Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä nää hajusteettomuuspakottajat oikein on??

Vierailija
15.07.2024 |

Mun elämään erilaiset tuoksut tuo valtavasti iloa enkä aio niiden käyttöä lopettaa sen takia, että jollekin saattaa tulla oireita. 

Kommentit (268)

Vierailija
201/268 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valitettavasti järkyttävän herkkä vahvoille tuoksuille. Mutta en ikinä pyydä muita olemaan käyttämättä hajusteita vuokseni. Tämä ketju jo pitkälti osoittaa sen, että ihmiset eivät pidä siitä. Perheenjäseneni eivät käytä vahvoja hajusteita vuokseni, koska tietävät tilanteeni ja ovat (liian) usein nähneet mitä tuoksut minulle aiheuttavat. Samoin ne ystäväni ja muut läheiseni, jotka tietävät tilanteeni, ottavat sen pyytämättä upeasti huomioon. Vaikeimmat tilanteet syntyvät esim junassa/lentokoneessa/leffassa, kun en pääse pakoon lähellä olevaa vahvaa tuoksua. 

Vierailija
202/268 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengittäminen on välttämätöntä, hajusteiden käyttö ei. Ei ole itsekästä pyytää oikeutta hengittää. On itsekästä estää muita hengittämästä.

Tässä taidetaan enempi kritisoida sitä, että ei-tosiassa-hajusteyliherkät haluavat olla pikku lumihiutaleita ja edellyttävät erityiskohtelua. Siis valehdellaan - tai sitten se vika on korvien välissä. itselleni sattui kerran koulutuksessa viereen ihminen, jonka kassa istuttiin koko aamupäivä vierekkäin, käytiin lounaalla jne. Ei mitään pulmaa. Oli oikein mukavaa. Kun kerroin, että minulla on koira, ei hän ns. pahan koira-allergiasta takia voinut enää istua viittä metriä lähempänä. Kuulemma ottaa niin pahasti henkeen. Astmalääkkeet kaivettiin esille ja piippua imettiin ihan tosissaan. Otti kuulemma niin pahasti henkeen. Väittäisin, että kyse oli ihan tasan tarkkaan korvien välissä - eikä siinä piipussa tainnut olla enää annoksia jäljellä. Sillä hommalla sai kuitenkin paljon empaattisia ihmisiä kantamaan vesilasia ja hoivaamaan herkkää ihmistä. Katselin sitä showta vähän ihmeissäni.

Mulle on käynyt niin, että istuin tyytyväisenä pitkään ulkona seurueessa. Sitten aloin ihmetellä allergiaoireita. Missään ei näkynyt mitään, mille olisin allerginen enkä ollut pari päivää aiemmin reagoinut mihinkään kukkaistutuksiinkaan samassa paikassa. Sitten kävi ilmi, että viereisen pöydän alla oli koko ajan ollut piilossa iso koira. Pikkuisen otti päähän siinä vaiheessa. Kärsin oireista loppuillan ja seuraavan yönkin.

Eli oireet saattavat alkaa jo ennenkuin henkilö tajuaa, mistä ne johtuvat. Sitten minimoidaan vahingot ja siirrytään kauemmas, jotteivät oireet pahene.

Voi toki olla, että tuossa sinun kuvaamassasi tapauksessa henkilö ei vielä ollut saanut mitään reaktiota, kun kuuli koirastasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/268 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteongelmaiset voivat pysyä mahdollisimman kaukana, käyttää vaikka maskia tai kaasunaamaria (tai mikä  vaan sattuu rauhoittamaan sitä mieltä eniten). Hajuja on maailma pullollaan. 

Ei siinä mieltä tarvitse rauhoittaa, jos saan astmakohtauksen sinun tököttiesi takia. Riittää, että saan rauhoitettua keuhkoputken kouristelut. Allergiat voivat johtaa jopa kuolemaan.

