Mitä nää hajusteettomuuspakottajat oikein on??
Mun elämään erilaiset tuoksut tuo valtavasti iloa enkä aio niiden käyttöä lopettaa sen takia, että jollekin saattaa tulla oireita.
Kommentit (268)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myönnä olevani hajusteyliherkkä, mutta töissä eräät henkilöt uivat jossain tietyssä hajuvedessä ja se saa silmäni ja nenäni vuotamaan, aivastelen ihan hirveästi ja siihen päälle vielä yskin jos kukaan heistä tulee lähelleni. Eräs noista leideistä tuli luokseni sanomaan, ettei kipeänä pitäisi tulla töihin :D Onneksi he istuvat yleensä kaukana mutta jos hissiin/neukkariin joudutaan samaan aikaan, niin en kyllä mahda tuolle reaktiolle mitään.
Otan osaa. Nää tantat on vuosia marinoituneet niissä "signature" tuoksuissaan, ettei niillä enää normaalit hajut edes rekisteröidy aivoissa. Siihen päälle omot ja ne "ihanat" suihkugeelit ja hiustuotteet.
Mielummin nuuhkisin ihanaa hajuvettä kuin tupakanhajua, homeen hajua, omani ja muiden hien, oksun, pis san ja ulosteen hajua
En tiedä, minkälaisissa ympyröissä pyörit, mutta minun piireissäni nuo edellä mainitut eivät koskaan ole olleet ongelma. Joskus olen jossain kaupassa törmännyt johonkin vanhukseen, jolla on selkeästi pissavaiva, mutta olen tämän kohtaamisen kestänyt ihan hyvin, ilman että olisin toivonut, että pappa käyttäisi oodekolognea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteongelmaiset voivat pysyä mahdollisimman kaukana, käyttää vaikka maskia tai kaasunaamaria (tai mikä vaan sattuu rauhoittamaan sitä mieltä eniten). Hajuja on maailma pullollaan.
Ei siinä mieltä tarvitse rauhoittaa, jos saan astmakohtauksen sinun tököttiesi takia. Riittää, että saan rauhoitettua keuhkoputken kouristelut. Allergiat voivat johtaa jopa kuolemaan.
Silloinhan, sinun on varauduttava siihen mitä voi tapahtua. Ei koko muumaailma varaudu silloin siihen mitä voi sinulle tapahtua. Etenkään kun se ei ole yleisesti tiedossa.
Kyllä alkaa olla yleisesti tiedossa, että osa ihmisistä sairastuu toisten hajusteista. Viimeistään t
Itse olen kissoille allerginen astmaatikko ja meillä on aina ollut kissa ja myös koira.
Rakastan myös hyviä tuoksuja.
Siedättäminen ja pään ottaminen pois omasta perzeestä auttaa aina, sanoi jo aikanaan ihotautilääkärini 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nämä pakottajathan kuvittelevst, että ihmiset esimerkiksi käyvät suihkussa ennen lääkärille menoa, ettei nyt ole mitää hajuja. Ei ihan tervettä toimintaa.
Öh, kuule kyllä suihkussa yleensä käydään ihan joka aamu? Lääkäriaika on päivällä = olen käynyt suihkussa.
Sinä varmaan ylätyt kun kerron faktan, kaikki eivät elä sinun rutiiniesi mukaan.
No haise paskalta sitten siellä lääkärikäynnilläsi.
Kannattaa varmaan tehdä tolle sun ripuliongelmalle jotain jos haiset paskalta yhden suihkuttoman päivän jälkeen.
En tiedä.
Astmaatikkona ja allergikkona ei tule mieleenkään valittaa, vaikka nenä alkaa vuotaa hallitsemattomasti, henki menee ahtaalle ja tulee päänsärkyä.
Silloin kun ottaa päähän, muistutan itseäni siitä, että joka kerta kun käyn lääkärissä ja apteekissa veronmaksajien rahaa palaa mukavia summia. Jos ihmiset käyttäisivät edes vähän vähemmän hajusteita, voisin käyttää vähemmän lääkkeitä ja ravata vähemmän lääkärissä ja menisi vähemmän veronmaksajien rahaa, mutta se ei ole minun käsissäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne hajupilvien ympäröivät ihmiset ei tajua, että pahimmista siitepölyoireista kärsivät ovat usein myös noiden hajusteiden kanssa vaarassa tukehtua. Eikä ole tuulesta temmattu juttu. Mulla ei ole allergioita, mutta mun henki salpaantuu , kun jollain on lähellä valtavasti hajusteita. Ei aiemmin ollut, mutta reilun vuoden ajan on ollut näin.
Mutta kun minäminä-tyypit lehahtaa paikalle, muut on vain hänelle häiriötekijöitä. Elämä pyörii sen oman navan ympärillä.
