? Kulkeeko sun hajuista tukkeutuneet hengitystiet jotenkin paremmin, kun ajattelet, että tuolla toisella on alhainen älykkyysosamäärä? Elämässä vaan pitää tulla toimeen toisten kanssa, ei auta vinkua älykkyydestä. Kaikilla on oikeus olla ja kulkea julkisissa paikoissa. Älykkyyteen jumittaminen on yhtä turhaa kuin että valittaisiin, että blondit aiheuttaa enemmän oireita kuin brunetet. Ei mitään väliä mielipiteellä. Edelleen ihmiset on erilaisia ja et voi muuttaa toista, saati vaatia toisia pysymään pois julkiselta paikalta.
Nyt kuitenkin hajusteita käyttävät estävät muita olemasta ja kulkemasta julkisissa paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
99% niistä on luulotautisia. Kummasti kestävät kaikki kukkien hajut ulkona, itselläni ottaa jo henkeen tuo lehmuksen kukinta, kuin joku olisi kaatanut hajuvettä tielle. Mutta muutama tuttu, jotka ovat omasta mielestään hajusteallergisia eivät huomaa koko hajua
En minä ainakaan kestä ulkona olevista kukista kuin osaa. Saan allergiaoireita monista kukista.
On yksilöllistä, mille eri ihmiset ovat allergisia tai herkkiä. Yksi ei voi syödä pähkinää, toinen ei voi syödä kalaa. Joku voi olla allerginen kissoille, muttei koirille. Eli pelkästään sen perusteella, että joku ei oireile yhden hajun takia, et voi päätellä, että kaikki muukin hajusteista oireilu olisi hänellä luulotautia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteherkkyydelle ei ole löydetty fysiologista selitystä, kuten ei myöskään sähköyliherkkyydelle.
Ai että astmaakaan ei ole olemassa? Haloo nyt sentään.
Astma on olemassa, mutta kun se ei nyt johdu hajusteista vaan ihan muusta. Minulla on astma joka johtuu atopiasta ja allergioista, mutta hajusteet kohtuudella ei haittaa. Alkaa jo isommasti v***maan kun astmaatikkoja pidetään hysteerikkoina.
Kyllä moni astmaatikko saa jopa vakavia oireita hajusteista. Se, että sinä et saa, ei tarkoita sitä, ettei joku muu saisi. En minäkään saa astmaoireita esimerkiksi kissasta, mutta tiedän silti, että joku muu voi saada.
Minä muuten saan astmaoireita paikoissa, joissa on ollut koiria. Eli käytännössä joka kauppakeskuksessa, johon lemmikkien tuominen on sallittua. Ovella ei lue mitään, mutta viimeistään varttitunnin kuluttua keuhkoputkeani alkaa polttaa, jolloin tiedän, että ko. kauppakeskus sallii lemmikit. Vaikka poistuisin samantien, polttelu jatkuu tuntikausia.
Eikä mulla edes ole astmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en käytä hajusteita, mutta ei minua hajusteiden kohtuukäyttäjät häiritse.
Kamalimpia ovat he, jotka haisevat samanaikaisesti ainakin 7:lle eri tavalla hajustetulle tuotteelle. (Pyykinpesuaine, huuhteluaine, shampoo, hoitoaine, suihkugeeli, deodorantti ja joku hiusten muotoilutuote.) Ja näiden lisäksi mahdollisesti vielä joku eue le kissanpissa.
Kyllä mun mielestä kamalimpia ovat he, jotka haisevat hielle, virtsalle, paskalle, pesemättömille vaatteille, koiralle, viinalle, tupakalle,....
Näihin verrattuna ei haittaa yhtään, jos joku nyt vaikka tuoksuu dödölle sekä pyykinpesuaineelle yht aikaa. Mutta makuja on toki monia, joku ehkä haistelee sitä hikeä ja paskaisia vaatteita mielummin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteongelmaiset voivat pysyä mahdollisimman kaukana, käyttää vaikka maskia tai kaasunaamaria (tai mikä vaan sattuu rauhoittamaan sitä mieltä eniten). Hajuja on maailma pullollaan.
Ei siinä mieltä tarvitse rauhoittaa, jos saan astmakohtauksen sinun tököttiesi takia. Riittää, että saan rauhoitettua keuhkoputken kouristelut. Allergiat voivat johtaa jopa kuolemaan.
Silloinhan, sinun on varauduttava siihen mitä voi tapahtua. Ei koko muumaailma varaudu silloin siihen mitä voi sinulle tapahtua. Etenkään kun se ei ole yleisesti tiedossa.
Kyllä alkaa olla yleisesti tiedossa, että osa ihmisistä sairastuu toisten hajusteista. Viimeistään tämän ketjun luettuasi tiedät sen, joten et voi enää vedota tietämättömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kun hajuvesi tai pyykinpesuaine häiritsee, mutta tupakka ei häiritse ollenkaan.
Kyllä tupakkakin häiritsee. Et vain muista, kuinka asiasta väännettiin 90-luvulla. Silloin tupakointi oli pyhä asia eikä sitä sopinut kritisoida. Sittemmin lakeja muutettiin ja tupakansavua on yhä harvemmassa paikassa - onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käynyt niin, että kun olen haistanut, että täällä on jollain hajustetta, olen joutunut päivystykseen spiiraan. Ei siihen tarvita kuin pari hengenvetoa ennen kuin astmakohtaus iskee.