Silloinhan, sinun on varauduttava siihen mitä voi tapahtua. Ei koko muumaailma varaudu silloin siihen mitä voi sinulle tapahtua. Etenkään kun se ei ole yleisesti tiedossa. 

Kyllä alkaa olla yleisesti tiedossa, että osa ihmisistä sairastuu toisten hajusteista. Viimeistään tämän ketjun luettuasi tiedät sen, joten et voi en

Yleisessä tiedossa on se, että hajusteyliherkkyys on samanlaista mielisairautta ja huomionhakua kuin joku sähköyliherkkyys.

Vierailija
204/268 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hajusteongelmaiset voivat pysyä mahdollisimman kaukana, käyttää vaikka maskia tai kaasunaamaria (tai mikä  vaan sattuu rauhoittamaan sitä mieltä eniten). Hajuja on maailma pullollaan. 

Ei siinä mieltä tarvitse rauhoittaa, jos saan astmakohtauksen sinun tököttiesi takia. Riittää, että saan rauhoitettua keuhkoputken kouristelut. Allergiat voivat johtaa jopa kuolemaan.

Silloinhan, sinun on varauduttava siihen mitä voi tapahtua. Ei koko muumaailma varaudu silloin siihen mitä voi sinulle tapahtua. Etenkään kun se ei ole yleisesti tiedossa. 

Kyllä alkaa olla yleisesti tiedossa, että osa ihmisistä sairastuu toisten hajusteista. Viimeistään tämän ketjun luettuasi tiedät sen, joten et voi en

Minä sairastun kissanomistajien läheisyydessä, happi loppuu ja on etsittävä astmalääkettä. Kissa-allergia nääs. Voinko vaatia kissojen lopettamista, kun omistajat levittelevät allergeenejä ympäristöönsä?

Vierailija
205/268 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skippaan hajuvedet ja muut tuoksut silloin kun tiedän varmuudella meneväni viettämään aikaa sellaisten henkilöiden kanssa jotka saa niistä jotain oireita. Muuten en ala miettimään saako joku jostain jotain oireita ja käytän niitä tuoksuja joita haluan. 

Vierailija
206/268 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi minä, minä tyyppi.

Niinpä. Hajusteettomuutta vaativat on minustakin itsekkäitä.

Ap

Lähijunissa tuoksuu aamulla hajuvedet ja deodorantit, mutta kun ihmiset työpäivän päätyttyä palaavat lähijunalla kotiinsa, niin silloin junanvaunussa ei tuoksu mikään vaan ihmisten eritteet, hiki, virtsa, ulosteet haisevat kuin ulkovessa.

Vierailija
207/268 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

atttshiiiii.....

Vierailija
208/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle muistui mieleen eräs hajustehysteerikko, joka alivuokrasi osaa kämpästään. Etsin asuntoa pk-seudulta työviikoiksi ja törmäsin tähän vaihtoehtoon ja otin yhteyttä.

Vuokrantarjoaja (nainen) kertoi, ettei siedä hajusteita ja toivoo, etten käyttäisi hajuvesiä. Sanoin, että ei ongelmaa, en käytä. Seuraavaksi hän kysyi, käytänkö huuhteluainetta. Vastasin, että en. Sitten hän sanoi toivovansa, että käyttäisin hajusteetonta pesuainetta. Sanoin, että onnistuu. Vuokrasta ei päästy sopimaan, nämä oli vain alustavia viestittelyjä.

Sitten tuli toive, että käyttäisin myös hajusteetonta sampoota enkä hoitoainetta ollenkaan, ettei asunnon hengitysilmaan tule "kemikaalikuormaa" (mulla on pitkä tukka ja hoitoaine välttämätön). Myös suihkusaippuan ja deodorantin pitäisi olla tuoksutonta, ja yhteisissä tiloissa (keittiä, olohuone), pitäisi käyttää aina maskia kun olemme yhtä aikaa paikalla.