Tunnen myös kemikaaliyliherkkiä ihmisiä. Monet muutkin hajut saavat heidät oireilemaan.
Onpa jännä, minulla on vaikea siitepölyallergia, oireilen koko kesän lääkityynäkin, mutten mä hajusteista mitään oireita saa. Ehkäpä siksi, kun ne ei mua häiritse. Nämä oireilijathan on niitä jotka eivät PIDÄ jostain tuoksusta
Ai. Kyllä mä vaan saan ihan huomattavia oireita useasta tuoksusta, joista tykkäisin kovasti.
Hajusteyliherkkyydelle ei voi siedättyä, on sanonut kaksi eri keuhkosairauksien erikoislääkäriä. Ainoa keino on välttää niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi minä, minä tyyppi.
Niinpä. Hajusteettomuutta vaativat on minustakin itsekkäitä.
Ap
Et ajattelisi noin, jos työkaverisi joutuisi sairaslomalle saatuaan allergisen reaktion tuoksustasi.
Kyllä se ajattelee noin jatkossakin. Kiroilee vaan työkaverille, kun tämä on pois töistä ja hän joutuu tuuraamaan.
Hajuvesi voi laukaista esim. migreenikohtauksen. Ja migreeni voi esimerkiksi tehdä liikuntakyvyttömäksi ja puhekyvyttömäksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hengittäminen on välttämätöntä, hajusteiden käyttö ei. Ei ole itsekästä pyytää oikeutta hengittää. On itsekästä estää muita hengittämästä.
Tässä taidetaan enempi kritisoida sitä, että ei-tosiassa-hajusteyliherkät haluavat olla pikku lumihiutaleita ja edellyttävät erityiskohtelua. Siis valehdellaan - tai sitten se vika on korvien välissä.
itselleni sattui kerran koulutuksessa viereen ihminen, jonka kassa istuttiin koko aamupäivä vierekkäin, käytiin lounaalla jne. Ei mitään pulmaa. Oli oikein mukavaa. Kun kerroin, että minulla on koira, ei hän ns. pahan koira-allergiasta takia voinut enää istua viitt
Miksi ihmeessä luulet että joku tahallaan hakisi huomiota noin? Oletko itse kovin huomionhakuinen, kun muita kuvittelet sellaisiksi?
Allergiaoireet voi helposti tulla vasta altistuksen pitkittyessä, eli on mahdollista että hän alkoi saada sinusta oireita vasta viiveellä.
Ja mistä ihmeestä tuonkin päättelit että otti lääkettä tyhjästä pakkauksesta? Jotenkin kuulostaa että sinulla itselläsi tuo asia on korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käynyt niin, että kun olen haistanut, että täällä on jollain hajustetta, olen joutunut päivystykseen spiiraan. Ei siihen tarvita kuin pari hengenvetoa ennen kuin astmakohtaus iskee.
Se on luonnonvalintaa. Heikot karsitaan.
Siis ne jotka kärsii identtiteettikriisistä jos ei heidän hajusteista tykätä?
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs pazka siellä. 🖕
Mites toi pazka tuli mieleen? Leijuuko jatkuvasti ympärilläsi?
Tänään bussissa eteeni tuli istumaan nuori nainen, joka haisi aivan hirveän pahalle "hajuvedelle". Aikani siinä kärvistelin, mutta sitten piti siirtyä bussin perälle. En ole hajusteyliherkkä ja tykkään todella paljon hyvistä tuoksuista. Ihmisillä vain on niin eri käsitys siitä mikä on hyvä tuoksu.
Vanhat hajuvedet haisevat todella pahalle. Osa ihmisistä turtuu hajulle ja lisäävät päällensä järkyttävän määrän hajuvettä, joka sisältää valaan oksennusta. On kiva levittää sitä hajua ympäriinsä.
Voisiko hajusteiset ihmiset merkitä itsensä vaikka värikkäillä pipoilla, niin mielellään minäkin kiertäisin heidät kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteyliherkkyydelle ei voi siedättyä, on sanonut kaksi eri keuhkosairauksien erikoislääkäriä. Ainoa keino on välttää niitä.
Ja herää myös kysymys, kuka haluaisi siedättyä petrokemian myrkyille? :)
Itse olen kissoille allerginen astmaatikko ja meillä on aina ollut kissa ja myös koira.
Rakastan myös hyviä tuoksuja.
Siedättäminen ja pään ottaminen pois omasta perzeestä auttaa aina, sanoi jo aikanaan ihotautilääkärini 👍
Juuh, mäkin oon astmaatikko ja poltan tupakkaa askillisen joka päivä👌
Mulla on myös keliakia niin vedän vehnäjauhovelliä ruuaksi aamuin illoin👍
Oon allerginen pähkinöille joten nappaan aina pari sellasta suuhun kun jossain näen. Kyllähän se sit päivystyksessä lääkkeillä hoidetaan.