Se on luonnonvalintaa. Heikot karsitaan.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi hajusteiden käyttö alkaa olemaan jo vähän vanhanaikaista ja suurin osa ihmisistä ei ainakaan parfyymejä käytä.
Lisäksi niiden on tutkimuksissa todettu aiheuttavan terveyshaittoja myös käyttäjilleen, ovat siis todettu haitallisiksi kemikaaleiksi.
Aidot tuoksut eivät ole haitallisia, mutta nämä kemikaalitehtaiden pommit ovat, imeytyessään ihon kautta elimistöön. Ovat vaan niin hyväkatteisia valmistajilleen, halpoja tehdä ja myydään kovalla hinnalla, että niiden markkinointiin käytetään suuret rahat ja aina joku menee lankaan.
Nuorena minäkin erehdyin käyttämään.
Aidotkin tuoksut saattavat allergisoida tai aiheuttaa migreenikohtauksen. On yksilöllistä, mihin kukin reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Viikottain tapaan asiakasta jolla on tietty voimakas hajuste, joka aiheuttaa päänsäryn joka kerta. Joudun huomioimaan tämän ajanvarauksessa, koska tilaa on pakko tuulettaa sen jälkeen ennen seuraavaa asiakasta, ja siitä huolimatta lähden töistä kotiin päänsäryn kera. En ole keksinyt, miten tästä loukkaamatta sanoisi, joten en ole sanonut, mutta ei tämä nyt näinkään ihan reilulta tunnu. Lapset saa kerran viikossa loppuillan kestävän pääkivun vuoksi vähän pinnakireän äidin kotiin, ja itse räpiköin usein puolet työpäivästä säryn kanssa. Mut onhan se laventeli nyt niiiiiiiiinn ihana ja rentouttava tuoksu.
Juu, sama. Mulla laukaisee ärhäkkään päänsäryn. Se on vaikea uskoa niiden, jotka ei itse vaivasta kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo hajustehysteerikot on mielipuolia.
Sairaus tuollainen on, mutta vain mielisairaus.
Sä oot sairas hullu, joka ei tajua että osa meinaa kuolla noihin hajusteisiin! Ilman hajusteita voi elää, ilman raikasta ilmaa ei. V*ttu mikä idio*tteja ootte sinä ja ap!
Mielipuoli olet itse, raivohullu mielipuoli, kielenkäytöstäsi päätellen.
On se kumma, että minä en asiakaspalvelutyössä, jossa kohtaa satoja ihmisiä päivittäin, törmää lainkaan näihin hajustelemuajiin, joita te kohtaatte jatkuvasti. Normaali ihminen ei ole niin neuroottinen, että kuvittelee haistavansa toisten dödön, pesuaineen, hiuslakan ja hhuuhteluaineen, ja kaikki yhtä aikaa.
Asia erikseen on ne, joilla oikeasti on paljon hajuvettä, mutta heitä ei tule kohdalle edes viikoittain.
Suurin osa ei onneksi haisekaan. Ei kuitenkaan tarvita kuin pari prosenttia väestöstä pilaamaan päivä, ja jos esim. kuljet vilkkaassa paikassa - joko töissä tai hoitamassa asioitasi - niin helposti vastaan tulee joku voimakkaasti tuoksuva.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkät on kummaa porukkaa, kun ovat kieltämässä hajusteiden käytön. Ei me koivuallergikot olla vaatimassa kaikkien koivujen kaatamista
Niitä koivuja ei viedä sisään kauppoihin, toisin kuin hajusteet. Jos me muut alkaisimme vetää mukanamme kärryissä aina kukkivia koivuja joka kauppaan, apteekkiin, kirjastoon ja työpaikalle, niin kyllä sinäkin älähtäisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sairaalassa (!) on näitä ulkomaantuonteja töissä, kuka tuoksuu suitsukkeelle, kuka ruusuöljylle, kuka millekin kauneusvoiteelle tai partavedelle, voimakkaasti. Jostain syystä heiltä ei odoteta tuoksuttomuutta eivätkä ne herkimmätkään hajuallergikot eivät ikinä valita heille. Näitä kun on potilaana niin omaiset saavat koko käytävän lemuamaan. Jotenkin tuntuu naurettavalta että samalla suomalaiset miettivät uskaltaako varovasti käyttää mietoa deodoranttia.
Tämän huomaa myös mm. busseissa. Jostain syystä hajusteettomuutta ei koskaan vaadita näiltä ulkomaalaistaustaisilta. Suomalaisille kyllä huomautellaan tuoksujen käytöstä.
Ihan tutkimusten mukaan hajuttomuutta vaaditaan nimenomaan vain mustilta ja ruskeilta BIPOC ihmisiltä mutta eihän persu osaa googlettaa saati että pilaisi hyvän öyhötysputken sillä vaikka kaikki lukutaidolliset huomaa että se vain vastailee itselleen.
Oho! Koko maailmassa yksi kuollut. Kyllä nyt täytyy heti kieltää Suomessa kaikki.