En vastannut tuohon enää mitään. Asuntoilmoitus roikkui hyvän aikaa Tori.fi:ssä, tuskinpa kukaan sinne meni rouvan kustannuksia jakamaan. Olisiko ollut Haukilahdessa tämä. Maski "yhteisissä tiloissa"!

Oon kyllä törmännyt hysteerisiin espoolaisiin aikaisemmin, sinne pk-seudulle tuntuu enemmän näitä ihmisiä kerääntyvän. Mt-potilaita.

Vierailija
209/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheinta näissä tuoksujen rakastajissa on se, että siihen tuoksuun ja sen voimakkuuteen nopeasti turtuu, ja niinpä runsastuoksuiset usein pikkuhiljaa koko ajan lisäävät käyttämiään tuoksuja, kun muuten eivät enää itse haista niitä. Lopputulos on aika karu ja luotaantyöntävä.

Vierailija
210/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauheinta näissä tuoksujen rakastajissa on se, että siihen tuoksuun ja sen voimakkuuteen nopeasti turtuu, ja niinpä runsastuoksuiset usein pikkuhiljaa koko ajan lisäävät käyttämiään tuoksuja, kun muuten eivät enää itse haista niitä. Lopputulos on aika karu ja luotaantyöntävä.

Ei pidä paikkaansa. Itse laitan edelleenkin vain sen yhden suihkauksen hajuvettä vaatteiden alle. Hajuaistini ei ole turtunut.

Ap

Vierailija
211/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Itse laitan edelleenkin vain sen yhden suihkauksen hajuvettä vaatteiden alle. Hajuaistini ei ole turtunut.

Ap

Juuri näin. Ja tuoksujen rakastajilla on usein monia tuoksuja, joita vaihtelevat. Ei pääse turtumaan yhteen tuoksuun. Päinvastoin, kun harrastaa ja tutkii tuoksuja, nenä treenautuu havaitsemaan hentojakin häivähdyksiä.

Vierailija
212/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo hajustehysteerikot on mielipuolia. 

Sairaus tuollainen on, mutta vain mielisairaus. 

Mitä hysteriaa on, että henki salpaantuu ja meinaa tukehtua? Hajusteita voi käyttää kohtuullisesti. Ei sitä puolta purkkia tarvi suitsuttaa.

No suurin osa ihmisistä varmaan käyttääkin niitä hajusteita kohtuullisesti. Siksi onkin vaikea ymmärtää vaatimuksia täydellisestä hajusteettomuudesta. Näitä lappusia on monessakin julkisissa tiloissa, tulethan tuoksutta jne. Aika yksittäisiä tapauksia on ne jotka ovat uineet jossain hajuvedessä. Heille voi varmaan kieltäytyä antamasta palvelua jos oikeasti henki salpautuu.

Vierailija
213/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En myönnä olevani hajusteyliherkkä, mutta töissä eräät henkilöt uivat jossain tietyssä hajuvedessä ja se saa silmäni ja nenäni vuotamaan, aivastelen ihan hirveästi ja siihen päälle vielä yskin jos kukaan heistä tulee lähelleni. Eräs noista leideistä tuli luokseni sanomaan, ettei kipeänä pitäisi tulla töihin :D Onneksi he istuvat yleensä kaukana mutta jos hissiin/neukkariin joudutaan samaan aikaan, niin en kyllä mahda tuolle reaktiolle mitään.

Otan osaa. Nää tantat on vuosia marinoituneet niissä "signature" tuoksuissaan, ettei niillä enää normaalit hajut edes rekisteröidy aivoissa. Siihen päälle omot ja ne "ihanat" suihkugeelit ja hiustuotteet.  

Vierailija
214/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin moni ihminen haisee pahalta ja mulla on tavallista tarkempi hajuaisti, että on pakko itse käyttää niin paljon hajusteita, että ne blokkaavat pahimmat hien ja lian hajut, mitä ympäriltä tulee. Nenäni kestää keinotekoisia hajusteita ja hyviä tuoksuja, mutta ei pahoja hajuja.