Koska mulla on migreeni, niin meen aina työmaan viereen kuuntelemaan poraamista ja sit meen HopLopille kuuntelemaan muksujen kiljuntaa.
Sit jos sattuis ripuli tuleen niin juon risiiniöljyä pullolllsen👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hajusteet eivät ole välttämättömiä, varsinkaan yleisillä paikoilla. Happi on. Jos en saa hengitettyä sinun tuoksujesi takia, olen itsekäs?
Meidän talossa asuu yks ulkolainen akka, joka käyttää liian paljon hajuvettä. Sen jälkeen jos menee hissiin, meinaa tukehtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekäs pazka siellä. 🖕
Mites toi pazka tuli mieleen? Leijuuko jatkuvasti ympärilläsi?
Pazka taitaa leijua niillä joilla on pakkomielle läträtä niillä hajusteille.
Vierailija kirjoitti:
No mulla on alkoholisti vanhempi! Mut pitää ottaa huomioon ja lopettaa alkoholi myynti ja käyttö!
Kärsin lapsettomuudesta, joten mut pitää ottaa huomioon ja hävittää kaikki lapset!
Mulla on suolistosairaus, joten mut pitää ottaa huomioon ja lakata myymästä ja käyttämästä ruokia, joita en voi syödä!
Mulla ei ole ajokorttia, joten kenelläkään muullakaan ei saa olla!
Olen allerginen koirille, ja pelkään niitä, joten koiria ei saa ulkoiluttaa!
Kyllä se vaan on niin, että kenellä on ongelma, sopeutuu eikä määräile muita.
Et nyt tainnut ymmärtää ongelmaa. Jos sinä laitat hajustetta, toinen henkilö sairastuu. Sinun alkoholinkäyttösi harvemmin tunkeutuu toisen kehon sisään, ei myöskään ruokavaliosi.
Mitään ongelmaa ei olisi, jos hajusteita ei käytettäisi. Kaikki hajusteyliherkät olisivat siltä osin täysin terveitä. Toisin sanoen ongelma ei ole herkissä, vaan hajustajissa. Samasta syystä tupakointia on rajoitettu lainsäädännöllä - se kun vahingoittaa toisten ihmisten terveyttä.
Vierailija kirjoitti:
Siis jotkut tuolla oikeasti kirjoittelivat, että henki salpautuu, tukehtuu ja tuntee -kuolevansa-?! Ihan oikeasti. Tuohan kuulostaa hengenvaaralliselta erikoissairaudelta, joka pitäisi tutkia; ei se ole normaalia tai ainakaan mitenkään yleistä.
Ja kyllä - tuoksut kuuluvat omaan pukeutumiseeni. Omistan tälläkin hetkellä viisi erilaista, vaihtelen fiiliksen mukaan, osa yli 200e. Ja varmasti kaikki muukin käyttämäni tuoksuu. Tykkään mm. ostaa erikoisia ja eksoottisen tuoksuisia premium-suihkugeelejä, nekin tuovat minulle pientä arjen iloa. Hajotkaa siihen.
Kyllä, ihan oikeasti joillakin ihmisillä voi nielu tai keuhkoputki turvota umpeen sinun hajusteidesi takia. Se ei ole "erikoissairaus", vaan joko allergia tai astma, kumpikin aika tavallisia ja yleisiä autoimmuunisairauksia. Niihin ei ole parannuskeinoa. Lääkkeet eivät poista ongelmaa, korkeintaan lievittävät oireita, mutta oireita on silti edelleen ja sitä enemmän, mitä enemmän on altistusta. Eli paras ratkaisu on poistua allergeenin tai astmaa aiheuttavan asian läheltä. Allergiaa voidaan hoitaa siedätyksellä, mutta ei sekään paranna - itse lusin läpi kolmen vuoden siedätyksen ja olen edelleen allerginen, toki oireet eivät ole enää yhtä voimakkaita kuin ennen siedätystä. Koko siedätyksen ajan sen sijaan oli 24/7/365 päällä allerginen reaktio eli nielun turvotusta hengitysvaikeuksineen. Eli siedätys on aikamoista tuskaa.
Kemikaaleille allergisoituneet eivät muuten yleensä hyödy siedätyksestä senkään vertaa, vaan allergia vai pahenee, mitä enemmän altistuu. Sama pätee esim. nikkeliallergiaan.
Kommenttisi viimeinen lause oli aika lapsellinen.
Lemmikit eivät ole välttämättömiä. Jos minä en saa hengitettyä yleisellä paikalla sinun lemmikkisi takia (jonka allergeeneja vaatteesi ovat täynnä), niin minä olen itsekäs?