Vierailija
215/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä kohtaa kun mua vaaditaan jättämään hajusteet pois, minä alan vaatia ihmisiä jättämään kissat ja koirat hankkimatta. Saan nimittäin allergiaoireita jos vaikka seison kauppajonossa kissan tai koiran omistajan takana. Kaikki julkisissa paikoissa liikkuminen on tuskaa näin allergiselle. Miksi MINUN allergioitani ja hyvinvointiani ei pidä huomioida, mutta minun pitää huomioida kaikkien muiden allergiat ja hyvinvointi? Ihan todella itsekästä yrittää määräillä muiden elämää omien ongelmiensa varjolla.

Vierailija
216/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En myönnä olevani hajusteyliherkkä, mutta töissä eräät henkilöt uivat jossain tietyssä hajuvedessä ja se saa silmäni ja nenäni vuotamaan, aivastelen ihan hirveästi ja siihen päälle vielä yskin jos kukaan heistä tulee lähelleni. Eräs noista leideistä tuli luokseni sanomaan, ettei kipeänä pitäisi tulla töihin :D Onneksi he istuvat yleensä kaukana mutta jos hissiin/neukkariin joudutaan samaan aikaan, niin en kyllä mahda tuolle reaktiolle mitään.

Otan osaa. Nää tantat on vuosia marinoituneet niissä "signature" tuoksuissaan, ettei niillä enää normaalit hajut edes rekisteröidy aivoissa. Siihen päälle omot ja ne "ihanat" suihkugeelit ja hiustuotteet.  

Mielummin nuuhkisin ihanaa hajuvettä kuin tupakanhajua, homeen hajua, omani ja muiden hien, oksun, pis san ja ulosteen hajua. Näin astmaatikkona hajusteet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta eivät ärsytä ollenkaan eivätkä saa voimaan pahoin toisin  kuun tupakka, homeen, oksennuksen, vanhan viinan, vir tsan ja ulosteen haju (omani ja muiden). Ja vielä kauhenpi yhdistelmä on vanhan viinan, krapulan, oksun ja eltaantuneen tupakan haju.

Vierailija
217/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa mieleen kun eräs Norjassa pikkukylässä asuva kaverini kertoi, kuinka heidän kaupassaan lakattiin myymästä jotain vessa- tai talouspaperia. Paperissa luki Merry Christmas, ja joku muun kuin kristinuskoinen oli valittanut siitä kuinka se paperi loukkaa hänen uskontoaan ja uskonnonvapauttaan. Ja näin pilattiin monelta ilo ihan vaan koska yksi ihminen oli minäminä ja halusi päättää kaikkien muidenkin puolesta saako jotakin tuotetta olla myynnissä ja käyttää vai ei.

Vierailija
218/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alkaa olla yleisesti tiedossa, että osa ihmisistä sairastuu toisten hajusteista. Viimeistään t

"Yleisessä tiedossa" :D  Just joo. Sähköyliherkkyydestä en tiedä mitään, epäilen sen olemassaoloa kuitenkin hieman. Mutta hajusteet ovat ihan vain kemikaaleja. Ja vielä sellaisia, jotka ovat terveydelle vaarallisia niillekin, joilla ei tätä hajusteyliherkkyyttä ole. Näiden kemikaalien luonnetta ei kuitenkaan valmistajan tarvitse ihmisille kertoa. Ja ei, niitä ei valmisteta tyttösten kukkaniityiltä keräämistä kukkasista, vaan ihan petrokemian tuotteita ovat. Mitä enemmän näitä ihollesi lotraat, sitä nopeammin saat sen syövän. 

Vierailija
219/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi minä, minä tyyppi.

Niinpä. Hajusteettomuutta vaativat on minustakin itsekkäitä.

Ap

Et ajattelisi noin, jos työkaverisi joutuisi sairaslomalle saatuaan allergisen reaktion tuoksustasi.

Vierailija
220/268 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan jätätte hajusteet pois mennessänne lääkärille.

Miten ne riisutaan pois?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä